Jag var där och plockade med mig allt som var i rummet jag hyrde men lämnade kvar matvarorna som hyresvärden tagit. Nu har mitt kontrakt gått ut, så det är försent för mig att hämta sakerna.
Du har långtgående rättigheter, hyresvärden får inte hur som helst ta över eller kasta något som är ditt. Inte ens efter att du har flyttat eller utan att hen först försökt kontakta dig. Din f.d. hyresvärd är sååå mycket ute och cyklar, även om jag tror det är medvetet.
Sätt hårt mot, ger du med dig så vet hen att det finns en möjlighet att få dig att ge med dig ännu mer. Gå inte på det hen påstår att du städat dåligt osv utan att först ge dig möjlighet till att rätta till det. Det här gör hen bara för att vara tillräckligt jobbig för dig och därmed slippa ge dig dina pengar. Du har rätten på din sida, så stå på dig.
Jag förstår om det känns jobbigt, men ta det ett steg i taget och ha enbart en "korrekt kommunikation". Det går att få den här typen av människa att göra rätt för sin del av avtalet. (Även om hen sannolikt är tillbaka i gamla fotspår igen så fort det här är över.)