Hur började ni med Islandshästar?

Home

Trådstartare
Precis! Hur började ni med Islandshästar? ;)

Vill så gärna prova men ingen islandsverksamhet finns i närheten här. :(
Och det känns onödigt att testa på provridning då många säger att dom oftast lär ut på fel sätt, att det inte blir ren tölt eller nåt liknande.

Så hur gick det till när ni började med Islandshästar?
Måste jag åka 30 mil till närmaste kurs som kostar 3000 kronor för att kunna lära mig att tölta.

/Home :)

Sv: Hur började ni med Islandshästar?

För mig var det faktiskt en slump. När jag var lite tjatade jag om att för börja rida och när jag äntligen fick var det ett islandsstall som låg närmast. Där blev jag kvar till sena tonåren när jag fick min första egna (islands)häst, en f.d. ridskolehäst :)

Jag har ridit allt från shettis till ridtravare under min ryttarkarriär, men det har aldrig varit någon tvekan om att det är på islandshästryggen jag hör hemma och ingen annanstans.

Jag är så glad över att det blev just islandshästar från början. Hade jag börjat rida på "vanliga" hästar tror jag inte jag skulle hålla på med hästar alls idag, jag hade nog tappat suget för länge sedan.

Vill du testa på tycker jag att du kan vända dig till en ridskola eller turridningsverksamhet med gott rykte, förklara vad du vill få ut utav ridturen så borde de, så länge de är seriösa, kunna matcha ihop dig med en häst med hyfsade gångarter så du ordentligt får känna på hur det är att rida islandshäst, inte bara åka grisepass ;)

Jag halkade in på ett bananskal får jag säga.
Jag har aldrig varit förtjust i islandhästar förr, mest tyckt de var små och håriga. :o

Jag har ridit 'vanliga' hästar och ponnier i ca 25 år när jag blev medryttare på ett varmblod efter att ha varit hästlös ett tag. Plötsligt en dag fick jag ett sms att hästen sålts men jag fick gärna rida deras gamla islandshäst istället. Och på den vägen är det...:laugh:

Först kände jag mig dödum som satt på en häst som var under 1.30 (jag är själv under 1.60), men sen när jag upptäckte tölten så var jag fast.
Efter ett par månader köpte jag en egen islänning. :)
Har väl hållt på med islandshästar i drygt 4 år nu och börjar först nu känna att jag kanske är ett litet snäpp över nybörjarstadiet. Jag står i ett helt fantastiskt stall där man lär sig massor och det är alltid någon som gärna hjälper en om det behövs.

Finns även liten ridskoleverksamhet på gården, och jag tror att det kan finnas många såna små ställen som kanske inte direkt annonserar. Där tror jag att man kan lära sig mycket. :)

Jag halkade också in på ett bananskal kan man säga. Jag red syrrans sköthäst och en annan häst i stallet en gång i veckan och när jag fick följa med. Där fanns även en tjej som hade en islänning och när hon köpte en till häst som sällskap så frågade hon om jag ville hjälpa till och rida. Jag tackade ja såklart! :D

Jag var medryttare på hästen i 3.5 år, sen skulle han säljas och då var jag såklart tvungen att köpa honom, klarade inte av att låta honom åka iväg. Nu har jag ägt honom i 2.5 år. Att köpa honom är det bästa jag har gjort! :love:

Det tog ett par år innan vi började upptäcka gångarterna. Men när han gick ner i vikt och började få bättre fysik så kom det mer och mer och jag lärde mig efterhand av honom. Men det var faktiskt en "vanlig" dressyrtränare som gjort stört skillnad för oss. Nu har jag inte tränat så mycket för islandstränare, men de jag har tränat för har inte gjort något annorlunda än vad jag gjort själv. I och för sig har min dressyrtränare haft en islänning själv och har ändå en del erfarenhet.

Gissar att det är turridning du menar när du säger provridning. Min erfarenhet är att det inte ger så mycket. Hittar man en riktigt bra ridskola så kan det vara ett jättebra alternativ däremot! Men ren turridning går ju oftast bara ut på att låta nybörjare komma ut i naturen på snälla hästar som går fram i samma tempo som hästen före.

Har man möjlighet att bli medryttare i ett stall med erfarna islandsryttare så kan man lära sig massor! Jättebra alternativ tycker jag!

Senast ändrad:

Turridning menade jag såklart, var nog liiite trött! ;)

Tack för alla svar! Vad hittar man på om man inte hittar en Islandshäst inom massor av mil?

Lär känna en bunke trevliga bukefalister med islandshästar :D

Finns det någon hästshop eller ridskola i närheten? De kanske känner till om det finns något islandsstall i närheten.
Innan jag själv började med islandshäst hade jag ingen aning om var det kunde finnas i närheten av mig, nu kan jag nog nämna 7 stall inom 4 mils radie från mitt stall tror jag. Finns det någon lokalförening (av SIF) i närheten så kanske du kan åka på någon tävling eller kurs och lära känna människor?

Har du testat att sätta upp en lapp i affären/ridskola/hästshop/annons på blocket eller på Medryttare? :)

Det kanske är lite krångligare om du bor där det är ganska glesbefolkat, vet inte var du bor.

Slutade på ridskola när jag var eller tolv. Lärde mig inte sådär himla mycket där längre och min ridlärare skulle sluta, som var den enda jag kom överens med, så det var inte så lockande att fortsätta av den anledningen heller. Började i en ny klass där jag blev kompis med en av tjejerna, vars syster hade några islänningar då. Jag åkte med Johanna till systern och sen blev jag kvar där. Fick börja med att rida ett av avelsstona då hon inte blivit dräktig under sommaren för att hon var för fet. Detta var aug-sept 2002. Så man kan väl säga att jag, liksom många andra, halkade in på detta av en slump :p Men tack och lov för det! :D

/Jenny

Turridning menade jag såklart, var nog liiite trött! ;)

Tack för alla svar! Vad hittar man på om man inte hittar en Islandshäst inom massor av mil?

Säg inte det! Jag trodde länge att det var helt tomt på islänningar i min stad, men det var väldigt fel! De var bara väl gömda ;) Nu står min häst i ett islandsstall tillsammans med 14 andra islänningar. Superkul! Och förutom verksamheten som stallet ligger granne med (med typ 20 islänningar) finns det 7-8 stycken islänningar till inom ridavstånd. Och jag känner 10 till inom kommunen. Så ibland finns de där fast man inte vet om det! :D

Sätt ut en annons, både på buke och i din stad. Har du tur kanske någon nappar.

Kompisar till mej köpte varsin islandshäst. Jag var inne på att köpa en arab eller en fjord.
Fick låna den ena pållen och red ut i skogen. Det tog 10 minuter sen visste jag vilken hästras jag skulle ha....
Och på den vägen är det! Köpte min första isis -95 och jag har ALDRIG ångrat valet! :love:

När jag var liten och såg Ronja rövardotter och schenen med islandshästarna kom drömmen om att ha en egen en dag!
När jag skulel köpa min första egna häst var det islandshäst jag kollade på men ung och lättövertalig man då var så sa alla andra att nej nej ingen skogsmullehäst. Du skall ju ha en riktig häst ett sv hbl och det vart en sån jag då köpte.Vilket jag inte ångrar en sekund hon lärde mig så otroligt mycket under de 10 år vi fick!
Men när hon började bli skruttig så började jag kolla efter en ny häst och då föll valet självklart på en islandshäst.
Denna gången var jag vuxen och visste vad jag ville och struntade i vad alla andra tyckte=)
Nått jag aldrig ångrar idag 4 underbara gångarter att välja mellan ulltuss att pussa på=)=)

Jag var ute på turridning flera gånger men fastnade inte direkt, tyckte ärligt talat att isisar var lite tråkiga :o.
Sen var vi ute på ännu en turridning och det sade klick, det kändes så rätt med just den hästen! I samma veva fick jag chansen att börja som medryttare på en islänning och jag tänkte att jag kunde ju testa i alla fall även om jag fortfarande tyckte att de var lite små.
Det var en jättetrevlig häst som jag visserligen inte red så länge men sedan rullade det på med bla en foderhäst, jag har varit kvar i samma islandshästsstall hela tiden.
Någon egen islänning har jag inte (har inte råd) men är absolut fast i isisträsket:D!

Jag red på ridskola från fem års ålder till runt tio och sen fick jag möjlighet att börja tävla en kompis d- ponny...Denna ponny hoppade banor på 110- 130 utan större problem, problemen hamnade på mig istället. Träningarna innehåller ju mycket trav på tregångare och när vi red var det mest bara i trav och galopp och detta arbete fick mina knän att bli instabila och trasiga. Ett tag kunde jag inte ens gå i en trapp utan att jag ramlade för att knäna inte bar mig. Då slutade jag att rida ponnyn men ville ju gärna fortsätta med hästar på nått sätt. Mammas kompis hade då köpt en islandshäst som jag fick prova och i början tänkte jag bara "jaha, så nu blir det bara tölt i skogen då" men det fick jag äta upp. Trivdes allt mer med dessa små hästar och började då att rida hos en dam som har turridning och ridskola. Ju mer tid jag spenderade där desto mer fick jag göra och i slutet fick jag testa alla hästar, rida igång sjuka, hjälpa till att motionera, hantera föl och sådana roliga saker. Nu i augusti bestämde mamma att vi skulle köpa en egen isis. Köpte en femåring med fyra lätta gångarter och det mesta i utbildning har jag gjort själv och nu går tankarna i att köpa ännu en men det kostar ju...Men till dig som skapade tråden så kan jag lova att om du bara ger dessa små en chans att få visa hur de är så kommer du nog att trivas i deras sällskap!:)

Jag skulle egentligen ha en ridtravare på foder. Men när stallplats var fixad och allting nästan var klart, ångrade sig ägaren och bestämde sig för att behålla honom hemma. Stallägaren som hade stallet där han skulle stå hade själv två islandshästar. Hon tipsade om en dansk köp- och säljsida för islandshästar. Plötsligt hade jag hittat en häst som verkade jättemysig och det bar av på provridning. Trots de sämsta förutsättningarna, mörkt, kallt och en rejält vattensjuk äng, töltade han under mig. Då var jag fast! Tyvärr har livets turer gjort att jag inte kan rida honom så mycket som jag hade önskat. Men det kommer förhoppningsvis! Just nu njuter han av sommarbetet tillsammans med en unghingst.

Tack för svaren hörni, det värmer att så många tar sig tid att svara!
Fortsätt gärna! ^^

Jag gick på ridskola med ponnier storhästar. En dag så ringde en kompis till min mamma, som hade börjat rida islandshäst hos en kvinna som startat en pytteliten verksamhet. Denna kvinna råkade faktiskt till och med vara min systers klasskompis mamma! Hur som haver, vi ringde denna kvinna, och jag började tre veckor efter. Efter den första dagen då jag satt mig upp på Thor, så var jag fast. Nu har jag suttit fast i islandshästvärlden i snart 10 år, och jag ångrar mig inte en sekund!

Jag rider nu hos en extremt etablerat isländsk man, och jag lär mig så otroligt mycket nya saker, HELA TIDEN! Han har fått mig att älska sporten mer än vad jag gjorde innan. En gång islandshäst, alltid islandshäst!

Vilken tur du har som får rida för en så bra instruktör. Njut! ;) (När du skrev en "isländsk man" menade du väl inte hästen? :D)

Hade de islandshästar i Ronja rövardotter? De hade de kanske, bara inget minne av det, det var i för sig säkert 15 år sen, nej mer kanske jag såg den. Däremot att de hade issisar i Bröderna lejon<3.

Jag började med islandshästar i gymnasiet och jag fattar inte att jag inte började bekanta mej med dem tidigare. Men man förstår nog inte hur fantastiska de är förrän när man ridit dem- och då vill man bara ha mer :D.

Jag har alltid ridit islandshästar :) Började på Forsgård när jag var 6år och sen dess har jag alltid hållt på med islandshästar ( förutom en termin då jag gick på en storhästridskola som låg närmare, men bytte tillbaka till islandshästarna sen igen )

Jag var ute på turridning flera gånger men fastnade inte direkt, tyckte ärligt talat att isisar var lite tråkiga :o.
Samma tyckte faktiskt jag efter några ritter på turridning trots att de sa att jag hade fått pigga hästar. De var de enda islänningar jag hade kontakt med och arbetade inom travet så var van pigga hästar.

Sen gick det flera år innan de var SM där jag bodde och av en slump passerade jag och sen var jag såld :love:

Har ju inte direkt någon flott SM häst :D men kör 5-växlat

Jag började min karriär på de stora bruna för länge sedan, de har också sin charm och det är bra att ha lärt sig storhästsaker som att hoppning och storhäst dressyr, men även hur man hanterar dem och vilken stor skillnad de faktiskt är även om de ändå är hästar. Perspektivet gör att man verkligen uppskattar de behändiga och mer lätthanterliga islandshästarna men även att man uppskattar deras villighet och normalt sett goda lynne. Jag gillar de stora också men saknar dem inte det minsta.

Första gången jag reflekterade över Islandhästen över huvudtaget var i när jag fick boken "All världens hästar" där stor att medelmankhöjden var 1.25 och ofta skimmel, det stämde nog inte ens då boken skrevs, då skrotade jag tanken direkt, inte kunde jag rida så små hästar. Många år senare var Islandshästarna närmst till hands då jag inte stod ut på ridskolan på orten där jag bodde, särskilt lysande var inte undervisningen men det var roligt och hästarna var underbara. Sedan var jag fast. Nu är jag inne på min andra islandshäst och kan definitivt inte tänka mig att byta. Och min häst är enorm ;) , dryga 1.40.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 742
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 309
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar