Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ju inte anmäla en sjukdom. Däremot kan du anmäla en misstänkt misshandel till polisen eller anmäla t ex att ett barn far illa till socialtjänsten.
Kan du beskriva situationen lite? Egentligen kan bara en utförlig psykiatrisk utredning bevisa münchausen by proxy. Över huvudtaget vill psykiatriker i sverige ogärna ställa diagnoser eftersom det blir en permanent märkning på personen. För att få fram en sådan diagnos krävs tyvärr att personen begår handlingar som är tillräckligt tydliga och abnormala så att personen antingen hamnar i tvångsvård eller en polisutredning.
Tror du att någon far illa pga. den här personen du misstänker?
Tyvärr snappas dessa fall upp alldeles för sent i 99% av fallen. Ofta far barn illa. problemet är att tillräckligt med uppmärksamhet måste väckas innan någon ens vill ta i det. Både polis och psykiatrin är belamrade och saknar bemanning för att ta hand om alla fall, därför faller mycket igenom springorna.
Jag förstår nog inte är jag rädd, det är för kryptiskt för mig. Antingen far någon illa eller inte - och far någon illa behöver inte anmälaren bevisa något
Är det barn som far illa brukar dock soc reagera om man kan utläsa ett mönster men då krävs det ju också att skola och övriga ikring är uppmärksamma.
Det är omöjligt så länge man inte själv är drabbad. Tex har jag aningar om att en person skadar sina djur för att få ta de till veterinären och sedermera avliva dem och få ut försäkringspengar. Personen är dessutom en riktig expert på djursjukdomar, så det är mycket möjligt att det för veterinärerna verkar troligt vad ägaren säger beroende på vad symptomen är.Att misstänka är en sak, att anmäla är en sak men hur bevisar man egentligen att det stämmer?
Det är omöjligt så länge man inte själv är drabbad. Tex har jag aningar om att en person skadar sina djur för att få ta de till veterinären och sedermera avliva dem och få ut försäkringspengar. Personen är dessutom en riktig expert på djursjukdomar, så det är mycket möjligt att det för veterinärerna verkar troligt vad ägaren säger beroende på vad symptomen är.
Men jag kan ju inte ringa veterinären och säga vad jag tror. Personen går dessutom till olika veterinärer varje gång verkar det som, så det går ju inte att varna. Och jag kan ju inte komma med anklagelser utan att jag verkligen vet. Att anmäla till djurskyddet skulle inte ge någonting alls, eftersom djuren ser ut att må bra och säkerligen gör det för det mesta.
Men det är vääääldigt konstigt när en person går igenom 10 st hundar på 10 år och 5-6 st hästar på 3-4 år och alla dör i alla möjliga ovanliga åkommor. Okej om en hund på 10 hade blivit sjuk och fått avlivas, men när 100% av personens djur måste avlivas...
Jag med. Läskigt.Oj. En sådan person vet jag också om. Som jag har misstankar om alltså.
Men om någon far illa är ju också det enda intressanta. Om det är svårt att bevisa, kan det ju tex bero på att offret (som väl då knappt är ett offer) helt enkelt inte far illa?Jag har aldrig tänkt på hur en sådan utredning skulle kunna se ut men jag föreställer mig att det måste vara en av de svåraste att få att visa att offret verkligen far illa.
Men om någon far illa är ju också det enda intressanta. Om det är svårt att bevisa, kan det ju tex bero på att offret (som väl då knappt är ett offer) helt enkelt inte far illa?
Om någon tex förgiftar sitt barn (och sedan tar det till sjukhus) så är det givetvis olagligt och hemskt oavsett om beteendet är diagnostiserbart eller inte.
Frågan är vad jag kan se inte om någon har den där sjukdomen eller inte, utan just om någon far illa eller inte, när det gäller sociala myndigheter och vad de kan göra.
@Asa_S Antingen finns ju skadorna att uppvisa och då kan man anmäla för det, det blir ju liksom konkreta bevis. Men finns det inga skador så är det ju inte mycket att komma med en misstanke om att barnet ev kan komma att bli skadat för att föräldern vill ha uppmärksamhet.