Sv: Hur delar ni in hästen?
Jag delar upp hästen i ”Jämförelsedelar”
Ex:
Höger hov mot vänster.
Höger hovhorn mot vänster.
Höger tåform mot vänster.
Höger stråle mot vänster. (Osv. så långt det går)
Olikheterna berätta för mig att det är ett problem någonstans.
Höger öra mot vänster,
Höger öga mot vänster
Höger näsborre mot vänster
Delar skallen i 4 bitar som ett kors i mitten av ansiktet. Här ser man mkt.
Den kompakta sidan är den som tar belastningen. Oftast kommer belastningen diagonalt bakifrån. Höger ihoptryckt ansiktshalva-ursprungsproblem vänster bak.
Från sidan. Delar hästen i 3 delar. Fram, mitt, bak. Jämför höger med vänster. Vilka är olikheterna?
Delar upp mig själv i 3 delar. Uppe mitten, nere. Vilka är de fysiska problemen och hur väl stämmer de med min häst?
Bakifrån delar jag upp hästen i två halvor. En höger och en vänster. Och jämför. Precis allt.
Framifrån delar jag upp hästen först i en uppedel och en neredel. Sen delar jag upp höger framben och vänster framben i delar. Huvudet har jag redan beskrivit. Halsen och skuldrorna delas upp i två delar. Och så jämför jag.
Underifrån delar jag upp hästen, först i 4 delar, en för varje ben, sen en bak och en framdel, sen en höger och en vänsterdel.
Uppifrån delar jag in hästen i först en höger och en vänsterdel, sen en heldel. Alltså en hel bild.
Jag jämför alla delar ner på så liten nivå som jag har möjlighet att göra.
Detta ger mig massor av information och är ett bra felsökarsystem.
Sen delar jag in hästen i utsida, insida, mentalt och fysiskt.
För att kunna skapa en HEL bild, för att kunna se HOLISTISKT måste jag ha alla de små delarna. I denna Holistiska bild kan jag ju inte utesluta mig själv, vi är ju ett EKIPAGE även om jag bara jobbar från marken.
Sen tar jag detta seendet med mig in i arbetet.
Först på töm. Sen från ryggen eller vagnen.
Jämför och jämför.
Exempel:
Jag har en kort trapezius på vänster sida. Hästen likaså. Jag har en C7:a som spökar. Hästen likaså. Jag är över-rörlig i mina SI-leder. Hästen var inte det från början men visar symptom på det nu!
Detta visar att jag måste ha kroppskontroll på mig själv innan jag ens ska tänka på att träna min häst. Att mota Olle i grind är ingen bra ide, för om man börjar fokusera på att hästen kan få ett problem så kommer det som ett brev på posten.
Hur göra?
Samma sak igen. Egen kroppskontroll och Fokus på hur vi vill att hästen ska arbeta. Inte på hur vi inte vill att hästen ska arbeta.
Hur kan det då ske att hästen får samma problem som vi?
Jag kan se på mina djur hur jag mår. Ungefär som jag kan se på mina barn och människorna i min närmsta omgivning hur jag mår. De speglar mitt inre, mitt yttre och allt däremellan.
Varför bär hästarna våra problem? Varför sker denna process och hur kan vi stoppa det?
Det brukar räcka med att se över sitt eget, för att förstå. Inte för att de alltid känns rättvist men sanningen ligger så nära oss att vi ibland inte ens snubblar på den.
Jag ”kräver” att hästarna ska lyda mig. Vi har all en önskan om smidighet i vår hantering med djuren där helst inget alls ska vara i vägen, smärtfritt, enkelt, och på hög nivå. Hästen ska följa mig, känna som jag, göra som jag, lyda min minsta lilla vink.
Många, många timmar går åt för hästen att känna av våra stämningar, vårt mående, våra reaktioner, etc.
Vi kräver detta av hästen.
Hästen jobbar hårt, mkt hårt för at göra detta för oss, den vill ha och behöver sin ledare så väl och många är vi ju som verkligen vill att hästen ska vara den som följer oss precist.
Låt oss ponera att du har en whiplash skada. Detta gör att du har ont i nacken, har en inskränkt rörelse i nack-kotpelaren, spänner dina skuldror, drar dina armar tätt intill dig, har ofta huvudvärk och är oftast lite sned.
Samtidigt har du instruerat hästen att tänka och känna precis som du vill.
Hästen som försöker vara till lags börjar känna det du känner, härmar dina spänningar, och tar på sig alla dina problem.
Problemen sprider sig till samma ställen i kroppen som på dig.
Hästen börjar få ont, blir sur och grinig och du kan inte förstå, har ingen aning om vad som är fel, du har kanske inte ens ridit hästen! Det är kanske till och med den unghäst!
Hästen uppvisar stora problem och när Häst-terapeuten anländer och beskriver alla symptom för dig får du en aha-upplevelse, men..det är ju samma problem som du har! Hur är det möjligt?
Hästen härmar dig, precis som du har lärt den att göra. Hästen spänner sig när du spänner dig, slappnar av när du slappnar av, vänder till höger när du vänder, rätar upp sig när du rätar upp dig…får ont i nacken när du har ont i nacken….blir bogtrång när du drar ihop dina armar och spänner skuldrorna…
Härtill kommer vår träning av hästen som ju inte alltid är särskilt gynnsam då vi inte bestitter de kunskaper som krävs för att bygga rätt och riktigt!
Jag har många exempel på ryttare som fått hjälp av tex: Osteopat med sin kropp där jag inte behövt behandla hästen mer.
Oftast skickar jag iväg ryttaren till terapeut själv då jag inser på de flesta hästar att det är ryttarens problem som drabbat hästen.
Vi behöver bli bättre på att hjälpa oss själva!
Så, tillbaka till indelningen, Vad är ett Ekipage?
1 häst
1 ryttare
1 kropp
1 kropp
1 kropp i delar
1 kropp i delar
delar av olika kroppsdelar
delar av olika kroppsdelar
Delar som vi kan jämföra och analysera.
Vilka delar påverkar då varandra mest?
Detta är naturligtvis individuellt, dock finns det ju grund-delar som man vet alltid hör ihop.
Några exempel hos häst är:
Bak-knä –Länd – Mage.
SI led – diagonal bog och hov.
C3 – diagonal käkled – diagonal OA-led.
En annan fundering som hör till..hur kan JAG ge hästen egen kroppskontroll? Kan JAG bidraga med hjälp?
Svar ja, visst kan du, låt bli att ge hästen din påtvingade balans! Låt hästen finna sin egen balans innan du visar den vad du tycker är bra balans. Tex. i skogen, hur många sitter inte och håller hästen i munnen och balansera upp huvudet?
Låt hästen hitta sin EGEN balans i skogen, på töm utan dig först, och sen med dig men utan att du visar vilken balans den bör ha, och SEN kan man gå vidare och jobba...
Nu har jag delat med mig lite av hur jag tänker, kanske det ger någon ett eller två tips eller så rörde jag bara till det ännu mer...En förhoppning var från början att få ihop ännu fler intressanta diskussioner..
och som vanligt så blir det alltid bredare i tänkandet än det var ämnat från början.