Sv: Hur bedömer man då...
De hästarna jag har i dagsläget är alla unga en är 2 år, en är 3 år och nej, givetvis så kan de inte samla sig super mkt, men det är ju inget konstigt. 2 åringen har dock väldigt lätt för samling och honom kommer jag få akta mig med så att jag inte pressar för hårt för tidigt.
Den 3 e hästen är 6 år, fick föl som 4 åring, blev ivägskickad på tillridning och kom tillbaks som ett vrak (den korta historien). Efter träningen där har jag haft mkt svårt att få en ärlig form av henne, med länging av hela överlinjen. Utöver detta har vi haft mkt otur, hon slog upp ett läskigt sår på ena benet och har stått mkt pga det, flera ggr. Sedan fick hon luftvägsinfektion och fick stå 2 månader för det, så givetvis är hon omusklad och därmed så går det inte att samla henne speciellt mkt heller, inte om det ska vara uppbyggande iaf.
Nu verkar jag dock ha hittat nyckeln till att få henne att arbeta som hon ska igen, men iomed att jag inte är speciellt intresserad av dressyr på henne så kommer jag nog inte hålla på och samla så mkt. Hon ska givetvis kunna galoppera i ganska rejäla nedförsbackar och så när hon är "klar", men det är ju inte riktigt samma typ av "samling", även om det är snorjobbigt för hästen.
Dessa hästar går dock inte jämföra med valacken jag hade. Han gick emellanåt bra mkt mer samlat är de flesta tävlingshästarna i dressyr. Han hade enormt lätt för sig, och hade det inte varit för det så hade jag aldrig gjort vare sig passage eller piruetter.