F
Fruentimber
Det finns ju som någon nämnt även andra situationer som gör att man verkligen inte vill att en lös hund ska komma galoppande och hetsa och försöka leka (förutsatt att det nu verkligen är en Snäll hund.). Rehab till exempel.
Jag hade ett himla sjå att gasta åt folk på avstånd att koppla sina hundar när Kailzie var nyopererad och precis fått börja gå på korta promenader igen. Oavsett om hon är ilsken eller lekfull är det mindre än optimalt att det kommer fram främmande hundar och härjar,
Det är ju just det att man inte vet någon annans situation som gör det viktigt att visa hänsyn! Att koppla sin hund om man inte har koll på den är liksom ingen jätteuppoffring.
När Gibbs vilade pga sträckning fick vi grannens hund på oss under promenad. Jag har två grannar som ständigt envisas med att ha sina jävla hundar lösa med dålig inkallning. Är så trött på de två att jag vill spy. Sist tog jag både mina egna och grannens hund i halsbandet, släpade tillbaka fanskapet och gav den till grannen utan att säga ett ord annat än "nej!" till grannhunden som markerade mot mina hundar. När jag skulle ge över honom till grannen hotade han att bita sin ägare. "Snäll" hund.
Jättekul situation att ha sin unghund i.