Hur bedömer man då...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bedömer man då...

Japp, det går att se mina resultat på TDB, men där kan du inte se hur jag och min häst ser ut eller hur jag rider på träning. Det innebär att du vet mitt namn, jag är ganska säker på att jag vet vem du är och du har aldrig sett mig rida ens. Så ta gärna fakta från TDB men ljug inte om hur min ridning ser ut och vilka skolor jag kan utföra.

Så utifrån min resultat kan du inte utläsa hur min häst går på träning eller hur vi utför en öppna, för det kan du inte utläsa.

Att skriva att man vet en massa om en människa utifrån att ha sett ett tävlingsresultat, ja det tycker jag är att snacka skit.

Så ta gärna fakta från TDB men ljug inte om hur min ridning ser ut och vilka skolor jag kan utföra.

Jag undrar vem som blir upprörd egentligen.

Jag har inte sagt något om din ridning, bara att då du är på den nivå du är på så kommer du inte kunna få godkänt på tävling för din öppna då din häst inte kommer att vara tillräckligt samlad eller samla sig mer.

Dessutom var har jag skrivit att jag och min häst tillsammans gör en godkänd tävlingsöppna?

Jag har inte fått mina öppnor bedömda i tävling, vi är i de något lägre klasserna än. Men jag har en erkänt duktig tränare som har all kunskap som behövs för att kunna poängbedöma rörelser, så jag får nog lita på att mina öppnor är fullt godkända.

:angel:

tio tecken

Japp jag håller med om att tävlingsresultat säger en hel del om det man utför på den tävlingen. Men mycket annat spelar in som ni inte har en suck om, det gör mig upprörd, ja.

Som när min tränare sa till mig: den uppridningen och uppställningen har du en 8a på om det hade varit tävling. Inte sjutton har jag en 8a på tävlingen. För att där är inte rörelsen utförd som den var på träningen.

Det är det jag menar med att snacka skit, ni drar in personliga saker. Jag har inte tävlat förrän nyligen med hästen som är 11 år, det finns en anledning till det. En anledning som ni inte vet ett skit om.

Men det är ju typiskt Buke att när diskussionsargumenten tryter då går man till personangrepp. Moget, verkligen moget:grin:

Ingen har lagt fram fakta och bevis på att det går. Men ingen har heller lagt fram fakta och bevis på att det inte går.

Och inte du heller för att bevisa dina påståenden.
Hypotetiska frågor i all ära... men utan bevis faller det ganska platt.
Det är ungefär lika trovärdigt som om jag skulle påstå att jag VET att jag rider lika bra som eliten. Försök bevisa motsatsen...

Har ni inte sett det eller embryon av det på en häst i frihet så tror jag faktiskt inte att ni vet vad en öppna är.

Jag vet vad en öppna är rent teoretiskt. Praktiskt är det inte lika lätt. Och dessutom, hur svårt är det att läsa sig till vad en öppna är?

tja, min förra arabvalack som jag även tävlade distans med red jag både öppna och sluta, passage, piruetter, pesade, spansk skritt, terre a terre och div annat.

Det är inte särskilt svårt att lära en häst en massa krumelutter. Men det är milslång skillnad mellan krumelutter och godkända rörelser. Jag har lärt några hästar att trampa, men för att det skall kallas piaff i min bok, så krävs betydligt mer samling.

Som när min tränare sa till mig: den uppridningen och uppställningen har du en 8a på om det hade varit tävling. Inte sjutton har jag en 8a på tävlingen. För att där är inte rörelsen utförd som den var på träningen.

Jaha... och varför rider du inte likadant på tävling som på träning då? Det är plättlätt att vara världsmästare på hemmaplan men att få till det tävling är inte lika enkelt...

Senast ändrad:

Nä, jag är inte ute efter att provocera, men jag kan ändå bli småroad av er upprördhet. Jag har dessutom inte någonstans bedömt er ridnivå för den har jag ju faktiskt inte en aning om precis som ni inte har en aning om min. Kan tycka det är lite barnsligt att kontra med sånt som att jag inte kan rida skolor eller vara en dressyrmänniska. Det vet ni ju faktiskt inget om.

Bara för att jag är övertygad om en sak som inte ni håller med om så innebär det ju inte att jag har fel. Jag ska naturligtvis lägga källan på minnet nästa gång jag läser något men jag kan helt ärligt säga att jag inte har den minsta lust att sätta mig och leta. Så viktigt är det inte för mig.

Många här anklagar mig för att inte ha bevis och källor, inte någon av er har lyckats motbevisa med källor. Någon påpekade något om militären och trodde det var då ridkonsten började, men det orkar jag inte ens kommentera.

Nä när era argument tryter tar ni till personliga angrepp om min ridning och ridnivå. Det tycker jag är riktigt, riktigt barnsligt och lågt:mad:

Angrip gärna mina åsikter, men om mig och min ridning vet ni inte ett smack!

Men det är ju just fakta och bevis på att du har fel som du har fått? Du vägrar bara att se det. Nej jag vet ingenting om din ridning men jag ser dina åsikter och du har fått svar gång på gång, till och med i en länk när det gäller historia och att det inte har något med rörelser i hagen att göra alls. Det kallar du BS??? Fast du inte hittat ett enda belägg för din egen teori. Sen har du fått många många bra förklaringar vad en öppna är och vad den är till för och det vägrar du också ta på allvar. Du envisas med dina argument utan att komma med ett enda belägg för vad du säger. Nej den här diskussionen leder inte vidare nu. Jag avgår!

Jo, så kan en tränare säga, men då du inte tävlar på den nivån där öppna ingår , så är det säkert också så att din tränare menar 8 på den nivå du tävlar, och inte 8 på msv tävling.

För då säger jag samma, din häst är bl.a inte tillräckligt samlad ex för att få 8 på inridning, halt msv tävling, utan kan mycket väl få 8 på den nivå du rider och tävlar nu, då det ex inte krävs den form av samling.

Japp jag håller med om att tävlingsresultat säger en hel del om det man utför på den tävlingen. Men mycket annat spelar in som ni inte har en suck om, det gör mig upprörd, ja.

Näemen blir du upprörd? Vad konstigt att du blir upprörd när vi bara försvarar det som du argumenterar emot....Men när vi blev upprörda över dina angrepp då var det "roande"??

Du kan hitta filmer på de flesta av oss som finns i denna tråden så du kan lätt se om vi kan eller inte kan rida en tävlingsmässig öppna. Eftersom du inte "orkar" leta reda på filmer som stöder dina teorier utan hänvisar till nätet så gör jag det med, alltså hänvisar till filmer på oss som argumenterar här.

Jag kan rida en tävlingsmässig öppna, jag vet även hur den ska se ut rent teoretiskt. Därför vet jag hur många olika hjälper jag använder för att få min häst att utföra det rent praktiskt o då stör det mig nåt kopiöst när du försöker minimera ner den ansträngningen från min o min hästs sida till att det går att utföra med en vissling för det gör det inte. Att rida en riktig öppna är väldigt svårt men en otrolig känsla när hästen verkligen DRIVER framåt med korrekt böjning. Det är så långt från cirkuskonst man kan komma.

Skillnaden är att jag inte någonstans har nämnt något om någons ridning eller hästar. Jag diskuterar gärna men inte med folk som utan att ha sett vare sig mig eller min häst dömer ut både min ridning och min hästs rörelser. Jag har kollat på många filmer på många bukefalister genom åren, säkert även på er här i tråden.

Vissa rider bättre än jag och vissa sämre, vissa har bättre häst än jag och vissa sämre. Jag skulle aldrig få för mig att gå in och kritisera en film. Än mindre bedöma en ryttare och hennes häst efter två resultat på TDB. Kan man utläsa allt utifrån det så är det ju underbart.

Själv tycker jag att det är synd att inte mina tävlingar är filmade då jag pga nervositet inte minns ett smack av dem. Jag har däremot träningar filmade om någon kan berätta för mig hur man tankar över filmen från en vanlig videokamera till datorn, för jag vet faktiskt inte hur man gör det.

Jag diskuterar gärna men inte med folk som utan att ha sett vare sig mig eller min häst dömer ut både min ridning och min hästs rörelser. Jag har kollat på många filmer på många bukefalister genom åren, säkert även på er här i tråden.

Det är inte att döma ut din ridning eller inte heller din hästs rörelser att ifrågasätta dina åsikter här i tråden, dina åsikter där du menar att man mycket väl kan lära hästar visselöppna, att din häst gör korrekta och för tävling godkända tävlingsrörelser i hagen och däribland då öppna och nu då till sist: att öppnan ni gör på träning är fullt godkänd i tävlingssammanhang.

Att det sista även det blev ifrågasatt tror jag beror på att dina åsikter innan här i tråden är väldigt besynnerliga,jag anser att om man tror sig se godkända öppner för tävling i hagen, när det regnar och hästen därför viker sig, ja, då blir din trovärdighet vad gäller ridna öppner väldigt låg.
Detsamma när man som du menar att det mycket väl går att lära häst korrekt tävlingsöppna genom attt vissla, din okunskap om öppna lyser då för mig igenom.

Vi förstår uppenbarligen inte varandra alls, så det är ju lika bra att lägga ner.

Bara för att jag ser saker på öppnare sätt innebär det inte att det är okunskap.

Men som sagt, tackar för mig i denna tråden. Tackar även för alla PM, förstår nu varför ni inte vill outa er kunskap och åsikter öppet.

Vi förstår uppenbarligen inte varandra alls, så det är ju lika bra att lägga ner.

Bara för att jag ser saker på öppnare sätt innebär det inte att det är okunskap.

Men som sagt, tackar för mig i denna tråden. Tackar även för alla PM, förstår nu varför ni inte vill outa er kunskap och åsikter öppet.

Ett förtydligande- det är du som har skickat PM till mig, och det kunde varit trevligare, jag har inte skickat något PM till dig, inte ens svarat på det jag fick.

Och vi har fortfarande diskuterat öppna som den ska bedömas och se ut tävlingsmässigt, godkänt, ochjo, i just den biten är det okunskap om man kommer med påståenden du gör, med visslingsöppna och böjasigihagenkorrekt öppna.

Senast ändrad:

Men som sagt så ska jag tänka på det i framtiden och lägga källorna på minnet.

Lite roligt är det allt med er tydliga upprördhet, hur orkar ni?

När man är så tvärsäker som du är så är det alltid bra att kunna backa upp med källor. Det blir mer trovärdigt då.

Sedan får du gärna kalla mig för "du", och jag kan tala om för dig att jag inte är det minsta upprörd. Tvärtom, jag finner dina inlägg ganska roande i all sin naivitet. ;)

Jag tackade inte dig för något PM???? Jag tackade allmänt för alla PM jag fått från andra användare som har skrivit ett och annat till mig:)

Då ditt svar riktar sig till mig, och då du insinuerar med PM, kunskap som inte tål att outas offentligt, så tycker jag att du kan lägga ut det PM som du menar dig fått av mig........

Och det kan du såklart inte av anledning jag har inget skickat, ser ingen somhelst anledning att ta saker som detta via PM, det är viktigast att andra läser så ingen går på allt det där du påstår.

My bad:)

Nä jag menade alla de som skrev om hur det funkar här på Buke och hur trevliga alla är:angel:

Jag trodde i min enfald att det gick att diskutera något, men jag insåg inte att jag trampade på många känsliga tår.

Jag hävdar fortfarande, utan källor, att alla rörelser har sitt ursprung i hästens egna rörelser.

Jag vet inte om det genom vissling går att lära hästen just att gå i en öppna, men rent hypotetiskt borde det gå, okej den kanske inte blir tävlingsmässig. Men visslingen har jag inte hakat på så mycket heller utan mer att det borde gå med andra hjälper utan att man sitter på hästen.

För det mesta krumeluttar bara hästar i hagen och när man går med dem, men jag har vid ett par tillfällen sett riktiga wow-steg i naturliga situationer. Nu menar jag inte flashiga rörelser utan riktigt hur hästen i några steg riktigt bär upp sig.

Både när det gäller rörelser i frihet och mina egna öppna på träning så pratar jag om några steg. Detta hade ju aldrig funkat på en tävling då det naturligtvis krävs mer än ett par steg för en godkänd rörelse.

Jag tycker fortfarande att det är dumt att klanka ner personligt på någon för att stärka sina egna argument.

Jag tycker det är både intressant och viktigt att gå utanför ramarna, i slutändan visar det sig kanske att mycket är fel, men kanske också att mycket faktiskt stämmer. Man lär sig alltid något genom att ha ett öppet sinne, det är när man sluter sig totalt som kunskapen stagnerar.

Många tror att jag skrivit för att uppröra folk. Så är inte fallet. Jag lär mig alltid något om varje diskussion eller samtal jag deltar i, blir jag upprörd så frågar jag mig själv varför just detta var så känsligt.

Jag rider öppna med helt vanlig hjälpgivning, men det hindrar mig inte från att tro att det går att göra på annat sätt.

Men ni har helt rätt, när man kommer med idéer som helt motsätter sig det som är fakta idag ska man naturligtvis kunna styrka sina påståenden. Det har jag inte gjort. Mina kunskapskällor är en film här och en text där blandat med funderingar om varför och hur.

Tyck som ni vill om mina åsikter och funderingar och sätt att diskutera. Men snälla blanda inte in mig som person, min ridning eller för den delen min jättefina häst, för där är det faktiskt ni som utifrån rena spekulationer målar upp en bild som inte alls stämmer.

Problemet är att du provocerar väldigt mycket när du skriver att det går att lära en häst att gå i öppna genom att man visslar. Dessutom skriver du att öppna gör hästen i hagen också. Vi är MÅNGA som sliter vårt hår och efter många, många år, fortfarande tycker det är svårt att rida skolor. Så komemr du och skriver att man kan göra det simpelt. Dessutom skriver någon (du?) att det verkar som andra i tråden "överarbetar".

Nu har du ju mer eller mindre tagit tillbaka påståeendet att man skulle kunna göra en tävlingsmässig skola genom att vissla, eller att hästen gör en tävlingsmässig skola i hagen. Så det kan vi ju lägga ner.

Visst utgår allt från hästens naturliga rörelser. Finns det något vis en häst INTE rör sig? När hästar busar eller visar upp sig så springer de ju både framåt, bakåt, åt sidan, för piruettvändningar och trampar på stället, man kan ju bli förvånad över vilket stort register av rörelser en häst har! Men att påstå att det är det samma som tävlingsrörelsen är befängt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar