Vad är det för övningar du gör?
Går det att kanske dra ned på dosen? Att det kan minska tröttheten men kanske ändå ha effekt som förebyggande?
Idag var en riktigt vidrig dag. Tog både Alvedon och Ipren och fyllde på när 5 timmar gått. Provade med kyl mot pannan, värme mot panna och nacke. Sova, sitta, massage, mina övningar jag fått av sjukgymnasten utan resultat. Till slut kändes det som att huvudet höll på att sprängas.
Tog då Zomig nasal som jag oftast inte får jättebra effekt av men ibland hjälper det. Tack och lov gjorde det det idag! Efter en timme hade det släppt så pass att jag kunde sova och sen ta en promenad och nu efter 7-8 timmar känner jag mig äntligen som mig själv igen. Blir alltid trött och dåsig och ibland även illamående efter att jag tagit triptaner men ibland har jag tur och smärtan släpper, som idag.
Det är egentligen de vanliga klassiska, tror jag. Enkla och snabba att göra. Lägger man en stund varje kväll innan läggdags blir det ju rutin dessutom.
Tror en heter Plocka äpplen. Man sträcker en arm upp i luften i taget och byter sedan till nästa.
En heter nog rodd, man kan göra den med gummiband som man knyter fast i typ ett dörrhandtag, men om man inte har det funkar det med att göra rörelserna ändå.
En annan är just att sträcka på ryggen. Sitta på en stol med benen i sär och böja sig ner och helt enkelt sträcka ut ryggen ordentligt, när jag är så nerböjd brukar jag böja upp huvudet och sedan in det omväxlande några gånger.
Jag flätar händerna och sätter dem om nacken med armbågarna rakt ut, ibland för att få bättre effekt för jag ihop armarna framför mig och sedan trycket jag fram/ ner huvudet mot bröstet. Det blir som ett tryck/ömmar lite i en muskel mellan axlarna och det är just den jag vill åt, jag är öm där och att böja ner hela huvudet sådär med ett tryck gör att muskeln slutar ömma efter några gånger!
Sitta på en stol med rak avslappnad rygg och titta framåt, sätta ena handen på ena sidan av huvudet och trycka till så att man lutar huvudet åt andra hållet så att det spänner om musklerna på hals och vid öron, först ena sidan och sedan andra sidan.
Sitter på en stol, eller som i mitt fall, sängkanten med båda fötterna i golvet, vänder överkroppen och armen samt huvudet rakt bak så mycket jag kan utan att röra resten av kroppen. Behöver lite svängrum med tanke på att armen sträcks rakt bak. Först ena sidan och sedan andra.
En jag gillar är den där man kan antingen stå vid en vägg och lyfta armarna och pressa mot väggen, om jag förstått rätt, men samma övning funkar om man tar tex ett kvastskaft eller rep, tar ett stadigt tag med ett avstånd emellan händerna och för skaftet/repet (sträckt) över huvudet och sedan långsamt ner över ryggen och sedan upp och fram igen.
Axellyft är nog riktig välkänd misstänker jag, men skön att göra mitt i när man gör de andra.
Ligga på golvet på rygg och lyfta på nacken antingen bara själv med huvudet hjälp, med hakan mot bröstet eller med händerna. Man kan lyfta med näsan åt de olika hållen.
Också ligga på golvet på rygg, med båda fötterna stadigt i golvet, knäna upp och armarna sträcka ner och lyfta kroppen och låta den vila mellan huvudet och på fötterna. I början hade jag inte kraft att göra det några flera sekunder, men nu är det avslappnande att faktiskt ligga så en tid och göra den rörelsen några gånger.
Fått de här av två olika sjukgymnaster så de är vanliga, tror de flesta går att googla fram, säkert på youtube med. Kanske är det dem du redan gör också. Många gånger dock, så gör man rörelserna när man känner att man BEHÖVER göra dem och inte förebyggande, vilket man nog borde. Man har ont eller känner sig stel och DÅ gör man någon eller några av dessa övningar. Istället borde man ha som rutin att dra igenom ett schema vareviga kväll, samma övningar och samma tid, oavsett om man känner ett behov eller ej. Det var då jag märkte störst skillnad!
När jag först gjorde dem enligt schema av sjukgymnast så märkte jag att det här "molnet"/"dimman"/"töknet" som jag hade i skallen så ofta, det liksom klarnade bort och försvann. Värken däremot, huvudvärken, den var kvar och skarpare, inte mer ont men mer skarp och tydlig på vilket sätt jag hade ont. När jag nu har fortsatt med dem känner jag fortfarande samma effekt men också att värktabletterna hjälper bättre så istället för att kanske ta två eller til och med tre doser vissa dagar så räcker det med en dos. Jag är sned i kroppen pga tvångshuvudhållning pga skelning. Jag kommer aldrig kunna sluta hålla skallen snett och det gör väl att jag alltid kommer vara snedbelastad i kroppen och de övningarna är då bra. Med tanke på min blindpinne och den belastningen den orsakar så är de också bra. Men jag är som alla andra, ibland slarvar jag och då blir det dåligt. I första hand märker jag det på lite dimmigt i skallen och att värktabletterna inte hjälper som de ska. Det är rätt häftigt egentligen.