hur få bort "sitta fint"

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knasigare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 105
K

knasigare

Någon som kan hjälpa mej med hur jag ska få bort en söt men irriterande vana som hunden börjat med tro, han gör nämligen "sitt fint" varje gång jag säger sitt, eller egentligen varje gång han ska sitta, som vid inkallning osv och stanna kvar och sånt..då sätter han sej sådär på baktassarna med framtassarna under hakan.

Jag har alltså inte övat på de här, har ju lärt honom det när han va liten men har aldrig använt det i samband med träning på de sättet.

Problemet är att jag får honom i princip inte att sitta alls, väntar jag ut honom så ser han bara oförstående ut och fattar inte verkar det som. Det har ju gått så bra innan också denna konstiga ide nu..:confused:

Är det bara att ignorera honom eller vad ska jag göra? Desamma gäller alltså när jag säger åt honom att sitta vid övergångsställen och liknande. Men då brukar han gå ner i sittposition relativt snabbt men det gör han inte alls när jag tränar.

konstigt problem kanske men det är ett problem..:crazy:

Sv: hur få bort "sitta fint"

Träna sitt med belöning och gör som så att belöningen inte kommer förän hunden sätter ner frambenen i marken.;)

Om du belönar med godis så tänk på att inte ha höjda händer eller något, utan jag hade nog rekommenderat att inte visa händerna alls förän belöningen ska fram, alternativt visa en låg hand framför hunden som "dragjälp" nedåt ( men då måste du träna bort det sedan, så personligen tycker jag att det är bättre att låta hunden tänka lite själv ), beroende på vad som passar bäst.

Min tik drar gärna upp frambenen men gör det inte två gånger eftersom jag utesluter belöningen.:)

Börja från början. Träna sitt. Belöna när hunden sitter
Lägg fokus bara på sitt ett tag.

Mina hundar har alltid kunnat skilja på sitt fint och sitt.

Säg nej och upprepa kommandot från början tills hunden sitter ordentligt och då berömmer du massor.
Lär in "sitt fint" på annat kommando som inte liknar något annat - jag säger "pudel" till min hund när han ska sitta fint.

Så det är bara att traggla och traggla och traggla med belöningar i början tills det blir ett självklart kommando igen.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 503
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 953
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka