hur får ja han att sluta?

loize

Trådstartare
Min hund bits!
När ja har han lös i trädgården och så ropar ja på honom för att ja ska ta in han, då springer han runt med leksaker och tror att vi leker. men när ja väll får tag in han så lägger han sig ner för att visa hur undergiven han är (behöver inte ens skälla på han) men om ja tar tag i halsbandet och ska leda med han in, så ligger han bara kvar på marken och bits!
Någon som har någon ide hur ja kan träna bort detta?

Sv: hur får ja han att sluta?

Träna inkallning, du ska inte behöva jaga din hund.

Börja i koppel, ha så jäkla gott godis eller leksak så ytan närmast dig blir oemotstådlig. Fortsätt med långlina, gå tillbaka till kopplad hund om det inte funkar.

Varför ställer du dig inte frågan om varför han bits?

han lyssnar på inkalning när vi är ute och går och han är med lös när ja rider, så han är ju lydig men inte när han är i trädgården.

jag tror att han bits för att han visar att han visar att han är i underläge, och när ja ska leda med han in så tror han väll att ja ska skälla på han mera och han tycker det är konstigt efter som han redan visar sig i underläge, konstigt men lite sådan är min teori?

Alltså.. Bits hunden i aggression? Så han skadar dig? Eller leknaffsar han med bithämmning? Ganska stor skillnad..

han visar ju tänderna, men han har ju aldrig bitit till hårt. det har ju inte blivit så det blöder, men det är ju inte heller riktigt lek.

jag köpte han när han var 7 månader, och han var totalt oupfostrad! han kunde inte gå i koppel viste inte va han hette ja inget...
jag har ju lärt han allt som han redan borde kunnat i trotsåldern, men vi kämpar på men vi har kört fast lite på det här.

men ja tycker nästan att han är för undergiven i alla situationer, ibland när han har gjort något så räcker det med att ja tittar på han så lägger han sig ner och skäms.

men han är väldigt sosial och vill vara med och vill att alla ska tycka om han:) tex min lillebror vill inte att han är i hans rum, och molle fjäskar särskilt mycket för honom:)

Strunta i att skälla på han :). Jag skulle inte heller komma till någon surtant som skäller på mig!

fast det är ju det som är det knepiga, ja skäller nästan aldrig på han. jag behöver inte det för gör han något så lägger han sig och visar att han e undergiven.
tex jag är på övervåningen och han på undervåningen och så häver han ner en stekspade, när han hör att ja kommer ner så lägger han sig och visar att han är undergiven. ibland kan ja komma in utan att ens veta vad han har gjort och han lägger sig sådär...

Du försöker dra i halsbandet när han ligger ner? Annars kanske det kan vara en idé att försöka få honom att vilja leka nära dig istället för att han ska vilja dra iväg på egna upptåg med leksaken, för jag uppfattar det som att han drar iväg med leksaken och leker och du inte får någon kontakt med honom?

Jag uppfattade det som att "jag behöver inte ens skälla på han", som att du brukade göra det typ? Aja, om du inte gör det så, vad bra!

Jag tycker du ska släppa det där med "undergiven". Titta på valp som visar undergivenhet mot en vuxen, så jobbar den liksom på saken. Försöker övertyga den vuxna hunden att "jag är bara en liten valp". På dig låter det mer som ett sätt för din hund att kommunicera enligt en inlärd princip.

Mera: "Jag slänger mig i backen, det brukar funka"

Sen skriver du att du lärt den saker när den var sju månader, vad är det för ras?
Vid sju månaders ålder kan den mycket väl ha trätt in i könsmognad och då går det inte att lära sig saker, hjärnan är strängt upptagen med annat. En valp har mycket lättare att ta in lärdom än en sju månaders hund.

Jag tycker det låter som om ni kommunicerar förbi varandra du och din hund, ta hjälp av nån kunnig, alt gå en kurs.

Det finns många hundar som känner sig hotade när de blir inkallade i trädgården. Ofta går man emot hunden, är stressad, bestämd ect, eller så kan hunden se det som ett straff att behöva gå in, hundens sätt att visa sig snäll blir då att gå ner i lekställning och springa iväg. Många missuppfattar det och tror att hunden vill leka, skäller ännu mer eller gå emot hunden bestämt och säger till på skarpen. Det blir totalt fel, hunden slänger sig då på marken, du grabbar tag i den (lutar dig över/drar), hunden får då testa en 3e taktik och nafsa emot dig.

Missförstånd gånger 3

Tack så mycket för alla bra svar: )

Jag vet att men borde lära hunden så mycket som möjligt när den är valp, men ja hade ju inte tillgång till det då han var 7 månader när ja köpte honom. jag undrar nästan lite vad den första ägaren hade gjort med han efter som han inte kunde någon ting.
han är en korsning 50% golden och 50% jämnt hund. han är kastrerad och är 1 år och 2 månader nu.

jag cyklar med han varje dag + tre vanliga promenader, sen tränar vi lite hjärngympa och så får han leka en stund med den andra hunden. följa med mig ut när ja rider i skogen. Men nu ska vi ut och träna inkalningen i trädgården med :) får la börja i koppel för att sedan gå till lina mm

Vad har ni för förslag på vad man kan göra för att få tag på honom i trädgården?
Han brukar som sagt få leka med den andra hunden ute en stund ( dom får inte leka inomhus) när ja tycker dom har lekt klart så säger ja till dom att gå in, den andra hunden går in utan problem medan min hund bara står där, när ja sedan ska gå och hämta han så springer han iväg. och så är vi där igen!

förslag på hur ja ska få honom att tycka det är "roligt" att bli fångad och gå in?

Jag hade nog lekt fram det. Börjat med att träna inkallning som med en valp, dvs. Kalla på hunden när den redan är på väg mot dig, t.ex. för att leka. När den kommer fram, beröm och belöna. Gör det många gånger utan att den behöver gå in efteråt. Nu vet den troligen att inkallning i trädgården är lika med gå in, vilket den inte vill. Jag hade också försökt att göra det kul för hunden att komma in, t.ex. genom att ge en godis när den kommit innanför dörren. Försök alltså att programmera om hundens hjärna till att förknippa inkallning och att få in i huset med något positivt. Om du någon gång måste få in den snabbt, prova att locka med godis eller leksak i stället för att dra i halsbandet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka