Hur börja med unghäst?

R

rocka_mig

Hej!
Jag är ny här på Buke så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips o råd.

Jag får hem en unghäst om en vecka. (min först unghäst, har haft vuxna hästar i många år)

Jag har varit och hälsat på hon honom och hans mamma flera gånger innan jag bestämde mig.

Han är snart 8 månder, en trevlig kille som blivit rätt mycket hanterad.

Hur börjar ni när ni får hem en unghäst? Vad bör jag tänka på.

en grej med honom som jag vill ha bort på en gång innan det blir för mycket är att han är väldigt mycket för att vara med munnen, på händera, på kläderna... Ja, överallt. Han vill bita tag och dra. Hur gör jag bäst för att få honom att sluta? Vill inte att det ska bli en lek/kamp för honom.

vill att det ska bli rätt och ser fram emot allt jag kommer att lägga till in min kunskapsbank under mina kommande år tillsammans med lillkillen.

hoppas på hjälpsamma svar

Sv: Hur börja med unghäst?

Vad roligt med en liten!:laugh:
Tänkte på det där med att han är på och biter och nafsar:
Jag brukar dra gränsen vid tänder. De får gärna lukta och peta med mulen men kommer tänderna säger jag ifrån. Ordentligt, dominant med hela kroppsspråket (jag brukar "pipa" också för att verkligen markera) och INTE mot ansiktet på honom. Tänk hästspråk. Är man för mesig tar de precis som du säger, tillsägelsen som en lek och leker tillbaka. När han gått undan från dig (vilket han kommer att göra om du verkligen är dominant..) stå kvar och vänta tills han kommer tillbaka till dig för att prova igen. De är så nyfikna att de sällan kan hålla sig :). Ignorera och låt honom lukta och känna, jag lovar att han kommer vara mer försiktig. Tar han tag med tänderna säger du ifrån igen på samma sätt.
Konsekvent!
Jag ger aldrig mina unghingstar godis eller mat från handen eller gullar/busar med mulen på dem när de är små, det uppmuntrar till lek och nafs. Jag märker stor skillnad, har inte haft en enda nafsig unghingst sen jag började med ovanstående.

Lycka till med den lille!

Grattis! Du kommer lära dig massor och ha SUPERKUL undertiden :idea:

Lite korta tankar om hur JAG har gjort/skulle göra om jag var du:

1. Låt hästen vara häst i största möjliga mån. Låt den gå i en större flock med bra trygga individer, både stränga uppfostrare och någon att leka med (måste inte absolut vara jämnårig). Då kommer flocken göra massor med jobb för att forma din unga häst, ett jobb du som människa faktiskt inte kan göra lika bra.

2. Hantera honom lite lagom, kommer det perioder då han är alltför bänglig och busig så låt honom vara i flocken mer och minimera hanteringen. I lugnare perioder kan man göra mer, gosa, promenera.

3. Glöm inte att han är ett BARN, och kommer vara det ganska länge. Han kommer ha perioder då han knappt kan koncentrera sig alls, ibland kommer han vara asjobbig och ibland supertrevlig.

4. Set it up for success. Börja inte knuffas och bråka med honom när han inte vill, då kommer han snabbt inse att han är starkare än dig. Ta en funderare och se om du kan lura/locka honom att gilla det du vill göra med honom istället.

Angående det orala beteendet, så tror jag att varje unghäst jag träffat varit mer eller mindre oral. Precis som med bebisar så är det hans sätt att undersöka världen, låt honom göra det.
Slå aldrig för att han nafsar och tuggar, då tror han att du leker leken "jag kan hinna bita dig innan du biter mig" och den leken kommer han ovillkorligen tillslut vinna :p
Jag har sett till att ha något han kan ha i munnen, tex har båda våra unghästar velat gå och "hålla sig själv" i grimskaftet, så då har de fått göra det. De har också fått tugga och smaka på grimmor, täcken osv innan jag satt det på dem.
Sånt jag inte vill ha tuggat (mig själv, mina kläder osv) är det MITT ansvar för att hålla ur vägen. Man får vara beredd att fånga upp ett nyfiket huvud och bestämt skjuta undan det, INNAN han börjar tugga på en. Om han hunnit stoppa in en jackärm eller så i munnen så han jag bara lugnt och bestämt stoppat in några fingrar i munnen på honom tills han släppt, det är inte hans fel att jag har sega reaktioner.

Såhär har jag gjort på båda våra mycket orala unghästar, 7-åringen är sedan länge klar med undersökandet och tuggar inte längre på allt. 4-åringen har också blivit mycket bättre, men han vill fortfarande gärna hålla sig själv i grimskaftet ibland.

Tuggandet är naturligt och INTE något man vill "ta ur dem" när de är små, då sabbar man deras naturliga nyfikenhet.

Lycka till!

Skuggis 1-4 :bow:
Sen tänker vi lite olika, men det finns många vägar till Rom :)
Du kommer säkert få massor av tips, sen får du prova dig fram till vad som passar dig och Lillen bäst!:laugh:

Jag tror man ska tänka lite på att inte "träna" en så ung häst, utan bara "göra".

Alltså, ta inte ut hästen i grimma/träns och gå till ridbanan och gör ledövningar etc, utan ta ledträningen så som den kommer naturligt när hästen leds till och från hagen etc.

"Träna" inte på att lyfta benen, utan gör det bara dagligen för att t.ex. kontrollera hovarna och låt det sedan vara. Genomför som om det är det naturligaste i världen och låt det sedan vara till nästa gång.

Viktigt är att lugnt och bestämt se till att få genomfört det man tänkt sig, utan att ge efter och utan att tjata.

Lycka till och njut av din bebis! :laugh:

Oh, tack för era svar.
Nu känns det ännu mer spännande att få hem honom.
Jag återkommer när vi stöter på problem som jag vill bolla med någon :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama