Hur är din häst försäkrad?

Io

Trådstartare
Vilse i försäkringsdjungeln.
Sitter och funderar massa på försäkringar hit och dit då jag snart ska köpa häst.

Vad har ni för försäkring/försäkringar på er häst och varför har ni valt det ni har? För och nackdelar?

Sv: Hur är din häst försäkrad?

jag har mina helförsäkrade, allt som går att ha i princip, dom har rätt till ambulans mm.
Jag vill ha dom fullförsäkrade för att aldrig behöva välja att avliva en häst som går att rädda till ett drägligt liv pga pengarna.

När jag köpte min häst, som tyvärr somnade in i sommras, så var Folksam billigast och bäst enligt vår efterforskning. Hästen A1-försäkrades för 10 000:- i LIV (samma summa som hos säljaren) och typ 40-50 000:- VET. Minns inte riktigt. Köpte honom för 8000 - travare.

När jag skaffar nästa häst nu så kommer jag återigen inte köpa en speciellt dyr häst. Jag kommer inte heller att vara beroende av att få ut försäkringspengar för att kunna köpa en ny häst om denna skulle tvingas avlivas av ngn anledning. Därför så kommer jag troligen inte att försäkra den speciellt högt i LIV heller, om ingen talar om för mig att det finns andra fördelar med det.

Det är för mig inte viktigt att få ut pengar för en död häst men jag var glad i sommras att jag kunde använda det jag fick ut på försäkringen för då slapp jag mitt i sorgen fundera över kostnaderna för avlivning och bortforsling av hästen. Så 10 000 var en bra summa. Sen blev det lite pengar över som går till nästa häst på ett eller annat sätt.

Jag sätter hellre ett högt belopp på VET och har en så låg summa som möjligt på LIV.

Ang vilket bolag man ska använda så får man nog gå igenom dem och läsa villkor, jämföra. Själv har jag varit väldigt nöjd med Folksam i alla avseenden. Har dem numera i både hus, bilar och hund. De var också lätta att ha o göra med när det kom till avlivningen av min häst. Inget krångel, inga dumheter.

precis så tänker jag också. Ingen snack om saken att pållen inte ska vara fullt försäkrad.
men hur mycket skiljer sig försäkringsbolagen från varandra egentligen? förutom priset då såklart.

de är så luddiga när man frågar dem.

Jag vet inte hur det skiljer sig, har alltid haft ett och samma bolag(det dyraste som börjar på A) :angel: och är mkt nöjda med dom än så länge. Därför vet jag inte så mkt mer än att prisskillnaden kan skilja rejält.
Har haft enstaka hästar försäkrade i andra bolag ifall jag tagit över deras försäkring.

Jag har haft nästan all mina hästar försäkrade i ett bolag som
börjar på F. Får man skriva ut namnet? Jag har haft en jäkla
massa strul med allt ifrån hjärtattack, pålagringar SI-leder, spatt,
kising spines o div annat. Mitt förs bolag har varit guld, aldrig
en sur min utan dom har ersatt allt. Dubbel vet vårds försäkring
rekomenderas + A1 åtminstone första året på hela hästens
inköpsbelopp. Sedan så kan man teckna en liten x-tra förs
för medicin o resor till vet. Tänk på att en buköppning kostar
en förmögenhet, då är det bra med dubbel vet vård. Lycka till :)

Min vbltravare är försäkrad för 10.000 liv och 60.000 vet.
Halvblodet är försäkrad för 60.000 liv och 60.000 vet (vilket ska höjas om ett par år).
Båda är försäkrade i Agria.

Vilse i försäkringsdjungeln.
Sitter och funderar massa på försäkringar hit och dit då jag snart ska köpa häst.

Vad har ni för försäkring/försäkringar på er häst och varför har ni valt det ni har? För och nackdelar?

Det är en klar fördel i försäkringssammanhang att "ta över" tidigare ägarens försäkring på hästen om ägaren har varit nöjd med bolaget. Om du inte gör någon ändring i försäkringen så slipper du karensdagar och annat. Men om du vill göra en ändring i försäkringen så krävs nytt vet.intyg och det blir karensdagar och då kan man lika bra byta bolag om hellre vill ha något annat (de begär då in ev journaler från gamla bolaget).

Vid köp av ny häst har jag haft kvar hästen i samma bolag i de flesta fall som tidigare ägare. De första åren har jag haft dem försäkrade i A1 för inköpssumman. Däremot har jag efter ca 2-4 år sänkt livvärdet av ekonomiska skäl just för att det blir så jäkla dyrt annars. Då har jag satt dem i ett värde som jag tyckt kännts rimligt att återfå om något skulle hända (många gånger ca 60-70% utav inköpssumman). På samtliga hästar har jag dock rejäla veterinärvårdsförsäkringar med den lägre självrisken (som dock blir lite dyrare).

Förnärvarande är samtliga mina hästar försäkrade i Agria som jag är MKT nöjd med.

Det här gäller en liten 08:a så hon är inte försäkrad än utan kommer blir det först när jag har bestämt mig. Så himla olika med självrisker och så där med.

En del har enbart fast och andra fast + rörlig. Har kommit fram till att det rent ekonomiskt skulle bli bäst att försäkra henne i if men jag har ingen erfarenhet utav dem som försäkringsbolag överhuvudtaget. sen funderade jag på om något utav försäkringsbolagen höjer premien om det händer något, dvs om man utnyttjar försäkringen?

Jag har min ponny försäkrad i IF.
Dagens saluvärde i liv (som dock kan anses lågt sen när hennes utbildningsnivå blir högre, men då kommer jag höja den) och högsta möjliga veterinärvård, eftersom hon är korsningsponny så blir det inga speciellt dyra försäkringspremier (under 2000 per år).
Hon inte haft några problem *peppar, peppar* så jag vet inte hur dom "reagerar" då.

kl

Jag kommer inom kort att köpa en häst och är också vilse i denna försäkringsdjungel.

Vilket sätt är det bästa att försäkra hästen? Inköpskostnaden i liv och för vet.kostnad samma? Vad innebär att hästen är försäkrad utan reservationer, och kan man försäkra en häst för dolda fel, och i såfall, efter vilka förutsättningar? Röntgen etc? Försäkringsinsatta, berätta nu allt ni vet om detta! A2-försäkring är bara för akuta olyckor, att man endast får ut pengar för akuta olyckor som innebär avlivning? Gud, jag fattar ingenting. haha

Bägge full liv. Den ena veterinär 100.000:- och den andra veterinär 50.000:-

Det här gäller en liten 08:a så hon är inte försäkrad än utan kommer blir det först när jag har bestämt mig. Så himla olika med självrisker och så där med.

En del har enbart fast och andra fast + rörlig. Har kommit fram till att det rent ekonomiskt skulle bli bäst att försäkra henne i if men jag har ingen erfarenhet utav dem som försäkringsbolag överhuvudtaget. sen funderade jag på om något utav försäkringsbolagen höjer premien om det händer något, dvs om man utnyttjar försäkringen?

Jag har haft en utav mina hästar försäkrad i If under många år. Under den perioden var hästen drabbad utav flertalet skador och klinikbesöken var många. Och några problem i de fallen var det aldrig. Däremot så har jag aldrig behövt utnyttja någon A1 förs. så jag har ingen erfarenhet av hur det är på att hantera de ärendena (som ju oftast brukar vara det som leder till missnöje hos konsumenterna).

Hur det förhåller sig idag vågar jag inte svara på för det var längesedan jag kollade över olika försäkringar men DÅ (för ca 6-7 år sedan) så blev den typen av försäkring som jag ville ha (hög veterinärvård, låg självrisk) betydligt billigare i Agria. Men mkt har nog hänt med premierna sedan dess.

Ang. vilken typ av självrisk som är bäst varierar från häst till häst tycker jag. På min olycksfågels försäkring och den unge vill jag ha så låg självrisk som möjligt. På den ene som *peppar, peppar* aldrig utnyttjar sin försäkring har jag valt en något högre självrisk för att få ner premien. Däremot hade jag den första tiden (samtidigt som jag hade beloppet kvar på inköpspriset på livvärdet) den lägre självriskvarianten även på den. När ett par lugna år förflutit valde jag den något högre självriskvarianten. För fördelen är ju att man kan göra förändringar för vart år. De första åren efter köp av dyra hästar känns det bra att ha en "superförsäkring". Det känns också då tryggt att ha så låg självrisk som möjligt. Vill man sedan förändra efter ett par år för att man upplever att man relativt sällan behöver utnyttja sin försäkring så kan man göra det när det är dags för nytecknande.

Så mitt råd är alltså att A1-försäkra i inköpssumman som livvärde. Ha vet.försäkring i högt belopp (varierar ju från bolag till bolag) och ha så låg självrisk som möjligt den första tiden efter köp då det ger en väldigt skön trygghet. Vill man sedan komma ner i kostnader kan man förändra längre fram när man har lite mer kött på benen ang hur ofta man behöver utnyttja sin försäkring (har man inte haft ett enda besök under ett par år så har man ju oftast i sin budget en bra marginal för att kunna våga ha en högre självrisk. Har man råkat ut för ett par trubbelår med mkt besök så uppskattar man oftast att ha låg självrisk om man inte har en väldigt stark ekonomi).

Jag har min häst i hälften av köpesumman i A1 och andra hälften i A2. Sen har jag något tillägg som gör att det täcker lite mer än en normal A1. Det blev en rimlig premie, och *peppar peppar* så är han en extremt frisk häst. Inte varit halt eller något på 3½ år som jag har haft honom. Min andra häst hade jag A1 försäkrad. Och det var jag glad över efter som hon var för mig ganska dyr(allt är relativt) i inköp och jag var tvungen att ta bort henne 1 år efter jag hade köpt henne.

Min lilla dam är försäkrad Liv för 30 000 kr och sen en vetvårds försäkring upp till 60000 betalar strax över 3500/år för den. Kommer inte ihåg exakt nu :)

Mina hästar är försäkrade 10 000 reps 12 000 i liv (det är alltså köpevärdet på hästarna). Full ersättning oavsett dödsorsak - det är viktigt för mig! På senaste hästen hade jag endast begränsad ersättning. Jag fick halva livvärdet om hästen fick avlivas pga icke akut skada, vilket var strålbensfaktur i mitt fall. Hade hästen behövt avlivas akut på plats t.ex. pga benbrott hade jag fått hela livsumman. Kändes snopet, men man lär sig av misstagen.

Är osäker på vad nordsvensken har i vet.vård faktiskt men tror det är 25 000. Fullblodet har 60 000. Skulle gärna höja nordisens lite, får kika på det.
De är försäkrade i Agria och tycker jag fick ett bra pris också.

det bästa hade ju varit om den hade försäkrats från start, då får man en dolda fel försäkring så länge hästen är kvar i samma bolag, gäller iallafall mitt bolag. så jag har försäkrat mina föl från dag 3 ungefär

När jag skulle försäkra alla mina ringde jag runt till alla bolag och jämförde villkor och priser. Iom att det är 5 hästar det handlar om ville jag såklart ha så mkt som möjligt för så låg månadskostnad som möjligt. Upttäckte att det skiljde sig så mkt som 9000kr/månad :eek:mellan det billigaste o dyraste bolaget men hyfsat lika villkor.

De tre vuxna hästarna har 80.000kr i livvärde var samt 50.000kr i vet.vård. De har även användbarhet på 80.000kr i A1 tävling resp A7 avel.

Fölet har en A1:a på upp till 50.000kr vet.vård samt 30.000kr i liv. 1åringen är triangelmärkt men har en A1:a på 50.000vetvård samt endast 10.000kr kvar i livvärde.

Jag betalar sammanlagt ca:1500kr/månad för alla hästar. Har en självrisk på ca:2500kr + 10%. Hade gärna sluppit % men då blir det mycket dyrare i annat bolag per månad.

hur är det med sjukhusvistelse? går försäkringarna in och täcker om man t ex akut måste operera och hästen behöver stå kvar på kliniken 1 vecka? för det är ju verkligen något som kan svida i fickan!

Senast ändrad:

det beror ju på vad för försäkring du har. jag har if med veterinärextra till mina hästar. Den täcker rehablitering och mediciner samt veterinärens resor. Jag har aldrig haft några problem med att få ut pengar, snarare tvärt om. Jag ringde till dem ang ett recept för att höra mig för om vart kvittot skulle skickas. De undrade då bara vilken summa och vart jag ville ha in pengarna. Dessa fanns sedan dagen efter på mitt konto!

Jag tycker man ska akta sig för försäkringar med ex 10% utöver självrisken. Det är inte värt de ynka kronorna man sparar in i slutändan om det händer något. Det kan bli ruskigt dyrt!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 437
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 578
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 573
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar