Usch, bantning hos barn känns så himla komplicerat. Själv lever jag mycket "på andra sidan" eftersom jag jobbar med ätstörningar av den restriktiva typen och bara tanken på att börja banta ett barn ger mig rysningar.
Övervikten är såklart allvarlig, och man behöver göra något. Men om jag hade varit förälder hade jag velat vara rätt så varsam med hur jag lade upp saker. Därför känns det som ett måste att ta kontakt med vården för att få experthjälp!
Matdagbok känns som ett bra första steg. Gärna något som hela familjen gör och att det introduceras på något roligt och äventyrligt sätt. Kanske som en tävling kring vem som kan vara mest noga med att fylla i matdagboken? (Och då inte någon matbelöning
)
Sen hade jag, precis som andra är inne på, lagt om kost och aktivitet generellt inom familjen. Bort med godis, chips osv. Byt ut gräddprodukter till lättare varianter och börja välja mer smala maträtter. Fördelen är ju att detta kan göras utan att barnet behöver informeras om att det har med vikt att göra. Tvärt om så skulle jag vilja att föräldrarna sade att "nu ska vi äta fruktsallad till fredagsmyset för det är så himla gott!" eller "den här nya maträtten verkar jättemumsig!".
Likaså med motion, jag hade absolut inte velat förmedla till barnet att familjen motionerar för att de är överviktiga, jag hade velat at föräldrarna förmedlade att de gör saker för att det är roligt! Få till så mycket vardagsmotion som möjligt och öka barnens fysiska lektid. Mycket bättre än att gå på gym tillsammans..
Föräldrarnas attityd är ju superviktig. Barnet snappar upp om föräldrarna suckar över att de inte får äta si eller så, likaså snappar de upp om vissa näringsämnen eller maträtter börjar ses som "förbjudna". Det vill vi inte föra över!
I mina ögon är det big NONO att prata med barn om kalorier, socker, fett, bantning osv. Samhället är liksom redan ätstört åt alla håll, gränserna mellan normalt hälsosamt leverne och att vara hälsosam på ett sjukt sätt är rätt så flytande och jag hade inte velat vara med om att förstärka detta till den kommande generationen..