Jag borde vara van men jag blir fortfarande förvånad när folk inte accepterar ett nej när de frågar om de får hälsa. Det sker tyvärr ganska ofta... Jag önskar verkligen att jag då kunde ryta ifrån men det ligger tyvärr inte för mig - trots att det inte är ovanligt att folk blir stötta av att jag säger nej eller ändå försöker hälsa så blir jag varje gång så ställd att de inte lyssnar på mitt nej. Nu är det inte alltid att denna typ av människor försöker hälsa efter att jag har sagt nej men de börjar istället ifrågasätta varför de inte får hälsa
. Alltså jag ska inte behöva ge någon förklaring, även om jag ibland, främst när barn frågar, brukar säga att han tyvärr inte vill det och om barnet är yngre kan jag även säga att min hund är blyg. Han är absolut inte blyg men han är mkt ointresserad av barn frånsett mina brorsbarn. Har dock flera gånger varit med om att föräldrar har tagit illa upp av att jag säger nej till barnet, helt absurt!
Så jag tränar på att säga ifrån på skarpen om personen/föräldrar inte lyssnar på mitt nej. Det är ett "work in progress" från min sida.
Jag tycker att många människor, i vart fall i Stockholm, ser hundar lite som allmän egendom eller ja att alla hundar ska vilja hälsa på alla människor. Min hund kan vara rätt selektiv, vissa okända hälsar han jättegärna på medan många andra är helt ointresserad av. Säger jag hej till någon så blir den personen mkt spännande för Ascot. Barn säger jag dock nej till i 9 fall av 10. Dom gångerna jag säger ja till barn så säger jag, "ja, om Ascot vill hälsa" och då frågar jag Ascot om han vill hälsa (han vet vad hälsa betyder) - ibland vill han och går då fram till barnet och ibland vill han inte och då säger jag till barnet att han inte ville. Detta sker bara med barn som jag uppfattar är lugna och inte på något sätt kastat sig på honom. Jag har varit med om att barn kastat sig på honom, vilket såklart inte uppskattades av Ascot.
Nu är min hund 7 år och han har ju sen länge lärt sig att inte hälsa samt är rätt ointresserad av de flesta främande människorna vi möter. De få gånger han är intresserad är det även mkt lätt för mig att avleda, räker stt jag säger hans namn eller framåt. Som unghund var dock nästan alla människor superspännande. Då körde vi mkt skvallertränning.
Men ja, jag är tydlig med mitt nej när folk frågar, och känner jag att det behövs så säger jag bara att han inte är intresserad. Om någon stannar mig för att fråga mig något, tex om vägen, så kan Ascot vara nyfiken på personen och då brukar han få hälsa OM personen vill.