Hur är dvärgpincher?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Ja, de jag har träffat har varit trevliga och aktiva. Men hur är dem egentligen?

Min (något allergiske bror) och hans tjej ska skaffa hund.
Därför vill de ej ha en långhårig hund. Den ska gärna vara ganska liten också, då tjejen önskar det. Men min bror är väl inte så förtjust i de "typiska terriers" (då tänker jag främst på schnauzer, fox, border) Därför bara slog det mig att en dvärgpincher kanske passar..?

Min bror är uppvuxen med brukshundar och vill ha en aktiv hund som han kan jogga med, skulle helst vilja ha en schäfer. Hans tjej däremot upplever jag som en "vel-maja" så de ska nog inte ha en för tuff ras...

Därför måste jag ha er hjälp! Hur är Dvärgpinchern?

Sv: Hur är dvärgpincher?

Är din bror allergisk mot hundar? I så fall är det nog bättre att låta bli, och tänka på hälsan främst.

Dvärgpinschern är väl ganska tuff?

Ja,och det är ett helvete att bli av med hårstråna. De kryper in i möbler och kläder. Jag hittar ibland dobermanhår flera år efter att den sista lämnade mig. Då har de fastnat inuti täcken/kuddar och mattor.

ja jag har grand danois, och det är inte kul det här med pälsen, är faktiskt ett rent helvete. Hår överallt, högt och lågt!

Jag skulle aldrig rekomendera en korthårig hund till någon som är allergisk!

KL och allmänt svar

Ja han är allergisk men har levt med hundar hela sitt liv, så han vet vad han ger sig in på.

Kanske ska tänka om angående päls då.
Dock så fäller Schäfer så pass mycket att de inte funkar.
Tanken var väl att de inte skulle bli långa hår som ligger och samlar damm :angel:
Det bästa (som jag tror) är väl att ha en vovve som inte fäller så de kan åka iväg och trimma den då och då....
Men en terrier är ju alltid en terrier enligt min erfarenhet, några förslag?

Pudlar anses ju som bland de allergivänligaste hundarna bla eftersom de inte fäller håren utan man får klippa dom.

Jag vet en funktionshindrad kvinna som valde att ha en storpudel som servicehund bland annat därför. ( Eftersom hon ibland måste ta med sig hunden in i affärer ville hon att den allergimässigt skulle störa allmänheten så litet som möjligt.).

En pudel är ju dessutom intelligent och lättdresserad.

Håller man pälsen kortklippt och inte strävar efter utställningsfrisyr så är pudeln dessutom mycket lättskött-riktigt kortklippt päls och man behöver knappast ens borsta hunden.

/KT

Hans tjej däremot upplever jag som en "vel-maja" så de ska nog inte ha en för tuff ras...

Dvärgpinschrar är väldigt trevliga, men också tuffa hundar.
Är man inte konsekvent och tillräckligt tydlig som ledare tar dom gärna över och tar på sig rollen som flockledare.
Dom kräver dessutom en hel del mental stimulans, och har en aldrig sinande energi. Dom har dock en tydlig on/off knapp, för mina byrackor gäller antingen full ös, eller medvetslös. :angel:;):D

Okej. Jo de jag träffat har ju vart aktiva och det vill de ju ha. De har även varit mycket trevliga...de är ju just de där hur tuffa dom är som jag inte vetat...

Jag har bara lärt känna en Dvärgpincher (som ägs av Aningsfull här på buke), men min uppfattning är att man måste vara tydlig och noggrann för att det ska fungera bra.
Den hunden är otroligt pigg och aktiv, vill hela tiden vara med, vara i centrum och blir aldrig riktigt trött.
Det är tur för henne att hon är söt :p

Ja, de jag har träffat har varit trevliga och aktiva. Men hur är dem egentligen?

Min (något allergiske bror) och hans tjej ska skaffa hund.
Därför vill de ej ha en långhårig hund. Den ska gärna vara ganska liten också, då tjejen önskar det. Men min bror är väl inte så förtjust i de "typiska terriers" (då tänker jag främst på schnauzer, fox, border) Därför bara slog det mig att en dvärgpincher kanske passar..?

Min bror är uppvuxen med brukshundar och vill ha en aktiv hund som han kan jogga med, skulle helst vilja ha en schäfer. Hans tjej däremot upplever jag som en "vel-maja" så de ska nog inte ha en för tuff ras...

Därför måste jag ha er hjälp! Hur är Dvärgpinchern?

Dvärgpinschern är en clown, det händer alltind någonting där den är. Man måste vara konsekvent för att den inte ska hitta på sina egna små upptåg och den måste aktiveras mentalt för att inte göra det själv med saker du inte vill ;)

Jag kör agility och lydnad med min och det har inte varit någon dans på rosor då min hund är rätt lättdistraherad och inte alltid har fokus på mig men nu när hon snart är 2 år är det dags för officiell agilitystart nu till helgen och lydnadsstart till sommaren. DP är en ras som generellt mognar rätt sent men det är ju olika från individ till individ. Precis som Yeah säger så är det allt eller inget, och det kämpar jag med i lydnaden när hon väl gör saker gör hon de blixtsnabbt och med engagemang, men om något annat fångar hennes uppmärksamhet så gör hon det inte alls.

Ska man kolla på dp ska man kolla upp kenneln och föräldradjuren så de inte har mycket rädslor och att de går bra att hantera av främlingar då det finns en hel del rädslor inom rasen.

Sen har jag fått lägga ner mycket tid på passivitetsträning då min hund tycker det är trist när inget händer och då vill hon gärna hitta på saker själv...

Detta tycker jag är en beskrivande bild av DP :D

20035147.jpg

Varför ingen långhårig hund? Är själv allergisk, men tål i princip bara långhåriga, just för att de sällan har päls som yr runt och sprir mjäll.

*KL*

Underbar bild! :D

Till TS: Jag hade satsat på dvärgpudel (eller heter de toy) eller dvärgschnauzer!

Det är nog bäst att besöka uppfödare av raser man funderar på innan man börjar fundera mer allvarligt när man är allergisk. Det finns väl i huvudsak 3 saker man kan reagera på när det gäller pälsdjur. Det är saliv, päls eller hudavlagringar. Och så kan man förstås ha kombinationer av dessa. Först när man vet det är man säker. Min mamma är jätteallergisk mot salivutsöndringen t.ex, hon kan ha min systers 2 hundar sovande hos sig i 1 vecka utan problem, men dom får absolut inte slicka på henne, då svullnar hon direkt. Hon kan inte sitta nära dom om dom flämtar osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 451
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka