Hur är din häst försäkrad?

Sv: Hur är din häst försäkrad?

Går hästen igenom en besiktning så tror jag att du kan teckna en ny försäkring i annat bolag utan reservationer..

Du har alltid reservationer mot allt som förelåg innan försäkringen tecknades. Och du är skyldig att uppge tidigare skador etc.

Tyvärr.

Det är det som ligger till grund för att man inte ska byta bolag. En kärnfrisk häst som seglat genom sin veterinärbesiktning, och som man byter bolag på vid 7 års ålder. Försäkringsbrevet utan reservationen. Men som vid nio års ålder blir halt pga OCD (lösa benbitar) i någon led. Där riskerar ägaren att inte få ut varken vetvård eller liv. För den lösa benbiten fanns innan försäkringen tecknades.

På samma sätt så sätter ofta bolagen reservationer båda bak te x på en häst om haft kotledsinflammation vänster bak innan bytet. Även om den gått igenom vetbes.

Och det jävliga är att även om försäkringsbrevet är rent, så finns alltid den generella reservationen mot fel som förelåg innan tecknande, i de allmänna villkoren.

Mina hästar är försäkrade i IF med veterinär extra, täcker mediciner och allt sånt. Veterinärvård för 100 000 kr. Livdelen lägre än deras värde, bara 30 000 kr. Annars blir premien för hög. Anser det viktigare att jag kan behandla dem fullt ut om de blir sjuka än att jag får tillbaka hela värdet om de skulle dö (vilket jag ju hoppas inte är så stor risk för att de gör).

Jag har alla mina/våra djur försäkrade hos Agria och med maximal veterinärvård. Halvbloden har förutom max vet även dolda fel-försäkring och jag får ut för vård, mediciner, ambulans mm för samtliga. Skulle aldrig drömma om att ha låg veterinärvård på våra djur, i de fallen är de försäkrade över öronen.

Är så tacksam att jag hade mitt fullblod fullt försäkrad när hon stod på Ultuna, personalen frågade och poängterade ofta hur viktigt det är med att försäkringen skulle täcka behandlingarna hon fick så jag inte skulle få mer problem pga ekonomin.

Tyvärr så hjälpte ingenting men jag slapp den ekonomiska smällen på 70' som jag annars blivit skyldig för behandlingar, ambulans, avlivning och destruktion. :(

*KL*

Jag har tiotalet hästar och började för något år sedan att kolla runt på de olika bolagen efter att ha haft Folksam i flera år. Jag fastnade för IF som jag ansåg var det enda alternativet och det slutade med att jag blev ombud för dom! :D

Det jag fastnade för var dels den fasta självrisken, möjligheten att påverka premien genom en högre självrisk, deras snabba handläggande och ersättning vid skada samt att det fanns ytterligare en användbarhetsförsäkring att välja på förutom den vanliga A1. För mig som uppfödare var det också positivt med föl och fosterförsäkringen inbakad i livförsäkringen samt en dolda fel försäkring som gäller även omköparen bryter försäkringen! och dessa fördelar fastnade jag för innan jag blev aktuell som ombud...:grin:

Jag har valt att ha mina avelsston försäkrade i en del sporthäst (en enklare formav A1) och en del i ren liv (A2) för att ha råd att ha dom liv försäkrade i något sånär deras värde. Här i ligger då också föl och fosterförsäkringen så jag slipepr teckna det extra.Utöver det vanlig normal veterinärvård.

Unghästarna/tävlinghästarna har jag lagt i en del A1 samt en del A2 liv och veterinär Xtra.

Vi har två arabston 4 resp 6 år. Båda är A:1 försäkrade med 40000 i liv och dubbel vet. vård (= 100000). Nyligen tecknade jag även Rehab på båda.
Hästarna är försäkrade hos Folksam därför de var absolut billigast för araber.
Ingen av hästarna var försäkrade när vi köpte dem.:bow:

Jag har en skogsmulle ponny.

Hon försäkrades i A3, livförsäkring 25 000, vet vård 50 000 och självrisk på 1900kr + 20%.

Men inbetalningskortet kom för nån månad sen så stog det helt plötsligt att hon var försäkrad i A1, och samma årspremie..

Man tackar :D

Även jag är mycket nöjd med IF, och deras extremt snabba och enkla handläggningar är en lisa. En sak man ska vara medveten om med IF, så man slipper bli arg och upprörd som hundägaren som fick en helsida i Råd och Rön härförleden är att IF:s bonussystem skiljer sig från de andras.

Man får premiesänkning nämligen vid skadefria år. So far inget konstigt, Sveland har också premierabatt, Agria har självriskrabatt. MEN, IF gör det 'baklänges' mot de andra. I IF så vid nytecknande börjar man med full bonus. Om man sen utnyttjar försäkringen så höjs premien nästa år, har man en skada då med, höjs premien igen. Om jag minns rätt (kan kolla) är det max 24% den kan stiga mot ursprungspremien. Men det systemet gör att när man jämför försäkringspremier, så frågar du Agria får du premien utan bonus när du tecknar, och hos IF med full bonus. Vilket gör att det blir lite orättvis jämförelse så, kikar man bara på premie och därför väljer IF, och sen har otur, är risken man blir irriterad för hux flux är den inte så billig längre.

Personligen har jag inget emot systemet alls, men om man inte förstått hur den fungerar kan man bli arg. Hundägaren i Råd och Rön var mycket arg och besviken och kände sig lurad.

Min premie höjdes med 492 kr/år (41 kr/månad) just pga skada under föregående försäkringsår. Så inga jättepengar, och hade han inte varit skadad hade han ju inte fått höjningen. Men är bra att veta, så man är medveten om att och varför man får premiehöjning OM man har utnyttjat försäkringen ett år.

Tack! Detta har jag hört talas om och det är väl kanske inte det första ombuden talar om för en när man ringer och talar med dem...

Nja riktigt så är det inte...

Det finns 13 bonusklasser där 13 är full bonus. Man börjar alltid i bonusklass 10, så du kan alltid förbättra din bonus från början, och ju fler klasser du har hoppat upp innan en skada desto bättre. Om du däremot börjar med skador så går du givetvis nedåt i bonusstegen med 8% per självriskperiod och år.

Ah, tack. Skulle stått 'börjar med bonus' och inte börjar med full bonus i mitt inlägg alltså. Tack för du korrigerade.

Men synd de inte är övertydliga med det, dels för det gör prisjämförelser lite skeva, men ffa för att isf skulle folk som t ex den där hundägaren behöva bli så förbaskade.

Fast enligt IF kan man halka ner max 4 bonussteg, dvs 24% premiepåslag totalt (även om det blir mer i realiteten, iom att det höjs med 8% i taget), och det stämmer inte med att man börjar på 10, för då är det ju 10 bonussteg man kan halka? Dvs med en jävla otur kan man åka på en premiehöjning med 80% över 10 år?

He he bra detta för nu får jag tänka till :devil: (tänk på att jag är ny :angel:)

Jag skrev fel (ber om ursäkt), man börjar på klass 10 men det finns inte 13 klasser utan 9, det börjar på bonusklass 5! (finns säkert någon logisk förklaring till detta :grin:) Men faktum kvarstår att man kan klättra både uppåt och nedåt.

Vid första självriskpoerioden halkar man ett steg och vid andra och tredje skadan/självriskperioden två steg. En självriskperiod är 100 dagar. Men det klart om man har tre så stora skador varje år är man ingen bra affär vare sig för sig själv eller sitt föräkringsbolag och då får man nog dyra premier hur man än gör ;)

Fast nu är det riktigt förvirrat?? Som sagt, deras regler har jag inget emot i sig, men de kunde vara tydligare :devil:

Alltså år ett, så om du har använt försäkringen halkar du väl ner ett hack, oavsett om det är en eller 4 skador?

'Bonussystem för veterinärvård.

För varje år försäkringen inte behöver användas får du 8% i rabatt på priset för veterinärvård. Om försäkringen används under året minskas bonusen med lika mycket. Du kan maximalt få 24% rabatt'

Ovanstående är ur försäkringsbrevet, hittar inte ett ord i allmänna villkor/försäkringsvillkor om bonussystemet dock.

Jag minns faktiskt inte om mina skador hamnade inom samma självriskperiod, jag tror faktiskt de gjorde det, så ingen ledning där.

Dock anger de inte bonusklass på försäkringsbrevet. Det enda som står är 'Bonus: 0%', förra året, första året jag hade honom försäkrad, stod det 'Bonus 8%'. Jag tog iofs över en befintlig försäkring, men både tredubblade livbeloppet och bytte till mer heltäckande försäkringsform. Hästen hade inte utnyttjat sin försäkring innan. Så jag misstänker att jag fick bonusen som för en nyteckning (de brukar ju inte flytta med bonus de andra bolagen iaf, varken Sveland eller Agria flyttar med bonus om en försäkring övertas, tyvärr)

Så, ska man tro det så börjar man/jag på en bonus på 8%. Men det skulle ju isf innebära att om jag så åker jojo till veterinären i år, så kan jag inte få dyrare än i år? För vad ska de skriva nästa år annars, 'Bonus -8%'?

Snurrigt blev det som sagt...

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inget i liv utan bara aktiv veterinärvård plus kostar 1.198:-/år.

Självrisk 2.800- 600 (intjänad självriskrabatt) + 20 % rörlig.

Tog henne som oförsäkrad som fodervärd från början....

Har A...a . Har aldrig använt mig av dem och vet inte hur de fungerar vid behov.

Jag har två hästar. Dock så är bara den ena försäkrad pga att varmblodet är 21 år och inte varit försäkrad på flera år, så vi får inte försäkra honom på något sätt. :crazy: Det är lite läskigt, eftersom att han är så pass gammal och vi fortfarande åker ut på småtävlingar och träningar.. Men så är det ju :mad:

Unghästen är försäkrad i IF, A:1 försäkring med en massa tillägg.. Vet inte exakt vad mamma tog, men det var mkt, eftersom att han ska gå ponnytrav, så tog vi allt nu, ist för att behöva försäkra om när han ska startas :D :banana:

Så här är det när det gäller If.
Tidigare fick man hela 16 % i bonus vid nytecknade (alltså för två skadefria år direkt)
För ca ett halvår sedan (lite osäker på när) så ändrades det till att man numera börjar på 0 bonus.
Sedan kan det alltså bli både lägre och högre om djuret är skadefritt (gäller samliga djur, häst, hund och katt)
Max bonus och max malus är fortfarande 24%.
Däremot har djur under 3 år en 10% lägre premie.

Något många blandar ihop är If + rabatten som man får om man har andra försäkringar i If (bil, hem osv)
Där kan man få upp till 20% lägre premie på djuret (om man har minst 4 sak försäkringar)

Hoppas ni hängde med, annars fråga igen!

För cirka ett år sedan minst ändrades det isf till 8% i bonus. Min har årsförfallo 1 december, och han fick 8% vid nytecknande 1/12 2007?

Men i övrigt är vi överens nu med infon jag fått, att premien kan öka/minska med max 24%. Fast det är inte 24% egentligen om man ska vara petig.

Premie år 1 med 0% bonus = 1000 kr.
År 2 med 8% påslag = 1080 kr
År 3 med 8% påslag = 1166,40 kr
År 4 med 8% påslag = 1259,70 kr

Totalt påslag över 4 år = 259,70 kr
24% på 1000 kr = 240 kr

Det blir ju i slutändan högre än 24% iom att ökningen räknas på föregående års premie?

Åt andra hållet så 1000 kr åt ett med 0% bonus.
År 2 med 8% minskning = 80 kr bonus = 920 kr
År 3 = 73,60 kr bonus = 846,40 kr
År 4 = 67,70 kr bonus = 778,70 kr

Total premiesänkning = 221,40 kr
24% på 1000 kr = 240 kr.

Där blir det i slutändan en lägre minskning än 24% iom att bonusen räknas på föregående års premie?

Om man 'hoppar upp och ner' mellan bonusgrupperna blir det andra siffror med, om du börjar med 8% bonus, tappar den och är uppe i 8 + 8 % påslag, och sen får skadefria år, osv..

(För enligt uppgift räknas bonus och påslag på aktuell premie för förra året, och just så har de gjort på min herre med)

Hade totalt glömt bort att de gick från 16% på nyteckning till 8% du har alltså helt rätt!
Men nu är det 0 % på nyteckningar.
Rätt logiskt egentligen tycker jag.

Japps, iofs var det snällt att börja på lite bonus, fin gest.

Och jag tycker systemet är helt okej, men med tanke på att vissa ( t ex hundägaren i råd och rön) helt missat det och sen blev skitsur och ylade om lurad av försäkringsbolaget (som var som fet rubrik på förstasidan med) och ingen ide ha hunden försäkrad bla bla så borde de kanske vara tydligare med det.

Japps, iofs var det snällt att börja på lite bonus, fin gest.

Och jag tycker systemet är helt okej, men med tanke på att vissa ( t ex hundägaren i råd och rön) helt missat det och sen blev skitsur och ylade om lurad av försäkringsbolaget (som var som fet rubrik på förstasidan med) och ingen ide ha hunden försäkrad bla bla så borde de kanske vara tydligare med det.

Tyvärr spelar det inte så stor roll hur tydligt man än försöker skriva villkor, folk läser dom inte…
Eller också förstår man dom inte (aldrig lätt att läsa villkor)

Men numera har If skrivit ut mycket information i försäkringsbreven, det är ju bra?
Mjaa nu klagar ”folk” istället på att det är för mycket text….:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 437
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 578
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 573
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar