Allt är inte så svart eller vitt i tillvaron. Om det bara vore att äta mindre och rätt och röra på sig så skulle inte övervikt finnas. Men det gör det ju, och ökar lavinartat i hela västvärlden. Föräldrar vill väl i många fall, men det är ett oerhört komplext problem att tackla. Jag tror själv mkt mer på beteendemedicinska insatser i multimediala team inom sjukvården än ännu fler fetmaoperationer, i synnerhet för barn och ungdomar. Att lägga ungar under kniven kan bara inte vara lösningen på ett ffa kognitiva problem. Sen att det finns operationer för vuxna säger jag ingenting om, även om jag tycker att man ska se upp med utveckligen och de långsiktiga effekterna.
Jag ser detta ofta i mitt jobb, det är mkt svårt att jobba med beteendeförändringar som ska vara bestående och vara livet ut. Det jag jobbar med nu är bland annat att arbeta med blivande förstagångsföräldrar för att bygga en relation och jobba förebyggande. Men det är svårt och kräver tid. Inte något som en pressad sjukvård kanske har tid med alltid även fast det skulle löna sig på sikt.
Hur har detta nagonting att gora med vad jag skrev?
Det ar valdigt svart och vitt att detta ar foraldrarna som i oforstand och lattja utsatter sina barn for fetma.
Och sedan valjer att inte helhjartat ga in och atgarda problemet - sig sjalva och deras vanor.