Hur fan antecknar man?

Jag skulle nog säga att väldigt många som går på universitetet också saknar studievana. Man kan liksom inte ha undervisningen anpassad bara till de studievana, då kör hälften. Och det vill man såklart inte.

Det är ju bristen på studievana som gör att undervisningen förväntas vara anpassad till studenter som inte vill läsa kurslitteraturen eller delta i undervisningen, men ändå klara kurserna.
Man blir ju lite osäker i så fall på slutresultatet eller? Om inte mer resurser läggs in menar jag?

Om de inte vill läsa kurslitteraturen och inte vill delta i undervisningen, vill man då gå på bron de byggde?
 
Dem behöver lära sig studievana på gymnasiet. Men det är inte alla gymnasium skolor som sätter rätt fokus på det.

Vår skola gör det för att det är viktigt för oss som privatskola att eleverna inte kommer till universitet utomlands och sen fallerar (men vi tränar dem i andra skills de behöver för universitetet också, hur är man organiserad, hur undviker man plagiering t.ex.)
Jag trodde lite naivt att man fick studievana av att plugga ämnen i grundskolan och på gymnasiet.
Dvs av att just studera.
Och att man lärde sig vara organiserad och andra skills av att ha läxor, prov och lektioner.
Och att undvika plagiering liksom kom naturligt av att man skrev själv.

Inte att det var ngt slags specifik extrakunskap.

Sorry men jag börjar nog bli förvirrad bara.
 
Dem behöver lära sig studievana på gymnasiet. Men det är inte alla gymnasium skolor som sätter rätt fokus på det.

Vår skola gör det för att det är viktigt för oss som privatskola att eleverna inte kommer till universitet utomlands och sen fallerar (men vi tränar dem i andra skills de behöver för universitetet också, hur är man organiserad, hur undviker man plagiering t.ex.)
Alltså, det är ju inte på grund av okunskap de plagierar. Det är ju för att man ser det som en genväg till att klara kursen.

Den vanligaste orsaken till att studenter inte klarar tentorna är att de varken läser litteraturen eller deltar i undervisningen. Inte att de inte vet hur man gör. Skulle man ha missat att man bör läsa litteraturen och delta i undervisningen, så informerar vi om det - även om den kategori studenter som inte deltar i undervisningen, tittar på lärplattformen, läser studieanvisningen eller litteraturen är en utmaning att nå med information.
 
Man blir ju lite osäker i så fall på slutresultatet eller? Om inte mer resurser läggs in menar jag?

Om de inte vill läsa kurslitteraturen och inte vill delta i undervisningen, vill man då gå på bron de byggde?
Nä, det är ju så jag tänker också. Att det kan verka hårt att underkänna studenter som inte kan något, men alternativet är ju värre. Ingen vill ju ligga i vattnet för att det var synd om ingenjören som inte klarade sina kurser, så han fick examen ändå.

Men med det sagt är det ju ändå ledsamt med unga människor som misslyckas med sina studier.
 
Ja alltså jag skrev hela universitetet, policy, inte en föreläsare, och om man ville att studenterna skulle vara där. Inte för att göra mig glad, jag har ju pluggat klart.

Övrigt jag skrivit är bara vad jag läst om studier om föreläsningar och inlärning.

Sedan kan jag ju roa mig med att bli förvånad över att de skulle klaga innan eller efter en föreläsning på 300 personer, men det är säkert bara en grej i tiden. Tror aldrig jag sagt ett smack till en lektor eller föreläsare om hens metoder och när jag pluggade kunde det vara frågor mot slutet, men bara gällande ämnet.
Jag misstänker utan att veta att det alltid funnits några procent som hör av sig med synpunkter, men om man själv är en vanlig student så ser man inte den sidan. Alltså en som pluggar på, gör det man ska, och ställer frågor om kursinnehållet. Så är ju 90-95% av alla studenter.
 
Jag trodde lite naivt att man fick studievana av att plugga ämnen i grundskolan och på gymnasiet.
Dvs av att just studera.
Och att man lärde sig vara organiserad och andra skills av att ha läxor, prov och lektioner.
Och att undvika plagiering liksom kom naturligt av att man skrev själv.

Inte att det var ngt slags specifik extrakunskap.

Sorry men jag börjar nog bli förvirrad bara.
Så skulle jag också säga att det är. Man skulle t ex tro att man inte behöver informera extra om att man inte får plagiera och behöver läsa kurslitteraturen, men det måste man.

Rent juridiskt, om inte annat. Om vi inte personligen informerar varje student i varje kurs, muntligt och skriftligt, om att plagiatförbudet gäller även denna kurs, så anses de inte kunna veta, och alltså blir det inga påföljder för fusk.
 
Nä, det är ju så jag tänker också. Att det kan verka hårt att underkänna studenter som inte kan något, men alternativet är ju värre. Ingen vill ju ligga i vattnet för att det var synd om ingenjören som inte klarade sina kurser, så han fick examen ändå.

Men med det sagt är det ju ändå ledsamt med unga människor som misslyckas med sina studier.
Tänker att det kanske är ledsamt att det presenteras som enda vägen även om man hatar att läsa gamla böcker och gå på gamla föreläsningar.
 
Jag misstänker utan att veta att det alltid funnits några procent som hör av sig med synpunkter, men om man själv är en vanlig student så ser man inte den sidan. Alltså en som pluggar på, gör det man ska, och ställer frågor om kursinnehållet. Så är ju 90-95% av alla studenter.
Tänker att man önskar att det kanske funnes ett stöd i ryggen uppifrån för att låta resten helt enkelt acceptera läget.
 
Jag trodde lite naivt att man fick studievana av att plugga ämnen i grundskolan och på gymnasiet.
Dvs av att just studera.
Och att man lärde sig vara organiserad och andra skills av att ha läxor, prov och lektioner.
Och att undvika plagiering liksom kom naturligt av att man skrev själv.

Inte att det var ngt slags specifik extrakunskap.

Sorry men jag börjar nog bli förvirrad bara.
Fast då måste man kunna ha koll på sina läxor och sina prov (är man van med att folk säger den infon och har koll åt en är det något man måste lära sig) och ha funderat ut hur man tar anteckningar (väldigt viktigt hos oss att du inte tar dem elektroniskt t.ex. av ett flertal anledningar och de måste ta anteckningar på lektionerna). Du måste börja lära dig att identifiera vad du som person själv måste jobba mer på både när det kommer till ”skills” och kunskap, oerhört viktigt när du kommer till många universitet (många av våra elever vill UK t.ex, där är det inte ovanligt att de förväntas plugga själv tre timmar per en timme föreläsning så kan du inte identifiera själv vad du måste jobba med så är det svårt att klara kurserna).

Vad är det examinatorn frågar efter när de ställer en specifik fråga när det inte är en kunskaps fråga utan en högre nivå fråga t.ex. (“Name this thing” är ju väldigt annorlunda mot en fråga som börjar med ”Evaluate”). Hur man in djup på svaren på frågorna? Hur får man in djup i sina svar? Kör jag enbart textbok så får de låga poäng på våra tentor och de kommer definitivt att få det svårt på universitetet.

Hur får man in rätt studieteknik på kvällarna? Eller när det inte är lektioner?

Jag tror inte heller att någon plagierar med flit däremot är det hög chans att eleverna får stora problem på universitets nivå pga det och är de riktigt dåliga så kan de bli utslängda från universitetet så vi börjar helt enkelt lära dem redan på gymnasium nivå. Lätt nivå första året och sen krävs det högre nivå, när de lämnar är de absolut inte perfekta men de borde ha tillräckligt med grundkunskaper för att klara det. Pga kulturella skillnader är det hög chans att våra elever plagierar så det är helt enkelt något de lär sig hos oss för att de inte ska hamna i problem sen - så de skulle helt enkelt göra det med flit för att demontera förstår varför det är fel och det tar ett par år att träna det ur dem. Hade jag spenderat så mycket tid på detta område om jag undervisade på samma nivå i Sverige? Nej. Man undviker inte heller plagiering av att skriva själv, idéen kommer någonstans ifrån för det mesta, och hur skriver man en paraphrase bra tar faktiskt träning.
 
När jag gick på universitet i USA för "hundra år sedan" ;) fick man bara ha en viss andel frånvaro. Annars godkändes man inte på kursen. Trodde i min enfald att det var så här också....

Det är nog olika mellan lärosäten, utbildningar och moment. Jag har aldrig varit med om närvarokontroll på en föreläsning. Däremot på mängder av övningar och labbar som var en stor del av utbildningen när jag pluggade.
 
Det är nog olika mellan lärosäten, utbildningar och moment. Jag har aldrig varit med om närvarokontroll på en föreläsning. Däremot på mängder av övningar och labbar som var en stor del av utbildningen när jag pluggade.
När jag läst på universitet har föreläsningar aldrig varit obligatoriska, snarare klart och tydligt att de absolut inte får vara det. Seminarier, workshops, studiebesök etc. har däremot fått vara obligatoriska.
 
Fast då måste man kunna ha koll på sina läxor och sina prov (är man van med att folk säger den infon och har koll åt en är det något man måste lära sig) och ha funderat ut hur man tar anteckningar (väldigt viktigt hos oss att du inte tar dem elektroniskt t.ex. av ett flertal anledningar och de måste ta anteckningar på lektionerna). Du måste börja lära dig att identifiera vad du som person själv måste jobba mer på både när det kommer till ”skills” och kunskap, oerhört viktigt när du kommer till många universitet (många av våra elever vill UK t.ex, där är det inte ovanligt att de förväntas plugga själv tre timmar per en timme föreläsning så kan du inte identifiera själv vad du måste jobba med så är det svårt att klara kurserna).

Vad är det examinatorn frågar efter när de ställer en specifik fråga när det inte är en kunskaps fråga utan en högre nivå fråga t.ex. (“Name this thing” är ju väldigt annorlunda mot en fråga som börjar med ”Evaluate”). Hur man in djup på svaren på frågorna? Hur får man in djup i sina svar? Kör jag enbart textbok så får de låga poäng på våra tentor och de kommer definitivt att få det svårt på universitetet.

Hur får man in rätt studieteknik på kvällarna? Eller när det inte är lektioner?

Jag tror inte heller att någon plagierar med flit däremot är det hög chans att eleverna får stora problem på universitets nivå pga det och är de riktigt dåliga så kan de bli utslängda från universitetet så vi börjar helt enkelt lära dem redan på gymnasium nivå. Lätt nivå första året och sen krävs det högre nivå, när de lämnar är de absolut inte perfekta men de borde ha tillräckligt med grundkunskaper för att klara det. Pga kulturella skillnader är det hög chans att våra elever plagierar så det är helt enkelt något de lär sig hos oss för att de inte ska hamna i problem sen - så de skulle helt enkelt göra det med flit för att demontera förstår varför det är fel och det tar ett par år att träna det ur dem. Hade jag spenderat så mycket tid på detta område om jag undervisade på samma nivå i Sverige? Nej. Man undviker inte heller plagiering av att skriva själv, idéen kommer någonstans ifrån för det mesta, och hur skriver man en paraphrase bra tar faktiskt träning.
Jaa, alltså det låter lite som högstadiet på 80-talet och gymnasiet på 90-talet helt enkelt och lite som universitetet då också? Jag har nog missat vad av det där man tydligen inte normalt ska lära sig nu, av sig självt.

Och på vilket universitet förväntas du inte plugga minst 3 timmar för en föreläsning? På vissa utbildningar i Sverige måste det ju rimligen vara mer med tanke på att de drar ned antalet föreläsningar och studier ändå är heltid..

Och självklart var man tvungen att svara på "diskuterande" frågor på vanliga prov utöver kunskapsfrågorna från högstadiet. Läxor och att få med bok hem lär studieteknik.

Men det är kanske inte är en utbildning i Sverige du pratar om?

(för om det här är special vad får man då från övriga gymnasier?)
 
Senast ändrad:
Sådana powerpoints syftar i första hand som dokumentation. Dvs, de är gjorda för en publik som inte antecknar och inte kommer ihåg nånting, eller inte ens är där. Den publiken kan sen efteråt läsa powerpointpresentationen och ändå få informationen. Man behöver inte sitta och läsa under föreläsningens gång om man inte vill, det kan man göra i lugn och ro efteråt. Så nä, det är inte dålig pedagogik.

En presentation som endast är tänkt som presentationsmaterial kan ju vara enbart bilder och väldigt lite text, men om publiken då sitter och sover eller är helt frånvarande, och försöker förstå föreläsningen efteråt enbart genom att titta på bilderna, så förstår de ingenting. Det är nackdelen med såna bilder, och åtminstone jag brukar därför undvika dem. Åtminstone om föreläsningen sker live. Är det förinspelad så kan man ha lite mer åt det hållet, men i princip ska föreläsningsbilder vara begripliga och givande även för den som hoppade över själva föreläsningen. Det är max 25% av studenterna som deltar i icke-obligatorisk undervisning (typ föreläsningar), så det vanligaste sättet att ta till sig en föreläsning är att titta på presentationen enbart. Då kan den inte bestå av bilder och några få stödord, för då har 75% av studenterna inte fått den information de behöver.
Jag har börjat lägga upp de föreläsningar jag har live i två versioner - dels en vanlig pdf av det som visas på skärmen under föreläsningen, och dels en PowerPoint fil där jag, utöver det som visas på skärmen, även finns anteckningar. I anteckningarna har jag skrivit en beskrivning av vad jag tar upp när just den bilden visas, ibland vad som är viktigast att ta med sig/om det bara är ett exempel, källor, länkar om de vill läsa mer etc. Så själva presentationsmaterialet som presenteras på föreläsningen är optimerat för de som är där och lyssnar och antecknar, men för de som inte var där finns det ändå stöd för att förstå och lära vad som togs upp.
 
Tänker att man önskar att det kanske funnes ett stöd i ryggen uppifrån för att låta resten helt enkelt acceptera läget.
Jo, det gör det väl, men de har alltid rätt att få svar på frågor. Även om frågan är ”Hur kan ni göra X???” eller ”Jag skulle vilja veta varför ni inte gör X??”. Så då får man tålmodigt förklara, och allt sånt tar ju tid och kraft från undervisning och forskning, så därför försöker man hålla det till ett minimum.
Fast då måste man kunna ha koll på sina läxor och sina prov (är man van med att folk säger den infon och har koll åt en är det något man måste lära sig) och ha funderat ut hur man tar anteckningar (väldigt viktigt hos oss att du inte tar dem elektroniskt t.ex. av ett flertal anledningar och de måste ta anteckningar på lektionerna). Du måste börja lära dig att identifiera vad du som person själv måste jobba mer på både när det kommer till ”skills” och kunskap, oerhört viktigt när du kommer till många universitet (många av våra elever vill UK t.ex, där är det inte ovanligt att de förväntas plugga själv tre timmar per en timme föreläsning så kan du inte identifiera själv vad du måste jobba med så är det svårt att klara kurserna).
Vad är det examinatorn frågar efter när de ställer en specifik fråga när det inte är en kunskaps fråga utan en högre nivå fråga t.ex. (“Name this thing” är ju väldigt annorlunda mot en fråga som börjar med ”Evaluate”). Hur man in djup på svaren på frågorna? Hur får man in djup i sina svar? Kör jag enbart textbok så får de låga poäng på våra tentor och de kommer definitivt att få det svårt på universitetet.

Hur får man in rätt studieteknik på kvällarna? Eller när det inte är lektioner?

Jag tror inte heller att någon plagierar med flit däremot är det hög chans att eleverna får stora problem på universitets nivå pga det och är de riktigt dåliga så kan de bli utslängda från universitetet så vi börjar helt enkelt lära dem redan på gymnasium nivå. Lätt nivå första året och sen krävs det högre nivå, när de lämnar är de absolut inte perfekta men de borde ha tillräckligt med grundkunskaper för att klara det. Pga kulturella skillnader är det hög chans att våra elever plagierar så det är helt enkelt något de lär sig hos oss för att de inte ska hamna i problem sen - så de skulle helt enkelt göra det med flit för att demontera förstår varför det är fel och det tar ett par år att träna det ur dem. Hade jag spenderat så mycket tid på detta område om jag undervisade på samma nivå i Sverige? Nej. Man undviker inte heller plagiering av att skriva själv, idéen kommer någonstans ifrån för det mesta, och hur skriver man en paraphrase bra tar faktiskt träning.
Alltså, det är definitivt så att studenter fuskar med flit. De anlitar ghostwriters, alternativt klipper in hela svaret från texter de hittar på nätet och tror att plagiatkontrollen inte kan hitta, t ex studentskrivna sammanfattningar de kommlt över och givetvis inte refererar. När det gäller anlitandet av ghostwriters så tog vi en sån på bar gärning senast förra veckan, och han visste exakt vad han höll på med. Han köpte tentasvaren via en krypterad app, och hade riggat e-mail med falskt namn och hemligt swishkonto för att kunna göra betalningen utan att röja sin identitet. Nu fick vi fast honom ändå, eftersom en annan student skickade oss skärmdumpar på konversationen, och vi fick tillgång till de svar som ghostwritern hade skrivit, så att vi kunde identifiera studenten efter inlämning. Men han visste såklart att han fuskade, därav hemlighetsmakeriet.

Man kanske vill tro att det är av ren okunskap som studenter fuskar, men det är det verkligen inte. Man kopierar eget arbete istället för att skriva eget för att det går fortare och/eller är mindre arbete och lättare.

Det beror inte på kulturskillnader och okunskap, det här är en kurs som går på svenska och studenterna har läst på universitetet i flera år, och uppenbart varit i Sverige tillräckligt länge för att kunna läsa och skriva svenska på högskolenivå.
 
Sådana powerpoints syftar i första hand som dokumentation. Dvs, de är gjorda för en publik som inte antecknar och inte kommer ihåg nånting, eller inte ens är där. Den publiken kan sen efteråt läsa powerpointpresentationen och ändå få informationen. Man behöver inte sitta och läsa under föreläsningens gång om man inte vill, det kan man göra i lugn och ro efteråt. Så nä, det är inte dålig pedagogik.

En presentation som endast är tänkt som presentationsmaterial kan ju vara enbart bilder och väldigt lite text, men om publiken då sitter och sover eller är helt frånvarande, och försöker förstå föreläsningen efteråt enbart genom att titta på bilderna, så förstår de ingenting. Det är nackdelen med såna bilder, och åtminstone jag brukar därför undvika dem. Åtminstone om föreläsningen sker live. Är det förinspelad så kan man ha lite mer åt det hållet, men i princip ska föreläsningsbilder vara begripliga och givande även för den som hoppade över själva föreläsningen. Det är max 25% av studenterna som deltar i icke-obligatorisk undervisning (typ föreläsningar), så det vanligaste sättet att ta till sig en föreläsning är att titta på presentationen enbart. Då kan den inte bestå av bilder och några få stödord, för då har 75% av studenterna inte fått den information de behöver.


Så skulle jag också säga att det är. Man skulle t ex tro att man inte behöver informera extra om att man inte får plagiera och behöver läsa kurslitteraturen, men det måste man.

Rent juridiskt, om inte annat. Om vi inte personligen informerar varje student i varje kurs, muntligt och skriftligt, om att plagiatförbudet gäller även denna kurs, så anses de inte kunna veta, och alltså blir det inga påföljder för fusk.

Jag tänker att ovanstående två inlägg hänger ihop. Studenterna läser inte litteraturen och kommer inte på föreläsningarna för att de klarar sig genom att läsa innehållet i omfångsrika föreläsningspresentationer. Det är välkänt dilemma.

På min institution har vi diskuterat mycket hur vi ska få våra studenter (som läser ganska bra) att läsa ännu bättre. Ett sätt är att ge dem incitament att bearbeta kurslitteraturen och inte gå genvägen via sammanfattningar (dvs. ge inga långa sammanfattningar - sluta curla - men räkna med sämre kursvärderinhar). Ett annat sätt är att utforma examinationen så att studenterna måste bearbeta kurslitteraturen, om man nu inte sitter med stora studentgrupper och salstentamen är det enda alternativet - då är det ju svårare.
 
Senast ändrad:
Vi har haft den diskussionen på mitt jobb,


Jag tänker att ovanstående två inlägg hänger ihop. Studenterna läser inte litteraturen och kommer inte på föreläsningarna för att de klarar sig genom att läsa innehållet i omfångsrika föreläsningspresentationer. Det är välkänt dilemma.

På min institution har vi diskuterat mycket hur vi ska få våra studenter (som läser ganska bra) att läsa ännu bättre. Ett sätt är att ge dem incitament att bearbeta kurslitteraturen och inte gå genvägen via sammanfattningar (dvs. ge inga långa sammanfattningar - sluta curla - men räkna med sämre kursvärderinhar). Ett annat sätt är att utforma examinationen så att studenterna måste bearbeta kurslitteraturen, om man nu inte sitter med stora studentgrupper och salstentamen är det enda alternativet - då är det ju svårare.
Fast det gör de ju inte. Klarar kurserna genom att bara läsa föreläsningsbilderna alltså. Och självklart så är tentan, oavsett kursstorlek, sådan att man måste bearbeta kurslitteraturen. Det är en hemtenta med alla hjälpmedel, inklusive kurslitteratur, google, föreläsningsbilder, chatGPT eller vad de nu kan vilja använda.

Att vi vill ha den i sal är framförallt för att slippa ghostwriterproblematiken.

Det finns alltså ett jättestarkt incitament att delta i undervisningen och läsa kurslitteraturen, nämligen att man inte har en chans att klara kursen annars, men det hjälper inte. Studenterna kör hellre än att de deltar och läser. Eller snarare, läsa litteraturen och delta i undervisningen är uppenbarligen inte ett alternativ. Första gången de går kursen tror de att de ska gå ändå, och när de går om den för att de kört, så har de inte tid att läsa och delta.
 
Jag har börjat lägga upp de föreläsningar jag har live i två versioner - dels en vanlig pdf av det som visas på skärmen under föreläsningen, och dels en PowerPoint fil där jag, utöver det som visas på skärmen, även finns anteckningar. I anteckningarna har jag skrivit en beskrivning av vad jag tar upp när just den bilden visas, ibland vad som är viktigast att ta med sig/om det bara är ett exempel, källor, länkar om de vill läsa mer etc. Så själva presentationsmaterialet som presenteras på föreläsningen är optimerat för de som är där och lyssnar och antecknar, men för de som inte var där finns det ändå stöd för att förstå och lära vad som togs upp.

Så brukar jag också göra, men det är även anpassat för studenter på plats. T.ex. ”För vidare läsning om X i kurslitteraturen se Svensson, kap. 3”.
Fast det gör de ju inte. Klarar kurserna genom att bara läsa föreläsningsbilderna alltså. Och självklart så är tentan, oavsett kursstorlek, sådan att man måste bearbeta kurslitteraturen. Det är en hemtenta med alla hjälpmedel, inklusive kurslitteratur, google, föreläsningsbilder, chatGPT eller vad de nu kan vilja använda.

Att vi vill ha den i sal är framförallt för att slippa ghostwriterproblematiken.

Fast du skrev att de som inte är där inte klarar sig om det inte ges långa utförliga presentationer i powerpointsen. Vill man att de ska vara på plats så får man göra det värt att vara på plats. Eller jag kanske missförstod något.
 
Så brukar jag också göra, men det är även anpassat för studenter på plats. T.ex. ”För vidare läsning om X i kurslitteraturen se Svensson, kap. 3”.


Fast du skrev att de som inte är där inte klarar sig om det inte ges långa utförliga presentationer i powerpointsen. Vill man att de ska vara på plats så får man göra det värt att vara på plats. Eller jag kanske missförstod något.
Långa utförliga presentationer behöver det ju inte vara, men t ex introföreläsningen där de får en massa nödvändig information, där behöver informationen de får också stå i presentationen, så att man kan hänvisa till den sen när studenter som inte kom på föreläsningen hör av sig med frågor om sånt vi gått igenom där. Det spar tid om all information står i presentationen.

När det gäller teorigenomgångarna så finns det viktigaste på bilderna, men det går ju aldrig att få med allt. Men det är en bra sammanfattning av vad som sagts, vilket brukar uppskattas. Bilderna ersätter inte föreläsningen, men de är ett stöd för minnet så att man inte behöver göra egna anteckningar. Det innebär inte att de ser ut som en roman, bara att det är mer information på dem än bara bilder och stödord.

Med andra ord - en medelväg. Allt som sägs står inte på bilderna, men det är ju ingen principsak att de ska vara på plats till varje pris, att det finns hemlig information man bara kan få i klassrummet. Studenterna är ju vuxna människor, om de bestämmer att de inte vill vara på universitetet, så tänker inte jag försöka tvinga dem. Jag kan bara rekommendera det, eftersom jag av erfarenhet vet att det ökar chansen att klara kursen. Man kan leda hästen till vattnet, men jag tänker inte tvinga den att dricka, så att säga.
 
Långa utförliga presentationer behöver det ju inte vara, men t ex introföreläsningen där de får en massa nödvändig information, där behöver informationen de får också stå i presentationen, så att man kan hänvisa till den sen när studenter som inte kom på föreläsningen hör av sig med frågor om sånt vi gått igenom där. Det spar tid om all information står i presentationen.

När det gäller teorigenomgångarna så finns det viktigaste på bilderna, men det går ju aldrig att få med allt. Men det är en bra sammanfattning av vad som sagts, vilket brukar uppskattas. Bilderna ersätter inte föreläsningen, men de är ett stöd för minnet så att man inte behöver göra egna anteckningar. Det innebär inte att de ser ut som en roman, bara att det är mer information på dem än bara bilder och stödord.

Med andra ord - en medelväg. Allt som sägs står inte på bilderna, men det är ju ingen principsak att de ska vara på plats till varje pris, att det finns hemlig information man bara kan få i klassrummet. Studenterna är ju vuxna människor, om de bestämmer att de inte vill vara på universitetet, så tänker inte jag försöka tvinga dem. Jag kan bara rekommendera det, eftersom jag av erfarenhet vet att det ökar chansen att klara kursen. Man kan leda hästen till vattnet, men jag tänker inte tvinga den att dricka, så att säga.

Jag ser inte att vi är oense alls där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Tuvstarr
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp