Hur berikat ert liv?

Minna86

Trådstartare
Nu var det dags för mig igen med en barn/inte barn fråga :)

Kan ni ge några exempel på hur era barn har berikat era liv och då menar jag INTE den fantastiska känslan och kärleken för den kan jag inte relatera till. Jag menar något mer "praktiskt" som man kan ta på och då även relatera till.

Många av ens "aktiviteter" i livet innebär ju ofta lite bieffekter (även biverkningar men jag vill fokusera på det positiva) och det är väl dessa jag är ute efter. Något ert föräldraskap medfört som ni inte riktigt förväntat er från början.

Detta är ju en lite konstig fråga men i min bekantskapskrets har vi diskuterat detta men det är ingen som kom på något. Vi har medvetet inte tagit upp ämnet när föräldrar närvarat så det kan ju vara därför vi inte fått något bra svar. Så jag frågar här eftersom det brukar komma mycket bra!

(Ska även säga att jag googlat massor men det fanns ingenting...)

Sv: Hur berikat ert liv?

Jag har blivit berikad med att få flera nya näravänner!! Även en mkt större bekantskapskrets. Vilket för mig har förhöjjt min livskvalité avsevärt!

Först tänkte jag svara något ärligt, sen tänkte jag att det nog är bäst för dej och dina vänner att fortsätta leva i tron att barn inte tillför något positivt i ens liv.

Byt ut ordet "barn" i din fråga och ersätt det med "häst" eller "hund" eller annat valfritt husdjur och svara själv på frågan. Du kommer ganska nära sanningen på detta sätt.

För mig är både barn och djur något jag trivs med att ha runt mig och det är en härlig känsla att få se dem utvecklas och formas efter den fostran och hantering som de får från mig.

Vi lever inte i tron att barn inte tillför något positivt, om barn inte tillförde något positivt skulle ju ingen skaffa mer än ett. Det vet du ju själv... Mina kompisar ser det dessutom som helt självklart att skaffa barn men det är av den där inneboende känslan som de flesta har så de kunde inte säga något konkret som de ser fram emot.

Barnet är ju en egen liten människa som man får en väldigt nära relation till, och den relationen är ju berikande på samma sätt som de flesta nära relationer är - på ett individuellt sätt, utifrån individen. Kanske med ett extra plus för att barn utvecklas i en rasande fart, och det är ju kanske mer än vad man kan säga om alla vuxna ;)

Bra svar!

Jag skulle dock ha ganska svårt att förklara för någon vad som är så fantastiskt med djur eftersom det är en djupt rotad medfödd känsla hos mig men det är klart lite handfasta saker finns det ju faktiskt :)

Bra svar!

Jag skulle dock ha ganska svårt att förklara för någon vad som är så fantastiskt med djur eftersom det är en djupt rotad medfödd känsla hos mig men det är klart lite handfasta saker finns det ju faktiskt :)
Och det är precis likadant med barn, det är svårt att sätta fingret på vad det är som är så fantastiskt med att ha barn även om man vet att det är så.

Kan ni ge några exempel på hur era barn har berikat era liv och då menar jag INTE den fantastiska känslan och kärleken för den kan jag inte relatera till. Jag menar något mer "praktiskt" som man kan ta på och då även relatera till.

Jag har fått mer jäklaranamma. I och med att det inte finns något viktigare i mitt liv så har jag kunnat sätta ner foten på ett helt annat sätt än tidigare och måste jag gå från jobbet eller annat för att mitt barn behöver mig, ja då gör jag det oavsett vad någon säger. Likaså genom att t.ex. ha behövt argumentera med lärare och andra - medan jag inte tagit en fight med kollegor så gör jag det plötsligt för att det handlar om mitt barn och ingen annan för hennes talan utan jag måste göra det. Alltså får jag mer jäklaranamma och detta sprider sig till livet i stort.

Jäklaranamman fungerar också åt andra hållet och gör mig mer avslappnad - jag skäms inte längre så mycket om jag gör bort mig. Det finns inget värre än att något händer mitt barn. Alltså "gör det inget" om barnet råkar göra något uppseendeväckande som att spy på restaurang och liknande. Vi tar tag i problemet och går vidare utan en massa skämskänslor och kaos.

Till sist vill jag också säga att jag har lärt mig en hel del om saker som var nya för mig. Klart att jag gått på fotboll innan jag fick barn men inte hade jag någon aning om hur ungdomsfotbollens värld såg ut med sina för- och nackdelar. Inte hade jag som hästtjej några tankar på hur även fotboll är könsdiskriminerande även om jag naturligtvis kunde ana att det skulle finnas skillnader...

Att få guida mina barn genom deras barndom är det största och viktigaste jag har gjort i mitt liv. Inget annat har fått mej att växa som människa så mycket. Jag står upp för mej själv på ett helt annat sätt. Jag har inga problem med att säga ifrån eller på andra sätt få andra människor att förstå att de inte kan behandla mej illa. Något som sorgligt nog var så självklart för mej att alla gjorde innan jag fick barn att jag inte ens reflekterade över det.
Jag skulle inte tveka en enda sekund utan alltid stå upp för mitt barn på olika sätt och för att kunna det så måste jag också kunna stå upp för mej själv.
Att få inblick i det lilla barnets värld, dess tankar och känslor, dess lärande om omvärlden och om hur livet fungerar och deras slutsatster därom är fantastiskt. Alla små saker de har sagt och tänkt genom åren finns väl bevarade i mitt hjärta och mitt minne.
Att få se barnet gå ifrån det lilla knytet till att lära sig allt som visserligen de flesta barn gör men som är så fantstiskt när ens egna barn gör, att få följa, trösta, stötta och pusha för att en dag vinka av när de flyttar hemifrån.
Att man sedan träffar en hel massa människor som man inte skulle träffat utan barnen är ju också en berikning. Man lär sig genom barnets intresse om annat i livet än det man själv har varit intresserad av.
Man tvingas försöka förstå hur andra människor fungerar för att kunna möta sitt barn på bästa sätt.
Man får uppleva så enormt mycket glädje! Det är så många pärlande skratt, så många roliga saker som har hänt genom åren.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur underbart det är att få ha barn men det får räcka med detta.

Det största som barnen har givit är att min förmåga att förstå och uppskatta andra människor har ökat något alldeles enormt.

Det största som barnen har givit är att min förmåga att förstå och uppskatta andra människor har ökat något alldeles enormt.
Precis min tanke! Jag har fått mycket större tålamod, har inte alls lika bråttom och har på kuppen fått beröm för att vara metodisk, strukturerad, pedagogisk och en massa andra saker jag inte hade när jag var barnfri. Jag har lärt mig laga mat, städa och en del annat också!

En sak som mina barn har gett mig är ett roligare liv. Nu kan jag hoppa i vattenpölar, gunga, bygga med lego, åka rutschkana mm utan att någon tittar konstigt på mig :)

Många av ens "aktiviteter" i livet innebär ju ofta lite bieffekter (även biverkningar men jag vill fokusera på det positiva) och det är väl dessa jag är ute efter. Något ert föräldraskap medfört som ni inte riktigt förväntat er från början.

Oj udda fråga. Tror inte att barn eller inte barn är en fråga man löser med hjälp av förnuftet.

Men jag spelar med ändå ;) så rent kallt och krasst, med positiv anda:

Man går upp tidigare på morgonen och får uppleva mer av dagen på helger och semestrar.

Man kan larva runt på Lillskansen o Junibacken i all oändlighet utan att vara generad.

Man kommer att ha ett alibi att klättra i träd.

Man kommer ut i friluftsaktiviteter som skidor och skridskor osv.

Man får läsa barnböckerna en gång till.

Det är lite som att ha en hund, man kommer ut på promenader ofta. Mycket vardagsmotion, men kanske lite mindre grupp- och gym- motion.

Man får en massa lego och duplo hemma som man kan bygga med.

Mina väninnor med barn i tonåren verkar tycka att det är helkul att spela mmorpg's med barnen.

Med en riktigt liten baby får man veta vad TV sänder mitt i natten och får uppleva soluppgångar på sommaren :p

Justja, det som förvånade mig, man kan träffa sina föräldrar mycket mer ofta, förhoppningsvis optional om man inte gillar dem. Men jag gillar alla mina föräldrar och svärföräldrar (de är skilda så det blir många).

Senast ändrad:

En sak som mina barn har gett mig är ett roligare liv. Nu kan jag hoppa i vattenpölar, gunga, bygga med lego, åka rutschkana mm utan att någon tittar konstigt på mig :)

Samma här! Och jag kan åka på en hel lång semester där jag BARA åker berg-och-dalbana i nio dagar utan att bli ifrågasatt!
När min dotter var liten lärde jag mig också, att man kan gå på en timmas promenad och bara hinna trettio meter utanför grinden - men på de 30 metrarna ha upptäckt en hel VÄRLD av små underbara ting!!
Jag har lärt mig leka Pooh-sticks under en bro! Leta gråsuggor under stenar! Anordna hysteriskt roliga superknasiga kalas som INGEN vuxen velat vara med på!
Plus en massa andra saker som jag lyckats glömma bort sedan jag själv var barn.
Och, som någon skrev, jag har blivit mycket modigare, mycket mer rättfram, och jag struntar fullständigt i vad folk tycker och tänker om mig.

Det har berikat mitt liv att få vara med och se livet och världen genom barnaögon igen. Jag erbjuds fler möjligheter att stanna upp och vara i nuet än när jag inte hade barn.

Dessutom är människor i stort och utveckling hos oss människor ett stort intresse och gällande just egna barn får jag vara med och påverka utvecklingen på ett helt annat sätt än annars. Och de påverkar mig. Förstås.

Om man bara ser till praktiska saker och inte själva känslan så har iaf jag och sambon blivit mer aktiva, sociala och är utomhus mer!
Genom att sitta i en lekpark hela sommaren har vi lärt känna grannarna mer, hälsar på fler på gatan och vet vilka som har barn i samma ålder.

Vi kan besöka djurparker, lekland och se barnfilmer utan att det verkar konstigt, nu har vi ju ett litet barn som "vill" göra dessa saker lika mkt som vi ;)

Barnet är ju en egen liten människa som man får en väldigt nära relation till, och den relationen är ju berikande på samma sätt som de flesta nära relationer är - på ett individuellt sätt, utifrån individen. Kanske med ett extra plus för att barn utvecklas i en rasande fart, och det är ju kanske mer än vad man kan säga om alla vuxna ;)

Det tycker jag var ett bra svar, att ha barn är ju att ha en nära relation till en ny människa, och det är ju mycket nog i sig.

Det är också väldigt roligt att på nära håll se hur en människa utvecklas, hur vi lär oss språk, empati, sociala koder, osv. Det kan man förstås läsa sig till också, men det blir mer konkret när man kan följa det i praktiken.

Men förutom relationen till barnet och möjligheten att följa barnets utveckling - tja, större byst? :angel: Har gått tillbaka till samma vikt som innan jag fick barn, men bysten är fortfarande en storlek större, fast jag inte ammat på nästan ett år. Det är tydligen inte helt ovanligt om man från början har liten byst. Men jag gissar att det inte var såna saker du tänkte på?

Det har berikat mitt liv att få vara med och se livet och världen genom barnaögon igen. Jag erbjuds fler möjligheter att stanna upp och vara i nuet än när jag inte hade barn.

Jag tyckte det var mer igenkänning än nyupptäckt att se världen genom barnets ögon, trots allt så har man ju själv varit barn en gång.

Vad gäller att stanna upp och vara i nuet så tycker jag några år som kollektivtrafikresenär är oslagbart på den fronten - det går ju inte att göra så mycket annat när tunnelbanan plötsligt står still när man har som mest bråttom, eller när bussen som skulle komma om två minuter istället kommer om tio. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 318
Senast: LovingLife
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 480
Senast: MayGrace
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar