Hur får du din häst trafiksäker?

Sv: Hur får du din häst trafiksäker?

En sak bara: LED hästen vid vägen!
Det är det mest säkra och det bästa sättet att låta hästen vänja sig vid trafiken.

Sen är ju jag så att jag ALDRIG rider efter en väg längre sträckor, då leder jag hästen istället, för OM det skulle hända något är det bara att släppa.... Även om jag kanske inte skulle göra det i första taget så kan man. Det är värre om det händer nåt när man sitter på...:crazy:

En sak bara: LED hästen vid vägen!
Det är det mest säkra och det bästa sättet att låta hästen vänja sig vid trafiken.

Sen är ju jag så att jag ALDRIG rider efter en väg längre sträckor, då leder jag hästen istället, för OM det skulle hända något är det bara att släppa.... Även om jag kanske inte skulle göra det i första taget så kan man. Det är värre om det händer nåt när man sitter på...:crazy:

Men det är även farligt att leda om man inte har kontroll på hästen. För att bli klämd mellan lastbil o 500 kgs djur är inte det skönaste.

Just därför ska man leda hästen.... För om det händer något allvarligt kan man gå ner i diket eller helt enkelt släppa.

Är livrädd för att rida efter vägen då det är omöjligt att göra något om hästen blir rädd och hoppar ut i vägen framför en bil..

Mm, det gäller att veta att du kan gå ner i diket i så fall, alltså vid ledning på väg. Ordentligt ner så du kan låta hästen "cirkla" runt dig utan att drämma äääset i tradaren..:D Men fanken, ta en massa snaskigheter och stå nånstans där du får plats utan att det blir farligt, mata pållen när det kommer nåt läskigt och mumsa själv under tiden. Min donna blir så "tiggig" att hon glömmer bilar osv efter en stund..:angel: Dessutom är det avstressande för både dig och hästen att äta.

Men fanken, ta en massa snaskigheter och stå nånstans där du får plats utan att det blir farligt, mata pållen när det kommer nåt läskigt och mumsa själv under tiden. Min donna blir så "tiggig" att hon glömmer bilar osv efter en stund..:angel: Dessutom är det avstressande för både dig och hästen att äta.

Haha ja då får ja ta med mig hinken, denna dominanta pojke matar ja aldrig från handen då blir han värre:p Haha herregud vad äre för ett troll ja tatt hem!:bump: Ne de här ska vi fixa!

Det blir nog skitbra till slut.:rofl: Ta med hinken om det krävs, han blir distraherad och det är viktigast.

Du kanske ska göra ett undantag med godismatning på vägen. När det kommer hemska bilar kan han få en morotsslant.

Du måste ju inte promenera hästen för att träna, rid ut, och sitt av och led om/när det kommer bilar som känns "osäkra" (sedan brukar jag gå resten av vägen till skogen för att jag inte orkar sitta upp).

Även om min häst är lugn i trafiken så brukar jag ändå "träna"när tillfälle uppstår,som i går kom en timmerlastbil och körde upp på en skogstig och skulle börja lasta timmer,farbrorn som körde undrade varför jag stod kvar m hästen,så han veva ner rutan och sa att han skulle börja lasta,och jag sa: och vi vill titta på:D tyckte det va ett bra tillfälle och vi möter inte såna "bilar" varje dag.
det skramlade och pyste och gnisslade och lät,helt perfekt:bow:

23427523.jpg

stod i 10-15min och sedan fortsatte vi vår ridtur.

Mvh Arabizar

Hur har det gått för dig och pållen?

Ska själv ge mig in på att få min tant trafiksäker...rädd för alla sorters fordon, bilar går bra om de kryper förbi...

*Kl*
Min häst är trafikosäker. Som flera andra så går det bra med bilar och dyl, men lastbilar är livsfarliga.

Jag har förlikat mig vid tanken på att det här är en häst som inte är och aldrig kommer att bli säker i trafiken. Han är så himla smart att han hoppar rakt ut i vägen om han blir rädd, och vi har varit farligt nära att bli påkörda flera gånger. Att leda honom i trafiken är inte ett alternativ, han är RÄDD!!! Han blir totalt blockerad när han blir rädd, och jag ger honom inte tillräckligt med stöd. För mig att leda honom i trafiken skulle vara som att leda honom in i en säker och ganska obehaglig död.

Nej, Nicke är inte trafiksäker, och kommer aldrig att bli, för jag anser att risken runt träningen är på tok, på tok för stor.

Gud vad tråkigt.

Ja själv har det blivit så tokigt att jag är lite småskraj då jag hör att en skoter är påväg eller snöplog, hästen känner av det och blir ännu räddare. Men tyvärr har det gått så långt att han har skrämt upp mig. Hur gör man för att bli av med sin egna rädsla:crazy:

Tvinga dig själv att sjunga eller prata eller rent av gäspa. Det må kännas lite pinsamt men det tvingar dig att andas och då släpper även viss spänning. Jag är ganska lättskrämd av mig och har märkt vilken otrolig skillnad det blir när jag väl får mig själv att andas. Dels så behöver inte hästen hetsa upp sig över att matte plötsligt slutat andas och dels så blir jag faktiskt lite mindre rädd själv.

Att kunna vara ute med en trygg häst själv lite då och då är givetvis också betydelsefullt.

Jag tror att det flesta som ger råd ang. trafikvana aldrig har varit med om en häst som är riktigt rädd. Min förförra häst var en klippa i trafiken, min förra otroligt rädd för allt utom vanliga bilar som snirklade sig förbi.

Jag märkte klart skillnaden i utgångsläge när vi gick med två unghästar längs en mindre byväg (tillsammans med en helt trafiksäker äldre häst) på väg till sommarbetet. Den ena unghästen var helt orädd, hade aldrig varit i trafiken före. Den hade man ett mycket gott utgångsläge för allehanda trafikövningar.

Min unghäst hade då stått i hage nära trafik men blev ändå rädd och då på ett mkt explosivt sätt. Utgångsläget var inte helt lätt.

Det löste sig ändå så att det oftast fungerade med "vanlig" trafik men möte med bussar, lastbilar, bilar med släpar etc. var en fara för livet.

Eftersom jag tidigare haft en helt trafiksäker häst och unghästen var säker och väluppfostrad i all annan hantering vågar jag faktiskt säga att det inte berodde på mig.

Behöver jag säga att jag nu lägger ner MKT tid och kraft på trafiksäkerheten på mitt föl (går förbi bilar som är igång, cyklar runt på ridbanan när de är lösa, går ut och går tillsammans med mamman etc). Jag kan redan nu säga att jag kommer att ha ett bättre utgångsläge den här gången.

Men för vissa hästar tror jag tyvärr att det bara är att acceptera att de aldrig bli helt säkra i trafiken. Sedan finns det förstås en stor del hästar som bara behöver lite konsekvent träning för att de sedan ska fungera i trafik.

Men jag vill inte tro att det är omöjligt =/ Det måste ju gå att vänja honom vid trafik.

Fick tips att sätta bomull i öronen på honom igen, det kanske skulle släppa spänningarna i mig också.

Men jag vill inte tro att det är omöjligt =/ Det måste ju gå att vänja honom vid trafik.

Fick tips att sätta bomull i öronen på honom igen, det kanske skulle släppa spänningarna i mig också.

Det behöver inte alls vara omöjligt för dig och din häst. Det beror helt på vilken slags häst det är och vad den har för erfarenheter i bagaget.
Men för vissa hästar (och vissa ryttare;)) så får man acceptera att vissa saker inte går. Träningen i trafik blir helt enkelt för farlig att genomföra med hänsyn till sitt eget liv, till hästens och ev. medtrafikanter.

med min unghäst introducerade ve trafik lite då och då, skulle någon iväg med bilen så kunde de gasa och tuta och så mdans jag höll i henne och borstade eller något. de kunde även komma med traktorn och köra med gafflarna nere i marken så att det lät som bara den... man får göra lite vad man själv känner att man klarar av och att läsa hästen.

Jo men jag tycker att han är såklart fjantigare då jag sitter på honom än om jag leder honom.

Om traktorn kör in i hagen eller bredvid hagen blir han inte alls rädd, han kan stå framför den med mulen i skopan som far upp o ner.

Hästar:crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar