Hur bor ni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hur bor ni som har travhästar? Skog? Rakbana? närhet till travbana?

Känner att jag vill få lite perspektiv.
Vi har tillgång till liten skog med slinga på ca 6 km men tyvärr är skogen populär för hundägare och sånna där som glömt skidorna :D . Sen har vi tre kilometer till rakbana, då måste vi gå utefter några småvägar med bussar :( .
Sen har vi ungifär 2 mil till närmaste travbana så det tar ungifär 15 -20 minuter med transport. Sen 5 minuter med transport till ridhus för dressyrträning.

Vad har ni för förutsättningar?

Sv: Hur bor ni?

Vi har tillgång till liten skog med slinga på ca 6 km men tyvärr är skogen populär för hundägare och sånna där som glömt skidorna :D . Sen har vi tre kilometer till rakbana, då måste vi gå utefter några småvägar med bussar :( .
Sen har vi ungifär 2 mil till närmaste travbana så det tar ungifär 15 -20 minuter med transport. Sen 5 minuter med transport till ridhus för dressyrträning.

hej hej!

jag ska ta föl på mitt sto nu till våren.
Sedan ska jag föda upp det o träna det.
Tyvärr bor jag väldigt dumt till. Här finns inte en backe som jag kan köra i.
Bara grusvägar hit o dit. Kör lite bilar så det är bara i mitten det är mjukt.
Har nån sträcka där de inte kör bilar där man skulle kunna köra fort.

Sen har jag 10 mil till närmsta 1000 metersbana - halmstad. där får jag väl träna ett pra gånger.
Sedan har jag visserligen bara 4 mil till tingvalla (tingsryd). Men man behöver ju köra på en 1000 metersbanan med för att träna lite.
Hoppas jag kan klara av att träna min häst nåt sånär.
Har även en tung vagn som man kan köra med.

vi har inte tillgång till nån rakbana men de finns ett par sträckor i skogen som är någorlunda platta och raka, så där får man ju gasa på lite ;) sen så har vi ett par backar som vi kör interveller i + miltals med grusvägar om man har lust och ge sig ut på dom ;) in till banan (800 m bana) så har vi ca 2.5 mil (alltså ca 20-25 med lastbilen) :)

Jag har helt fel stall ur träningssynpunkt:crazy: . Trafiksäker häst är ett måste då man lär över gamla E4an för att kunna köra/rida - viss form av broms bör hästen också ha, ibland är det långa bilköer... Har runt 5km till Travbanan, där finns ju både rakbana och slinga, men usch va tråkigt att behöva lasta varje gång man vill köra... Tur i oturen så är yrkeschaffisarna riktiga änglar och tar det lugnt när jag och häst är ute efter vägarna:bow:

Jag har ganska bra träningsmöjligheter, En grusväg som är ca 2 mil med vägbommar i båda ändarna så det inte kommer in några bilar. Från den grusvägen går det också in flera småvägar med backar man kan köra i.
Till närmaste banan är det ca en km och nu har vi äntligen fått en paddock som ska invigas idag! :)

Vi har väldigt bra träningsmöjligheter! Finns en slinga som man kan köra runt på med en rätt brant backe. Den är 1,7 km lång. Innanför den finns en rektangulär slinga på 1.1 km.
Sen så kan man fortsätta upp i skogen ca 3 km & där delar sig vägen i 2. Åt höger fortsätter den rätt plant 700 m till en vändplan.
Tar man åt vänster så fortsätter vägen ca 500 å delar sig i 2 ytterligare en gång. Tar man å vänster där så kommer man upp i en 500 m backe med en stigning på 15 m . Fortsätter man istället till höger så kommer man upp i den " värsta " backen som är ca 1.2 km med en stigning på nästan 45 m.

Sen finns det en massa "småvägar" att rida på.

Till närmaste travbana är det ca 2 mil.

Jag håller till en bit utanför Umåkers travbana, det tar väl ca 10 minuter att skritta in till travet. Jag använder mig av travets banor och träningsslingor.
Följande finns att tillgå:
  • skogsslinga ca 4 km
  • skogsslinga ca 10 km
  • backe
  • slinga i djupsand ca 500 m
  • rakbana
  • banan
Umåker ligger nog högt på listan över landets banor vad gäller träningsmöjligheter.

Utöver detta finns massor av mysiga skogsstigar som är väldigt fina att rida på, speciellt sommartid, och ett antal sandtag där jag brukar klättra eller skritta i djupsand.

Enda nackdelen är att vi måste korsa en relativt trafikerad väg för att komma åt körvägarna. Det enda jag saknar är en ridbana (eller ridhus :) ) vi får nöja oss med parkeringar och fält.

Dessvärre bor jag ca 4km till mina hästar. Det är ett avelssto (vbl) och en shettis. Stoet är dräktig, och hon + hennes gullegris (shettisen) går i lösdrift i en kuperad hage med ligghall hos en granne till min styvpappa.
Känns tryggare när han bor typ nån minut till hästarna, så han har lite mera uppsikt över dom.
Det finns både fina rid- och körvägar här ute. Dessutom bor dom typ 1 km till Erik Berglöfs gård. Det finns flera körvägar, och det finns även en gammal rakbana inte så jättelångt ifrån där jag har mina hästar.
Sedan har vi dryga 6 km till Färjestads travbana, så det är inte så farligt långt ;)
Jag bävar för den dagen när stoet fölat.....Vetefasen om jag kommer få ha kvar hästarna hos grannen.
Än sålänge har han inte sagt något, så jag hoppas verkligen att dom får gå kvar där.
Sen så har min styvpappa pratat om att eventuellt köpa loss skogsmarken, som står bredvid hans hus så att jag kan låta mina hästar gå där.
Båda mina hästar är typiskt utehästar, så jag tror att dom vill helst vara ute dygnet runt. Och avkomman till stoet kommer oxå gå i lösdrift även om jag ska ha den till travet.

Gott Nytt År på er allihopa! :banana:

Var jag bor är mindre intressant... (2,5mil från stallet). Hästen bor i ett stall där vi har skrittavstånd (10min) till rakbana, rundbana samt slinga och backslinga. Vi kan antingen köra bakvägen (grusväg) eller asfalt, det tar lika lång tid. På våren och hösten är det nästan flytvästbehov för att köra bakvägen, så då blir det asfalten. :D

Hästarna bor i ett stall där det finns runt 2 mil kuperade grus- och skogsvägar att köra på. Det finns många ställen att köra intervaller på. Tyvärr är det vägbommar på 2 av vägarna men det finns massor med vändplaner och det funkar att köra runt bommarna men då får man köra ner i diket. Jag rider mkt och det finns både en bra ridbana och massor med ridvägar i skogen.
Har 6 km till en kompis bana där hästen får gå intervaller nu när vägarna är hårda här. Annars går han jobben på en riktigt fin bana drygt 2 mil bort. Men det brukar bli den bana man har tid att åka till.. för det funkar inte att köra dom 6 km till ena bana eftersom det är asfalt hela vägen och man måste gå en bit på 90 väg.
Närmaste tävlingsbana är Solvalla och dit är det väl 7 mil, så dit åker jag bara när jag behöver testa av eller så.

Senast ändrad:

Radhus med 279m2 gräsmatta:p :p

Och hästarna bor inhyrda... Bra träningsmöjligheter när vädret är som ska:mad:
Rakbana på åkern så den kan vi inte salta...:(
Fina skogsvägar med flera backar, men hårda som betong just nu:crazy:
Hara bara 4.5 mil in till banan (Gävle) så jag åker ofta in och använder gärna Rakbanan där som jag tycker är kanonfin.:bow

Om jag skrittar så tar det 30 minuter, om jag joggar så tar det 10 minuter och om jag stoppar pållen i transporten så tar det 5 minuter att nå Jägersro med alla fantastiska träningsbanor där finns, rakbanor, rundbanor, galoppbana etc. :love:

Sen kan jag stoppa pållen i transporten och köra i 15 minuter så är jag i skogen med preparerade ridvägar.

Jag har säkert 1 mil gräsvägar direkt utanför stallet, med rejäla backar.

Och sisådär en 5 minuters skrittväg så finns det två ridhus....

Japps, jag älskar min gård :love:

Om jag skrittar så tar det 30 minuter, om jag joggar så tar det 10 minuter och om jag stoppar pållen i transporten så tar det 5 minuter att nå Jägersro med alla fantastiska träningsbanor där finns, rakbanor, rundbanor, galoppbana etc. :love:

Sen kan jag stoppa pållen i transporten och köra i 15 minuter så är jag i skogen med preparerade ridvägar.

Jag har säkert 1 mil gräsvägar direkt utanför stallet, med rejäla backar.

Och sisådär en 5 minuters skrittväg så finns det två ridhus....

Japps, jag älskar min gård :love:

Åhh det lät ju som världens dröm...

Där jag bor finns det hyfsade möjligheter att hålla igång ponnytravarna, på grusbilvägar och markvägar i skogen. Jag har en spikrak (men med några små backar) grusväg på 1,5 km alldeles här intill, där jag kan gasa lite.Tyvärr inte en enda runda dock, utan man får köra bortåt och vända. Det finns några rundor man kan ta sig fram om man rider.

Det är nog tveksamt om jag skulle kunna hålla igång en stor travare bra här (om jag inte rider den), fast det finns en snubbe i grannbyn (samma grusvägar, inkl vår egen markväg) som håller igång sin travare här...

Jag har 15-20 minuters bilväg till Kalmartravet och en dryg mil till en privat ovalbana.

Har en 2,5km lång slinga och en 700m rakbana i svagt sluttande backe att träna på, är egentligen bara rak i 500m men 2 spår i 700m i alla fall. Har ca 15 min till halmstadtravet, men det blir inte ofta man åker dit mer än om man vill köra banjobb:)

Vi har en slinga med träflis som är 2,2 km
Rakbana som är 800 m som vi kör 500m på med paddex.men vi ska få en upplyst 1000m raka snart
sen har vi skogsvägar
2 ridbanor ute
1 stort ridhus
sen kör vi på åkrarna när det bär
Skrittmaskin ska oxå byggas snart
Sen tar det 40 min med lastbil till Solvalla
Massa stora hagar,rasthagar,sjukhagar

Bor med stallet på andra sidan hagen, skogsvägar och stigar som man lätt kan köra 8-9 mil på och som dessutom är lätta att köra/ rida bort sig på ( vilket i och för sig kan vara mysigt på sommaren när man är ute och rider på pålitliga hästar och har matsäck med sig ). Rakor på 500 och 1000 m. 10 minuter på hästryggen till sandridbana. Gräsridbana fixas nog till i år (2007), 5 minuters ridning dit. 10 minuter i transport till 2 olika ridhus, ett större på ridklubben och ett mindre som vi nästan har för oss själva, bara ägarna och deras westernhästar är där - och vi kan bara tacka för all den hjälp vi dessutom får av dom. Backar med olika doseringar 10 minuters körning/ ridning härifrån. Enda krångliga för oss är att vi har 8,5 mil till Kalmar där "vår" bana ligger och det blir ju ett eländigt åkande främst med unghästarna......

jag är hästskötare å stallet där hästarna står är aldeles utanför travbanans område, så vi har rakbana, skogsslinga, en mindre slinga + travbanan jättenära... vad kan det ta .. 5-8 min i skritt för att komma in på travbanan.. 2 min i skritt till skogslingan å i anknytning till den finns fina åkervägar å andra fina körstigar. det finns många ställen att köra på då hela området vimmlar av travhästar

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 035
Senast: Otherside
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar