Hur får jag ha min stickning i fred??

Na_Polnoc

Trådstartare
Min hund har just börjat med en ny "hobby" som jag inte tycker om, nämligen att äta min stickning eller sånt som jag har stickat. Vilket inte alls är kul. Hon har hunnit innom en veckas tid äta två sockskaft, varav det ena med stickor (trä) och den andra hade precis blivit klar och skulle lämnas till min kompis som jag hade stickat ett av paren till.

Men varför har hon börjat med detta?? Är det sysselsättningsbrist eller bara trots? Hur får jag hunden att sluta äta stickningar, men även mina läderridstövlar och andra skor? Varför är det bara mina saker hon äter och inte sambons?

Hunden är snart ett år och är en blandras mellan dobberman och lite bordercollie.

Sv: Hur får jag ha min stickning i fred??

Låter som att hunden är understimulerad, och med tanke på raserna kanske du även ska se över hur du aktiverar henne.

Förvara det du vill behålla utom räckhåll låter som bästa idèn tills vidare.

Har du några idéer på vad vi skulle kunna stimulera hennes hjärna på för sätt? Ananrs så är hon ju i princip outtröttlig.

Tyvärr inte så mycket är jag rädd.
Hon rastas några gånger under dagen och sen så går sambon förhoppningsvis ut på en timmes promenad under dagen. Det är igentligen sambons hund. Det är väl tyvärr allt nu. Imorgon ska vi åka och träna, men där vill hon bara leka, vilket hon inte får göra där.

Då är det med största sannolikhet understimulering då båda raserna hon har i sig är arbetande/krävande.

Utöver rastningarna skulle hon nog behöva lite tankenötter och/eller träning av något slag, där hon får fokusera och inte slöjogga på en vanlig promenad.

Vad som passar just din hund är svårt att säga, då man inte vill överaktivera eller aktivera på fel sätt.

Tips på aktivering hittar du bla här : http://www.hattifnatt.com/aktivering/

Att träna sitt/ligg, sitt kvar, ligg kvar, inkallningar osv är också ett lätt sätt att ge hunden en uppgift.

Fotgående? Apportering? Spåra?
Dessa moment kan ju ta ett tag att lära in och vips, så har du en långsiktig träningsplan tillsammans med din hund.

Och någon sådan sorts träning kanske vore tjäck att börja med och sedan baka in lite mera och få rutin på det.

Har hunden tillgång till tuggben?
Det är en smidig sysselsättning och är bra för tänder och ofta väldigt avkopplande för hunden.

Att ta tre burkar/skålar och lägga en köttbulle under någon av dem och låta hunden nosa rätt på under vilken köttbullen ligger är också en okomplicerad tankenöt, som inte kräver mkt av ägaren heller.

Ja, det finns hur mkt som helst.

Tuggben har hon fri tillgång till. Vet inte alls var hon har dom just nu, men hon delar frikostigt med sig av sina halvtuggade ben:crazy:.

Den där övningen med flera burkar och att sen gömma godis under bara en vore ju en bra idé, gjorde förut med att bara gömma under ett glas, men när hon kom på hur hon skulle göra så blev det ju ett lätt sätt att få godis.

Sitt och ligg vet hon vad det är, men hon vill inte alltid utföra det och då måste man vara jätte sträng tyvärr för att hn ska fatta att han ska lyda.

Hur tränar man inkallning med en hund som sticker så fort hon är lös? Bor mitt i stan och så fort hon inte vill lyssna så blir hon "döv" och struntar fullkomligt i att hunden på andra sidan gatan eller var den nu är inte ska hälsas på.

Det är igentligen sambons hund, men sen mina saker börjar bli sönder ätna så kan man liksom undra om det är jag som ska sköta henne med.

Vet du hur man får en hund att inte "leka" med mina kaniner?

Tuggben har hon fri tillgång till. Vet inte alls var hon har dom just nu, men hon delar frikostigt med sig av sina halvtuggade ben:crazy:.

Den där övningen med flera burkar och att sen gömma godis under bara en vore ju en bra idé, gjorde förut med att bara gömma under ett glas, men när hon kom på hur hon skulle göra så blev det ju ett lätt sätt att få godis.
Därför kan det vara bra med flera "gömmor" så hon omöjligt kan lista ut eller se under vilken köttbullen ligger och doftar. Godissök, ute eller inne är också en lättsam aktivering

Sitt och ligg vet hon vad det är, men hon vill inte alltid utföra det och då måste man vara jätte sträng tyvärr för att hn ska fatta att han ska lyda.
En del hundar är ju mer svårmotiverad än andra. Det gäller att hitta en belöning som fungerar bäst med eran hund. Godis, beröm, leksak m.m.

Hur tränar man inkallning med en hund som sticker så fort hon är lös? Bor mitt i stan och så fort hon inte vill lyssna så blir hon "döv" och struntar fullkomligt i att hunden på andra sidan gatan eller var den nu är inte ska hälsas på.
Där är det kontakten som behöver jobbas på. Är det inte din hund så förstår jag att du kanske inte vill lägga ner hjärta och själ i det. Men en kurs i allmän/grundlydnad kan rekomenderas för allas trevnad. Och att träna inkallning med långlina då ni har full kontroll även om hunden uppfattar situationen som "fri".

Det är igentligen sambons hund, men sen mina saker börjar bli sönder ätna så kan man liksom undra om det är jag som ska sköta henne med.

Jagar hunden harar/kaniner utomhus vid "lösa" tillfällen, eller hur menar du?

[Därför kan det vara bra med flera "gömmor" så hon omöjligt kan lista ut eller se under vilken köttbullen ligger och doftar. Godissök, ute eller inne är också en lättsam aktivering
Det löste hon på ett par minuter, suck

En del hundar är ju mer svårmotiverad än andra. Det gäller att hitta en belöning som fungerar bäst med eran hund. Godis, beröm, leksak m.m.
Godis fungerar ibland, leksak har vi aldrig prövat, vad för leksak? Beröm tja det gör varken till eller från verkar det som.

Där är det kontakten som behöver jobbas på. Är det inte din hund så förstår jag att du kanske inte vill lägga ner hjärta och själ i det. Men en kurs i allmän/grundlydnad kan rekomenderas för allas trevnad. Och att träna inkallning med långlina då ni har full kontroll även om hunden uppfattar situationen som "fri".
En sådan kurs har jag bestämt att vi ska gå ja, men vad är bra? Det finns ett uppsjö av olika hundkursanordnare ju. Hon är dessutom väldigt stark i psyket vilket kanske spelar en viss roll.

Jagar hunden harar/kaniner utomhus vid "lösa" tillfällen, eller hur menar du?[/QUOTE]
Hur hon gör med kaniner/harar ute vet jag inte, men mina små kaniner är hon väldigt intresserad av. kan stå och spana jätte länge sen har hon kommit på att kaninerna rör sig i buren om man puttar hårt på buren.
Hon har försökt att attakera dom en gång. Kaninerna vill inte vara i närheten av henne lösa då de inte känner sig trygga i Naginies närvaro. Det vore ju skönt att kunna ha alla tre djuren (hund + 2 kaniner) i samma rum utan att Naginie ska vara nästan hypnotiserad av kaninerna och inte kan låta dom vara ifred

Det löste hon på ett par minuter, suck
Men då har hon fått en liten tankenöt, en uppgift. Och det kan du utveckla vidare, tex gömma godis i olika höjder och i alla vrår i huset som hon sedan får leta reda på.
Tänk inte på att hon löste det så snabbt, varje minut räknas, det finns ingen som säger att det ska ta lång tid.

Godis fungerar ibland, leksak har vi aldrig prövat, vad för leksak? Beröm tja det gör varken till eller från verkar det som.
Tex, en sk. Kong med snöre. Min ena hund uppskattar verkligen den sorts belöning mer än godis och beröm. Han vet vad som väntar honom.

En sådan kurs har jag bestämt att vi ska gå ja, men vad är bra? Det finns ett uppsjö av olika hundkursanordnare ju. Hon är dessutom väldigt stark i psyket vilket kanske spelar en viss roll.
Maila bhklubbarna i ditt område och berätta din situation. Berätta raserna i din hund, ålder, era problem, understimuleringen, bristerna i kommunikationen och fråga om dom har något som kan passa er.
En bra idè är att hälsa på blivande kursledare och få en uppfattning/känsla om vad du tycker om denne.
Kolla runt lite om någon tränare har bättre rykte än andra osv.

Hur hon gör med kaniner/harar ute vet jag inte, men mina små kaniner är hon väldigt intresserad av. kan stå och spana jätte länge sen har hon kommit på att kaninerna rör sig i buren om man puttar hårt på buren.
Hon har försökt att attakera dom en gång. Kaninerna vill inte vara i närheten av henne lösa då de inte känner sig trygga i Naginies närvaro. Det vore ju skönt att kunna ha alla tre djuren (hund + 2 kaniner) i samma rum utan att Naginie ska vara nästan hypnotiserad av kaninerna och inte kan låta dom vara ifred
Där har jag tyvärr ingen hjälp att komma med. Om hunden inte vänjer sig med tiden eller tvärtom, och detta är ett problem så hade jag flyttat kaninerna dit ingen av parterna blir stressade.

hunden behöver inte alls vara understimulerad för att den inte kan lämna garn och stickor ifred. Våra hundar tränas och spårar regelbundet men två av dem kan inte lämna mina stick-korgar ifred... inga "snören" alls faktiskt. De gillar tråd och snören, så jag håller allt sånt utom räckhåll för dem. Klart det går att lära dem att låta bli det men jag är rädd om mina saker och vill inte behöva skälla på dem när jag helt enkelt faktiskt bara kan ta undan källan till problemet.

En sak som är lätt att glömma är att hundar faktiskt kan bli överstimulerade lika lätt som understimulerade. En överstimulerad - stressad - hund hittar på lika mycket saker att göra på egen hand som en hund som behöver mer. Att via nätet i text bedöma om det är något av detta som är problemet, eller något annat - tex. att hunden gillar garn - tycker jag är väldigt svårt och passar mig ganska noga för att säga att det är si eller så med hunden. Jag vill gärna se hunden innan jag gör såna uttalanden.

Ja men ingen hund blir överstimulerad av några promenader per dag så hög stress har ingen hund i kroppen.

När TS beskriver hur en dag för deras Dobermann- BC korsning ser ut så är första tanken understimulering då hon har en arbetande ras.

TS skriver sedan själv att det mkt möjligt kan vara så då hunden enbart promeneras.

Jag har även tagit upp att mängden aktivering och vilken sorts stimulering som passar hennes hund kan inte jag avgöra.
Skrev då också att en hund kan bli överstimulerad.

Vad TS väljer att göra med sin hund angår inte mig, däremot skriver jag vad jag tror, och vad jag hade gjort när en tråd som denna dyker upp.

Försöker svara på alla här.

Våran hund är helt säkert understimulerad och odresserad på många områden så vi ska börja gå på kurs med henne så vi får lära oss hur gränserna ska sättas, de flesta problemen är lydnaden ute.

Sabon har "gömt" mina stickningar nu, men min lust att sticka har just nu försvunnit lite grann.

Vi var på en träning igår hos en bra tränare utanför stan som har träning varje vecka det är bara att komma och betala för sig på plats. Där var hon jätteduktig, men visst vi måste fortsätta att träna varje dag. Men vi börjar lära oss lite hur hårda vi måste vara mot Naginie och lite hur hennes hjärna fungerar.

Placera om hunden till ett hem där hon stimulera som hon ska om du/ni inte har tid/ork/lust/möjlighet att göra det.

Lägg garn och stickor i en korg och ställ den högt. Har haft samma problem, ställa undan allt var det enda att göra. Hunden tyckte det var skitkul att leka med nystan och katten med för den delen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 196
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 939
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka