Och vad spelar det för roll? Det finns väl alltid bilder/händelser/uttalanden från barndomen som man tycker är "pinsamma".Skillnaden är ju att barnen en dag kommer bli stora/mogna nog för att få höra talas om/se bilderna av diverse utstyrslar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vad spelar det för roll? Det finns väl alltid bilder/händelser/uttalanden från barndomen som man tycker är "pinsamma".Skillnaden är ju att barnen en dag kommer bli stora/mogna nog för att få höra talas om/se bilderna av diverse utstyrslar.
Det finns glittriga kläder som inte är könskodade. Det kan omöjligt vara ett stort problem även om ungen gillar rosa glitter. Min är också glad för glitter, paljetter och nagellack men det är ganska naturligt att inte matcha detta med hårband, kjol osv. Kanske är det enklare för att han är född med snopp. Jag vet inte.Här har vi knappt fått på ungen kläder, om det inte är rosa, tyll, glitter.. Då är jag en mamma som är så lite rosa det bara går. en grön tröja, det kan du glömma att du får dra över huvudet på lilltjejen, men byter du till en rosa går det att klä på utan minsta bråk. Hon har själv valt den vägen (är 1.5år). Jag har försökt att minimera det, men det går verkligen inte.
Barnet var kanske med i affären? Så var det för mina barn som hade starka åsikter tidigt om vad de ville/inte ville ha på sig. Det var fullkomligt omöjligt att få på ena några kläder hen inte ville ha redan i ettårsåldern. Andra barnet var något senare, runt två år.@YaHilweh Hur kom ni på att hon ville ha rosa om ingen köpte några rosa kläder till henne?
Det finns glittriga kläder som inte är könskodade. Det kan omöjligt vara ett stort problem även om ungen gillar rosa glitter. Min är också glad för glitter, paljetter och nagellack men det är ganska naturligt att inte matcha detta med hårband, kjol osv. Kanske är det enklare för att han är född med snopp. Jag vet inte.
Jag har inte sagt att ingen köpte, jag har sagt att jag inte köper?!@YaHilweh Hur kom ni på att hon ville ha rosa om ingen köpte några rosa kläder till henne?
Barnet var kanske med i affären? Så var det för mina barn som hade starka åsikter tidigt om vad de ville/inte ville ha på sig. Det var fullkomligt omöjligt att få på ena några kläder hen inte ville ha redan i ettårsåldern. Andra barnet var något senare, runt två år.
Jag utgick länge, ändå tills jag läste någon tråd här för kanske tiotalet år sedan om barn som inte ville ha ditt och datt och att det var ett problem, ifrån att det var så barn som inte blev tvingade att ha vissa kläder var. Det har alltid varit helt naturligt för mig att barn som kan uttrycka sin åsikt också gör det men efter den tråden insåg jag att så inte alls var fallet. Just kläder är inget jag någonsin har diskuterat med andra föräldrar tidigare så det blev en liten ögonöppnare.Inser att jag måste vara lyckligt lottat (i påklädningssituationer) som har en 4,5-åring och en snart 2-åring som ingen av dem bryr sig om vad vi sätter på dem. Stora kan ibland säga att han vill ha långbyxor istället för shorts eller tvärtom men det är typ det.
Jag utgick länge, ändå tills jag läste någon tråd här för kanske tiotalet år sedan om barn som inte ville ha ditt och datt och att det var ett problem, ifrån att det var så barn som inte blev tvingade att ha vissa kläder var. Det har alltid varit helt naturligt för mig att barn som kan uttrycka sin åsikt också gör det men efter den tråden insåg jag att så inte alls var fallet. Just kläder är inget jag någonsin har diskuterat med andra föräldrar tidigare så det blev en liten ögonöppnare.
"Så" som i första meningen? Isåfall syftar jag på att jag trodde att barn generellt hade starka åsikter om vad de ville/inte ville ha för kläder på sig.Hm, nu har jag läst ditt inlägg flera gånger men lyckas inte förstå vad du menar Vad syftar ”så” på?
Samma här!Gud. Jag hoppas verkligen att folk inte tror att det är jag som klär på barnen de kreationer de väljer
Samma här!
@YaHilweh Hur kom ni på att hon ville ha rosa om ingen köpte några rosa kläder till henne?
Det beror väl lite på ålder också?Men det är ju jätte naivt att tro att ett barn själv kommer på att det gillar könskodsde kläder. Det är liksom inte så. Barn ser på Youtube, på tv, de ser butiker med kläder, reklam i tidningar, vuxna och andra barn som klär sig könskodat.
Jag kan tillägga att vår son också älskar hattar, smycken och glitter. Däremot har han alltid vägrat rosa (som jag älskar på pojkar) så det är inte lätt att hitta glittertyg i rätt färg.Svarar med vårt exempel
Vår dotter älskar klänning, skor, väskor, hattar, smycken och allt som glittrar. Det har varit tydligt sedan hon kunde förflytta sig själv
Själv var jag pojkflicka deluxe och har aldrig haft ngt större intresse av ovan.
Dottern har letat upp mina eller gästers saker helt enkelt. Jag sydde en klänning till henne till jul och så mycket har hon nog aldrig lyst upp.