Hur bemöta en främmande LÖS aggressiv hund?

A

Alisa

Nu är jag lite upprörd. Skulle precis handla på kiosken här vid mig. När jag kom fram var där en tjej med en lös amstaff/pitbull/vad hon nu vill kalla det. Ägaren stod och handlade och hunden sprang lös och nosa. Men så fick hunden syn på mig (jag stog några meter bort) och sprang fram emot mig och börja skälla och morra i ca 20 sek tills tjejen kalla till sig hunden (efter jag skrikit kan du ta din jävla hund). När hunden kom fram till ägaren igen så kopplar hon inte den:eek:.. Och jag skriker kan du koppla din jävla hund... Tjejen vänder sig inte om en endaste gång förrens hunden är på väg emot mig igen. Då kallar hon den till sig och tar den i halsbandet och går där ifrån men kopplar fortfarande inte den:cool:.
Vad gör man i en sån situation egentligen?

Att bli förbannad som jag blev är väl inte bra då hunden säkert uppfatta mig som farlig eller något men jag tänkte liksom inte direkt och jag blev faktiskt rätt rädd. Nu sluta det ju inte illa men det kunde ju ha gjort det.
Först tänkte jag springa men det är väl inte heller det ultimata att göra.
Tjejen ifråga verka ju van att hunden springer emot främmande och morrar eftersom hon inte brydde sig så mkt, men någon dag kanske hunden hugger. IQ:n verkar ju inte vara på topp hos personen ifråga i alla fall.

Så min fråga är egentligen vad hade ni gjort om en lös aggressiv hund springer fram till er?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur bemöta en främmande LÖS aggressiv hund?

Jag vet faktiskt inte:confused:
Hade den hoppat på mig så hade jag faktiskt försökt sparka bort den men morrar den "bara" så hade jag nog stått kvar och väntat på ägaren.Och när den kommer så hade hon/han fått en ordentlig uppläxning kan jag lova.Sen har vi ju en lag om att du inte ska ha din hund lös om du inte kan ha den inom kontroll så jag hade också hotat med polisen(brukar få de flesta att reagera:devil:)

Jag vänder sidan till och tittar demonstrativt ner i backen, vänder bort ansiktet. Stå stilla, försök sänk axlarna och inte stelna i rörelserna. Jag tilltalar aldrig en för mig okänd hund som visar aggression.

Sen finns det säkert hundar som av olika anledningar inte "läser" folks kroppsspråk som de borde och då kan olyckor hända ändå, oavsett hur du agerar.

Fruktansvärt nonchalant och oseriös hundägare som du råkade ut för i a f.

Jag vet faktiskt inte:confused:
Hade den hoppat på mig så hade jag faktiskt försökt sparka bort den men morrar den "bara" så hade jag nog stått kvar och väntat på ägaren.Och när den kommer så hade hon/han fått en ordentlig uppläxning kan jag lova.Sen har vi ju en lag om att du inte ska ha din hund lös om du inte kan ha den inom kontroll så jag hade också hotat med polisen(brukar få de flesta att reagera:devil:)
Ja, hade den hoppat på mig hade jag försökt slå den sönder och samman men det hade jag nog inte lyckats med:p.. Det var ju trots allt en "kamphund" (inget ont mot dom raserna men jag hade hellre träffat på en aggresiv dvärgpudel).
Ja, alltså tjejen fick höra en del av mig och jag kan lova att hon hade fått höra mer om hon bara hade kopplat hunden, men det gjorde hon ju aldrig:cool:.

Jag vänder sidan till och tittar demonstrativt ner i backen, vänder bort ansiktet. Stå stilla, försök sänk axlarna och inte stelna i rörelserna. Jag tilltalar aldrig en för mig okänd hund som visar aggression.

Sen finns det säkert hundar som av olika anledningar inte "läser" folks kroppsspråk som de borde och då kan olyckor hända ändå, oavsett hur du agerar.

Fruktansvärt nonchalant och oseriös hundägare som du råkade ut för i a f.
Ja, det är väl det bästa antar jag. Ignorera liksom. Man just i en sån situation så är det svårt att tänka klart speciellt om man inte är så hunderfaren.

Ja, det värsta var hennes nonchalans. Skrämmande. Jag kommer vara livrädd den dagen jag själv skaffar hund för alla dessa ouppfostrade lösspringande hundar.

Om jag har egen hund med mig så lyfter jag upp den i famnen och gör allt jag kan för att få iväg den aggressiva hunden; skriker, ryter kastar grus, sparkar mot den. Allt för att skydda min hund.

Om jag är utan hund så står jag nog stilla och avvaktar (tittar inte hunden direkt i ansiktet). Om den närmar sig så försöker jag skrämma iväg den som jag skrev ovan. De flesta varelser (läs: hundar, hästar, barn, fulla äckel på krogen) brukar vekna av min mörkaste, argaste "Nä nu jävlar skärper du dig!"-röst. Lyssnar den inte på det så blir det till att försvara sig med våld.

Det sistnämnda är ett MYCKET farligt råd att ge till folk. Det finns en hel del hundar som INTE backar utan som istället blir triggade av att en okänd person går emot och ryter/försöker skrämma den!

Kom ihåg att alla hundar du möter är inte vanliga "Svensson"hundar som backar om du säger fy.

Det sistnämnda är ett MYCKET farligt råd att ge till folk. Det finns en hel del hundar som INTE backar utan som istället blir triggade av att en okänd person går emot och ryter/försöker skrämma den!

Kom ihåg att alla hundar du möter är inte vanliga "Svensson"hundar som backar om du säger fy.

Håller med.

Dom gångerna en annan hund har försökt ge sig på min/mina (kommit fram och tagit dom över ryggen tex) har jag helt enkelt tagit dom i halsbandet och hängt upp dom tills ägaren kan plocka sin hund. Då släpper dom "bytet" (har små hundar) och orkar dessutom inte göra mycket till motstånd.

Hade gjort allt i min makt för att få bort hunden. Sparka, slå eller kasta något på den. Fy blir så rädd när jag tänker på att det kan komma sådana idoiter som har aggressiva hundar som är lösa. Men skulle iaf göra ALLT för att försvara mig och speciellt min hund.

Det känns inte som om "din" hund var speciellt aggresiv, på så sätt att man kunde befara att bli biten.
Svaret på din fråga blir att jag ignorerar den, men informerar (kroppspråk) den om att jag dödar den om den ger sig på mig. Det är den attityd jag skapar i mig själv och den visas ganska tydligt för hunden.

LIA

Håller med, men man måste vara rätt hundvan och säker för att plocka upp dem i halsbandet utan att själv bli biten. Jag skiljer också på om man möter en hund som är aggressiv mot mig eller om jag möter en annan hund som ger sig på min hund.

Har jag ingen egen hund med mig och möter en okänd aggressiv hund så vänder jag bort ansiktet så som jag beskrev förut, använder hela min kropp helt enkelt för att visa att jag ignorerar eller ej utgör något hot.

Situationen blir väldigt annorlunda om en hund angriper min hund, då gör jag det mesta som står i min makt för att förhindra den att gå till angrepp. Har jag själv bra koll på min och kan platsa den eller se till så att den håller sig passiv så kan man göra som du beskriver, hala upp den aggressiva hunden, men som sagt det kräver en van hand.

Med tanke på hur illa du formulerade dig förstår jag att hon inte kopplade hunden. Det är svårt att respektera ngn som inte kan ta en sån sak på ett vuxet sätt oavsätt om man blivit rädd eller ej. Sen kanske hon kunde vara mogen nog att gå fram till dig och lugna dig, det gäller att ge och ta.

Jag hade troligen nonchalerat hunden och försökt få kontakt med ägaren. Sen hade jag förklarat för henne att sånt beteende från en lös hund inte är acceptabelt och fick jag ingen respons så skulle jag anmäla till polisen att det fanns en person i området vars lösa hund oprovocerat visar på aggressivitet mot människor.

Man kan inte kontrollera människor, och det kan göra en jäkligt frustrerad ibland. Ffa när det gäller såna här saker som är så extremt korkade och onödiga. Men då får man ta ett djupt andetag och försöka tänka på ngt bättre. Aggressioner från din sida tror jag bara gjorde att hon än mer vill bevisa att hennes hund kan gå lös. Troligen gav det ingen positiv effekt eller insikt för hennes del.

Istället för att frustreras på såna här människor brukar jag försöka tänka på min syster som har mkt bra pli på sin hund. Eller ngt annat positivt. Lägg inte ner energi i sånt som är negativt om du ändå inte kan göra någonting åt det. Lägg ner energin på dig själv istället, där du faktiskt har ngt att säga till om. :cool:

Måste säga att det är skrämmande hur aggressiva vi MÄNNISKOR är mot varandra. Helt i onödan.

Med tanke på hur illa du formulerade dig förstår jag att hon inte kopplade hunden. Det är svårt att respektera ngn som inte kan ta en sån sak på ett vuxet sätt oavsätt om man blivit rädd eller ej.

Skulle det vart min hund så skulle jag skämmas ögonen ur mig om den rusat mot någon och skällt. Jag skulle acceptera att personen i fråga blir rädd och skärrad och svär och säger saker för att denne är rädd. Jag skulle aldrig vara så nonchalant att jag sket i att koppla hunden och låta händelsen återupprepa sig.

Det är ganska vanligt att man visar ilska när man blir rädd. Det är ju inte direkt ovanligt att föräldrar skriker och låter arga när barnen är på väg ut i vägbanan, eller att man hojtar när en stor häst vänder upp baken.

Som hundägare måste man respektera att vissa människor är rädda för hundar, ska man nödvändigt ha dem lösa bland folk så ska man fan i mig ha såpass mycket pli på hunden att den inte skrämmer någon.

Gud, jag kan inte ens förstå att du "försvarar" hundägarens aggerande, så respektlöst!

Med tanke på hur illa du formulerade dig förstår jag att hon inte kopplade hunden. Det är svårt att respektera ngn som inte kan "ta en sån sak på ett vuxet sätt oavsätt om man blivit rädd eller ej. Sen kanske hon kunde vara mogen nog att gå fram till dig och lugna dig, det gäller att ge och ta.
Jag antar att du syftar på att jag sa "jävla hund". Jag vet att det var fel sagt för det var ju inte hundens fel liksom.. Jag skulle sagt "jävla ägare" istället. Nej, men seriöst. Jag skrev att jag var rädd och inte så hunderfaren och då tänker man inte direkt klart i en sån för mig främmande situation. Det kvittar hur jag formulera mig för hade hon haft något vett i skallen hade hon lyssnat på mig ändå. Eller egentligen skulle jag inte behöva säga något alls för det skulle egentligen aldrig ha hänt. Så du förstår att hon inte lyssna och inte koppla hunden p.g.a mitt "otrevliga" sätt?
Men jag visste att någon skulle kommentera det, PK-Buke liksom.
Jag hade troligen nonchalerat hunden och försökt få kontakt med ägaren. Sen hade jag förklarat för henne att sånt beteende från en lös hund inte är acceptabelt och fick jag ingen respons så skulle jag anmäla till polisen att det fanns en person i området vars lösa hund oprovocerat visar på aggressivitet mot människor.

Man kan inte kontrollera människor, och det kan göra en jäkligt frustrerad ibland. Ffa när det gäller såna här saker som är så extremt korkade och onödiga. Men då får man ta ett djupt andetag och försöka tänka på ngt bättre. Aggressioner från din sida tror jag bara gjorde att hon än mer vill bevisa att hennes hund kan gå lös. Troligen gav det ingen positiv effekt eller insikt för hennes del.

Helt ärligt så tror jag inte hon hade brytt sig om jag hade sagt det på ett "finare" sätt. Hon var en oansvariga hundägare helt enkelt som dessutom verkade van att hennes hund gjorde så här( annars hade man väl ändå reagerat och sagt till sin hund?). Vissa människor kan man inte kommunicera med hur man än gör. Och i den situtionen hade jag inte en enda tanke på att framstå som trevlig/otrevlig. Det enda jag tänkte på var att jag inte ville bli biten. För övrigt tycker jag inte ett svärord är så farligt i en sån situation och förutom det så var jag inte aggresiv. Varken mot hunden eller henne.
Istället för att frustreras på såna här människor brukar jag försöka tänka på min syster som har mkt bra pli på sin hund. Eller ngt annat positivt. Lägg inte ner energi i sånt som är negativt om du ändå inte kan göra någonting åt det. Lägg ner energin på dig själv istället, där du faktiskt har ngt att säga till om. :cool:
Menar du energin jag lägger ner nu efter det har hänt? Den lilla energin jag lägger ner är rätt viktigt faktiskt. Jag vill veta vad jag ska göra nästa gång en sån här sak händer. Jag vill veta vad jag ska göra när jag ska skaffa min framtida hund. För jag vill inte att varken jag eller min hund ska riskera att bli bitna.

Skulle det vart min hund så skulle jag skämmas ögonen ur mig om den rusat mot någon och skällt. Jag skulle acceptera att personen i fråga blir rädd och skärrad och svär och säger saker för att denne är rädd. Jag skulle aldrig vara så nonchalant att jag sket i att koppla hunden och låta händelsen återupprepa sig.

Det är ganska vanligt att man visar ilska när man blir rädd. Det är ju inte direkt ovanligt att föräldrar skriker och låter arga när barnen är på väg ut i vägbanan, eller att man hojtar när en stor häst vänder upp baken.

Som hundägare måste man respektera att vissa människor är rädda för hundar, ska man nödvändigt ha dem lösa bland folk så ska man fan i mig ha såpass mycket pli på hunden att den inte skrämmer någon.

Gud, jag kan inte ens förstå att du "försvarar" hundägarens aggerande, så respektlöst!

Tack för ditt inlägg. Jag kan inte heller förstå hur man kan försvara hundägaren. Där finns inget att försvara liksom. Hade min hund gjort så mot någon annan så hade jag varit glad om det enda jag fick höra var: "Koppla din jävla hund".

Det var inte ett råd jag gav. Jag skrev bara vad jag skulle ha gjort. Jag anser mig ha såpass mycket hundkunskap att jag kan läsa av hunden och situationen och se när fy-rösten antagligen hjälper. Jag skrev också att jag först avvaktar och ser vad hunden gör och om den börjar närma sig så försöker jag göra allt i min makt för att få den därifrån.

Det känns inte som om "din" hund var speciellt aggresiv, på så sätt att man kunde befara att bli biten.

LIA

Nej, fast man vet ju aldrig. Kanske var det för jag hade tur och ändå trots allt behöll lite lugn och ignorans mot hunden. Tänk om jag hade börjat springa? Eller tänk om jag hade börjat sparka mot hunden? Då hade det nog kunnat sluta illa?!

Oerhört nonchalant av ägaren:mad:

Mitt bästa råd är att stå stilla och inte titta på hunden.

Min jackrusselblandning gjorde en dum sak häromdagen och jag skäms fortfarande:o han hade kommit lös och ingen hade märkt det (han är ute i en lång lina ibland i trädgården och på något vis fått upp haken) han började skälla och givetvis reagerade vi, min son var först ut och jag efter, då gick det en stackars hundrädd människa förbi och hela tiden vände hon sig om och tittade på hunden och sa med rädd röst "gå hem" min knas tog det för lek och var jätteglad och sprang ju efter henne:crazy: hon hade dessutom gångstavar och hunden väntade ju bara på att hon skulle kasta de roliga, i hans ögon leksakerna.
Till saken hör att det väldigt sällan går människor förbi här, på de år jag bott här har det hänt ca 10 gånger.

Min son ropade tillslut till henne att hon skulle stå stilla, något som för henne var väldigt otäckt kan jag tro:crazy: hunden kom ju till mej när jag ropade och inget hände men visst var hon rädd och min son bad om ursäkt flera gånger och förklarade hur hunden såg på situationen.

Så visst borde hundägaren kopplat sin hund och bett dej om ursäkt, det finns inget som kan bortförklara hennes beteénde, det var oerhört dumt och omoget.

Jag antar ju att det är ett råd du ger till TS eftersom hon ställde frågan gällande vad man bör gör i mötet med en aggressiv hund.
My mistake.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 968
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 731
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 990
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010