Hur behandlar DU småsår?

N

neferra

Som rubriken anger; hur gör just du när hästen fått ett litet (för litet för vet.beh, men ändå för stort att låta vara, med liten svullnad tex) sår?

Tycker det verkar finnas lika många "metoder" och huskurer som det finns hästägare. Vissa är mer noga och smörjer, lindar och donar medans vissa låter det vara att självläka.

Så alltså: Låt höra!:idea:

Sv: Hur behandlar DU småsår?

Jag håller det bara rent och torrt och under uppsikt. En massa klet och grejs brukar bara försvåra läkningen.

spolar rent, på med pyriseptsalva, ger arnica och calendula, även hypericum och ledum om det är djupare, om det är svullet så lindar jag med back on track. när det börjar bli skorpa så byter jag till helosan, repair el annan mjukgöraden salva så att det inte spricker upp igen.

Jag tvättar rent, lägger på en kompress och lägger ett stallbandage över natten för att minska svullnad. På morogn innan utgång tvättar jag rent igen, ofta bara med vatten, och lägger på Socatyl, så flugor och annat otyg inte kommer åt det.

TIPS! Blanda Socatylen 50/50 med Helosan så sitter det kvar längre utan att stelna och "smula" av. Kanon för "sommarsår" som man vill hindra flugor etc. från att komma åt.

Tvätta med vatten och desinficerande och bakteriedödande två. Avvakta, hålla koll på sår, hälta och temp. Skydda mot gegga etc om det är sån lokalisation och säsong. I övrigt låta vara.

Jag pillar så lite som möjligt utan håller bara koll. Ser till att det är rent men försöker att inte peta om det inte behövs för att inte göra det värre.

spolar rent, på med pyriseptsalva, ger arnica och calendula, även hypericum och ledum om det är djupare, om det är svullet så lindar jag med back on track. när det börjar bli skorpa så byter jag till helosan, repair el annan mjukgöraden salva så att det inte spricker upp igen.

dumt med back on track om det är infektion...

Om såret inte är färskt eller om man bara ser en svullnad - på med spritbandage över natten. Om det är klegg, på tills det inte är så mkt kegg längre = suger ut skiten.

Tvättar med aloe vera spray, sen på med aloe vera gel. Ibland idominsalva.

Har fullblod = alla sår kan sluta med brutet ben :angel:

Sedan aloe vera kom in i mitt liv nyttjar jag i princip inte blåspary och "sånt där".

Gör rent med Klorhexidin el liknande. Sen håller jag koll på det. Hemskt sällan kan jag spruta på "spray plåster"

Min ponny har som tur är inte fått så mycket sår i sommar men jag tvättar med mild tvål och vatten och har på lite aloe vera. För det läker bra av sej självt. Om inte skulle jag nog ringa o fråga vererinären vad jag skulle göra.:idea:

Gör oftast ingenting!
Tvättar bara rent med lite vatten och torkar om det är extremt smutsigt!

Jättesvullna ben, blir det kompress och sen lindor.

Jag använder blåspray till småsår. Skulle det se infekterat ut så tvättar jag först med vatten och lägger sen en klick penicillinsalva.

Om såret inte är färskt eller om man bara ser en svullnad - på med spritbandage över natten. Om det är klegg, på tills det inte är så mkt kegg längre = suger ut skiten.

Tvättar med aloe vera spray, sen på med aloe vera gel. Ibland idominsalva.

Har fullblod = alla sår kan sluta med brutet ben :angel:

Sedan aloe vera kom in i mitt liv nyttjar jag i princip inte blåspary och "sånt där".

Heh jag är lite nybörjare på smårsår och sjukgrejjs i hästvärlden, så jag undrar hur du gör spritbandage? :confused: alla detaljer tack! ;)
jag har funderat på det hära med aloe vera spray och funkar det bra eller är det onödigt? :crazy:

Som rubriken anger; hur gör just du när hästen fått ett litet (för litet för vet.beh, men ändå för stort att låta vara, med liten svullnad tex) sår?

Tycker det verkar finnas lika många "metoder" och huskurer som det finns hästägare. Vissa är mer noga och smörjer, lindar och donar medans vissa låter det vara att självläka.

Så alltså: Låt höra!:idea:

Tvättar med ljummet vatten, sen använder jag ev jodopax, sen på med 4S Hästsalva (den använder jag på i stort sett allt :D ). Om det skulle vara infekterat och rinnigt så använder jag Alsol- lösning (??) för att få det att torka ut. Ska mkt till för att jag ska hålla på med bandage, tror på att sår behöver andas, ska vara om det sitter illa till eller behöver hållas ihop.

Om det har hunnit bli en skorpa på sår innan jag hunnit "inspektera" så pillar jag bort den, vill se att det är ordentligt rent innan det börjar läka.

Fast det är det som är så bra med den, att den stelnar! :) Jag har inte upplevt att den smular av, snarare tvärt om, man får skrubba bort den.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix