Hur få ekonomi på gården??

Boop

Trådstartare
Vi ska köpa en större gård eftersom vi är lite trångbodda. Problemet är att markpriserna är så vansinnigt höga och vad man kan få ut av marken är så långt ifrån. Vi har funderat på spannmålsodling men det är helt omöjligt att få ekonomin att gå ihop på det. :confused:
Hur gör ni andra?

Jag vill ha massor med tips och idéer?:banana:

Sv: Hur få ekonomi på gården??

Hur stor gård pratar vi om och var? Vilken verksamhet bedriver ni? Vi behöver nog veta mer för att kunna komma med tips som är rimliga i er situation.....

Gården är på ca 100 ha hälften åkermark andra halvan fördelat på skog och bete med övervikt på skog. Ungefär hälften av skogen är avverkningsbar.

Min man är naturbrukslärare och undervisar i bland annat växtodling. Han har också många års praktisk erfarenhet från det. Därav tanken på spannmålsproduktion.

Jag har fram tills för några år sedan jobbat i hästbranchen. Beridare, unghästutbildare, stallchef. Nu jobbar jag med marknadsföring på ett icke-hästföretag.

Vi bedriver avel i liten skala, (hlb, rp, welsh, NF) men vill gärna öka något på ponnysidan.

Vi har tidigare erfarenheter av andra djur som nöt, får, geter, höns och kalkoner.

Vi vill gärna fortsätta jobba åtminstone delvis utanför hemmet, men det är inget krav. Kanske under en övergångsperiod? Anledningen till det är för att vi är väldigt sociala och trivs med att träffa mycket människor. Men det kanske man kan få hemma också beroende på verksamhet?
Vi är öppen för det mesta, men känner att mjölkkor inte är något alternativ. Drömmen är ju såklart att på sikt kanske kunna leva helt eller delvis på hästarna, men det känns inte så realistiskt just nu:crazy:?

Det känns lite som att vi står inför ett stort beslut som kommer att förändra hela livet, spännande och skrämmande...

Vi vill det här väldigt gärna men känner att det inte får bli en för stor ekonomisk risk. Alla tips och idéer mottages tacksamt!!

Som marknaden ser ut just nu så är det väldigt lönsamt med spannmålsodling. OM man har den utrustning som krävs. Så det beror ju lite på vad ni har tillgång till för maskiner för att bruka jorden.
Sedan beror det ju på var gården ligger geografiskt. Men det finns även en marknad för att odla hästfoder till hästägare med mindre antal djur, sådant som mindre ensilagebalar. Men utrustningen för att göra dessa kostar en hel del och det är dessutom svårt att en bra kvalitet på det. Men efterfrågan finns i vissa delar av landet.
Även odling av lusern och om man har möjlighet att torka den själv. Men det kräver också rätt geografiskt läge.

Geografin kommer in igen men men det finns lyckade exempel på egenproduktion och gårdsbutiker med både får och kalkoner. Kan ju bli både inkomst och socialtumgänge på en gång.

Maskiner finns...
Jo, spannmålspriserna är lockande och just grovfoder är det rätt stor efterfrågan på häromkring. Problemet är att markpriserna ligger för högt (omkring 100 000/ha) i förhållande till vad man får betalt för tex spannmål. Och då har vi inte räknat in arbetskostnad:crazy:. vi kanske räknar på fel siffror:confused:. Jag menar, det finns ju folk som lever på detta, och alla kan väl inte ha haft gården i generationer?

En annn fundering: Gården har tidigare drivits ekologiskt, vilket ju är jättebra. Det är ju det vi vill, men kan det vara så att man måste odla konventionellt för att få tillräcklig ekonomi i det?

Får är klart intressant, men jag är lite dålig på hur lönsamheten ser ut där...

Andra funderingar som har kommit upp är om man kanske skulle komplettera med tex hingstbete, lösdrift över vintern, återförsäljare för foder - hästsportartiklar, inackorderingar. Hur mycket extra orkar man med, realistiskt? Finns det efterfrågan på dessa tjänster?
Någon som driver något sådant? Hur mycket tid tar det? Hur ser marknaden ut? Är det lönsamt?

Det är mycket att fundera på...:grin:

Det mesta hänger på var ni finns geografiskt. Här där jag bor finns t ex nästan inga lösdrifter till annat än egna hästar. Så det ger en stor efterfrågan på dels lösdrift inackordering av unghingstar och dels av sto med föl.
Försäljning av hästsport artiklar ger sällan någon vinst i sig. Det finns alldeles för många som provar på detta. Plus att det finns nästan överallt redan etablerade stora företag som säljer det. Det är dit kunderna går om inte den lilla butiken har just det man letar efter. Det är också svårt att veta som lite butik vilket sortiment man ska satsa på. Det billiga budget utbudet eller det exklusiva. Rent realistiskt så går det inte att satsa på både ock från början om man inte har en stor buffer med pengar att ta ifrån.

Att få lönsamhet i nya lantbruksföretag är svårt men det finns hjälp genom EU-bidrag så gör en koll med länsstyrelsen och se om uppfyller kraven för några av dem.

Vi har gjort en grov kalkyl med länsstyrelsens siffror och med EU-bidrag. Det går 13 000:- i minus - i månaden:eek:. Det är därför jag har börjat fundera på om siffrorna stämmer. Kanske länsstyrelsens siffror inte är helt aktuella:angel:

Har pratat med LRF-konsult och dom skulle räkna lite på det. Hoppas att dom får ett bättre resultat. Ett par tusen i minus funkar. Men man kan inte täcka ett minusresultat på 13 000 med lönen. Förhoppningen är att det gården ger ska täcka amorteringar och ränta...

Bor i Västra Götaland förresten:D

Lite kommer ju att bero på också hur mycket ni behöver låna och hur mycket ni kan få för den gamla gården. Om ni nu säljer den förstås.

Får tror jag är en bra investering. Finns några ekologiska fårfarmer/gårdar häromkring och det är väldigt populärt både att handla där och att besöka med familjen på tex helger, klappa lamm, äta specialiteter osv.
Att sälja påsklamm till butiker är tydligen också något som är lönsamt för dom.
Om man bygger smart och genomtänkt är arbetsbördan dessutom relativt låg om man ser det som deltidsinkomst.

Får är nog bara lönsamt om man har väldigt stora besättningar.
Sambon har får hemma och drömmer om att satsa. men det krävs stor besättning och väldigt mycket mark för att det ska gå ihop.

men jag håller med om att det är låg arbetsbörda. Endast vid klippning och lammning som det krävs mer tid.

Jo, det är klart. Även om vi får bra betalt för den vi har så behöver vi ändå låna ganska mycket:crazy:. Det skulle ju vara okej ändå om gården betalade sig... suck

Hur gör ni alla därute?? Vad driver ni för verksamheter?

Får tror jag är en bra investering. Finns några ekologiska fårfarmer/gårdar häromkring och det är väldigt populärt både att handla där och att besöka med familjen på tex helger, klappa lamm, äta specialiteter osv.
Att sälja påsklamm till butiker är tydligen också något som är lönsamt för dom.
Om man bygger smart och genomtänkt är arbetsbördan dessutom relativt låg om man ser det som deltidsinkomst.

Får är nog bara lönsamt om man har väldigt stora besättningar.
Sambon har får hemma och drömmer om att satsa. men det krävs stor besättning och väldigt mycket mark för att det ska gå ihop.

men jag håller med om att det är låg arbetsbörda. Endast vid klippning och lammning som det krävs mer tid.

Svarar båda: Får blir det nog på ett eller annat sätt. Jag tycker att dom betar väldigt fint. Hästarna ratar ju så mycket... Men om det bara blir några stycken för "husbehov" eller en större besättning, det beror på hur många man måste ha för att det ska löna sig. Någon som vet?:angel:
Usch, känner mig väldigt dåligt påläst när det gäller får:o

Jag vet inte exakt hur många..
Men sambon pratar om att han vill ha flera hundra..
Men jag är egentligen inte så insatt.. :o

Svarar båda: Får blir det nog på ett eller annat sätt. Jag tycker att dom betar väldigt fint. Hästarna ratar ju så mycket... Men om det bara blir några stycken för "husbehov" eller en större besättning, det beror på hur många man måste ha för att det ska löna sig. Någon som vet?:angel:
Usch, känner mig väldigt dåligt påläst när det gäller får:o

Ska du ta ut en lön på får behöv ca 250-350 tackor, med lammslakt lagom till påsk. "Vanlig" produktion, dvs lammning april-slakt nov är det nog ingen idé att ens tänka på...

//Santoxen, med får i vårlammsproduktion, dock ej med vinst-än:)

En hel del går ju att göra med skogen, kanske mest på lång sikt, men med lite kunskaper och engagemang kan man tex satsa på hybridaspodling, som ger snabb tillväxt. Gå en skogskurs, och snacka med div experter! Viktigt är ju också att ta väl hand om den skog som står på tillväxt, för framtiden...
Kanske kan man satsa på turism? Hyra ut stuga med stallplats? Snacka med landsbygdsutvecklare och turismansvariga i din kommun, så kanske ni kan få nya idéer...
Stora utgifter i jordbruket är energin, så att undersöka möjligheter för vindkraft och biogas kan löna sig för mer än bara miljön. Kan ju dessutom bli en grej i marknadsföringen, ekologiskt odlat och koldioxidneutralt...

/Matilda, landsbygdspatriot

Generellt så känns det som att hästfoder och biobränslen är det som kan ge en slant... skog är en jädra massa jobb med och alldeles för långt mellan "skördarna" - ska man leja bort allt jobb med skogen så blir det kanske inte så mycket kvar i kassan när skördare m.m. har tagit sitt. Såga ner skiten och sätt hybridasp på alltihopa.... så kanske man kan få ut lite pengar under sin egen livstid.

Kanske kan marknadsföra något eget superbra-magiskt-tävlingsvinnande hästfoder som ni kan sälja till hästfolk för dyra pengar ?

Turism och eventing kan väl vara något också men nackdelen med det är att hästarna inte används i tillräcklig utsträckning, ridskola kan löna sig om har åtminstone 200 elever per vecka och ser till att inte stoppa in hästarna i spiltor (spilt/boxuppstallning är skitdyrt) utan kör på "bondgrejjer" när det gäller djurhållningen.

Om ni bor nära nån större stad så kan det vara värt att tänka på att stycka av några "hästgårdar med oändliga möjligheter" på en hektar stycket för att finansiera inköp av maskiner m.m. - en sån liten pluttgård kan ju ibland bekosta både traktor och tröska om man inte köper fabriksny tröska med typ 28 fots bord.

Glöm inte bort att försöka söka nystartsbidrag m.m. både länstyrelse och jordbruksverk har ju bidrag och en del av dessa riktar sig specifikt till nya bönder under uppstart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama