Kattens gå-ut-tider knäcker mig

Jag är väldigt van nu. Att de äter maten inne gör egentligen inget (glad att de fångar) men jäklar i havet vad de mjauar när de stolt ska visa fångsten :rage: de kan hålla på i 30 min och mer om det vill sig. Haha det är typiskt katter att styra o ställa :angel: jag brukar ha följande rutin: in på morgonen när jag går upp - mat - antingen inne på dagen eller så får de gå ut (de har möjlighet att sova under tak på altanen dock) - in när jag slutar jobbet - mat - ut innan vi ska sova. Hade jag vart du hade jag vänt på kattens dygn och haft han inne dagtid och ute nattetid.

Haha! Ja man är kanske inte så sugen på att kolla på en död mus mitt i natten :D haha!
Ut på natten o inne på dagen hade ju varit enklast, han gjorde det en period i somras, men bara när det är varmt o skönt ute. Men han har alltid sovit på nätterna innan, så jag tror han helst är ute på dagen o sover på natten.
Själv är jag lite sjåpig då jag har sett räv här på natten, så jag ser helst att han är inne på natten, men det kanske inte är någon fara?

Jag och Nikita har haft en liknande konflikt. Nikita började ställa sig på mitt bröst vid halv fyra på morgonen och skrika rakt i ansiktet eftersom jag anser att hon ska äta blötmat och hon att torrisar är da shit. I början gjorde jag misstaget att stappla upp och ge henne torrisar för att få frid. Men till slut gick jag upp, hällde ut blötmaten, lade upp ny och gick och la mig igen. När hon insåg att hon inte fick torrisar slutade hon, men det var en envis kamp ;) Envishet och överlistning är ofta det enda som hjälper! I ditt fall skulle jag nog rulla in mig som en kåldolm och stoppa i öronpropparna. De lär sig till slut kissarna, men det tar tid och tålamod. :meh:

Jag och Nikita har haft en liknande konflikt. Nikita började ställa sig på mitt bröst vid halv fyra på morgonen och skrika rakt i ansiktet eftersom jag anser att hon ska äta blötmat och hon att torrisar är da shit. I början gjorde jag misstaget att stappla upp och ge henne torrisar för att få frid. Men till slut gick jag upp, hällde ut blötmaten, lade upp ny och gick och la mig igen. När hon insåg att hon inte fick torrisar slutade hon, men det var en envis kamp ;) Envishet och överlistning är ofta det enda som hjälper! I ditt fall skulle jag nog rulla in mig som en kåldolm och stoppa i öronpropparna. De lär sig till slut kissarna, men det tar tid och tålamod. :meh:
Förutom mammas kisse som pillrade ut öronpropparna :angel: :rofl:

KL*
Ignorera eller släppa ut innan man lägger sig känns väl som smidigast? Mammas katt är innekatt och får gå ut i koppel. Jag går inte ut med henne när hon tycker det mitt inatten, utan då stänger jag sovrumsdörren så hör jag inte lika tydligt hur hon jamar så ger hon sig tillslut.
Katterna hos pappa får gå ut när han går och lägger sig, men numera är de så gamla att de vill vara inne på natten oftast.

I natt har det varit en låååång kamp. Vet inte hur många timmar han höll på och jama, bita mig i näsan, trycka tassen mot kinden och längsamt köra in klorna till man får reaktion, ännu mera jama osv.
Till slut vaknade jag kl 8 med kissen sovandes brevid mig, jeeey! Jag klarade det! Jag vann!
Sedan fick han frukost och gick ut. Som det ska vara :)

I natt har det varit en låååång kamp. Vet inte hur många timmar han höll på och jama, bita mig i näsan, trycka tassen mot kinden och längsamt köra in klorna till man får reaktion, ännu mera jama osv.
Till slut vaknade jag kl 8 med kissen sovandes brevid mig, jeeey! Jag klarade det! Jag vann!

Alltså, jag förstår att det är skitjobbigt men din katt har verkligen humor! :rofl:

Hoppas det går bra i fortsättningen också :)

Min kisse kommer varje natt mellan kl 3-5 och vill gå ut. Han jamar o jamar, går jag inte o släpper ut honom går han omkring på mig tills jag ger upp och släpper ut honom.

Problemet är att när jag blir väckt vid den tiden så är jag zombietrött hela dagen sedan och det är jättejobbigt att gå runt o vara trött jämt. Antagligen sover jag som djupast just då.

Hur ska jag få honom att ändra sina gå ut-tider så jag slipper vara trött jämt o ständigt? Hur gör ni andra med era katter? Är det bara min katt som har dessa tider?

Kattlucka kan jag inte sätta in då jag inte äger bostaden.
Stängd dörr och öronproppar?

heja dig!

Skönt att det verkar funkar, jag tror att du behöver behöver stå ut några nätter till och sen lär sig din katt. De lär sig rutiner ganska bra.

Jag brukar alltid släppa ut mina katter på morgonen när jag åker till jobbet och så får de komma in på eftermiddagen när jag kommer hem, då sitter de ofta utanför dörren och väntar. Kommer man hem någon annan tid så ser man inte skymten av dem. Sen går de gärna ut en sväng igen om det inte är dåligt väder för då går de och lägger sig och sover någonstans. Sen kommer de in vid läggdags när man ropar på dem eller så är de ute hela natten och kommer in på morgonen och då kan de få sova inne under dagen men då vill de gärna gå ut på eftermiddagen.

Sen har vi en hankatt som gillar att vara borta i ca 3 dagar i sträck när det är fint väder men som håller sig hemma när det är dåligt.

För att inte lära mina katter att det hjälper att mjaua/krafsa så släpper jag aldrig in dem om de tex står och krafsar och mjauar vid sovrumsdörren eller toadörren. Jag väntar till de slutar och kan då gå och öppna och ropa på dem om det är så att jag vill ha sällskap.

Men jag är väääälidigt trött idag. Kattrackare! :arghh: Hoppas det går bättre inatt, men jag misstänker att det kommer pågå ett tag detta

Uuuh. Ja det lär det göra. Jag har en som periodvis anser att hon måste ut när det ljusnar, på vintern är det ju okej, men inte så här års. Kattracka. Hon väcker husse som inte står ut när hon sitter på fönsterbrädar och krafsar på fönstret.

Om katterna är inne på natten stänger vi dörrarna så de är i vardagsrum/kök/uterum med låda i tvättstugan. Innan dess blev vi väckta av krafsande på sovrumsdörren. Är de ute finns ett ställe i trädgården som är under tak och skyddat. Där har de lite gamla dynor och kan sova. På vintern/vid regn håller de sig inne.

Jag hade kunnat sova med katt i säng men inte min partner.

Håll ut! Katter är lättlärda.
Vår kisse är tyst och sover tills vi ger livstecken ifrån oss. Då kan hon börja jama om hon är hungrig. Innan dess har hon lärt sig att det inte är värt besväret - vi är benhårda med att inte gå upp om vi blir väckta.

Svärmor däremot, henne väcker kisse redan vid 5 - 6 om mornarna när hon är där. Svärmor går snällt upp och ger frukost på beställning. Och det har såklart smarta katten lärt sig. Men vi har fortfarande inga problem med att bli väckta efter att vi hämtar henne. Så de kan till och med skilja på olika personer de små odjuren! :-) .

Håll ut! Katter är lättlärda.
Vår kisse är tyst och sover tills vi ger livstecken ifrån oss. Då kan hon börja jama om hon är hungrig. Innan dess har hon lärt sig att det inte är värt besväret - vi är benhårda med att inte gå upp om vi blir väckta.

Svärmor däremot, henne väcker kisse redan vid 5 - 6 om mornarna när hon är där. Svärmor går snällt upp och ger frukost på beställning. Och det har såklart smarta katten lärt sig. Men vi har fortfarande inga problem med att bli väckta efter att vi hämtar henne. Så de kan till och med skilja på olika personer de små odjuren! :-) .

Mitt Ex föräldrar fick ta över en katt vi hade, hon lärde sina nya människor att de minsann var tvugna att stå vid henne när hon skulle äta i sina matskålar, annars åt hon inte. Jag kan lungt säga att hon inte gjorde så när hon bodde hos oss ;) Min ena katt vet att hon inte får trampa med klorna ute när hon ligger i mitt knä för då får hon hoppa ner. När hon sitter i sambons knä så har hon klorna ute :p Så att säga att katter inte kan lära sig saker är helt fel. Men jag tror att de lär sig saker mest i egenintresse ;)

Uuuh. Ja det lär det göra. Jag har en som periodvis anser att hon måste ut när det ljusnar, på vintern är det ju okej, men inte så här års. Kattracka. Hon väcker husse som inte står ut när hon sitter på fönsterbrädar och krafsar på fönstret.
Ja det var så här det började, när det blev ljusare o ljusare skulle han ut tidigare o tidigare. Min man lydde snällt o gick upp o släppte ut honom. Nu när det börjar bli mörkare så ska han ändå ut vid den tidien. Min man reser mycket nu o jag är ensam för det mesta och nu får jag gå upp o släppa ut istället. Men nu är det slut på det. Vi har varit alldeles för lydiga mot honom.

Kom o tänka på min stackars pappa, hans katt brukade sätta tassen under de här pinnarna som man sätter upp fönstret med när man har öppet. Sedan lyfte hon pinnen upp o ner med tassen mot fönsterblecket. Det ekade i hela huset "Pang" "Pang" "Pang" Det brukade hon göra kl 5 på morgonen när hon ville komma in.

Mitt Ex föräldrar fick ta över en katt vi hade, hon lärde sina nya människor att de minsann var tvugna att stå vid henne när hon skulle äta i sina matskålar, annars åt hon inte. Jag kan lungt säga att hon inte gjorde så när hon bodde hos oss ;) Min ena katt vet att hon inte får trampa med klorna ute när hon ligger i mitt knä för då får hon hoppa ner. När hon sitter i sambons knä så har hon klorna ute :p Så att säga att katter inte kan lära sig saker är helt fel. Men jag tror att de lär sig saker mest i egenintresse ;)
Haha!
Ja det har min kisse börjat med när han ska på toaletten inne, då måste man följa med honom dit o stå brevid :crazy: Vi är väldigt väldresserade människor

Skönt att det verkar funkar, jag tror att du behöver behöver stå ut några nätter till och sen lär sig din katt. De lär sig rutiner ganska bra.

Jag brukar alltid släppa ut mina katter på morgonen när jag åker till jobbet och så får de komma in på eftermiddagen när jag kommer hem, då sitter de ofta utanför dörren och väntar. Kommer man hem någon annan tid så ser man inte skymten av dem. Sen går de gärna ut en sväng igen om det inte är dåligt väder för då går de och lägger sig och sover någonstans. Sen kommer de in vid läggdags när man ropar på dem eller så är de ute hela natten och kommer in på morgonen och då kan de få sova inne under dagen men då vill de gärna gå ut på eftermiddagen.

Sen har vi en hankatt som gillar att vara borta i ca 3 dagar i sträck när det är fint väder men som håller sig hemma när det är dåligt.

För att inte lära mina katter att det hjälper att mjaua/krafsa så släpper jag aldrig in dem om de tex står och krafsar och mjauar vid sovrumsdörren eller toadörren. Jag väntar till de slutar och kan då gå och öppna och ropa på dem om det är så att jag vill ha sällskap.
Skönt med sådana rutiner. Det måste vi ha oxå, på mina villkor, inte på hans.
Jag hade oroat ihjäl mig om min kisse är borta 3 dagar i stöten :eek:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 879
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10