Hur börja med avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
T

Thornbird

Nu vill jag ha många kloka svar från er som sysslar med avel :bow:

Hur och när började du? Började du i liten skala med kanske ett enda sto, eller satsade du för fullt på en gång? Hur gammal var du (frivilligt att svara på såklart)?

Är/var du ensam eller är hela familjen involverad?

Är hästuppfödning din huvudsyssla, eller bara en hobby vid sidan av jobbet?

Vad är målet med just ditt avelsarbete? Är du inriktad på någon specifik ras/tävlingsgren?

Har du egen hingst, eller använder du dig av andra hingstar?

Jag har alltid haft en dröm att skaffa en egen gård och föda upp hästar. Nu börjar jag ju bli vuxen, men har ännu inte hittat en sysselsättning som jag känner att jag vill ägna mig åt.

Är det möjligt att starta en avelsverksamhet när man är ung och ensamstående?
Behöver man ha ett heltidsjobb innan man kan skaffa en gård och börja med sin verksamhet, eller kan man gå någon annan väg? Kanske ta emot inackorderingar osv?
Vad bör man veta/kunna/tänka på innan man börjar?

Sv: Hur börja med avel?

Jag har alltid haft en dröm att skaffa en egen gård och föda upp hästar. Nu börjar jag ju bli vuxen, men har ännu inte hittat en sysselsättning som jag känner att jag vill ägna mig åt.

Behöver man ha ett heltidsjobb innan man kan skaffa en gård och börja med sin verksamhet, eller kan man gå någon annan väg? Kanske ta emot inackorderingar osv?
Det du bör tänka på är att det är ytterst få uppfödare som ens får sin avelsverksamhet att gå runt, dvs täcka sina egna kostnader och gå plus/minus noll...
Att leva på hästavel är idag näst intill omöjligt, utan för ett litet fåtal.
Så ja, du bör ha en annan inkomst, en bra sådan, vid sidan av för att kunna sätta igång med hästavel.

//den realistiska glädjedödaren

Du är inte någon glädjedödare, det är ju bara bra att få veta hur verkligheten ser ut.
Och det är klart att även jag inser att det inte är lätt att försörja sig inom hästbranschen.

Hur och när började du? Jag hade bara ett sto och bestämde mig för att låta henne ta en paus från träningar och tävlingar och låta henne verka i aveln ett par år.

Är/var du ensam eller är hela familjen involverad? Jag är ensam men har en familj som gärna hjälper till vid behov, samt en sambo med hästintresse och egen häst.

Är hästuppfödning din huvudsyssla, eller bara en hobby vid sidan av jobbet? Det är min huvudsyssla, om än i en liten skala.. nyss börjat kan man säga. :)

Vad är målet med just ditt avelsarbete? Dressyrhästar med prestation, hållbarhet och gott temperament. De ska vara allroundinriktade, ska alltså både kunna röra sig och hoppa.

Har du egen hingst, eller använder du dig av andra hingstar? Jag har en hingst men han är bara 1 år än så länge. ;) Jag använder mig därför av främmande hingstar.

Hur och när började du? Det var meningen att jag bara skulle börja med ett sto. Men vipps stod här två stycken. Båda betäcktes. Tyvärr tog sig bara det ena.... grisen i säcken.. Jag köpte sto nr 1 när jag var 23 år

Är/var du ensam Jag är själv men har en stöttande familj

Är hästuppfödning din huvudsyssla, Hobby, som är jobbig att kombinera med ett fulltid-arbete

Vad är målet med just ditt avelsarbete? Försöker få fram en ovanlig ras i Sverige, men det är jättesvårt. Då intresset var mycket svalare än vad jag hoppats på

Har du egen hingst, Åker till Danmark och betäcker då det inte finns transport-sperma

Vad bör man veta/kunna/tänka på innan man börjar?[/QUOTE] du måste ha ett heltidsjobb annars får du inget lån på banken. Är du inte inkomsttagare med hög lön gäller det att ni är två som har inkomst.
Sitter själv o vill köpa gård, men har en sambo som blev arbetslös och nu kan vi inte göra annat än att drömma.

Börja i liten skala. Se till att ha egen transport för allt åkande. Var med på utställnigar/talangjakter om det finns för just din ras.
Läs på om rasen.

Vet inte mer vad jag ska tipsa om.. Lycka till

Hur och när började du?
Jag köpte mitt första avelssto 1999. Jag hade flera andra hästar, men bara ett avelssto. Under året köpte jag en Connemara-ponny som jag skulle rida till och sälja vidare, när jag insåg att hon var dräktig. Det passade med att jag redan hade ett avelssto så ponnyn fick vara kvar så fölen hade kompisar. Så första året fick jag 2 st föl. :) Då var jag 21 år gammal.

Jag var tillsammans med en man som är aktiv inom hästindustrin, så jag hade massor med hjälp, men jag skötte det mesta helt själv.

Det ingick i min huvudsyssla. Men nu är det bara en hobby.

Vad är målet med just ditt avelsarbete? Är du inriktad på någon specifik ras/tävlingsgren?
Jag avlar hästar för hopp- och fälttävlan. Har haft massor med ston under årens lopp, men nu har jag bara ett fullblodssto.

Använder mig av andras. Att ha egen hingst är enormt jobbigt.

Klart att det är möjligt. Men det kräver nog en hel del jobb.

Du måste ju få pengar någonstans ifrån. Det går ju inte bara att köpa en gård om man inga pengar har. Gårdar är dyra i inköp, så man behöver ju pengar till att betala med.

Sen bör du kunna häst!! Och man bör rannsaka sig själv hur bra man verkligen är på häst. Varför ska någon lämna sin unghäst till dig för in- eller tillridning? Hur mycket vana har du? Fixar du en fölning själv? Vad händer om fölet kommer i red bag delivery? Vad händer ifall det är felläge och fölet inte kommer ut? Vad gör du? Vad gör du om stoet vägrar ta sig till ungen och vägrar låta den dia? När man avlar har man liv i sina händer, och de liven måste man vara förberedd på när de kommer! Ansvaret ligger på dig.

Senast ändrad:

Hur och när började du?

Jag är ny i branchen men hade en del erfarenhet av andras ston vid fölning osv. innan jag själv satte igång. Jag började med att köpa en ett bra sto (år 06) jag trodde mycket på och betäckte henne. (dock har jag hittills inte lyckats få henne dräktig) Året efter (07) köpte jag ytterligare ett sto som var dräktigt och hade stoföl vid sidan. Båda fölen som kom med i det köpet planerar jag behålla för att eventuellt avla vidare på. Det stoet är nu dräktig igen för att föla 09.

Min syster (som bor granne med mig och delar stall + mark)föder också upp hästar dock av annan ras. Jag driver alltså min uppfödning själv men vi samarbetar mycket. Min sambo har inget hästintresse men tycker det är roligt med föl och hjälper till när det behövs.

Stuteriet är en syssla vid sidan om. Jag hoppas på sikt att verksamheten skall kunna betala sig självt men ej försörja mig helt. Möjligen slår jag mig så småningom ihop med min syster och utvecklar verksamheten i lite olika riktningar (tillridning, försäljning osv) och kan då tänka mig att klara mig på hästarna...dock vill jag göra mkt mer än häst så just nu är det inte aktuellt.

Jag föder upp spanska PRE hästar mot dressyr.

Jag har en egen hingst men använder även andra hingstar om det känns rätt.

Naturligtvis KAN man satsa på hästverksamheten helt och hållet men då bör du ha en rejäl buffert och ha flera inriktnigar. Enbart inackordering tror jag knappast du klarar av att leva och föda upp hästar på. En bra ide är att börja i liten skala med ett sto och heltidsjobb vid sidan om.

Mitt tips är att läsa på mycket och att ha bra folk omkring dig med mer erfarenhet. Jag har massor av kunnigt folk som jag ofta och gärna frågar om både det ena och andra. Det är en bra trygghet att ha innan man skaffat sig egen erfarenhet.

Självklart är det möjligt. Min sambo påverkar inte mitt avelsarbete. Jag är själv 25.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 396
Senast: Enya
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 289
Senast: Derring-Do
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 575
Senast: bapro
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka