Sv: Hur får du din häst trafiksäker?
Jag har fem helt trafiksäkra hästar i alla åldrar.
Dels som någon annan skrev: träna andra läskiga saker.. var bara lugn själv och ta det som en självklarhet att ni ska förbi mellan de två stillastående bilarna, soptunnan, pressenningen osv..
väl ute i trafiken är det bra om man kan rida så avslappnat och med halvlånga tyglar (men vara beredd att ta tag) för att signalera att det INTe är något farligt som kommer..
Har du möjlighet att rida tillsammans med någon som har en tryggare häst så gör det!! de brukar smitta av sig- förhoppningsvis åt rätt håll.. en av unghästarna var jag tvungen att leda på den vägen innan hon var helt trygg, då följde en annan med med en av de andra hästarna, och ledde den ute på vägen och signalerade till de som körde att sakta ner! (det är bara 70här men många kör i 120- jävla raksträcka)
Sen det absolut bästa, som jag förut såg som en nackdel: vi har en rasthage precis bredvid en trafikerad väg.. där det går mycket tung trafik.. alla hästarna har gått i den hagen ibland, och de vänjer sig då! där i hagen gör det inget om de blir rädda och springer iväg när det kommer något "farligt" tillslut vänjer de sig och står oberörda för lastbilar, timmerbilar, traktorer, rullskidåkare mm.
Hade två 3åringar på uppstallning här ett tag, när de kom var de rädda för allt!!!! men pga hagbrist under vintern och att de inte gick släppa ihop med de andra så fick de gå i den rasthagen.. De blev skiträdda för första lastbilen, första rullskidåkaren, första timmerbilen osv.. Men sedan var de totalt trafiksäkra (eller INGEN häst är 100% trafiksäker) men ja, de brydde sig inte om något iaf..
Fast mina är nästan FÖR tarfikvana
ett helvete att köra in fyhjulingen i hagen för att fylla vatten för alla vill komma fram och kela...
Och ena halvblodtjejen stod till och med blick stilla vid vägkanten när jag red och en lastbil fick veja rätt in i oss (blev som tur väl var endast liiiiten mjuk smäll...) i det läget hade hon gärna fått hoppa ner i diket... och det hade hon nog gjort om det skulle hända nu då jag numera skrittar henne lungt på vägen, då hade jag stannat och sagt till henne att stå blick still..