Hur får du din häst trafiksäker?

Tibra

Trådstartare
Ge mig råd, ja blir så ledsen över att mina pålle inte är trafiksäker :( Visst bilar går, men här far det förbi lastbilar dagligen.
Jag vill gärna kunna rida till ställen, ex ridklubben men då måste jag rida på landsvägen men det går inte. Hur tycker ni jag skall göra? Hur gjorde du?

:( En desperat Linda som bara söker hjälp.

Sv: Hur får du din häst trafiksäker?

TRÄNA!! :D:D:D

Gå promenader och gå förbi allt som är läskigt! När du som ledare inte tycker att det är läskigt så kommer heller ej hästen att tycka det! Slappnar du av känner hästen det och bryr sig inte för hans ledare som ska skydda honom bryr sig inte.

Kortar du däremot tyglarna jättemycket och oroar dig känner din häst det och blir genast på sin vakt och därigenom "tittig och osäker" :)

TRÄNA!! :D:D:D

Gå promenader och gå förbi allt som är läskigt! När du som ledare inte tycker att det är läskigt så kommer heller ej hästen att tycka det! Slappnar du av känner hästen det och bryr sig inte för hans ledare som ska skydda honom bryr sig inte.

Kortar du däremot tyglarna jättemycket och oroar dig känner din häst det och blir genast på sin vakt och därigenom "tittig och osäker" :)

Jo men han verkar aldrig lära sig, en gång höll vi på att bli påkörda av en lastbil då ja var ute o red på landsvägen.

Jag ska väl antagligen gå promenad isåfall?

Usch jag tycker det är svårt ja:crazy:

Träna på att bli omkörd hemma på gårdsplanen först av nån kompis, och ha gärna en stadig häst med som inte bryr sig.

kan du inte ta med hästen och ställa dig en bit ifrån bilvägen,stå där en stund några ggr/v (så ofta du har tid)tills du ser att din häst inte bryr sig längre.
hur du tänker och uppträder påverkar oxå.

träna och träna som tidigare skrivit.jag skulle börjat med att leda,och när hästen har blivit bättre i trafiken m större fordon träna uppsuttet.

lycka till.

Jag är i precis samma situation - personbilar och paketbilar och även ngn mindre kärra är inga som helst problem. Men så finns det opålitliga chaufförer också som gör allt för att skrämmas, t.ex. tutar när de kör förbi - och det fixar vi nog inte... Inte heller lastbilar och bussar och allt annat möjligt som finns längs vägarna numera. För 10 år sedan såg trafiken helt annorlunda ut, och då skulle det inte varit några som helst problem i mitt fall!

Du har rätt, det här är faktiskt svårt! Jag har hållit mej borta från vägarna hela sommaren när trafiken varit livligare, sen under vinterhalvåret brukar det vara lugnare (kvällstid) så då brukar det gå bra. Har lyckan att ha hagen ute vid landsvägen också, och inbillar mej att det ska vara till hjälp också. Samt förstås gasar och har mej intill hagen med alla nåbara fordon som har mycket oljud... Och det har hjälpt! Då slipper han ju undan också, så de första dagarna står han låååångt bort med öronen spetsade och funderar vad i hela friden det där är för något! Efter några dagar kommer han fram och tittar och står lugn och sansad och funderar om matte har blivit tokig :D (och det kanske hon har:laugh:)

Jag skulle inte vilja gå ut och promenera längs vägen med honom, hoppar han åt sidan (vilket händer väldigt ofta..) ut framför fordonet så tjaaa, jag gör ju inte sådär jätte mycket om han gör det just framför fordonet :(
Försöker också möta så många fordon som möjligt hemma på gården, där jag kan lite på chauffören.

Kommer nog att krävas MAAAAAAAAAAASSOR med timmar innan vi kan skritta ut på lång tygel och njuta av "naturen"... Så är det ju inte bara trafiken, utan allt runtomkring också som ska fungera - det går ju inte att hoppa ur skinnet framför en bil på grund av en soptunna heller... Men kanske en dag...

Är det möjligen så att du själv tycker att det är obehagligt med trafiken (med all rätt eftersom den kan vara farlig)? Är man själv rädd / osäker bidrar man ju inte till att göra upplevelsen trygg för hästen.

Har du möjlighet att få med dig lugna hästar och ryttare ut på vägarna? Någon stabil pålle som din kan ta svans på och någon pratglad, trygg människa som kan få dig att slappna av?

I övrigt är det ju bara konsekvent träning som gäller - men det gäller ju också att se till att hästen inte blir skrämd och därmed lär sig att lastbilar är farliga.

Kl* ALLA

Hästarnas sommarhage är ca 1,5 m från järnvägen, där tåg går stup i ett, no problems.

Familjen här har även ett åkeri, de kör timmerbilar, men de har knappast tid att träna med mig.

Det är värre om hästen är på vägen, och värst är ju när allt kommer bakifrån, att stå kanske vid en infart och titta på lastbilarna är inte allt så farligt.

Idag var ja ute och gick med honom, visst tycker ja de känns otäckt, men hade varit läskigare på ryggen. Han blir såklart rädd, trippar på sidan och tittar lite chokerande på fordornet som for förbi. Jag tror ja ska fortsätta så.

Men visst känner ja mig lite osäker ja med såklart men försöker vara lugn, djupa andetag osv.

Nej har ej tillgång till en lugn häst =/

Jag har fem helt trafiksäkra hästar i alla åldrar.

Dels som någon annan skrev: träna andra läskiga saker.. var bara lugn själv och ta det som en självklarhet att ni ska förbi mellan de två stillastående bilarna, soptunnan, pressenningen osv..

väl ute i trafiken är det bra om man kan rida så avslappnat och med halvlånga tyglar (men vara beredd att ta tag) för att signalera att det INTe är något farligt som kommer..
Har du möjlighet att rida tillsammans med någon som har en tryggare häst så gör det!! de brukar smitta av sig- förhoppningsvis åt rätt håll.. en av unghästarna var jag tvungen att leda på den vägen innan hon var helt trygg, då följde en annan med med en av de andra hästarna, och ledde den ute på vägen och signalerade till de som körde att sakta ner! (det är bara 70här men många kör i 120- jävla raksträcka)

Sen det absolut bästa, som jag förut såg som en nackdel: vi har en rasthage precis bredvid en trafikerad väg.. där det går mycket tung trafik.. alla hästarna har gått i den hagen ibland, och de vänjer sig då! där i hagen gör det inget om de blir rädda och springer iväg när det kommer något "farligt" tillslut vänjer de sig och står oberörda för lastbilar, timmerbilar, traktorer, rullskidåkare mm.

Hade två 3åringar på uppstallning här ett tag, när de kom var de rädda för allt!!!! men pga hagbrist under vintern och att de inte gick släppa ihop med de andra så fick de gå i den rasthagen.. De blev skiträdda för första lastbilen, första rullskidåkaren, första timmerbilen osv.. Men sedan var de totalt trafiksäkra (eller INGEN häst är 100% trafiksäker) men ja, de brydde sig inte om något iaf..

Fast mina är nästan FÖR tarfikvana :eek: ett helvete att köra in fyhjulingen i hagen för att fylla vatten för alla vill komma fram och kela...
Och ena halvblodtjejen stod till och med blick stilla vid vägkanten när jag red och en lastbil fick veja rätt in i oss (blev som tur väl var endast liiiiten mjuk smäll...) i det läget hade hon gärna fått hoppa ner i diket... och det hade hon nog gjort om det skulle hända nu då jag numera skrittar henne lungt på vägen, då hade jag stannat och sagt till henne att stå blick still..

Jo men han verkar aldrig lära sig, en gång höll vi på att bli påkörda av en lastbil då ja var ute o red på landsvägen.

Jag ska väl antagligen gå promenad isåfall?

Både promenader (med träns såklart) och rid ut massor med andra trygga hästar! Då är han i flock och lär sig så småning om lita på dig när ni är ensamma :)

Både promenader (med träns såklart) och rid ut massor med andra trygga hästar! Då är han i flock och lär sig så småning om lita på dig när ni är ensamma :)

Om man bara hade någon att rida med :( Här finns ju ingen, o den andra hästen ja har är heller inte trafiksäker, ja fattar inte varför folk som föder upp hästar inte kan lägga ner lite tid på sitt föl att bli van trafiken, det tycker jag är A och O!

Om man bara hade någon att rida med :( Här finns ju ingen, o den andra hästen ja har är heller inte trafiksäker, ja fattar inte varför folk som föder upp hästar inte kan lägga ner lite tid på sitt föl att bli van trafiken, det tycker jag är A och O!

Då hade jag ringt en kompis som är hyffsat duktig på att rida och gett mig ut med henne! (Det viktigaste är att hon kan hantera en häst som blir nervös eller rädd) Börja på ställen som är trafikerade men ändå lugna och rid sen på "farligare och farligare" ställen ! :) Övning ger färdighet! :)

Då hade jag ringt en kompis som är hyffsat duktig på att rida och gett mig ut med henne! (Det viktigaste är att hon kan hantera en häst som blir nervös eller rädd) Börja på ställen som är trafikerade men ändå lugna och rid sen på "farligare och farligare" ställen ! :) Övning ger färdighet! :)

Jo dom två stack åt varsitt håll, ena 50 mil härifrån och andra, ja hur långt är det till skåne? Har inte så mkt hästkompisar i denna trakt, mest småtjejor.

Hästen är ju till och med rädd för timmerbilen som bara står stilla på gården, tränade en gång då den stod på tomgång, ni vet lastbilar låter ju lite då och då, som nå luft-tjut, då blev han jävligt skrämd, men vi stod ju där ett bra tag bara för att visa att det inte var farligt, men han lär inte ha förstått det riktigt än. Kanske ska ja lägga morötter på lastbilen ;)

alltså vi tränade vår traktorrädda häst genom att hon fick äta sitt kraftfoder ur skopan..:rofl: vi hade en annan häst där samtidigt som inte brydde sig om traktorn så till slut åt den rädda oxå ur skopan, till och med när den var igång.

alltså vi tränade vår traktorrädda häst genom att hon fick äta sitt kraftfoder ur skopan..:rofl: vi hade en annan häst där samtidigt som inte brydde sig om traktorn så till slut åt den rädda oxå ur skopan, till och med när den var igång.

haha ja, det låter ju kanon ;) Idag vågade han iaf träffa grisarna, för dom djuren är ju sååå farliga. Nu stod han med oss framför nassarna och bara vilade, rörde till o med vid dom:) Han fick även äpplen från lastbilen som ja ställde lite här o där, men han ska ju bita på allt annat som lampor:devil:

jo det brukar vara nackdelen, att de gärna gör sönder lampor och sånt..:D

jo det brukar vara nackdelen, att de gärna gör sönder lampor och sånt..:D

suck ;)

Dessutom tog vi en dag och baaara tränade läskiga saker, fram o tillbaka, ex grisarna, dom stod han o luuuktade på så lugnt så, inga problem alls då vi stod där flera gånger, men någon timma efter då vi skulle rida förbi, flög kräket ner i diket av ren panik, suck:cool:

Hm, utöver de tips du redan fått kan jag komma med ett. Man kan ta hjälp av en annan ryttare med en trafiksäker häst. Oftast brukar vi låta den mest trafiksäkra (i vårt fall den äldsta) gå före och för det mesta kommer den osäkra hästen efter. Innan min häst var helt trafiksäker, hoppade jag av henne och gick förbi (tex. lastbilar). Men det bästa är nog att först "träna" hästen att gå förbi läskiga saker i en miljö som är trygg. Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar