Sv: Hur få ekonomi på gården??
Gården är på ca 100 ha hälften åkermark andra halvan fördelat på skog och bete med övervikt på skog. Ungefär hälften av skogen är avverkningsbar.
Min man är naturbrukslärare och undervisar i bland annat växtodling. Han har också många års praktisk erfarenhet från det. Därav tanken på spannmålsproduktion.
Jag har fram tills för några år sedan jobbat i hästbranchen. Beridare, unghästutbildare, stallchef. Nu jobbar jag med marknadsföring på ett icke-hästföretag.
Vi bedriver avel i liten skala, (hlb, rp, welsh, NF) men vill gärna öka något på ponnysidan.
Vi har tidigare erfarenheter av andra djur som nöt, får, geter, höns och kalkoner.
Vi vill gärna fortsätta jobba åtminstone delvis utanför hemmet, men det är inget krav. Kanske under en övergångsperiod? Anledningen till det är för att vi är väldigt sociala och trivs med att träffa mycket människor. Men det kanske man kan få hemma också beroende på verksamhet?
Vi är öppen för det mesta, men känner att mjölkkor inte är något alternativ. Drömmen är ju såklart att på sikt kanske kunna leva helt eller delvis på hästarna, men det känns inte så realistiskt just nu
?
Det känns lite som att vi står inför ett stort beslut som kommer att förändra hela livet, spännande och skrämmande...
Vi vill det här väldigt gärna men känner att det inte får bli en för stor ekonomisk risk. Alla tips och idéer mottages tacksamt!!