Hur bedömer man då...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bedömer man då...

Så om man skulle råka hosta så ger det poæng avdrag?
Man kan ju låtsas hosta fast det egentligen ær ett komando..

Inte meningen att vara jobbig bara nyfiken på hur det fungerar.

Eller om man skulle råka prutta:rofl::rofl:
vet att jag ær otroligt barnslig:d

Det var hur en domare dömer rörelser på tävling som denna tråd handlade om. Inte vad man i nån teori kan lära en häst att utföra, inte vad en häst kan utföra under tömkörning, fritt i hagen eller nån annanstans.

:bow:

För att en häst ska utföra en bra öpnna måste ryttaren sitta "korrekt" för att inte hindra hästen, desto mindre korrekt man sitter desto fler hjälper måste man ge för att korrigera det som hästen gör för att balasera upp ryttarens sits. Alltså att bara ha ett komando för en öppna är jävligt svårt eftersom du ändå måste forma din egen kropp för rörelsen. (vilket är signaler till hästen om vad den ska göra...)

Skulle en ryttare hosta eller prutta ;) tappar man ju sin position i sadeln och dessutom så är det ju i normalfall inget man kan styra riktigt över och det används aldrig som kommando i tävlingsdressyr så tvivlar på att någon dommare skulle dra av poäng för det. Skulle man dock sätta det i system att göra ett ljud som liknar detta för att få en reaktion av hästen så får du givetvis avdrag.

kl
anser fortfarande att diskussionen handlar om vilka kommando som är tillåtna till en rörelse. Kimmis tog upp ett exempel som andra gick igång på utav bara den och började en diskussion om det är möjligt eller inte, så det är nog varken Kimmis eller jag som svävar ut i diskussionen här:grin:

Huvudfrågan var ju om man t ex fick föra bak benet i en öppna, så länge hästen gör rörelsen korrekt och man inte använder överdrivna hjälper så är dt ju fine. Sen om man klappar eller visslar eller skänklar spelar väl ingen roll bara det är snyggt och diskret.

En helt annan diskussion är ju huruvida det går att göra dessa rörelser på olika kommando. Här har vi alla olika åsikter och erfarenheter. Ingen har lagt fram fakta och bevis på att det går. Men ingen har heller lagt fram fakta och bevis på att det inte går.

Men om nu någon har lyckats med detta och någon inte, spelar det nån roll? Jag är helt överygad om att rätt person skulle fixa det, jag själv skulle aldrig fixa det och är lika glad för det. Men det är som sagt en helt annan (och nog så intressant) diskussion:)

Du kan anse vad du vill men tråden handlade om hur en DOMARE dömde om skänkeln var tillbaka dragen men hästen fortfarande utförde rörelsen någorlunda på TÄVLING.

Det har inget med att göra med ljud som inte är tillåtna alls på tävling så därför faller det du säger platt fall.

Utför hästen inte öppna alls, eller icke godkänd öppna= icke godkänd hjälpgivning
Utför hästen en godkänd öppna - godkänd hjälpgivning

Nej, inte riktigt så alltid, jag har uppfattat det så att även om en rörelse är underkänd så behöver ryttarens hjälper automatiskt inte underkännas om domaren ser att hjälpgivningen varit korrekt, det kan ju hända saker vid en bedömningspunkt som gör att hästen väljer att inte lyssna fast ryttaren gör rätt.

En helt annan diskussion är ju huruvida det går att göra dessa rörelser på olika kommando. Här har vi alla olika åsikter och erfarenheter. Ingen har lagt fram fakta och bevis på att det går. Men ingen har heller lagt fram fakta och bevis på att det inte går.

Det borde vara långt lättare att plocka fram en film från youtube på att det går, för vem filmar och visar att nej, en korrekt öppna får jag inte hur jag än visslar?

Sök på vissla och öppna så får du se vad som kommer upp.

Kan inte mer än hålla med, men när någon har snöat in på en sak så är det omöjligt att få dem att se, så jag nöjer mig med att min häst kan spåra och göra korrekta rörelser utan en ryttare på ryggen:)

Vad gör din häst för rörelser mer än öppna då, som är så korrekta utan ryttare?

Jag håller med dig till 90% ;)

Däremot har jag sett flera hästar som är mkt välskolade på tömmen som utan problem gör tävlingsmässiga öppnor. En duktig kusk med duktig häst har ju nästan lika många hjälper som en ryttare - både töm (som skänkel) tygeltag och kuskens position hjälper ju till.

De körekipage jag känner känt till har alla ridit hästarna ordentligt, är de inköpa har de velat ha dem utbildade till msv-innan de börjar köras.

Att bara köra, nej, den erfarenhet jag har av det är att körningen faktiskt ger en viss spänning och stelhet i sidorna, som rids bort, eller till viss del tömkörs bort. De kommer helt enkelt inte åt hästen på samma vis med kärra på och kusk långt bakom.

Sen tycker jag att vi ska hålla högt i takt till de AR-människor (och liknande) som söker sig till dressyrforumet, med tanke på den kritik som vi dressyrmänniskor gett dem på AR-forumet för att de inte kan ta åt sig av vårat sett att tänka ;)

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men om du menar det jag tror så tycker faktiskt jag det är viktigt att protestera, då andra som läser här kan få den uppfattningen att "öppna kan man få med vissling och lite klicker" eller att hästarnas krumelurer i hagen minsann är "godkända rörelser för tävling".

Vad som är tillåtet och vad en domare dömer är väl ungefär samma sak?
Varför snöar ni in på visslingarna, fattar ni inte att det bara var ett exempel????

Varför snöar du in på vissla? Jag har inget intresse av att visa att det går att utföra samma sak utan ryttare som med, jag är övertygad om att det gör det. Det är du som benhårt vill bevisa att det inte går så sök själv. Jag bryr mig inte om att du tror att det inte gör det så att försöka överbevisa dig är totalt ointressant för mig. Jag är trygg och lycklig i min vetskap:)

Utan ryttare, menar du tömkörning eller bara fritt när hästen använder sig av skolorna från att till exempel gå emot regn eller nåt. Där har min häst faktiskt gjort en godkänd tävlingsöppna en hel del gånger som jag har bedömt det, men visst jag är ju ingen dressyrdomare.

Under ett tömkörningspass kan man få till de flesta rörelser faktiskt.

Utan ryttare, menar du tömkörning eller bara fritt när hästen använder sig av skolorna från att till exempel gå emot regn eller nåt. Där har min häst faktiskt gjort en godkänd tävlingsöppna en hel del gånger som jag har bedömt det, men visst jag är ju ingen dressyrdomare.

För att en öppna ska bli godkänd i tävlingssammanhang krävs att hästen gör ett arbete, alltså arbete genom kroppen, från bak, rygg, hals, nacke, mun, vara i samling, det är inte tillräckligt arbete att vika sig undan regn, och då antagligen göra det man inte ska göra i en öppna, bli framtung.

Varför snöar du in på vissla? Jag har inget intresse av att visa att det går att utföra samma sak utan ryttare som med, jag är övertygad om att det gör det. Det är du som benhårt vill bevisa att det inte går så sök själv. Jag bryr mig inte om att du tror att det inte gör det så att försöka överbevisa dig är totalt ointressant för mig. Jag är trygg och lycklig i min vetskap:)

Det vore lite mer trovärdigt om du kan förklara hur det fungerar, jag har iallafall förklarat delvis varför det inte går, och om man så vill finns ju ännu mer detaljer.

Att se några steg i hagen som liknar en öppna och som du mena på det är en godkänd tävlingsöppna, faktiskt, då har man inte särskilt stor koll.

Nej inte framtung, och var skrev jag att det var några steg i hagen??
Jag vet hur en godkänd tävlingsöppna både ska se ut och utföras, men det var väl inte det diskussionen gällde?
Jag lägger ner, du vill uppenbarligen inte förstå. Och jag kan stå ut med att du tror att jag har noll koll, huvudsaken är ju att jag vet och att jag får det bekräftat från människor som verkligen har koll=)

Over and out

Senast ändrad:

Öppna är ingen rörelse som människan har lärt hästen, den går ofta i fina skolor i frihet vid olika situationer så det kan nog gå att lära med andra kommando.
Skolor är ingen naturlig rörelse, utan ett verktyg för att kunna samla hästen.

Gör den skolor i hagen.. . får man ta hem Vet. direkt.

AR-skolor- tvära eller gå rak med förböjd hals kan de däremot. Dock bara ngt steg. annars går de omkull när de har ett helt annat tempo o rörelseschema.

Ja var och en blir ju salig på sin tro. Jag orkar verkligen inte förklara mer eller överbevisa då det inte är viktigt för mig att övertyga någon annan. Du får tro vad du vill så känns det bra för dig och jag har min övertygelse så blir det bra för mig. Att sen alla rörelser vi gör med hästen har ett ursprung i dess naturliga rörelser det är jättebra att känna till i sin ridning.....om man vill göra det lättare för sig.

Visslingsöppnan var ett hypotetiskt exempel, dock inte min idé från början. Bara att det skulle funka med andra kommando än med just DEN skänkeln. Att få till en korrekt öppna i t ex tömkörning går ju faktiskt ganska bra. Typ helt godkända tävlingsöppnor. Då har du ju plötsligt andra kommando än vad du har när du sitter på ryggen.

Jag pratade inte om att min häst gick mot regnet i hagen, då skulle hon nog värjt sig på ett annat sätt. Nä jag hade henne i grimskaft och hon var tvungen att gå mot regnet.

Men du, kan vi inte enas om att vi tycker olika istället för att skriva inlägg efter inlägg som i stort sett är identiska med varandra? Känns som om tråden blir väldigt tjatig och jag pratar om äpplen och du om päron:)

Det är ingen tro, det är fakta.men det är väl fel på böcker också.

Det är du som tror och hittar på och ju mer du skriver destu tydligare blir det-du vet inte hur en öppna ska vara, om du vetat och förstått så hade du inte påstått att det finns tävlingsmässiga visselöppner och tävlingsmässiga gåihagenöppner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 335
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025