Det måste väl ändå vara olika för olika typer av ämnen? Om jag ska hänga med i en föreläsning där man går igenom komplicerade beräkningar eller modeller kommer jag inte hinna både lyssna, skriva av tavlan, och reflektera så jag kan ställa frågor eller lägga till kommentarer. Har jag en åhörarkopia av presentationen kan jag lägga energin på att hänga med i förklaringen och lägga till det som är viktigt för min förståelse.
Är det ett svårt ämne är det ännu bättre om jag hunnit titta igenom exemplet innan så jag kan fråga om det jag hakar upp mig på direkt.
När jag pluggade psykologi var det i princip aldrig något som var svårt att förstå när man får det förklarat, och då blir själva antecknandet en del av inlärningen istället för ett hinder för den.
Om man inte har nytta av PowerPoint så ska man ju inte använda dem, men för oss som har svårt att lyssna, räkna och skriva samtidigt är det helt klart en fördel. Det är väl lämpligt om man använder den approach som funkar bäst för en själv?
(Om det resulterar i att folk tror att de kan skippa undervisningen så är det väl mer en fråga om att diskutera studieteknik? "På min tid" skippade vi också föreläsningar, och tänkte att vi nog kunde läsa ikapp i litteraturen. Det slutade vi raskt med efter ett par kämpiga omtentor...
)
När jag föreläser har jag ibland dubbel uppsättning av min ppt. Den jag visar har inte så mycket text, utan stödpunkter, ekvationer, ritningar och filmer som visar metoder och förlopp. Plus lite bilder att vila ögonen på, helt enkelt för att jag själv lyssnar bäst om jag har något relaterat till ämnet att titta på också. (Ska jag tex tänka på off-shoreverksamhet är det lättare att fokusera om jag har en bild på havet framför mig än om jag tittar på en person vid en grön tavla.)
Åhörarkopian har mer text, och kan visa utvecklingen av ekvationer, villkor ställda i de olika modelleringarna och om möjligt länkar till referenser och genomföranderapporter. Det finns ingen litteratur i ämnet jag föreläser om, och det är vi som har utvecklat de flesta av metoderna som används.
@Wille Jag tror det blir utmärkt om du lägger dig på den nivån du presenterar här, och ber om hjälp med hur man sen kan driva projektet rent processmässigt. Du behöver inte vara den som gör allt, oftast är det bättre om man kombinerar någon som har själva fackintresset (du) med någon som kan processen i er organisation. Lycka till!