Hur få honom att förstå att det är fel att skälla?

niardasp

Trådstartare
Vi har en liten hanhund av rasen Coton de Tuléar, 5 år gammal.
Rasen har jag förstått ska ha rätt så lätt till skall men man tycker ju att det borde gå att träna bort, i alla fall mer eller mindre.
Läget är såhär. Så fort han hör minsta lilla ljud eller så fort det går någon på gatan och han ser det så skäller eller "gruffar" han. Det spelar ingen roll hur mycket man säger åt honom, han verkar liksom inte koppla att det är skallet vi bannar honom för. Tilläggas bör att vi har aldrig uppmuntrat honom att varken skälla eller gruffa, på något sätt.

Anledningen till att jag uppfattar det som att han inte förstår vad det är vi säger åt honom för är till exempel att han kan ligga bredvid en i soffan, skäller till, jag säger "nej" i princip direkt han låter men ÄNDÅ så fortsätter han. Är han i ett annat rum och skäller, kan man gå dit och när han skäller igen säger man åt honom men sekunden efter att man vänt ryggen åt så låter han igen.
I andra situationer lyssnar han bra på "nej". I situationer där det t.ex. gäller att ta något han inte får, slicka på händerna eller springa mot en hund när man är på promenad men när det gäller skällandet så hjälper ingenting!

Min pappa säger att det "är väl bara att acceptera att han är sån ras" men jag tänker att det måste finnas något sätt att i alla fall få honom att förstå att det han gör är fel, oavsett ras. Jag har inga mer idéer så nu vänder jag mig till er för lite tips och råd, någon kanske varit med om samma sak?

Sv: Hur få honom att förstå att det är fel att skälla?

Snabbhet är A och O. Du ska hinna korrigera INNAN din hund börjat skälla, när den tänker börja skälla, och belöna när den låter bli. Det här kräver tålamod, uthållighet, envishet och en otrolig konsekvens av dig. Du behöver kunna läsa din hund och vara steget före.

Exempel: Jag hade min hund med på jobbet under en period. Så fort någon kom in i lokalerna skällde han och sprang fram till personen. Så kunde vi inte ha det. Han behövde lära sig att det inte var OK att vakta här.

Första steget var att kontrollera situationen för att kunna korrigera i rätt ögonblick. Alltså kom jag överens med några arbetskamrater om att komma in genom dörren när jag var beredd på rätt avstånd från hunden. Så fort det blir muskelspänning i hunden - steget före skall - säga nej, hinna ta tag i hunden om den försöker rusa iväg. När hunden gör ansats att göra rätt, tar kontakt med dig - beröm rätt beteende. Skapa många upprepningar så att det nya befästs ordentligt. Leta efter tillfällen att belöna när hunden gör rätt, dvs när någon går på gatan och han INTE gruffar (du ser förstås till att veta att någon går förbi innan hunden vet det, så du är beredd med godis). Du hör något, hunden ligger kvar i soffan - beröm och godis.

Med konsekvens, rätt tajmning och kontroll över situationen tills hunden förstått det hela borde det gå att få poletten att trilla ned på ett par dagar. Sen gäller det förstås att vara superkonsekvent och inte lite slött skrika nej från ett annat rum när hunden redan börjat skälla. Om hunden redan triggat på signalen så blir ditt "nej" bara ett skall till, ni för oväsen tillsammans mot den yttre fienden.

Jag förstår vad du menar, jag har tänkt på det här också, att alltid alltid alltid vara före. De gånger man reagerar före honom brukar man för det mesta kunna avvärja. Detta kräver ju att han alltid är i samma rum som mig och det fungerar nog inte i längden, eller ska jag hålla mig i samma rum som honom hela tiden?

Vissa hundar ljudar väldigt lätt när det låter ute. De talar helt enkelt om för Matte eller Husse att hallå det är något som händer. Jag tillåter att mina skäller när det ringer på dörren. Något skall är ok. Sen är det bra. Säger åt dom att nu har jag hört o nu tar jag över. Även varna när någon är utanför. MEN tillåter inte att de skäller när en bildörr stängs osv.

Prova att lära hunden att skälla på kommando. Det brukar hjälpa.
Det värsta du kan göra är att skälla tillbaka på din hund. Då tror han att du skäller på det han skäller på o det blir ännu värre vartefter tiden går. Han skäller du skäller (säger nej) Eller lär honom komma till dej o skvallra istället för att skälla. Att säga nej om inte nej är till 100% befäst är att tjata ut hunden. (med befäst menar jag du kan säga nej om hunden är på väg ner i en matskål o den stannar när du säger nej)

Har fått för mej att små hundar ofta skäller för att dom inget annat har att göra. Aktivera hunden o gör den trött i hjärnan så orkar den helt enkelt inte hålla koll på allt o alla.

Jag kan hålla med nybörjare (festligt nick) att aktivering är A och O.

Hundar som "styr upp" när de är hemma behöver tränas i passivitet och det blir svårt om de först inte har blivit aktiverade.

Bestäm dig för en signal från dig som betyder "Lägg ner och håll käften", vi kan för enkelhetens skull använda "Gå och lägg dig"

Jag har en dörrklocka som signal på min mobil, annars kan du tex köpa en trådlös ringklocka på Claes Olsson eller liknande.
När jag har tittat på tv och det är reklampaus så har jag mobilen med mig i soffan, sen har dörrklockeljudet spelats upp säkert 20 gånger.

Varje gång det sagt "Pling-plong" så har min hund farit upp och rusat mot dörren och skällt. Jag har hämtat hunden, lagt på anvisad plats och sagt. "Gå och lägg dig". Så fort hunden slappnat av, så har jag droppat en gobit på hans plats. Här är det viktigt att du inte har ögonkontakt, och att du är tyst.

Jag har även knackat i bordet och vrålat "Kom in!" med samma effekt. (Hundar är ganska lättlurade)
Och för varje gång så har det tagit kortare och kortare tid för hunden att komma till ro och hålla snattran.

Alternativ B, som nämts tidigare är ju att lära hunden skall.

På det sättet du menar är nej definitivt befäst. Han kan vara på väg mot en köttbulle (eller jag kan ha den i handen) och jag säger nej så stannar han upp och söker kontakt.

Att han skäller när det kommer nån är helt okej, så långt har vi fått honom att förstå att han skäller några gånger, springer till dörren, jag säger "nu räcker det" och i princip alltid (lite beroende på vem som kommer) lugnar han ser sig.

Det som däremot är värst är att han sitter i ett annat rum (där han har uppsikt över gatan) och hela tiden ska tala om att det händer någonting utanför. Bildörrar som stängs är väldigt viktiga att varna för, oavsett om det är på vår egen parkering eller hos grannen, små barn som leker utanför på gatan, en hund som går förbi.

Jag har undvikit att lära honom skälla på kommando just för att jag trodde det skulle bli värre, att han liksom kopplar ihop skallet med beröm och godis och börjar använda det som ett sätt att tigga men ni tror alltså tvärt om? Kanske kan vara värt att testa..

De gånger man reagerar före honom brukar man för det mesta kunna avvärja. Detta kräver ju att han alltid är i samma rum som mig och det fungerar nog inte i längden, eller ska jag hålla mig i samma rum som honom hela tiden?

Du får bestämma dig för att från och med nu gäller denna regel och prioritera det, helt enkelt. Man får inget gratis med hundar. Skapa situationer att träna på. Många situationer. Du kommer märka att det faktiskt går ganska fort att bryta beteendet.

Det som däremot är värst är att han sitter i ett annat rum (där han har uppsikt över gatan) och hela tiden ska tala om att det händer någonting utanför. Bildörrar som stängs är väldigt viktiga att varna för, oavsett om det är på vår egen parkering eller hos grannen, små barn som leker utanför på gatan, en hund som går förbi.

Tror helt klart hunden är understimulerad. Den hittar på saker att göra (skälla) för den är uttråkad. Vill ha uppmärksamhet. Han skäller o du säger åt honom. Matte kommer o gör något med mej. Det är som med barn som bara gör hyss hela tiden. De vill ha uppmärksamhet. All uppmärksamhet är bra även om man gör hyss o får skäll för det. Då finns jag i alla fall.
Måste hunden vara i rummet där den skäller på allt o alla?

Ja det är väl så, de dagar han är som värst är det möjligt att han är understimulerad. Jag tycker ändå att han borde kunna lära sig lyssna när man säger åt honom. Som jag sagt tidigare, problemet verkar vara att han inte kopplar ihop att det är just skallet vi skäller på honom för.

Men jag ska prova tipsen jag fått här, att förekomma honom de gånger han låter så får vi se hur det går!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka