Det är därför vi är hårda med våra elever på gymnasium nivå. För att de åker fast på universitets nivå. De lär sig inget heller, poängen med en utbildning är ju att lära sig. Jag har utvecklat PD för lärarna också så att vi kan se till att all personal är på samma sida (mycket jobb kvar! ).Jo, det gör det väl, men de har alltid rätt att få svar på frågor. Även om frågan är ”Hur kan ni göra X???” eller ”Jag skulle vilja veta varför ni inte gör X??”. Så då får man tålmodigt förklara, och allt sånt tar ju tid och kraft från undervisning och forskning, så därför försöker man hålla det till ett minimum.
Fast då måste man kunna ha koll på sina läxor och sina prov (är man van med att folk säger den infon och har koll åt en är det något man måste lära sig) och ha funderat ut hur man tar anteckningar (väldigt viktigt hos oss att du inte tar dem elektroniskt t.ex. av ett flertal anledningar och de måste ta anteckningar på lektionerna). Du måste börja lära dig att identifiera vad du som person själv måste jobba mer på både när det kommer till ”skills” och kunskap, oerhört viktigt när du kommer till många universitet (många av våra elever vill UK t.ex, där är det inte ovanligt att de förväntas plugga själv tre timmar per en timme föreläsning så kan du inte identifiera själv vad du måste jobba med så är det svårt att klara kurserna).
Alltså, det är definitivt så att studenter fuskar med flit. De anlitar ghostwriters, alternativt klipper in hela svaret från texter de hittar på nätet och tror att plagiatkontrollen inte kan hitta, t ex studentskrivna sammanfattningar de kommlt över och givetvis inte refererar. När det gäller anlitandet av ghostwriters så tog vi en sån på bar gärning senast förra veckan, och han visste exakt vad han höll på med. Han köpte tentasvaren via en krypterad app, och hade riggat e-mail med falskt namn och hemligt swishkonto för att kunna göra betalningen utan att röja sin identitet. Nu fick vi fast honom ändå, eftersom en annan student skickade oss skärmdumpar på konversationen, och vi fick tillgång till de svar som ghostwritern hade skrivit, så att vi kunde identifiera studenten efter inlämning. Men han visste såklart att han fuskade, därav hemlighetsmakeriet.
Man kanske vill tro att det är av ren okunskap som studenter fuskar, men det är det verkligen inte. Man kopierar eget arbete istället för att skriva eget för att det går fortare och/eller är mindre arbete och lättare.
Det beror inte på kulturskillnader och okunskap, det här är en kurs som går på svenska och studenterna har läst på universitetet i flera år, och uppenbart varit i Sverige tillräckligt länge för att kunna läsa och skriva svenska på högskolenivå.
Definitivt okunskap med oss och de förstår inte skillnaden "men jag skrev det ju själv", men var är källorna???
Jag har haft det när jag undervisade på universitet i regionen också att de liksom inte förstod problemet.
Jag förstår att du undervisar på ett Svenskt universitet. Men du pratar ju om plagiering som att de här eleverna förstår vad det är? Det gör inte mina elever på den nivån du beskriver trots att vi undervisar om det. Det tar tid. Dem förstår inte att eget arbete kopierat igen är plagiering, de förstår inte att en egen mening (paraphrasing) utan citations och referenser är plagiering. Det är inte ditt jobb (i mina ögon) att lära dem det heller på universitets nivå. Det borde komma tidigare just för att det tar tid.
Jag tror inte att det problemet i sig själv är specifikt till landet jag jobbar i, jag är faktist förvånad att det låter som ett problem för dig om ni mest har elever från Svenska gymnasium (och ännu mer att de inte ens dyker upp till föreläsningar och inte läser kurslitteraturen).