Hur bra fungerar egen häst när man mår dåligt?

K

kaktusen

Jag har på sista tiden inte mått så bra, depression, social fobi, total orkeslöshet, konstant illamående, tomhet, inget är kul och det finns ingen mening med nånting. Ungefär så är mitt liv kortfattat.

Under 2-3 månader har jag funderat på en egen häst eftersom det är det enda jag vill mest och jag har tusentals gånger bestämt mig för det ska bli verklighet.

Jag vill tro att mina problem blir mindre, men det kan ju också vara en risk ifall jag upptäcker att jag inte ens klarar av min egen häst och får ännu sämre självförtroende.

Nu undrar jag hur det kommer att fungera? Någon som har liknande erfarenheter och problem?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur bra fungerar egen häst när man mår dåligt?

Jag är i ungefär samma sits just nu.
Vantrivs så fruktansvärt med allt - min utbildning, mina så kallade "vänner", min vardag osv.
Jag är orkeslös, ligger och sover nästan hela dagarna bara för jag inte pallar med mitt liv.

MEN jag har 2 hästar som får mig upp, glad och viljan tillbaka för stunden.
Har flera gånger den senaste tiden gett upp, vill inte mer.
Men jag kan inte för jag måste ta hand om dem, dem ger mig en mening.
I mitt liv just nu så är det bara dem som existerar, visst orkar jag inte alla dagar.
Men det finns alltid en charm där ute.
Och skulle jag tröttnar ställer jag av dem eller ber någon annan ta över och sköta om dem tills jag kommer på fötter.
Men jag skulle inte funka utan dem, aldrig..

Vad skönt att du säger så! Utan hästar är mitt liv meningslöst...
det jobbiga är att jag tvekar säkert hundratals gånger per dag och frågar mig själv varför ska jag ha häst? Vad är det för kul med det? Men jag vet exakt hur underbart det är med hästar... så jag förstår mig inte på mig själv.

Oj vad mina hästar genom året har funkat bra när jag mått dåligt.

När det var som värst hemma när brorsan bodde hemma var på helgerna. Då var det så skönt att få komma ut på tävlingar, få vara hemmifrån, sluta vara rädd och göra det jag tyckte var superkul och som fick mig att tänka på annat. Men så fort jag kom hem kom rädslan krypandes mot mig igen.

Nu är mitt liv ganska normalt och min rädsla är borta. Men jag har fått mycket skador av den tiden. Men hade jag inte haft hästarna, hade jag kansek också slutat som min bror.

Jag önskar verkligen att jag hade en häst NU! När jag hör om vad era hästar betyder

Det underbara med att ha häst är att du alltid, även fast allt annat sviker, har en krabat som står där ute och väntar.
Det har hjälp mig massor. Dem dömmer inte och har inte åsikter om saker.

Jag vet inte hur många gånger jag 'diskuterat' med min ponny jag haft i 9 år om hur värdelösa saker som helst, det är hos hennes jag gråtit ut.
Men visst finns det motgångar med hästar också, det är inte alltid en tröst.
Ibland kan man själv behöva offra all sin egna glädje för att hästen ska må bra.

Visst är det så att hästar kan vara en väldigt viktig faktor för att man ska orka hålla näsan över vattenytan. När jag gick igenom en tung period i mitt liv var det helt klart så.

Men man bör också tänka till lite innan så att man inte lägger till en massa stressfaktorer i sitt liv genom att skaffa häst. Jag tänker då främst på ekonomin. Om man mår så dåligt att man är sjukskriven under långa perioder så kan det ju vara en stor ekonomisk belastning att ha häst, särskilt om något går snett så att den börjar kosta mycket pengar. Det kanske inte är så bra botemedel mot depressionen om pengarna tar slut allt för tidigt i månaden.

Jag tror inte att du behöver vara så orolig över att du inte ska klara av att ha häst. Halva hemligheten är att våga fråga om man är osäker på något. Att våga fråga är också något som man får respekt för hos andra hästmänniskor, i alla fall om de är av den vettigare sorten (och det är ju ändå bara deras omdöme som i grund och botten räknas, eller hur?). Däremot kanske du behöver fundera extra över vilken typ av stall som passar dig. Litet? Stort? Kollektiv, eller en stallchef och fasta tydliga regler?

Hästar gör verkligen livet lättare.

Saknar min foderhäst som jag "bara" hade under 4 månader...jag saknar det enormt.
Jag ser bara plus, och regninga dagar och tidiga mornar är ingenting, de positiva sakerna väger upp så mycket! :love:

- En alldeles egen kompis, som alltid finns där. Dömmer dig aldrig. Men känner dig utan och innan. Någon du alltid kan lita på.
- Du är alltid välkommen
- Du får massor av gratis motion - när man rör på sig blir man gladare!
- Man är ute mer, även om det är mörkt så mår man ju alltid bättre av lite frisk luft.
- Det finns alltid någon som längtar efter att du kommer :).
- Man blir så glad när man utvecklas tillsammans och tar sig över små hinder i taget.

Åh jag ser bara positiva saker med det hela. Har tyvärr inte råd att ha häst, men tänker jämt tillbaka på att jag vill må och se ut som innan sommaren :love:

Självklart fanns det dagar då allting var piss. Men det var så skönt att kunna släppa alla tankar och bara lägga koncentrationen på sin bästa kompis!

Jag saknar honom så otroligt mycket :love: Blir tårögd bara jag tänker på honom.
brendan13maj_016_1182096753.jpg

Mitt svar är i alla fall ja, ur min synvinkel blir det bättre med häst. Jag kan ju inte lova att det funkar för dig, men tror det är en stoor risk! ;). Jag tvivlade också mycket om jag skulle klara av det, tänk om allt jag gjorde blev fel o.s.v. Men du vet, det finns alltid folk att fråga!

Det enda jag ska säga är att du inte ska kasta dig in i det om du vet att det blir trassligt ekonomiskt. Jag visste redan från början att vi bara skulle ha honom i 4 månader. Och gjorde en budget med mina snälla föräldrar som ställde upp och betalade. (Jag går på gymnasiet och har ingen möjlighet att jobba då jag har svårt att komma ifrån boendet).
Lycka till hursomhelst!

Senast ändrad:

Jag går sista året på gymnasiet och har sparat till en häst hela livet men visst är det en risk. Fast utan häst finns det absolut ingen mening med mitt liv... jag tänker att jag kan iallafall leva ett tag till och vara lycklig än att inte leva alls...

Att prata med andra människor är inte min starka sida tyvärr, (social fobi). Men det ska jag träna på!

Jag kan ju berätta lite om hur mitt liv är/har varit.

Har mått dåligt psykiskt väldigt länge, och det är helt tack vare hästarna som jag orkat fortsätta.
Utan de vet jag inte vad jag skulle gjort. De ger dagarna ett syfte och de ger ett visst ansvar.
Jag var utan häst i nästan 2 månader, hade en väldig otur och blev helt enkelt tvungen att lämna tillbaka foderhästen.

Nu står jag som hästägare igen åt ett underbart litet sto, har bara haft henne i ynka 3 dagar och redan känns allting mycket enklare och lättare.
Fast jag måste cykla de där 7 kilometrarna till stallet, fast det är blött och kladdigt vintertid och trots att det blir mindre pengar över så är det verkligen värt det!
Jag överlever inte utan hästarna, de betyder allt i min värld.

Utöver alla krav på omvårdnad så ger hästar så otroligt mycket kärlek. Det är en bästa vän som aldrig någonsin skulle få för sig att svika.

Tack för alla positiva ord! Det känns så mycket bättre. :D

Jag funkar inte utan häst. och så är det bara. Mår jätte dåligt om jag inte har ngn häst. Alla hästar har betytt så mkt. Finns ingen bättre som lyssnar på en. Så visst, det funkar!

jag skulle aldri klara mej utan min häst, ja är konstant pank..men de gör inget, går inte att beskriva hur mycket min häst betyder för mig.

fast jag är nog lite för beroende av min häst eftersom ja inte har nåt liv alls utan honom, e han på bete och inte liksom behöver mej så går ja snabbt tillbaka till må dåligheten..så hästen har ju inte tagit bort några problem men den hjälper mej obeskrivligt mycket.

I såna situationer är hästen det enda som håller en uppe, som får allt att fungera.

En liten brasklapp bara:

Beroende på ekonomiskt utgångsläge kan det vara ganska kasst att skaffa egen häst om man samtidigt lider av diverse åkommor som skapar arbetsoförmåga.

Att lägga till ytterligare ett par tusenlappar i utgifter på en redan ansträngd ekonomi gör nog inte susen för depressionen. Om hästen dessutom blir sjuk kan det raka iväg i tiotusentals kronor per månad, som man måste ha beredskap för som djurägare.

Det kan finnas andra vägar att få vara med hästar, utan att skaffa egen häst. Hör med någon i närheten om de önskar få lite hjälp med sin häst mot en ringa ekonomisk ersättning (medryttare/medskötare).

Häst är sunt, det gör så att man får rutiner. Man känner ansvar och får och ger kärlek.

Om du har råd, så tror jag att det är en lysande ide!

Som andra har skrivit, du får motion, rutiner, kärlek, blir behövd och växer genom ansvaret.

Vet inte riktigt hur social fobi fungerar, men den kanske också kan bli bättre genom stallet, det finns ju alltid ett givet samtalsämne och hästägare brukar gilla att prata om hästar. Kanske är enklare att fråga en i stallet typ "hur gick det på träningen?" än att börja prata med en främling om vädret/whatever.

Kanske kan vara något att testa med en foderhäst först, fast då kanske livet rasar totalt när den ska lämnas tillbaka.

Jag har själv det jättejobbigt just nu, med värk, uppsagd från jobbet, en chef som kränker mig o det har varit allmänt mkt denna vår-sommar o höst. Jag sprang in i den berömda väggen för ca en månad sedan o har mått skit dåligt, knappt velat träffa folk o bara sovit. Som tur är har jag mina barn o hästar som har fått mig att hålla näsan ovanför ytan, annars hade jag drunknat för länge sedan. Ungarna är iof stora nog att klara sig själva men hästarna gör det ju inte, så de har sett till att jag varit tvungen att ta mig ur sängen o ut till stallet. När jag väl är i stallet mår jag betydligt bättre, där är allt kravlöst o hästarna bryr sig inte om jag går där o gråter o mår dåligt så länge de får vara med o trösta. Det finns inget bättre än o få gråta ut mot en varm hästhals.

Medryttare/skötare är inget alternativ... jag vill ju kunna åka dit exakt när jag vill och veta att det bara är MIN häst.

Jag har haft totalt 4 medryttarhästar och det har inte fungerat alls för jag vill bara bestämma för mycket hela tiden så det blir ganska mycket tjaft och bråk med hästägaren.

Pengar är egentligen bara pengar, för mig kan hästar (=lycka) aldrig jämnföras med pengar.
Och jag kan alltid sälja hästen ifall pengarna tar slut. Även om det innebär att mitt liv kraschar har jag iallafall haft en lycklig period...

Mitt liv innehåller ingenting och om jag har en häst kommer det vara det enda...

utan mina hästar hade jag aldrig orkat kämpa emot min anorexi....nu är jag sakta men säkert påväg till ett friskt liv tack vare mina underbara hästar!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 329
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama