Hur fan antecknar man?

Jo, det gör det väl, men de har alltid rätt att få svar på frågor. Även om frågan är ”Hur kan ni göra X???” eller ”Jag skulle vilja veta varför ni inte gör X??”. Så då får man tålmodigt förklara, och allt sånt tar ju tid och kraft från undervisning och forskning, så därför försöker man hålla det till ett minimum.
Fast då måste man kunna ha koll på sina läxor och sina prov (är man van med att folk säger den infon och har koll åt en är det något man måste lära sig) och ha funderat ut hur man tar anteckningar (väldigt viktigt hos oss att du inte tar dem elektroniskt t.ex. av ett flertal anledningar och de måste ta anteckningar på lektionerna). Du måste börja lära dig att identifiera vad du som person själv måste jobba mer på både när det kommer till ”skills” och kunskap, oerhört viktigt när du kommer till många universitet (många av våra elever vill UK t.ex, där är det inte ovanligt att de förväntas plugga själv tre timmar per en timme föreläsning så kan du inte identifiera själv vad du måste jobba med så är det svårt att klara kurserna).

Alltså, det är definitivt så att studenter fuskar med flit. De anlitar ghostwriters, alternativt klipper in hela svaret från texter de hittar på nätet och tror att plagiatkontrollen inte kan hitta, t ex studentskrivna sammanfattningar de kommlt över och givetvis inte refererar. När det gäller anlitandet av ghostwriters så tog vi en sån på bar gärning senast förra veckan, och han visste exakt vad han höll på med. Han köpte tentasvaren via en krypterad app, och hade riggat e-mail med falskt namn och hemligt swishkonto för att kunna göra betalningen utan att röja sin identitet. Nu fick vi fast honom ändå, eftersom en annan student skickade oss skärmdumpar på konversationen, och vi fick tillgång till de svar som ghostwritern hade skrivit, så att vi kunde identifiera studenten efter inlämning. Men han visste såklart att han fuskade, därav hemlighetsmakeriet.

Man kanske vill tro att det är av ren okunskap som studenter fuskar, men det är det verkligen inte. Man kopierar eget arbete istället för att skriva eget för att det går fortare och/eller är mindre arbete och lättare.

Det beror inte på kulturskillnader och okunskap, det här är en kurs som går på svenska och studenterna har läst på universitetet i flera år, och uppenbart varit i Sverige tillräckligt länge för att kunna läsa och skriva svenska på högskolenivå.
Det är därför vi är hårda med våra elever på gymnasium nivå. För att de åker fast på universitets nivå. De lär sig inget heller, poängen med en utbildning är ju att lära sig. Jag har utvecklat PD för lärarna också så att vi kan se till att all personal är på samma sida (mycket jobb kvar! :rofl: ).

Definitivt okunskap med oss och de förstår inte skillnaden "men jag skrev det ju själv", men var är källorna???

Jag har haft det när jag undervisade på universitet i regionen också att de liksom inte förstod problemet.

Jag förstår att du undervisar på ett Svenskt universitet. Men du pratar ju om plagiering som att de här eleverna förstår vad det är? Det gör inte mina elever på den nivån du beskriver trots att vi undervisar om det. Det tar tid. Dem förstår inte att eget arbete kopierat igen är plagiering, de förstår inte att en egen mening (paraphrasing) utan citations och referenser är plagiering. Det är inte ditt jobb (i mina ögon) att lära dem det heller på universitets nivå. Det borde komma tidigare just för att det tar tid.

Jag tror inte att det problemet i sig själv är specifikt till landet jag jobbar i, jag är faktist förvånad att det låter som ett problem för dig om ni mest har elever från Svenska gymnasium (och ännu mer att de inte ens dyker upp till föreläsningar och inte läser kurslitteraturen).
 
Jaa, alltså det låter lite som högstadiet på 80-talet och gymnasiet på 90-talet helt enkelt och lite som universitetet då också? Jag har nog missat vad av det där man tydligen inte normalt ska lära sig nu, av sig självt.

Och på vilket universitet förväntas du inte plugga minst 3 timmar för en föreläsning? På vissa utbildningar i Sverige måste det ju rimligen vara mer med tanke på att de drar ned antalet föreläsningar och studier ändå är heltid..

Och självklart var man tvungen att svara på "diskuterande" frågor på vanliga prov utöver kunskapsfrågorna från högstadiet. Läxor och att få med bok hem lär studieteknik.

Men det är kanske inte är en utbildning i Sverige du pratar om?

(för om det här är special vad får man då från övriga gymnasier?)
Av vad jag vet är de där tre timmarna generellt i världen. Men jag har enbart gått masters i Sverige så vet inte hur det funkar "hemma" så gav lite utrymme för skillnader.

Jag har jobbat i Asien i 9 år. Det är lite speciellt. Så mitt perspektiv är definitivt inte enbart Sverige utan vad jag vet från mina utbildningar utomlands och när jag har undervisat elever både på universitet och gymnasium nivå här i Asien (och i England). Men vad jag såg så var inte tråden om enbart Sverige? TS har ju tydligen tillräckligt med studieteknik att de inser och frågar om hjälp när det kommer till något de tycker inte funkar så bra som de vill.

Jag varierar min undervisning efter elev, för att vi ska göra det och för att vi har den tiden. När jag nämner tekniker och grejer som du känner igen är det så sjukt många lager, pedagogik och variering som du måste få in för varje elev. Det finns mer än diskuterande frågor (evaluate är inte discuss eller explain), att få alla elever att förstå hur man svarar dem rätt tar mycket pedagogik av läraren (även om du inte insåg det som elev) Jag går inte in i en klass och har bara material för medel eleven, utan för de på lägsta nivå, och de på högsta också. Jag kan mina elever utan och innan. Den tiden finns inte på universitets nivå.

Jag tror inte heller att min gymnasium utbildning i Sverige var dålig, men att tro att den var perfekt vore inte rätt heller (jag valde inte ett program för att de skulle förbereda mig för universitet). Mina erfarenheter är från ett flertal internationella universitet, och nivån på eleverna som kommer in från gymnasium nivå (från ett flertal länder) varierar rejält (även inom samma land och det vore ju konstigt om det inte var fallet).

Vill du ha detalj nivå får du nog betala för några skitdyra utbildningar i hur man undervisar.
 
Jag har inte så mycket att tillägga om de senaste inläggen mer än att jag är böjd att hålla med @Inglorion
Nu så här efteråt har jag förstått att jag gick i bra grundskola upp till nian, all studieteknik kom då även om det var delvis ett ganska tufft tempo. Gymnasiet var rätt kasst (jag var också skoltrött) men det var verkligen noll förberedande inför universitetsstudier.
Det är svårt att skriva uppsatser på universitetsnivå, jag tycker det är lika svårt var gång. Vi har haft några bra föreläsningar om det på diverse utbildningar jag gått (en del såklart mindre bra), var gång blir jag påmind om hur svårt det är och hur mycket jag har kvar att lära mig.
 
Jag misstänker utan att veta att det alltid funnits några procent som hör av sig med synpunkter, men om man själv är en vanlig student så ser man inte den sidan. Alltså en som pluggar på, gör det man ska, och ställer frågor om kursinnehållet. Så är ju 90-95% av alla studenter.
Jag har gått vissa kurser där det nästan kan bli som ett "drev" (à la bukemaffia) mot vissa föreläsare. Oftast tycker jag att det är de som kommer direkt från gymnasiet och är vana vid lite för mycket elevinflytande. :cautious:
 
Det är därför vi är hårda med våra elever på gymnasium nivå. För att de åker fast på universitets nivå. De lär sig inget heller, poängen med en utbildning är ju att lära sig. Jag har utvecklat PD för lärarna också så att vi kan se till att all personal är på samma sida (mycket jobb kvar! :rofl: ).

Definitivt okunskap med oss och de förstår inte skillnaden "men jag skrev det ju själv", men var är källorna???

Jag har haft det när jag undervisade på universitet i regionen också att de liksom inte förstod problemet.

Jag förstår att du undervisar på ett Svenskt universitet. Men du pratar ju om plagiering som att de här eleverna förstår vad det är? Det gör inte mina elever på den nivån du beskriver trots att vi undervisar om det. Det tar tid. Dem förstår inte att eget arbete kopierat igen är plagiering, de förstår inte att en egen mening (paraphrasing) utan citations och referenser är plagiering. Det är inte ditt jobb (i mina ögon) att lära dem det heller på universitets nivå. Det borde komma tidigare just för att det tar tid.

Jag tror inte att det problemet i sig själv är specifikt till landet jag jobbar i, jag är faktist förvånad att det låter som ett problem för dig om ni mest har elever från Svenska gymnasium (och ännu mer att de inte ens dyker upp till föreläsningar och inte läser kurslitteraturen).
Ärligt talat har jag inte varit med om att studenter har svårt att förstå bad plagiat är. Jag vet inte om det kan handla om språkförbistring eller liknande? Våra studenter vet mycket väl att de fuskar när de plagierar. Kanske dina också, även om de till dig säger att de inte hade en aaaaning om att man inte fick göra så. Eller undervisar du elever med begåvningsmässiga funktionsnedsättningar?

För det är inte direkt kärnfysik att du inte får skriva av text. Till och med mina svagaste studenter förstår det. Särskilt efter att vi har gått igenom det.

Jag har aldrig varit med om studenter som inte förstår att man inte får skriva av andra på tentor. Det verkar verkligen inte vara svårt att förstå. Men det betyder ju inte att det inte finns de som försöker fuska.

Den student som vi nu tog fast med en ghostwriter, t ex, visste såklart att han fuskade. Det var ju därför han vidtagit säkerhetsåtgärder som att sätta upp ett anonymt swish-konto, för att det inte skulle avslöjas vem han var och han skulle åka fast.
 
Jag har gått vissa kurser där det nästan kan bli som ett "drev" (à la bukemaffia) mot vissa föreläsare. Oftast tycker jag att det är de som kommer direkt från gymnasiet och är vana vid lite för mycket elevinflytande. :cautious:
Det låter otrevligt, tack och lov inget jag känner igen, utan det är ganska stadiga procent som hör av sig. Det kan vara saker som att det är dåligt att inte alla föreläsningar lades ut redan vid kursstart, att läraren borde skriva en sammanfattning av kurslitteraturen och dela ut, eller att man inte borde förväntas läsa litteraturen.
 
Av vad jag vet är de där tre timmarna generellt i världen. Men jag har enbart gått masters i Sverige så vet inte hur det funkar "hemma" så gav lite utrymme för skillnader.

Jag har jobbat i Asien i 9 år. Det är lite speciellt. Så mitt perspektiv är definitivt inte enbart Sverige utan vad jag vet från mina utbildningar utomlands och när jag har undervisat elever både på universitet och gymnasium nivå här i Asien (och i England). Men vad jag såg så var inte tråden om enbart Sverige? TS har ju tydligen tillräckligt med studieteknik att de inser och frågar om hjälp när det kommer till något de tycker inte funkar så bra som de vill.

Jag varierar min undervisning efter elev, för att vi ska göra det och för att vi har den tiden. När jag nämner tekniker och grejer som du känner igen är det så sjukt många lager, pedagogik och variering som du måste få in för varje elev. Det finns mer än diskuterande frågor (evaluate är inte discuss eller explain), att få alla elever att förstå hur man svarar dem rätt tar mycket pedagogik av läraren (även om du inte insåg det som elev) Jag går inte in i en klass och har bara material för medel eleven, utan för de på lägsta nivå, och de på högsta också. Jag kan mina elever utan och innan. Den tiden finns inte på universitets nivå.

Jag tror inte heller att min gymnasium utbildning i Sverige var dålig, men att tro att den var perfekt vore inte rätt heller (jag valde inte ett program för att de skulle förbereda mig för universitet). Mina erfarenheter är från ett flertal internationella universitet, och nivån på eleverna som kommer in från gymnasium nivå (från ett flertal länder) varierar rejält (även inom samma land och det vore ju konstigt om det inte var fallet).

Vill du ha detalj nivå får du nog betala för några skitdyra utbildningar i hur man undervisar.
Ja alltså frågan var om du jobbade utomlands eller på en svensk gymnasieskola :)

Det där var onekligen saker vi förväntades lära oss på ett gymnasium i Sverige på 90-talet av oss själva. Och Sverige hade väldigt bra utbildning under 90-talet så gissningsvis hände det också. Så jag var nyfiken på om allt det extraarbetet krävdes numera till skillnad från då eller om du jobbade i ett annat land.

(om du tex fortfarande jobbar i Asien så vet jag ju tex att jag hört, minns inte var, att den genomgången kan behövas om en elev flyttar från ett gymnasium i vissa länder till Sverige.)
 
Det låter otrevligt, tack och lov inget jag känner igen, utan det är ganska stadiga procent som hör av sig. Det kan vara saker som att det är dåligt att inte alla föreläsningar lades ut redan vid kursstart, att läraren borde skriva en sammanfattning av kurslitteraturen och dela ut, eller att man inte borde förväntas läsa litteraturen.
Upplevde att jag var i en 5p kurs som körde det mot en lärare en gång, det var inte kul och det var inte logiskt. Hon var inte över medel bra såklart men. Jag var inte del i "gänget" som tyckte det var dåligt, det var inte samma kursare som i kursen innan, och upptäckte det ganska sent så var usel på att motverka också, mer än genom att inte hålla med när någon sa det var dåligt utan försöka säga att man kan undervisa på olika sätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Tuvstarr
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp