Hur bedömer man då...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bedömer man då...

Visslingsöppnan var ett hypotetiskt exempel, dock inte min idé från början. Bara att det skulle funka med andra kommando än med just DEN skänkeln. Att få till en korrekt öppna i t ex tömkörning går ju faktiskt ganska bra. Typ helt godkända tävlingsöppnor. Då har du ju plötsligt andra kommando än vad du har när du sitter på ryggen.

Nej, men du hakade kvickt på den iden, och med tömkörning så vill jag påstå att de hästar som det görs så med är även ridna, om de inte kan skänkelhjälper eller dess förstärkningshjälp, då kommer man i princip ingenstans med töm heller.
Om inte annat krävs i grunden energi framåt för att man ska komma till skolor, det är oerhört svårt, jag skulle vilja säga omöjligt, att alltid tömköra och vara tillfots och springa efter hästen i det tempo som krävs och då få det att vara tävlingsmässigt.

När man tömkör så inverkar man aktivt precis som när man rider. "Samma" hjälper ges vid tömkörningen och den är kanon för att komma åt problem som uppstår under ridningen, eller helt enkelt se hur hästen arbetar, eller för att få variation i träningen.

När man visslar inverkar man inte alls på samma sätt och man kan inte få hästen att använda sin kropp på samma sätt som när man rider eller tömkör. Krumelutter, ja visst. Men rörelser används inte "på skoj" utan alla rörelser har ett syfte i träningen och stärkandet av hästen. Ingen häst stärker sig själv bara för att matte/husse står bredvid och visslar eller använder klickers...

När det gäller dressyrridning och hur hästen ska använda sin kropp för att byggas upp optimalt finns inte särskilt mycket utrymme för "tycke och smak" (även om somliga AR-ryttare tror det), här gäller fakta. Om man inte förstår det så har man mycket roligt kvar att lära.

När det gäller hur utförande av öppna så tycker jag att lilith har gett alldeles utomordentliga svar.

Jag har för mig att det på "Hästhantering" finns en tråd där man kan diskutera diverse tricks.

Nej, inte riktigt så alltid, jag har uppfattat det så att även om en rörelse är underkänd så behöver ryttarens hjälper automatiskt inte underkännas om domaren ser att hjälpgivningen varit korrekt, det kan ju hända saker vid en bedömningspunkt som gör att hästen väljer att inte lyssna fast ryttaren gör rätt.

Fortfarande: Jag gjorde en grov förenkling.

Ja var och en blir ju salig på sin tro. Jag orkar verkligen inte förklara mer eller överbevisa då det inte är viktigt för mig att övertyga någon annan. Du får tro vad du vill så känns det bra för dig och jag har min övertygelse så blir det bra för mig. Att sen alla rörelser vi gör med hästen har ett ursprung i dess naturliga rörelser det är jättebra att känna till i sin ridning.....om man vill göra det lättare för sig.

Jag tvivlar starkt på att du har tävlat o fått skolor bedömda o dessutom godkända.

det krövs en viss böjning i bålen för att så ska ske.
Det gör inte en häst som inte vill gå emot vinden.

Ja det kan ni ju tvivla på. Jag rider mycket skolor med min lilla pålle faktiskt, så får ni tro vad ni vill. Jag tycker fortfarande ni har svårt att tänka utanför ramarna. Jag kan inte få min häst att göra en öppna genom att vissla eller ge annat kommando, men bara för att inte jag kan tror jag inte att det innebär att ingen annan kan det.

Och jag hävdar fortfarande med bestämdhet att en öppna är en förfinad naturlig rörelse. Har ni inte sett det eller embryon av det på en häst i frihet så tror jag faktiskt inte att ni vet vad en öppna är.

I tömkörningen gör min häst en öppna av nästan sig själv, väldigt små hjälper behövs. När hon är uppvärmd och jobbad i serpentiner och lite skänkelvikning (som hon har svårare för). Den är inte tävlingsmässig godkänd, men en fullt synlig och tydlig öppna. Jag tror mycket väl att jag skulle kunna få den att funka med mindre och mindre hjälper.

Min häst har alltid haft lätt för just öppnan. Slutan kan hon krångla mer med men även där måste jag ju vara flexibel i mina hjälper och kan inte låsa mig efter en hjälpgivning jag läst mig till i en bok.

Jag har inte fått mina öppnor bedömda i tävling, vi är i de något lägre klasserna än. Men jag har en erkänt duktig tränare som har all kunskap som behövs för att kunna poängbedöma rörelser, så jag får nog lita på att mina öppnor är fullt godkända.

Låter tråkigt att ni får kämpa så mycket för era öppnor, är ni säkra på att ni inte överarbetar?

Ska även tilllägga att jag inte sysslar med trick öht, utan är en riktig dressyrkärring som förskrämt studsar över små hinder ibland.

Men jag tycker det är jätteintressant att läsa om rörelsernas ursprung och att all ridning i stort sett handlar om att förfina hästens ursprungliga rörelsemönster.

Får jag fråga var du har läst om rörelsernas ursprung? Vem säger det? Jag har aldrig hört den versionen. Hästar samlar sej inte i hagen, det finns liksom ingen anledning.

Min tidigare häst hade mycket lätt för skolor och allt sidvärts. Det gjorde att jag inte lärde mej att rida rörelserna rätt, jag blev lurad kan man säga. Tänk på det, en häst som har lätt för något har också lätt att fuska sej ifrån väldigt ofta och visa något som ser ut som rätt men inte är rätt. Bara ett tips.

Det vore verkligen intressant om du kunde länka in någon film som visar det du säger att vi inte förstår, samt att du även lämnar referenser till den litteratur du förespråkar.

Oj det kan jag inte komma på sådär på rak arm, men ska lägga på minnet nästa gång jag läser något så ni kan få källor. Är man väldigt intresserad kan man söka själv. Ärligt talat är jag inte så angelägen om att överbevisa er som ni tycks vara att överbevisa mig. Det betyder inte så mycket för mig så jag ids gå igenom typ allt jag läst för att skaffa källor till er.

Men som sagt så ska jag tänka på det i framtiden och lägga källorna på minnet.

Lite roligt är det allt med er tydliga upprördhet, hur orkar ni?

Låter tråkigt att ni får kämpa så mycket för era öppnor, är ni säkra på att ni inte överarbetar?

Rider man tävling i de klasser du gör och med de procenten du fått så har jag svårt att se det som om din häst ens är kommen så långt att det går att rida godkända öppna. Och man kanske ska vara försiktig med att rida mycket skolor, se till att annat fungerar också.

Du verkar inte ha kommit ens till någon bärande kraft, vilket faktiskt är en grundsten för att en öppna ska anses godkänd, att den bärande kraften som finns innan ska bli bättre och hästen mer samlad.
För vi diskuterar ju fortfarande tävlingsöppna.

Jag vet inte om du uppfattade mej som upprörd? I så fall stämmer det inte alls. Här är jag helt enkelt sjuk och har lite tid att läsa här och var:)

Jag ska ge dej lite hjälp på traven, och eftersom jag har lite tid gogglade jag och hittade en hel del som även du kan hitta om du vill om dressyrens bakgrund och vad rörelserna är till för.

Här är en liten länk där du kan få reda på hur långt tillbaka som ridningen går utan att man nånstans talar om att det är hämtat ur rörelser i hagen? Snarare är mycket hämtat ur militär ridning, faktiskt!

http://www.horse-riding-tips-n-chat.com/history-of-dressage.html

Den går nog så långt bak du kan komma:D

Men kanske har du missförstått för man brukar tala om att rörelser ska ridas på ett naturligt sätt för hästen, men det handlar inte om att hästen gör dom här rörelserna i hagen förstår du. Det är mera att rörelserna är till för att koppla ihop hästens kropp på ett sätt som är naturligt för en hästkropp! Kanske är det där missförståndet uppstår.

Jag försöker bara hjälpa till här nu:D

Jag tror nog att militärerna i kriget hade tyckt det var väldigt smidigt om dom kunde vissla sej till samlande rörelser som gav kraft i striderna. Men om det hade fungerat tror du inte dom hade kommit på det då, på alla tusen år?:)

Lite roligt är det allt med er tydliga upprördhet, hur orkar ni?

Frågan är väl istället vad du får ut av att provocera? För det är ju det du gör o varför skulle inte vi orka svara dig så länge du fortsätter att provocera? Ett ganska fult trick är ju att svara i tråden på varje inlägg o sen anklaga den som svarar dig. Att du skulle vara dressyr människa renodlad sådan med tävlings ambition det framgår ju klart här att så inte är fallet. Och så länge du framhärdar men inte visar upp nåt filmbevis så faller ju all din trovärdighet till noll. Sen kandu framhärda bäst du vill att du minsann vet vad du vet o kan vad du kan.

Hur vet du vilka tävlingar jag rider i och vilka procent jag fått? Hur som helst så kan jag rida alla skolorna på ett korrekt sätt, våra problem sitter inte där.

Nä, jag är inte ute efter att provocera, men jag kan ändå bli småroad av er upprördhet. Jag har dessutom inte någonstans bedömt er ridnivå för den har jag ju faktiskt inte en aning om precis som ni inte har en aning om min. Kan tycka det är lite barnsligt att kontra med sånt som att jag inte kan rida skolor eller vara en dressyrmänniska. Det vet ni ju faktiskt inget om.

Bara för att jag är övertygad om en sak som inte ni håller med om så innebär det ju inte att jag har fel. Jag ska naturligtvis lägga källan på minnet nästa gång jag läser något men jag kan helt ärligt säga att jag inte har den minsta lust att sätta mig och leta. Så viktigt är det inte för mig.

Många här anklagar mig för att inte ha bevis och källor, inte någon av er har lyckats motbevisa med källor. Någon påpekade något om militären och trodde det var då ridkonsten började, men det orkar jag inte ens kommentera.

Nä när era argument tryter tar ni till personliga angrepp om min ridning och ridnivå. Det tycker jag är riktigt, riktigt barnsligt och lågt:mad:

Angrip gärna mina åsikter, men om mig och min ridning vet ni inte ett smack!

Hur vet du vilka tävlingar jag rider i och vilka procent jag fått? Hur som helst så kan jag rida alla skolorna på ett korrekt sätt, våra problem sitter inte där.

Jag vet precis.

Tyvärr har du inte den samling eller bärighet i din häst som krävs för att rida öppna, eller nu då en skola, godkänt på tävling.

Det är faktiskt svårare än vad du tror.

Angrip gärna mina åsikter, men om mig och min ridning vet ni inte ett smack!

Fast jag skriver faktiskt att jag vet.

Och det handlar inte för mig att mena din ridning är dålig, det menar jag verkligen inte, jag bara trycker på att den öppnan du kallar godkänt inte är det.Det krävs mer för det, inte bara en linje och vinkel.

Nej, tyvärr så har du inte en aning. Vet du precis så vet du oxå vilken tränare jag har och då tror jag också du vet att h-n är väldigt duktig.

PM:a gärna om du har något att säga i den saken som är ren fakta, men sitt inte och ljug om mig på nätet.

Dessutom var har jag skrivit att jag och min häst tillsammans gör en godkänd tävlingsöppna? Jag har i ett inlägg skrivit att vi inte är på den nivån där vi gör öppnor i våra tävlingar, betyder det att jag inte kan bedöma hur en öppna ska se ut? Betyder det att jag inte får till korrekta öppnor på träning?

Dessutom var har jag skrivit att jag och min häst tillsammans gör en godkänd tävlingsöppna? Jag har i ett inlägg skrivit att vi inte är på den nivån där vi gör öppnor i våra tävlingar, betyder det att jag inte kan bedöma hur en öppna ska se ut? Betyder det att jag inte får till korrekta öppnor på träning?

Jag har 2 gånger påpekat att vi diskuterar öppna som är godkänd för tävling, inlägg 40 och 45.

Du har själv skrivit att vid regn:
Där har min häst faktiskt gjort en godkänd tävlingsöppna en hel del gånger som jag har bedömt det, men visst jag är ju ingen dressyrdomare.

Och du kan kanske bedöma hur en öppna ska se ut, men som jag skrev, att vinkeln är korrekt, samt fotflyttning har inget egentligen med det viktigaste i sak som har med öppna att göra, att hästen arbetar genom öppnan, under öppnan pareras upp så det synligt tas mer vikt på bak och framdelen lättar, och nej din häst är inte dit kommen än-som du nu själv skriver.

Angående ditt PM till mig om, vad du menar, mitt skitprat om dig, så får du nog läsa en gång till här, att skriva att jag vet-och inget mer-är knappast skitprat.

Du vet, även om man inte tävlar så mycket så finns resultaten i TDB.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar