Hur får isisarna sina namn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sduillght

Hej!
Måste ställa en fråga ang isisarnas namn som jag funderat på.
Om jag förstått det rätt så får de namn efter gården/stället de är födda på men hur är det med förnamnet? Jag tror ju att man i princip kan välja det namn man tycker passar hästen, men ska det vara isländskt?? Och var hittar men de namnen?? Kan någon stilla min nyfikenhet?
Kram

Sv: Hur får isisarna sina namn?

Japp, islandshästar döps med förnamn och efternamn, oftast med ett frá, från, von etc emellan (beroende på födelseland). Förnamnet skall, om jag inte är helt galet ute, vara isländskt och dessutom redan finnas registrerat för islandsfödd häst i Worldfengur om det är en svensk häst du skall döpa. Reglerna har stramats åt lite; på Island kan du å andra sidan döpa hästen till vad som helst, men detta är för att behålla traditionen.

Förnamn väljs ofta så att de "passar" hästen, alltså något som beskriver utseende, hur hästen är, eller omständigheter vid fölets födelse. Det gäller dock att man vet vad det betyder - det finns några hästar med namn som det skrattats en del åt. Exempel på namn hittar du här: http://home.swipnet.se/nickis/a1.htm

Gårdsnamnet finns det klara regler om här: http://www.icelandichorse.se/avel/gard.htm

Mitt sto heter Yrpa, det betyder Brunt sto. Hon är brun.. :D (Finns även en översättning som säger Trollkvinna, men jaja).
Odinn heter Odinn för att två veckor före han föddes satt det två korpar på Yrpas rumpa.
Gála heter Gála för det betyder vild, och jag. Bilden talar väl sitt egna språk.

Min 1 åriga hingst är född i Sverige. Han blev döpt till Bjarnarlaukur, och det finns ingen mer häst registrerad i WF som heter så tidigare, så är du säker på detta? Jag har iallafall inte fått fram någon mer när jag sökt på det namnet.

- det finns några hästar med namn som det skrattats en del åt.

Min kusin äger en sån häst... Drellir. Drellir betyder något jag inte vet om jag vågar skriva här på jobbet :D Stort "paket" som på killar :o så kanske ni fattar :angel: Han är döpt på island...

Och så vill jag minnas det fanns en häst på min gamla ridskola som hette Gillingur. När jag pratade med en isländsk kompis om hur fint jag tyckte det namnet lät så vek hon sig dubbel i fullständigt gapskratt! Det betyder tydligen vad jag förstod som Hemorojder :D

Min häst heter Spurning vilket betyder fråga. Hon har ett upp och ner vänt frågetecken i pannan!

Dagur föddes på dagen = Dagur.
Askur = trädet ask, har alltså ingen speciell betydelse (som jag har förstått det)
Gimsteinn = ädelsten
Garri = krusning på vattnet och gården där han föddes ligger precis vid en sjö.

Islandshästar döps ofta efter något som hänt vid deras födelse, eller som ett led efter deras föräldrar eller att de t.ex. har något tecken osv.

Mitt första föl fick namnet Demba som ska betyda "plötsligt spöregn". Det hade inte regnat på veckor, men natten hon föddes hällde regnet ner.

Mina islänningar heter Höttur och Hersir. Höttur=Hatt. han är vit på hela kroppen förutom huvet, det är musblack. kanske ser ut som en hatt. Den andra heter Hersir som betyder Hövding, kanske för att han är hög i rang? Jag vet inte riktigt.

*kl*
Våra hästar heter:
Reykur fra Gröf, Reykur som de små vita håren han har i pannan, som rök.

Lipurtà från Östergård, Lipurtà för att hon är så lätt på tå, lätta steg.

Frenja för att hon är, milt uttryckt, en vild tös, eller bara motvalls kärring. Underbart träffande namn! :devil:

/K

Mina hästars namn, Thytur och Bylur, är båda relaterade till vind/väder. De troddes vara efter samma sto (vilket de inte är, men det är en annan historia) och alla hennes föl får vindrelaterade namn. Stoet och alla hennes avkommor har mycket temperament och vilja och är aningen svåra att hantera om det inte görs på rätt sätt. Så vindnamnen ska anspela på deras mentalitet.
Sambons sto heter Sveifla, det betyder något i stil med "vifta/svänga" och hänvisar till att hon slår mycket bestämt med svansen när hon inte är på bra humör. Vilket är ganska ofta för den damen:angel:

Min häst häst heter Svalur och hans namn kommer nog av att han har ett sånt coolt temperament. Han är sval.
Men det kan också betyda svala och gammalt hästnamn.
Brúda, som också tillhör familjen har docka som betydelse vilket stämmer bra eftersom hon är söt som en.

Våra hästar heter Fenja=Stor kvinna, livlig/glatt och hon är en livlig stor dam.
Vök=isvak, hon döptes för att hon hade en stjärn i pannan som ser ut som en vak
Silfra=försilvrad för att hon har färgen silversvart
Blundur=blund, slummer för att han var så trött när han var nyfödd och sov jättemycket och tog tupplurar överallt.

Jag har ett sto som heter þota, betyder jättplan. Väldigt passande till henne:D

Min häst heter Fáfnir - som är ett namn på en mytologisk drake

Känner en häst med samma namn som är halvbror till min mammas häst.
Jättefint namn. Mytolgiska namnen tycker jag är jättehäftiga!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
4 930
Senast: doppler
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 040
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar