Hur bedömer man då...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bedömer man då...

knapp.

nu är jag inte domare men sett mkt ridning och mkt tävlingar.

Problemet med momentet öppna är sälla att behöva särskilja just öppnan från skänkelvikning.
Att göra en skänkelviktning korrekt längst spåret är en svår övning och är inget man råkar göra med en felaktik placering på skänkeln.
Probelmet med att göra en korrekt öppna ligger i att inte ha hästen förböjd i halsen. många gånger ser man just detta. förböjd hals, ytterbogen utanför linjen och hästen på 4 spår. och för att man inte har yttersidan så försöker man att få hästen att tvära genom en långt tillbakadragen skänkel. detta är inte en öppna och detta är inte en skänkelvikning. i en skänkelvikning skall hästen vara spikrak men en minimal ställning i nacken.

jag tror att folk måste lära sig att "less is more" och rida öppnan för den rundande innerskänkeln. sen vart den rundande innerskänkeln skall ligga är ju individuellt för ekipadet.

som oftaast dömmer domarna korrekt. dvs en korrekt rörelse 6 och mer.

Nu är jag ju inte utbildad domare men jag tänker så här. TR anger inte HUR saker ska göras eller hur hjälpgivningen ska ske. Om en öppna är en öppna, även om ryttaren inte ger hjälperna enligt ridhandboken så är det ju en öppna. Och då ska ett godkänt poäng ges (6+).

Ryggning är ju ett ganska bra exempel på en rörelse som kan ha hur många olika hjälpgivningar som helst.

Det här tycker jag är viktigt faktiskt! För man kan ju lära hästen vilka hjälper som helst! Man kan lära den att den ska göra en öppna när man knäpper med fingrarna, visslar en viss melodi eller vad tusan som helst!

Det är ju vad hästen gör som bestämmer vad det är för en rörelse!

fast TR-dressyr är ett regelverk för vanlig dressyrtävlan och inte diverse cirkuskonster.

bedömmningen avser ekipaget.

TR anger inte HUR saker ska göras eller hur hjälpgivningen ska ske. Om en öppna är en öppna, även om ryttaren inte ger hjälperna enligt ridhandboken så är det ju en öppna. Och då ska ett godkänt poäng ges (6+).

En domare ska även bedöma om hjälperna ges korrekt och effekten därav.

Det här tycker jag är viktigt faktiskt! För man kan ju lära hästen vilka hjälper som helst! Man kan lära den att den ska göra en öppna när man knäpper med fingrarna, visslar en viss melodi eller vad tusan som helst!

Nej, du kan inte lära en häst en öppna, eller att få hästen att gå i en korrekt arbetande öppna genom att vissla.

I en öppna krävs att hästen ramas in väl mellan hjälperna, blir det några cm fel åt ett håll så ändrar man det genom inverkan, det kan man inte vissla sig till.

Däremot kan du lära hästen trava igång genom att vissla, men även där blir det bara en travaigång, hästen lär inte lägga sig rätt gratis.

*kl*

Det står ganska utförligt beskrivet hur de flesta rörelser (inkl öppna) ska utföras = se ut, samt vad syftet är med rörelsen i TR:

Ang skolor i allmänhet:
"... I samtliga skolor rör sig hästen, genom en lätt böjning i bålen, på flera spår. Skolorna ska göra hästen mer uppmärksam och placera den mellan ryttarens hjälper. Skolorna gymnasticerar hästen, så att bakdelen övertar mer vikt och därigenom ökar framdelens lätthet vilket också förbättrar hästens balans..."

Ang öppna:
"Hästen ska, med tydlig eftergift i inre sidan vara ställd i nacken och böjd i bålen från rörelseriktningen. Bakdelen ska, utan att (framifrån sett) bakbenen korsas, gå på spåret och framdelen innanför, varvid inre frambenet trampar framför och färbi det yttre. Hästens böjning i inre sidan ska vara så stor att inre bak- och yttre framhov går på samma spår (tre spår). Om det inte inverkar negativt på öppnans kvalité, kan fyrspårighet accepteras, men avståndet mellan inre bak- och yttre framhov får ej överstiga en hovsbredd."

Däremot står det inte i TR vilka hjälper som ska användas, just pga att mycket av ridning är känsla, och som ryttare måste man känna hur varje häst reagerar och avpassa hjälpgivningen efter detta. Det finns inget standardrecept.

Tyvärr är det inte så enkelt att allt är svart eller vitt, att det antingen är en korrekt öppna eller ingen öppna alls. Det finns alla former däremellan.

Som domare är det första man måste fråga sig:
1. Är detta en öppna
2. Är öppnan godkänd (=minst 6p i betyg)

Det finns två klara fall som inte är öppna:
a. Hästen trampar i kors med alla fyra benen (dvs fotflyttningen är för skänkelvikning, vilket i sig inte behöver betyda att det är en korrekt skänkelvikning).
b. Hästen har kvar alla fyra benen på spåret, inner bak trampar på samma spår som inner framben och ytter bak trampar i samma spår som ytter framben. (Dvs hästen är rak och det finns varken tvärning eller böjning).

Däremellan finns alla varianter, t ex:
- Häst som är förböjd i halsen och skjuter ut bogen och där frambenen inte är tillräckligt innanför spåret.
- Häst som går på tre spår men inte är tillräckligt eftergiven i innersidan.
- Häst som är eftergiven i innersidan, men som inte bär upp vikten tillräckligt på bakdelen utan hamnar lite i framvikt
- Hästen tappar form och/eller takt i öppnan
- Hästen tappar linjen och bibehåller inte samma spårning eller tvärning
- Hästen faller åt sidan i öppnan
- Hästen trampar ut med ytter bakben
- Öppnan påbörjas och/eller avslutas inte på rätt sätt

Syns det att ryttaren försöker att rida en öppna, och att några "pusselbitar" hamnar rätt, så ska det bedömas som en öppna, och man kan inte säga att det är "fel rörelse". Men bara för att rörelsen bedöms vara en öppna så behöver det inte betyda att det är en bra, eller ens godkänd, öppna.

Som domare bedömer man även ryttarens sits och inverkan. Detta kan påverka såväl den enskilda bedömningsgruppen som betyget under allmänt intryck.

Ser man att ryttaren använder hjälperna på ett sätt som försvårar eller motverkar att hästen rör sig korrekt eller utför en rörelse på rätt sätt, så ska detta dra ner poängen.

Ser man däremot att ryttaren använder hjälperna korrekt och understödjer hästen på rätt sätt, så ger det pluspoäng. Även om hästen kanske inte svarar helt korrekt än.

En domare ska även bedöma om hjälperna ges korrekt och effekten därav.

Med tanke på alla olika metoder som finns idag; hur ska en domaren kunna bedöma vilken hjälpgivning som är korrekt? Om inte:

Korrekt hjälpgivning och effekten av densamma bedöms efter hur hästen utför rörelserna.

Utför hästen inte öppna alls, eller icke godkänd öppna= icke godkänd hjälpgivning
Utför hästen en godkänd öppna - godkänd hjälpgivning

Sen räknas ju den korrekta sitsen in i bedömningen också! Men gör hästen en 10-mässig öppna, oavsett hjälpgivning så ska den belönas med en 10:a och ryttaren ska få ett högt betyg under sits och effekt av hjälper under allmänna intryck.

Sen som Lilith skriver är det ju inte svart eller vitt. Nog så viktigt att poängtera!

(Nu skriver jag SKA och det är efter hur jag fattat det, jag är inte utbildad domare så jag har inte facit.)

Senast ändrad:

Kan också tillägga att grov och ful hjälpgivning drar ner på poängen, även om rörelsen utförs på rätt sätt :)

Mom 240 i TR
"Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren. Hästen ska ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna...Hästen ska snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper...Ryttarens hand ska behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun..."

Lite om hur samling ska uppnås beskrivs i Mom 241.

Utför hästen inte öppna alls, eller icke godkänd öppna= icke godkänd hjälpgivning
Oftast, ja

Utför hästen en godkänd öppna - godkänd hjälpgivning
Om man räknar 6 och däröver som godkänd öppna = Inte nödvändigtvis. För att öppnan är godkänd innebär inte att den är perfekt. En 6:a får innehålla en hel del "fel". Ibland kan de bero på hästens orutin eller brist på styrka, ibland på att ryttaren är otydlig med hjälperna eller inverkar på fel sätt. Eller använder grova hjälper.

Utför hästen däremot en "bra" öppna, dvs betyg 8 och högre, så är det vanligtvis också god hjälpgivning.

Se mina kommentarer i fet stil. Jag hoppas att jag inte har förenklat för mycket i mina förklaringar, för verkligheten är alltid mer nyanserad än teorin.

Nu förenklade jag ju också mycket. Jag begriper att det finns undantag. När jag skrev ovanstående hade jag trådskaparens exempel med tillbakadragen skänkel i huvudet.

Visst innebär inte en godkänd öppna att den är perfekt. Men förmår jag som ryttare att få hästen till en godkänd öppna måste väll min hjälpgivning vara godkänd? Om jag nu sitter i lodrätt sits och någorlunda fina hjälper (inte sparkar, rycker, eller andra "extrema" hjälper).

Nu förenklade jag ju också mycket. Jag begriper att det finns undantag. När jag skrev ovanstående hade jag trådskaparens exempel med tillbakadragen skänkel i huvudet.

Visst innebär inte en godkänd öppna att den är perfekt. Men förmår jag som ryttare att få hästen till en godkänd öppna måste väll min hjälpgivning vara godkänd? Om jag nu sitter i lodrätt sits och någorlunda fina hjälper (inte sparkar, rycker, eller andra "extrema" hjälper).

Hej igen!

Åhh, vad mycket lättare det hade varit om man hade haft en videofilm att resonera kring...

Det blir mycket förenklingar från alla håll, men när vi är medvetna om det så gör det kanske inget :)

Om man tar en bedömningsgrupp med öppna, så sätts ju dels ett betyg för själva bedömningsgruppen. Sedan så tas ju intrycken därifrån med ner till de betyg som sätts under allmänt intryck. Men under betygen under allmänt intryck så har de bara viss påverkan, eftersom de är en sammanfattning av vad som framkommit totalt under hela uppvisningen. De kan medverka i positiv eller negativ riktning, men de är ju inte helt avgörande.
Därför kan t ex betyget för sits och inverkan under allmänt intryck ligga på både 5,6,7,8 eller 9 även om betyget för bedömningsgruppen öppna ligger på 7. Men har man misslyckats totalt med öppnan, kan man nog inte räkna med att få mer än max 6 eller möjligtvis 7 på sits och inverkan även om övriga delar av programmet gått bra.

Om man i stället tittar bara själva bedömningsgruppen öppna, så är det ju ett totalt betyg som sätts för rörelsen som sådan, och där ingår alla delmoment: både form, lösgjordhet, gångarter, ryttarens sits och inverkan och vägens korrekthet etc etc och allt annat som händer under bedömningsgruppen.
Så även här är betyget en sammanvägning av många olika komponenter. Har man fått betyg 8 eller högre, så kan man nog räkna med att både öppnan och ryttarens inverkan var bra.
Har man fått betyg 5 eller lägre, så var nog varken öppnan eller inverkan godkänd. Men det finns ju undantag - om hästen börjar bra men sedan får ett spel och far iväg. Eller börjar fint men sedan fattar galopp i öppnan. Eller något annat oförutsätt eller störande inträffar.
Betyg 6 och 7 är mer flytande, och kan båda innehålla en ganska stor variation. Det är inte ovanligt att vissa delar som vägs in är 7- eller 8-mässiga medan andra är 5- eller 6-mässiga.

Visserligen är 6 godkänt, men det är inte mer heller.

Tänk på skalan:
10 = utmärkt
9 = mycket bra
8 = bra
7 = ganska bra
6 = godkänd
5 = med tvekan godkänd
4 = ej fullt godkänd
3 = ganska dålig
2 = dålig
1 = mycket dålig
0 = ej utförd (helt misslyckad)

Ser man 6:an i sitt sammanhang så ser man att den betyder att det är godkänt, men inget mer. Är det ganska bra så ska betyget vara 7. Och är det bra ska betyget vara 8 osv.

Så gör man en öppna och får betyget 6 så är det en öppna som utförs godtagbart men inte mer. Det finns brister. Sen om bristerna består i öppnans utförande, hästens form, lösgjordheten, ryttarens sits eller hjälper, eller något annat... det kan variera, och det kan även finnas brister i flera delar.

Om man ser lite på de olika gråskale-varianterna:

- Häst som är förböjd i halsen och skjuter ut bogen och där frambenen inte är tillräckligt innanför spåret.
Detta beror oftast på att ryttaren överdriver ställningen, och det slår då ner poängen både på öppnans utförande och ryttarens inverkan. Betyget hamnar förmodligen på 3 eller 4 beroende på graden av förböjning och hur hästen rör sig i övrigt.

- Häst som går på tre spår och rör sig korrekt men inte är tillräckligt eftergiven i innersidan.
Detta kan bero på att ryttarens innerskänkel har hamnat för långt tillbaka, så att hästen inte kan forma sig tillräckligt. Det belastar då ryttarens inverkan. Är hästen trespårig och ändå rör benen korrekt, så kan öppnan i sig kanske förtjäna 6 eller t o m 7 poäng (förutsatt att viss eftergift finns, men att den önskas större) medan ryttarens inverkan är 5-mässig.
En annan anledning kan vara att hästen spänner sig och blir för hög i formen (tendens att komma över tygeln och släppa ryggen), trots att ryttaren inverkar på rätt sätt. I detta fallet så kanske öppnan blir 5-mässig, medan ryttarens inverkan är 6- eller t o m 7-mässig (om hästen är spänd pga yttre omständigheter och inte pga ryttaren).
I båda dessa fall kanske slutbetyget blir 6, men av olika anledningar... Beroende på graden av eftergift/spänning och på hur rörelsen utförs i övrigt kan dock spannet variera mellan 5 och 7.

- Häst som är eftergiven i innersidan och flyttar benen korrekt, men som inte bär upp vikten tillräckligt på bakdelen utan hamnar lite i framvikt
Här är det kanske ffa hästen som ska orka mer. Men i vissa fall kan det vara ryttaren som inte balanserar upp tillräckligt. Öppnan blir inte mer än 5- eller 6-mässig (6=bibehåller balansen men förbättrar den inte), medan ryttarens inverkan kan vara både 6- och 7-mässig. Om det inte är ryttaren som släpper iväg hästen utan att balansera upp den, för då blir ryttarens inverkan 5-mässig. Slutbetyget blir förmodligen 5 eller 6.

etc etc...

Det här är grova schabloner och förenklingar, men ändå lite exempel på hur man kan resonera som domare. Sedan tillkommer som sagt även andra aspekter som påverkar betyget.

Bara för att du inte kan så ska du inte anta att ingen annan kan.

remmis: Men vad har cirkuskonster med saken att göra? :crazy:

Bara för att du inte kan så ska du inte anta att ingen annan kan.

remmis: Men vad har cirkuskonster med saken att göra? :crazy:

För att få en korrekt, bedömningsbar öppna på tävling så behöver hästen ramas in med hjälper, hur ska det gå till om du sitter helt still utan inverkan och bara visslar en snutt?

Öppna är ingen rörelse som människan har lärt hästen, den går ofta i fina skolor i frihet vid olika situationer så det kan nog gå att lära med andra kommando.

Öppna är ingen rörelse som människan har lärt hästen, den går ofta i fina skolor i frihet vid olika situationer så det kan nog gå att lära med andra kommando.

Nu diskuteras öppna i tävlingsavseende, och nej, sådana öppner går inte hästar i i frihet, det är en rätt ansträngande rörelse för bakdelen som ska ge mer samling om den utförs korrekt, hur ser ex du korrekt spårning i frihet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 335
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025