Hur definierar er arbetsgivare en föräldraledighetsperiod?

Tora

Trådstartare
Man får ju lov att söka föräldraledigt två månader i förväg max tre perioder per år. Dock står det inte exakt vad som räknas som en period. Bara att den kan vara hur kort eller lång som helst.

Hur definierar er arbetsgivare en period? Tex om man är föräldraledig varje onsdag, räknas det som en period?

Kan ni söka fler olika dagar åt gången och själva ansökan räknas som en period om alla dagarna söks på en gång? Eller om ni tex tar ut tre dagar som inte hänger ihop räknas det då som tre enskilda perioder?

Är lite nyfiken för både min man och jag jobbar en hel del röda dagar. Det är väl ca 12-15 röda dagar per år. Vi har dock ingen förskola då så någon måste ju vara hemma med barnen. Om man räknar varje enskild dag som en period så räcker det bara till jul, nyår och påsk. Alla andra dagar som tex midsommarafton och första maj räcker ju inte perioderna till.

Men tar man tex varje onsdag så är det ju 52 st dagar som inte hänger ihop.

Sv: Hur definierar er arbetsgivare en föräldraledighetsperiod?

Jag tror att det vanligaste är att en begäran om föräldraledighet varje onsdag räknas som en period, det är att betrakta som arbetstidsförkortning snarare än flera enskilt begärda dagar. Däremot ska det till en snäll arbetsgivare om flera olika perioder av ledighet som ansöks om på samma gång ska räknas som en period. Makens arbetsgivare räknar det förstnämnda (varje onsdag) som en period och ledighet över första maj och midsommar (även om ansökan sker samtidigt) som två.

Men vad är det för skillnad att söka alla onsdagar eller alla röda dagar. Det är ju enskilda dagar både och.

Om man har arbetstidsförkortning hela dagar kan man då söka föräldrapenning den dagen?

I första hand skall arbetstidsförkortningen fördelas på det sätt som arbetstagaren önskar så tekniskt sätt hade man ju kunnat räkna de röda dagarna som arbetstidsförkortning (under förutsättning att man då kan ta ut föräldrapenning).

Jag är föräldraledig på måndagar (det är klockrent, för då får de inte ihop ett vettigt schema till mig med helger, så jag blir automatiskt ledig på helgerna också :D). Det är en period. Sen kommer jag vara föräldraledig en period i sommar i anslutning till sommarsemestern.

Hos oss räknar arbetsgivaren ansökningsblanketterna vi lämnar in och får vara max 3 st per år.

Och på dessa blanketter kan du ange hur många enskilda dagar som helst? Dvs det är själva blanketten som räknas som en period?

Nu är detta inte riktigt trådens ämne men enligt föräldralagen ska er arbetsgivare göra väldigt mycket för att lösa er situation. En kollega med stöd i föräldralagen har fått fasta tider mån-fre 8-17 och detta på eyt vaktbolag där större delen av passen är 6-18, 18-06, 7-19 osv. Han kostar alltså stora pengar då de sällan kan få något för pengarna så att säga.

Angående ansökan flera ggr/år hade jag inte ens läst det innan. Kanske värt att se över.

Föräldralagen säger att en arbetsgivare är skyldig att anpassa i den mån det fungerar med verksamheten eller något sånt. Sitter på mobilen nu, så jag kan inte leta på det... Hos oss anpassar de sig inte nämnvärt, men de har lagen i sin rygg.

Tora: Ja, precis. Man kan skriva hur många datum som helst på blanketten, men inte lämna in fler blanketter än tre stycken per år. Grejen är ju att de behöver veta så långt i förväg som möjligt eftersom vi är en liten avdelning och börjar ha svårt att täcka upp för varandra som vi alltid kunnat göra förut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Kropp & Själ Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 929
Senast: Lazy Lady
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 365
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024