Hur får jag tyst på katten?

supersara

Trådstartare
Jag är ingen kunnig kattmänniska, så all hjälp jag kan få uppskattas mycket!

Jag har en söt kille som är ca 9 år. Han är fd vildkatt men jag har haft honom i 7 år nu. Han är innekatt.
Hur som helst så är problemet att han jamar så himla mycket på morgonen. Antingen sätter han igång efter att ha varit på lådan för att meddela oss om att han gjort 2:an eller så sätter han igång och skriker för att husse går ut med hunden. Detta sker alltid vid 06 tiden. Han jamar väldigt högt och lyckas ofta väcka min dotter (som gärna sover till kl 07). Det enda sättet jag kommit på för att få tyst på han är att locka honom till mig i sängen och kela med honom. Vilket är sådär kul när man egentligen vill sova 1 h till...
Hade det inte varit för att han väcker dottern så hade jag bara dragit täcket över huvudet och somnat om...

Han har alltid torrfoder framme och blötfoder får han kl 20.00 på kvällen (21.00 vid sommartid).

Snälla rara, hur ska jag få tyst på han???
 
Sv: Hur får jag tyst på katten?

Ignorera honom under en lång tid så vet han att det inte är någon idé, nu har han lärt sig att han får gos om han skriker och han lär tyvärr fortsätta med det beteendet för att han vet att det belönas. Katter är otroliga på att lära sig dåliga vanor och man måste vara väldigt konsekvent, ger man efter ett par gånger så kan de fortsätta i en evighet.
Beteendet verkar ju bottna i att han känner sig ensam och uttråkad efter natten så det kanske kan lösa sig om han får en kattkompis som han kan söka sig till istället? Kanske testa att vara akuthem för en katt och se om beteendet upphör?
 

Liknande trådar

Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 266
Senast: et_flickan
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921
Övr. Katt Min kisse kommer varje natt mellan kl 3-5 och vill gå ut. Han jamar o jamar, går jag inte o släpper ut honom går han omkring på mig...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 453
Senast: Yrja
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 250
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp