Hur bedömer man då...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bedömer man då...

Här har vi en bra förklaring, så jag lånar den.

Ser man något som påminner om öppna i frihet så är det en cirkuskonst,ingen rörelse där hästen sas arbetar igenom sig själv och blir mer samlad, det diskuteras tävlingsöppna och då krävs ex en ryttare på ryggen.

Jo, men jag menar att dom som rider hästen i skänkelvikning får sällan 0 (=inte utfört), utan snarare 5 , med kommentaren 'rak' (för man förutsätter ändå att dom rider någon sorts skola)

Du blandar ihop begreppen lite. Om hästen är rak är det ingen skola. Det krävs böjning för att kunna vara en skola. Är däremot hästen böjd, men för lite böjd kan ju kommentaren "för rak" passa.

Jag har iaf hästar som samlar sig i hagen, både piruetter, öppna, sluta och passage ser jag dagligen. Emellanåt ser man även pesade.

Jag tror du behöver lära dig att tänka lite mer "outside the box" faktiskt.

Kan inte mer än hålla med, men när någon har snöat in på en sak så är det omöjligt att få dem att se, så jag nöjer mig med att min häst kan spåra och göra korrekta rörelser utan en ryttare på ryggen:)

Kan inte mer än hålla med, men när någon har snöat in på en sak så är det omöjligt att få dem att se, så jag nöjer mig med att min häst kan spåra och göra korrekta rörelser utan en ryttare på ryggen:)

Kan spåra är inte samma som rakriktad, ingen häst är rak av sig självt, det krävs dressyrarbete och hur ser du i hagen att rörelsen är korrekt????, när domare har hur många saker som helst att titta på utmed en halv långsideöppna?

Det diskuteras fortfarande tävlingöppna, hur får man ex det stöd som krävs om hästen brallar utan ryttare i hagen?

Jag har iaf hästar som samlar sig i hagen, både piruetter, öppna, sluta och passage ser jag dagligen. Emellanåt ser man även pesade.

Jag tror du behöver lära dig att tänka lite mer "outside the box" faktiskt.

Detta har nyss diskuterats bl.a på bukefaloshjälp.

Hur personer går in och påstår saker som inte är sanna och som saknar förankring i ridning, och här, i tävlingsridning, där du då menar att en öppna kan bli lika bra och går utmärkt att lära hästen genom att vissla....

Du kan ju börja med att förklara hur du placerar hästens ben korrekt genom visslingen, och samtidigt håller hästen på ett rakt spår???

Och hur stor erfarenhet har du av korrekt samlade hästar???, rider inte du distans...liksom far far away??

tja, min förra arabvalack som jag även tävlade distans med red jag både öppna och sluta, passage, piruetter, pesade, spansk skritt, terre a terre och div annat.
Han hade väldigt lätt för samling och jag lärde mig väldigt mkt på honom. Kan tillägga att han inte kunde dessa rörelser innan han kom till mig.

Eftersom att man kan få hästen att göra alla möjliga saker med hjälp av klickerträning så borde det vara ganska lätt att göra det genom att vissla, för man kan använda precis samma princip. Visst skulle det ta tid, och massor tålamod, och det kräver en häst som verkligen VILL! Men att säga att det inte går är bara skitprat, allt går! Är man bara tillräckligt duktig och ger det tid och verkligen har gett sig fan på det så går det.

Varför är du på tävlingsdressyrforumet och tjatar om klickerträning, visslingar mm och att du minsann sett hästar utföra diverse svårare rörelser i hagen? Det känns som om du hamnat lite fel.

Sedan blir det fånigt när man påstår sig kunna utföra diverse krumelutter och hästarna minsann själva gör det i hagen (tja, vilken häst har inte en massa skoj för sig i hagen, mitt gamla sto var en hejare på byten i varje...), i mina öron låter det naivt och som rena hästboksfantasier. Och att man helt saknar insikt i vad som faktiskt krävs för att hästen ska utföra det man begär på ett korrekt och uppbyggande sätt. Krumelutter kan även kameler klara...
Därmed inte sagt att jag inte tror att man kan lära hästar både det ena och det andra. MEN, då har man, precis som Ginnies skrivit, hamnat i cirkuskonster och inte dressyrridning i syfte att bygga upp, gymnastisera och stärka hästen under ryttare.

Senast ändrad:

1. Var vänlig visa upp din distanshäst i en tävlingsmässig, öppna, sluta passage o piaff. Det måste ju finnas NÅN film på dig när du visar detta.

2. Utmaning: Återkom hit när du lärt din nuvarande häst att genom en vissling visa upp en tävlingsmässig öppna med ryttare på ryggen bedömd av en godkänd dressyrdomare.

Innan det har skett så tycker jag att du ska förhålla dig till verkligheten. Att tala om att man måste se outside the box är jämställt med att hävda att himlen är grön i det här fallet.

Han är avlivad sedan drygt 2 år tillbaks, och var halt i 1,5 år innan det, och då hade vi tyvärr ingen kamera som funkade, så därav har jag inga bildbevis på det. Men jag har en hel hög vittnen. Och dessutom skrev jag aldrig att den var tävlingsmässig, och jag själv strävade inte dit då heller, ta de flesta som gör piaff på stora tävlingar, ofta är bakbenen kvar i stallet och ryggen sänkt.

Jag rider inte sådan dressyr på den hästen jag har nu. Den typen av ridning passar inte hennes exteriöra förutsättningar. Vi får väl se om 5-10 år när unghästarna är utbildade ordenkligt.

Solis: Jag tjatar inte om klickerträning, jag bara påpekar att man kan ha olika komandon. Det finns inte bara ett sätt att göra saker. Vi lär inte hästarna något nytt, vi ber dem bara göra det på komando. (Sedan finslipar vi givetvis rörelserna för att få högre poäng, men det är ändock samma rörelse).

Jag undrar lite allmänt, vad är skillnaden mellan cirkuskonster och dressyr då? För mig känns det inte som att det finns någon klar gräns och jag har därför lite svårt att veta vad ni menar. Kanske beror det på att jag aldrig har ängat mig åt cirkuskonster.
Och jag motsätter mig rejält att det skulle behövas en ryttare på ryggen för att samla hästen. Man kan tex tömköra och få samling. Har man en lätt och känslig häst så kan man ofta longera i grimma och oxå få samling.

Jag undrar lite allmänt, vad är skillnaden mellan cirkuskonster och dressyr då? För mig känns det inte som att det finns någon klar gräns och jag har därför lite svårt att veta vad ni menar. Kanske beror det på att jag aldrig har ängat mig åt cirkuskonster.
Och jag motsätter mig rejält att det skulle behövas en ryttare på ryggen för att samla hästen. Man kan tex tömköra och få samling. Har man en lätt och känslig häst så kan man ofta longera i grimma och oxå få samling.

En cirkuskonst är när man lär ut rörelser fast hästen inte är klar med de grunder som krävs för att rörelsen ska bli mer korrekt.

Sedan var det inte prat om ö.h.t det behövdes en ryttare på ryggen för att samla hästen eller inte, utan om det behövdes en ryttare på ryggen för att få fram en öppna som duger i tävlingssammanhang, en öppna där domaren ser både ryttarens hjälpgivning och att hästen svarar på denna, genom att arbeta, bli gymnastiserad och då med hjälp av ryttarens inverkan håller kvar spårningen och formningen i sidan, eftergivenheten samt ställningen.

Sedan tror jag, efter vad du skriver, att den samlingen du menar dig se,hos dina egna hästar och hästar som longeras med grimmor, är inte i närheten av den samling som domare vill ha på tävling.

En sorts cirkussamling!

De hästarna jag har i dagsläget är alla unga en är 2 år, en är 3 år och nej, givetvis så kan de inte samla sig super mkt, men det är ju inget konstigt. 2 åringen har dock väldigt lätt för samling och honom kommer jag få akta mig med så att jag inte pressar för hårt för tidigt.

Den 3 e hästen är 6 år, fick föl som 4 åring, blev ivägskickad på tillridning och kom tillbaks som ett vrak (den korta historien). Efter träningen där har jag haft mkt svårt att få en ärlig form av henne, med länging av hela överlinjen. Utöver detta har vi haft mkt otur, hon slog upp ett läskigt sår på ena benet och har stått mkt pga det, flera ggr. Sedan fick hon luftvägsinfektion och fick stå 2 månader för det, så givetvis är hon omusklad och därmed så går det inte att samla henne speciellt mkt heller, inte om det ska vara uppbyggande iaf.
Nu verkar jag dock ha hittat nyckeln till att få henne att arbeta som hon ska igen, men iomed att jag inte är speciellt intresserad av dressyr på henne så kommer jag nog inte hålla på och samla så mkt. Hon ska givetvis kunna galoppera i ganska rejäla nedförsbackar och så när hon är "klar", men det är ju inte riktigt samma typ av "samling", även om det är snorjobbigt för hästen.

Dessa hästar går dock inte jämföra med valacken jag hade. Han gick emellanåt bra mkt mer samlat är de flesta tävlingshästarna i dressyr. Han hade enormt lätt för sig, och hade det inte varit för det så hade jag aldrig gjort vare sig passage eller piruetter.

Jag håller med dig till 90% ;)

Däremot har jag sett flera hästar som är mkt välskolade på tömmen som utan problem gör tävlingsmässiga öppnor. En duktig kusk med duktig häst har ju nästan lika många hjälper som en ryttare - både töm (som skänkel) tygeltag och kuskens position hjälper ju till.

När AE tömkörde min häst under en kurs fick han fram bra mycket snyggare förvända öppnor än vad jag har åstadkommit när jag har suttit på ryggen.

Däremot håller jag med om att hästen behöver stöd i form av flera samverkande hjälper för att ryttare/kusk på en halv sekund ge hästen den hjälp som behövs för att stabilisera öppnan, må det så vara töm, tygeltag, skänkel eller position som måste korrigera. Därför funkar inte en vissling (i min mening), eftersom hästen i sig inte vet hur en öppna exakt ska utföras.

Sen tycker jag att vi ska hålla högt i takt till de AR-människor (och liknande) som söker sig till dressyrforumet, med tanke på den kritik som vi dressyrmänniskor gett dem på AR-forumet för att de inte kan ta åt sig av vårat sett att tänka ;)

Sen tycker jag att vi ska hålla högt i takt till de AR-människor (och liknande) som söker sig till dressyrforumet, med tanke på den kritik som vi dressyrmänniskor gett dem på AR-forumet för att de inte kan ta åt sig av vårat sett att tänka ;)

Men det kan dom ju inte bevisligen!!:confused: Alltså ta åt sig vårt sätt att tänka. Här i just denna tråden diskuterar vi TÄVLINGSMÄSSIG öppna när kimmis87 kommer in i tråden o säger att det går att lära en häst TÄVLINGSMÄSSIG öppna genom att vissla...Jag hävdar motsatsen men är villig att ge mig om jag får film bevis på att det går.

Om vi hade talat om öppna i största allmänhet så hade jag gått med på att det går att lära en häst att böja sig när man visslar men aldrig nånsin att få rörelsen så bra att den blir tävlingsmässig. Det kräver ju flera signaler från ryggen för att få hästen att förstå så en vissling lär ju inte klara det.

kl
Jag trodde vi pratade om vilka hjälper som är tillåtna för att få en tävlingsmässig öppna? Men då kanske jag är fel ute? Vissa fattar galopp för inner, vissa för ytter, andra bara genom att föra fram höften. Vilken hjälp är rätt i tävlingssammanhang?

Att det bara skulle vara möjligt att göra en tävlingsmässig öppna under ryttare är båg anser jag, går alldeles utmärkt under tömkörning. Finns oxå säkert de som kan få hästen att göra rörelsen med andra kommando.

Dessutom tycker jag det är fel att säga att benet ska vara placerat på ett visst ställe hela tiden, man puttar in lite här och där och är flexibel i sina hjälper.

Att bara tro att det är möjligt att utföra vissa rörelser med vissa kommando under ryttare stämmer inte enligt mig. Sen kvittar det vad det handlar om för sorts dressyr.

KL
Hur ser domare på ljudkomandon då?
Drar det ner på poængen?

*halvt kl*
Jag förstår inte ens varför ljudkomandon ska finnas med i denna diskussion, eller rättare sagt att denna diskussionen som tråden nu halkat in på ens äger rum då det handlar om tävlingsridning...

och inne på tävlingsbanan får ryttaren inte göra ett ljud då det innebär poängavdrag. Tävlingsdressyren handlar om att med så små och osynliga hjälper som möjligt utföra rörelsen korrekt.

Poängen hade ingenting med ljudkomandon att göra. Poängen är att man kan lära in vilket komando som helst. Precis som att du inte måste säga sitt för att få en hund att sitta, du kan lika gärna lära den att sitta när du säger nationalencyklopedin liksom.

Ja exakt DET kan du lära en hund. Men att den ska sitta o klia sig på näsan samtidigt som den tittar till vänster DET lär du inte kunna lära den med en vissling. På samma sätt som du inte kan lära en häst att på tävling, för en vissling, böja sig runt inner skänkel, o förflytta fötterna på ett korrekt sätt så det blir en TÄVLINGSMÄSSIG öppna.

Det var hur en domare dömer rörelser på tävling som denna tråd handlade om. Inte vad man i nån teori kan lära en häst att utföra, inte vad en häst kan utföra under tömkörning, fritt i hagen eller nån annanstans.

och inne på tävlingsbanan får ryttaren inte göra ett ljud då det innebär poängavdrag.

Så om man skulle råka hosta så ger det poæng avdrag?
Man kan ju låtsas hosta fast det egentligen ær ett komando..

Inte meningen att vara jobbig bara nyfiken på hur det fungerar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 355
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025