Sv: Hur bemöta en främmande LÖS aggressiv hund?
Håller helt med dig!
Håller helt med dig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så min fråga är egentligen vad hade ni gjort om en lös aggressiv hund springer fram till er?
Oerhört nonchalant av ägaren
Mitt bästa råd är att stå stilla och inte titta på hunden.
Min jackrusselblandning gjorde en dum sak häromdagen och jag skäms fortfarandehan hade kommit lös och ingen hade märkt det (han är ute i en lång lina ibland i trädgården och på något vis fått upp haken) han började skälla och givetvis reagerade vi, min son var först ut och jag efter, då gick det en stackars hundrädd människa förbi och hela tiden vände hon sig om och tittade på hunden och sa med rädd röst "gå hem" min knas tog det för lek och var jätteglad och sprang ju efter henne
hon hade dessutom gångstavar och hunden väntade ju bara på att hon skulle kasta de roliga, i hans ögon leksakerna.
Till saken hör att det väldigt sällan går människor förbi här, på de år jag bott här har det hänt ca 10 gånger.
Min son ropade tillslut till henne att hon skulle stå stilla, något som för henne var väldigt otäckt kan jag trohunden kom ju till mej när jag ropade och inget hände men visst var hon rädd och min son bad om ursäkt flera gånger och förklarade hur hunden såg på situationen.
Så visst borde hundägaren kopplat sin hund och bett dej om ursäkt, det finns inget som kan bortförklara hennes beteénde, det var oerhört dumt och omoget.
Ja det var det jag syftade på. Och jag dömmer inte dig för det. Det jag sa var att jag förstår att du fick människan emot dig. Visas man dålig respekt tappar man respekten själv för den människan. Se bara på hästfolk som blir tillsagda av en arg bonde, eller rider med lös hund och får åsikter om det. Majoriteten som jag känner rider bara vidare och blir bittra på den människan istället för att tänka på vad han eller hon sagt. Och jag förstår det. Man känner sig påhoppad och dum. Därför är det bättre att bemöta den människan som gör fel på ett sätt som misnakr risken för personen att känna sig så. Det jag ville säga var att jag skulle inte gå tillväga som du efter som att det snarare skulle sätta människan emot mig, än med mig. Mao endast för att lättast få min vilja igenom.att jag sa "jävla hund". Jag vet att det var fel sagt för det var ju inte hundens fel liksom.. Jag skulle sagt "jävla ägare" istället. Nej, men seriöst. Jag skrev att jag var rädd och inte så hunderfaren och då tänker man inte direkt klart i en sån för mig främmande situation. Det kvittar hur jag formulera mig för hade hon haft något vett i skallen hade hon lyssnat på mig ändå. Eller egentligen skulle jag inte behöva säga något alls för det skulle egentligen aldrig ha hänt. Så du förstår att hon inte lyssna och inte koppla hunden p.g.a mitt "otrevliga" sätt?
Men jag visste att någon skulle kommentera det, PK-Buke liksom.
Det är din upplevelse och det kan säkert stämma. Kan berätta när jag en gång var ute och red med min sambos hund som for iväg ut på en åker när bonden kom åkande. Han öppnade rutan på bilen och vrålade åt mig och körde sen vidare innan jag hann öppna munnen. Min spontana känsla var att detta var ingen människa som gick att prata med och han tyckte kanske detsamma om mig. Varpå jag rider efter i trav och vinkar ut honom från sitt hus, hoppar av hästen, presenterar mig leende, berättar vilket stall jag kommer ifrån och säger "hej, jag är hemskt ledsen om jag gjort intrång och vill gärna reda ut det". När vi var klara hade jag en helt annan syn på den mannen och det var nog ömsesidigt. Människor kan vara väldigt olika i olika situationer. Han var görtrevlig och hade egentligen och när jag visade respekt genom att säga att jag kan undvika att rida på hans väg med hund helt så sa han att nej så farligt är det kanske inte men bara jag tänkte på det till nästa gång. Ju mer du ger, dest mer får du tillbaka.Helt ärligt så tror jag inte hon hade brytt sig om jag hade sagt det på ett "finare" sätt. Hon var en oansvariga hundägare helt enkelt som dessutom verkade van att hennes hund gjorde så här( annars hade man väl ändå reagerat och sagt till sin hund?).
Jag tror inte heller att du är ngn otrevlig människa. Men som sagt, jag hade inte gjort så. Men när hunden kallats in av ägaren kanske du istället kunnat ta kontakt med ägaren på ett nytt sätt och reda ut det då. Eller inte. Man väljer själv, men det hade jag gjort för MIN EGEN SKULL. förstå att hon ska tänka sig för innan hunden får gå lös.Vissa människor kan man inte kommunicera med hur man än gör. Och i den situtionen hade jag inte en enda tanke på att framstå som trevlig/otrevlig. Det enda jag tänkte på var att jag inte ville bli biten. För övrigt tycker jag inte ett svärord är så farligt i en sån situation och förutom det så var jag inte aggresiv. Varken mot hunden eller henne.
Du har missförstått mig.Menar du energin jag lägger ner nu efter det har hänt? Den lilla energin jag lägger ner är rätt viktigt faktiskt. Jag vill veta vad jag ska göra nästa gång en sån här sak händer. Jag vill veta vad jag ska göra när jag ska skaffa min framtida hund. För jag vill inte att varken jag eller min hund ska riskera att bli bitna.
Ja det var det jag syftade på. Och jag dömmer inte dig för det. Det jag sa var att jag förstår att du fick människan emot dig. Visas man dålig respekt tappar man respekten själv för den människan. Se bara på hästfolk som blir tillsagda av en arg bonde, eller rider med lös hund och får åsikter om det. Majoriteten som jag känner rider bara vidare och blir bittra på den människan istället för att tänka på vad han eller hon sagt. Och jag förstår det. Man känner sig påhoppad och dum. Därför är det bättre att bemöta den människan som gör fel på ett sätt som misnakr risken för personen att känna sig så. Det jag ville säga var att jag skulle inte gå tillväga som du efter som att det snarare skulle sätta människan emot mig, än med mig. Mao endast för att lättast få min vilja igenom.Manipulation om man vill kalla det så. Däremot klandrar jag dig inte för att du blev rädd. Alla reagerar olika vid rädsla men frågan var hur JAG skulle gå tillväga och mitt svar är - inte så. Eller ja, egentligen kan man ju aldrig säkert veta egentligen.
Men som sagt igen. Den situation skiljer sig en del från min. Han kunde möjligtvis få lite åker skadad (eller vad nu anldening var till att man inte fick rida där). Jag däremot kunde få min hand avbiten om vi ska ta iDet är din upplevelse och det kan säkert stämma. Kan berätta när jag en gång var ute och red med min sambos hund som for iväg ut på en åker när bonden kom åkande. Han öppnade rutan på bilen och vrålade åt mig och körde sen vidare innan jag hann öppna munnen. Min spontana känsla var att detta var ingen människa som gick att prata med och han tyckte kanske detsamma om mig. Varpå jag rider efter i trav och vinkar ut honom från sitt hus, hoppar av hästen, presenterar mig leende, berättar vilket stall jag kommer ifrån och säger "hej, jag är hemskt ledsen om jag gjort intrång och vill gärna reda ut det". När vi var klara hade jag en helt annan syn på den mannen och det var nog ömsesidigt. Människor kan vara väldigt olika i olika situationer. Han var görtrevlig och hade egentligen och när jag visade respekt genom att säga att jag kan undvika att rida på hans väg med hund helt så sa han att nej så farligt är det kanske inte men bara jag tänkte på det till nästa gång. Ju mer du ger, dest mer får du tillbaka.![]()
Jag tror inte heller att du är ngn otrevlig människa. Men som sagt, jag hade inte gjort så. Men när hunden kallats in av ägaren kanske du istället kunnat ta kontakt med ägaren på ett nytt sätt och reda ut det då. Eller inte. Man väljer själv, men det hade jag gjort för MIN EGEN SKULL. förstå att hon ska tänka sig för innan hunden får gå lös.Återigen, jag vill såklart ha min vilja igenom och få människan att förstå - det är bara för att göra mig själv en tjänst som jag väljer hur jag ska agera.
Det jag syftade på var att om det nu är så att man stöter på en hundägare som inte lyssnar eller tar till sig så får man ta det. Jag menade att det finns tyvärr ingen metod som får alltid fungerar när man träffar på sånt häst folk. Ibland (oftast) får man gå därifrån utan resultat, och då får man försöka fokusera på ngt annat. Det finns idioter överallt tyvärr.
Som sagt, det var inget som var riktat emot dig, jag bara vandrade iväg i mina tankar och bubblade på om ingenting.Sorry.
![]()
Jag tror faktiskt inte det (med reservation). Det finns ett talesätt som på ett ungefär lyder: skällande hund biter inte (eller nåt sånt). Bakgrunden är att hunden vanligen skäller för att väcka uppmärksamhet (t ex som gårdvar) eller för att den är osäker och försöker skrämas "på håll".Nej, fast man vet ju aldrig. Kanske var det för jag hade tur och ändå trots allt behöll lite lugn och ignorans mot hunden. Tänk om jag hade börjat springa? Eller tänk om jag hade börjat sparka mot hunden? Då hade det nog kunnat sluta illa?!
Jag tror alltså att du kan släppa föreställningen om hundens farlighet.För det jag inte kan förstå är att hur kan man ha sin hund lös när man vet att den är farlig och man inte har 100% pli på den?! Det övergår mitt förstånd
Men alltså nu var det ju så att hunden skällde inte bara. Utan den morra framförallt. Morra tyder väl på aggresivitet eller? Speciellt när jag först bara stod några meter ifrån och inte gjorde ett dugg som kunde fått den att springa fram och morra på mig.Jag tror faktiskt inte det (med reservation). Det finns ett talesätt som på ett ungefär lyder: skällande hund biter inte (eller nåt sånt). Bakgrunden är att hunden vanligen skäller för att väcka uppmärksamhet (t ex som gårdvar) eller för att den är osäker och försöker skrämas "på håll".
Hade du sprungit, skulle hunden antagligen utropat YES!!
Hade du sparkat hunden, kunde det däremot eventuellt gått illa. Då kan den gå till attack i självförsvar (obs att den antagligen inte betraktade sitt eget uppträdande som speciellt aggresivt) och då vet man inte var det slutar.
Nu gjorde jag ju inte så men jag tycker inte det skulle vara så konstigt om man gjorde det. Man tänker ju bara: Skydda sig själv/sin hund. Många kanske tänker innan att dom aldrig skulle göra så men man blir ju rätt stressad och rädd och kan handla helt obegripligt. Sen finns det ju dom som inte kan något om hundar iheller.Reflektion!! Jag begriper mig inte på folk som sparkar åt/på hundar. Har man ingenting innanför pannbenet?
Ett yttrligare tecken på att situationen antagligen var harmlös är hundägarens beteende. Hade hunden varit farlig, så hade hon antagligen hanterat situationen annorlunda. Även om hon tydligen var nonchalant, så drar man öronen åt sig om ens hund är på väg att äta upp en människa strax bredvid.Jag tror alltså att du kan släppa föreställningen om hundens farlighet.
Pli för mig är när hunden inte springer fram till främmande och morrar/skäller. Och ja den kom direkt när hon kalla men det är inte tillräckligt för att ha den lös.Men hade hon inte pli på den då? Jag menar, den kom tydligen direkt när hon kallade in den, om jag förstår dig rätt. Problemet är väl snarast att hon inte använde sig av det?
Men alltså nu var det ju så att hunden skällde inte bara. Utan den morra framförallt. Morra tyder väl på aggresivitet eller?
Ett "sämre" tecken men ändå inte något bevis för aggresivitet. Även morrning kan bero på osäkerhet/rädsla. För att veta måste man se hela situationen.
Speciellt när jag först bara stod några meter ifrån och inte gjorde ett dugg som kunde fått den att springa fram och morra på mig.
Inte som du uppfattade det, men tydligen hade hunden reagerat på något. Det är inte alltid lätt för oss människor att förstå deras resonemang.
Som jag skrev, så var det ett tecken på ... Varken mer eller mindre. Jag tror faktiskt inte att hundattacker på människor är så väldigt vanliga. Fast det beror ju på vilket värde man lägger i ordet.Men som sagt den morrade ju och skällde och den såg absolut inte glad ut. Det händer ju faktiskt väldigt ofta att agrressiva hundar är lösa och skadar andra människor/djur. Varför skulle hon inte kunna vara en av dom som riskerar att andra blir bitna bara för att hon hellre har sin hund lös?
OK, då har vi olika uppfattning på betydelsen av "att ha pli på". För mig är det att ha ordentlig lydnad på hunden, och att använda denna lydnad på erfoderligt sätt. T ex ropa in hunden vid behov och be den stanna kvar där, att hindra hunden från att gå fram till okända, att inte göra ditten eller datten osv. Vissa kommandon fungerar som, "Nej, du får inte" medan andra istället verkar från andra hållet "Ja, varsågod". Vilka gränser man väljer och var dom ligger är individuellt.Pli för mig är när hunden inte springer fram till främmande och morrar/skäller. Och ja den kom direkt när hon kalla men det är inte tillräckligt för att ha den lös.
Ett "sämre" tecken men ändå inte något bevis för aggresivitet. Även morrning kan bero på osäkerhet/rädsla. För att veta måste man se hela situationen.
Inte som du uppfattade det, men tydligen hade hunden reagerat på något. Det är inte alltid lätt för oss människor att förstå deras resonemang
Ok, Ja det kanske du har rätt i. Men ska man verkligen behöva säga till sin hund "nej, du får inte gå fram till den människan". Ska inte hunden veta det utan att man säger det? Att man inte får alltså? Om man nu verkligen har 100% lydnad på hunden vill säga (vilket jag förutsätter att man har om man har hunden lös).OK, då har vi olika uppfattning på betydelsen av "att ha pli på". För mig är det att ha ordentlig lydnad på hunden, och att använda denna lydnad på erfoderligt sätt. T ex ropa in hunden vid behov och be den stanna kvar där, att hindra hunden från att gå fram till okända, att inte göra ditten eller datten osv. Vissa kommandon fungerar som, "Nej, du får inte" medan andra istället verkar från andra hållet "Ja, varsågod". Vilka gränser man väljer och var dom ligger är individuellt.
Som det verkar för mig, så hade alltså den här ägaren pli på sin hund, men underlät att använda sig av det.
LIA
Det är din åsikt. Själv är jag medveten om att alla är olika och jag försöker alltid att föregå med gott exempel och bete mig respektfullt mot människor i min omgivning. Jag upplever inte att ordet "jävla" har ngt som helst syfte i detta. Det var fullständigt onödigt och själv kommer det inte naturligt för mig att svära åt människor varför jag inte skulle göra det heller i detta fall. Även om jag var rädd.
Jag påstår inte att hundägaren gjorde rätt, jag skrev också att även h*n kunde ha gått tillväga annorlunda när TS hanterade situationen på det sättet. Men vi måste vara realistiska när vi möter människor och försöka vara lite smarta om vi vill komma ngn vart. Jag tror att TS hade kommit längre om h*n uppfört sig mer moget och gått fram till hundägaren och pratat på ett trevligt sätt. Om inte annat hade det sett bättre ut. Men jag påstår inte att hundägaren o sin sida var mkt bättre själv. Denne har jag ju dock ingen kontakt med och kan därför inte heller föra fram det till honom/henne varpå det är ganska onödigt för mig att lägga ner mer vikt i det utan istället la jag min åsikt om TS beteende efter som att h*n är här och läser.
Det jag vill säga är att det handlar om att ta personen i fråga på ett bra sätt. Det tyckte jag inte att TS gjorde och jag hade inte hanterat situationen så - det var ju det som var hennes/hans fråga från början. jag ber om ursäkt om det inte var ok att lägga någon åsikt.
Jag känner flertalet människor som är så rädda för hundar att de förmodligen skrikit och gråtit i den situationen. Och som sagt, det är väldigt vanligt att människor reagerar med ilska när de blir rädda, det är inget konstigt. Att ignorera sin skällande, lösa hund, på offentlig plats, däremot tycker jag är mycket konstigt.