Hur fan antecknar man?

I och med att du själv är inne på att spela in, så tänker jag två saker:
1) en echo smartpen är en hjälpmedel som logoped eller arbetsterapeut kan förskriva som är en penna med inbyggd ljudinspelning och ett specialblock som gör att det du skriver blir bokmärken till ljudinspelningen. Det innebär att en egentligen bara behöver göra tex utropstecken i blocket när de säger något bra som är värt att höra igen, eller frågetecken då de säger något oklart som är värt att fråga om. Självklart går det att skriva stödord också, men behövs inte med denna grej. Genom att peka pennan mot det du skrivit/ritat, så spelas det ljud upp som pennan spelade in medan du antecknade/ritade det.

Det finns också en app för iPad som heter notability som går att läsa in ppt-presentationer i och highlighta, fota, filma eller göra ljudinspelning och lägga på passande ställe i presentationen. Tex om föreläsaren säger intressanta saker om eller ritar på tavlan något bra om typ ympning och det på presentationen står bara ympning (vilket gör det svårt att komma ihåg detaljerna), så går det att fota tavlan och lägga fotot vid stödordet i presentationen, eller spela in det som sägs och lägga länk ljudfilen vid stödordet i presentationen.

Jag var på en föreläsning för några månader sedan och antecknade febrilt. Idag började jag läsa mina anteckningar från föreläsningen och fattar inte vad jag har skrivit. Jag får inget sammanhang i det. Anteckningarna känns rätt värdelösa faktiskt. (Hade tänkt använda dem till att göra en egen presentation.)

Så hur gör man för att skriva begripliga anteckningar om jag skulle behöva anteckna någon gång framöver?

Den felande länken är oftast Powerpointen som innehåller för mycket text. Det finns massor av forskning som tyder på att PowerPoint snarare stjälper än hjälper när det kommer till lärande eftersom åhöraren förväntas lyssna, läsa, skriva av och anteckna det som sägs samtidigt. Det klarar knappt någon. Jag brukar lyssna och endast anteckna om det är något särskilt intressant som sägs. Sedan, när det finns tillfälle för frågor, så brukar jag ställa en fråga för att få det som var särskilt intressant fördjupat. Finns det ingen kurslitteratur kan du fråga om lästips - och om presentationen kan skickas ut.

Jag har själv koncentrationssvårigheter och kasst minne och minns bäst om jag bara lyssnar och skriver korta stödord.

I och med att du själv är inne på att spela in, så tänker jag två saker:
1) en echo smartpen är en hjälpmedel som logoped eller arbetsterapeut kan förskriva som är en penna med inbyggd ljudinspelning och ett specialblock som gör att det du skriver blir bokmärken till ljudinspelningen. Det innebär att en egentligen bara behöver göra tex utropstecken i blocket när de säger något bra som är värt att höra igen, eller frågetecken då de säger något oklart som är värt att fråga om. Självklart går det att skriva stödord också, men behövs inte med denna grej. Genom att peka pennan mot det du skrivit/ritat, så spelas det ljud upp som pennan spelade in medan du antecknade/ritade det.

Det finns också en app för iPad som heter notability som går att läsa in ppt-presentationer i och highlighta, fota, filma eller göra ljudinspelning och lägga på passande ställe i presentationen. Tex om föreläsaren säger intressanta saker om eller ritar på tavlan något bra om typ ympning och det på presentationen står bara ympning (vilket gör det svårt att komma ihåg detaljerna), så går det att fota tavlan och lägga fotot vid stödordet i presentationen, eller spela in det som sägs och lägga länk ljudfilen vid stödordet i presentationen.
Smart!

Synd dock att jag inte har en iPad.

Den felande länken är oftast Powerpointen som innehåller för mycket text. Det finns massor av forskning som tyder på att PowerPoint snarare stjälper än hjälper när det kommer till lärande eftersom åhöraren förväntas lyssna, läsa, skriva av och anteckna det som sägs samtidigt. Det klarar knappt någon. Jag brukar lyssna och endast anteckna om det är något särskilt intressant som sägs. Sedan, när det finns tillfälle för frågor så brukar jag ställa en fråga för att få det som var särskilt intressant fördjupat. Finns det ingen kurslitteratur kan du fråga om lästips - och om presentationen kan skickas ut.
Jo, det gavs massor av lästips. Och den stora "bibeln" i ämnet äger jag redan.

Jo, det gavs massor av lästips. Och den stora "bibeln" i ämnet äger jag redan.

Förmodligen står det mesta som sagts där. Mitt tips är att lyssna och sedan läsa. Bäst är dock när man redan har bakgrundskunskap och sedan kan lägga allt fokus på att lyssna. Det är oftast då som det blir aha! för mig.

Jag kan inte anteckna samtidigt som jag lyssnar, då hör jag inte resten och missar allt så jag fokuserar verkligen bara på att lyssna, knappt så jag läser powerpointen. Fotar om det är något mer invecklat som förklaras och sen försöker jag läsa ev kursmaterial så snart inpå efter föreläsningen som möjligt.

Förmodligen står det mesta som sagts där. Mitt tips är att lyssna och sedan läsa. Bäst är dock när man redan har bakgrundskunskap och sedan kan lägga allt fokus på att lyssna. Det är oftast då som det blir aha! för mig.
Boken är på runt 450 faktaspäckade sidor och jag tycker det är svårt att sammanfatta saker i punktform eller i kortare sammandrag.

Ska ju göra en presentation om ämnet snart och vill kunna koka ner ämnet till en kvart eller så.

Boken är på runt 450 faktaspäckade sidor och jag tycker det är svårt att sammanfatta saker i punktform eller i kortare sammandrag.

Ska ju göra en presentation om ämnet snart och vill kunna koka ner ämnet till en kvart eller så.

Ah, jag menade inte att du skulle använda boken för att sammanfatta, utan mer som först bakgrund och sedan som fördjupning.

Jag som har föreläsare som yrke brukar inte tänka på att försöka få med hela ämnet eller göra en sammanfattning om jag håller ett kort föredrag. Istället försöker jag fokusera på en mindre del som är riktigt intressant - en fråga eller ett tema som är av relevans för ämnet och sedan göra en fördjupning. Det blir oftast mer intressant och mer begripligt för den som lyssnar.

Nu vet jag inte vilket ämnet är, men säg att bokens titel är ”Förutsättningarna för biodling i Sverige”. Kanske det står något i boken om bins sjukdomar so. Intresserar sig. Då kan du fokusera på delarna i boken som handlar om det och presentera (1) Vilka vanliga sjukdomar finns det? (2) Vilka är effekterna av sjukdomarna (för bina, för den biologiska mångfalden, för honungsproduktionen? (3) Hur kan sjukdomarna bekämpas? (4) Är detta speciellt för svenska bin eller förekommer problemen även hos andra bin?

(Obs! Jag bara hittar på detta med bin - jag kan ingenting om bin).

Är du med på hur jag tänker? Fokusera på en mindre sak som intresserar dig och fördjupa dig i den. Det blir oftast bäst - om nu inte uppgiften så klart är att göra en övergripande presentation.

Precis som med mycket annat så är det att öva och hitta sin grej. Jag försöker undvika att anteckna på dator för då blir det att jag nästan bara skriver av PPT's eller ordagrant vad folk säger och blir störd när jag inte hinner med allt... Så jag antecknar gärna med penna och papper, skriver ned paralleller jag själv kommer på som inte föreläsaren säger, rita pilar och symboler, skriver hellre med bläckpenna eller suddbart bläck än blyertspenna osv.
Så mitt tips är att kolla på olika videor på Youtube för att se lite olika tekniker och se vad du tror skulle passa dig :)

Ah, jag menade inte att du skulle använda boken för att sammanfatta, utan mer som först bakgrund och sedan som fördjupning.

Jag som har föreläsare som yrke brukar inte tänka på att försöka få med hela ämnet eller göra en sammanfattning om jag håller ett kort föredrag. Istället försöker jag fokusera på en mindre del som är riktigt intressant - en fråga eller ett tema som är av relevans för ämnet och sedan göra en fördjupning. Det blir oftast mer intressant och mer begripligt för den som lyssnar.

Nu vet jag inte vilket ämnet är, men säg att bokens titel är ”Förutsättningarna för biodling i Sverige”. Kanske det står något i boken om bins sjukdomar so. Intresserar sig. Då kan du fokusera på delarna i boken som handlar om det och presentera (1) Vilka vanliga sjukdomar finns det? (2) Vilka är effekterna av sjukdomarna (för bina, för den biologiska mångfalden, för honungsproduktionen? (3) Hur kan sjukdomarna bekämpas? (4) Är detta speciellt för svenska bin eller förekommer problemen även hos andra bin?

(Obs! Jag bara hittar på detta med bin - jag kan ingenting om bin).

Är du med på hur jag tänker? Fokusera på en mindre sak som intresserar dig och fördjupa dig i den. Det blir oftast bäst - om nu inte uppgiften så klart är att göra en övergripande presentation.
Ämnet är skogsträdgård :)

Det är ett stort ämne som ska presenteras för en grupp människor. Jag kan inte fördjupa mig för åhörarna kan inget om ämnet. Syftet är att informera om ämnet och få fler intresserade av att jobba för fler skogsträdgårdar för allmänheten i kommunen.

Jag behöver berätta vad det är och varför det är bra. Etablering. Lite historik kanske. Eller ingen historik? Bra växtkombinationer? Var man kan anlägga dessa.

Jag känner att jag inte riktigt har grepp på vad jag ska ta med och är lite ledsen att jag inte begriper mina egna anteckningar från föreläsningen jag var på. Har egentligen bara boken att tillgå samt författarens blogg. När jag gick min utbildning förrförra året så var det en klasskamrat som gjorde ett projektarbete om skogsträdgård och den har jag tillgång till. Kan kika där för upplägg.

Ämnet är skogsträdgård :)

Det är ett stort ämne som ska presenteras för en grupp människor. Jag kan inte fördjupa mig för åhörarna kan inget om ämnet. Syftet är att informera om ämnet och få fler intresserade av att jobba för fler skogsträdgårdar för allmänheten i kommunen.

Jag behöver berätta vad det är och varför det är bra. Etablering. Lite historik kanske. Eller ingen historik? Bra växtkombinationer? Var man kan anlägga dessa.

Jag känner att jag inte riktigt har grepp på vad jag ska ta med och är lite ledsen att jag inte begriper mina egna anteckningar från föreläsningen jag var på. Har egentligen bara boken att tillgå samt författarens blogg. När jag gick min utbildning förrförra året så var det en klasskamrat som gjorde ett projektarbete om skogsträdgård och den har jag tillgång till. Kan kika där för upplägg.

Det låter ju som superbra rubriker!

- Vad är en skogsträdgård?
- Historik
- Hur anlägger man en skogsträdgård?
- Exempel på växtkombinationer

Du kan ju det här! Våga lita på det. 🙂

Shit vad intressant! Med din kunskap tror jag du kanske du kan börja spåna utan anteckningar utan ta lite mer från huvudet vad du tror nybörjare på ämnet kan fångas in av och kan tänkas undra i ett första skede. Likt vad @Philosophia staplade upp ifrån ditt inlägg. Jag som kan NOLL tycker det är ett lagom omfattande och tydligt upplägg!

Tillägg. Och sedan när du vet ungefär vad du vill prata om kan du dyka in i anteckningar/arbeten/bok och kolla mer specifik fakta så den blir korrekt eller vad de har med för underrubriker inom ämnet (tex växtkombinationer eller liknande).

Jag har också svårt att anteckna vid Powerpoint. Försöker att snabbt möjliga få en överblick av sliden som kommer upp och sedan fokusera på att lyssna och skriver snabbt och slarvigt hur jag tänker. Försöker läsa ikapp anteckningarna direkt det blir paus (tex för tråkig fråga eller paus i föreläsningen) och lägga till/förtydliga medan det är färskt men redan dagen efter/efter en lunchpaus har jag svårt att tolka om jag inte hunnit den lilla genomläsningen medan det fortfarande är kvar i huvudet.

Det låter ju som superbra rubriker!

- Vad är en skogsträdgård?
- Historik
- Hur anlägger man en skogsträdgård?
- Exempel på växtkombinationer

Du kan ju det här! Våga lita på det. 🙂
Jag lägger till varför ska man odla en skogsträdgård (vad är skillnaden mot andra former att odla och vad är det man vinner på den här metoden), hur fungerar den?
Exempel på skogsträdgårdar (bilder på några olika).
Tid för frågor, är tar du med boken där du märkt upp sidor där troliga frågor kan komma att handla om eller rekommendera själv någon sida.

Om det är för en grupp eller organisation som ska göra detta med gemensamma medel hade jag gjort en exempelbudget med för det kommer alltid frågor om kostnader i sådana fall. Hur man gör och växtkombinationer hade jag sparad i detta fall till arbetsgruppsmöten senare.

Jag lägger till varför ska man odla en skogsträdgård (vad är skillnaden mot andra former att odla och vad är det man vinner på den här metoden), hur fungerar den?
Exempel på skogsträdgårdar (bilder på några olika).
Tid för frågor, är tar du med boken där du märkt upp sidor där troliga frågor kan komma att handla om eller rekommendera själv någon sida.

Om det är för en grupp eller organisation som ska göra detta med gemensamma medel hade jag gjort en exempelbudget med för det kommer alltid frågor om kostnader i sådana fall. Hur man gör och växtkombinationer hade jag sparad i detta fall till arbetsgruppsmöten senare.
Jag har ingen aning om något som har med budget att göra.

Och för att genomföra det här så behöver det anlitas någon konsult utifrån. Och jag har ingen aning om hur genomförandet av sånt här görs på kommunal nivå.

Tyvärr saknar jag bilder på skogsträdgårdar. Rent generellt blir det svårt med bildmaterial till det här. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska lösa det. Enda sättet verkar vara att sno bilder.

Och för att genomföra det här så behöver det anlitas någon konsult utifrån. Och jag har ingen aning om hur genomförandet av sånt här görs på kommunal nivå.

Tyvärr saknar jag bilder på skogsträdgårdar. Rent generellt blir det svårt med bildmaterial till det här. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska lösa det. Enda sättet verkar vara att sno bilder.
Om du hittar bilder på nätet som du vill använda kan du väl be om lov att få använda dem?

Om du anger källan till dina bilder så är det nog ok att använda dom i en powerpoint som du visar en gång på ett kommunalt möte. PS om det är ett kommunaltmöte kommer det definitivt komma frågor om budget, speciellt om det är kommunen som förväntas bistå med personal och pengar.

Om du anger källan till dina bilder så är det nog ok att använda dom i en powerpoint som du visar en gång på ett kommunalt möte. PS om det är ett kommunaltmöte kommer det definitivt komma frågor om budget, speciellt om det är kommunen som förväntas bistå med personal och pengar.
Hur ska man ha en aning om budget när inte ens platsen, eller platserna, är bestämda? Och den här presentationen görs bara för ett partis medlemmar. Sist var vi 5 stycken inklusive mig själv.

Jag har som sagt ingen erfarenhet alls av budgetar och ska det krävas av mig så är det lika bra att lägga ner på en gång. Tycker det i så fall får vara en extern konsult som lägger fram en budget. Denne kan antagligen göra en design för den plats som valts ut och vet vad som krävs för att färdigställa. (I dagsläget finns ingen plats för detta. Det finns inget förslag eller någon plan.)

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Tuvstarr
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar