Hur är din häst försäkrad?

Sv: Hur är din häst försäkrad?

jag funderar ju också på att ta if, då med vet ext. täcker den just sjukhusvistelse?

den täcker i stort sett allt beroende på om du har reservation eller inte. villkoren finns att läsa på deras hemsida!

*kl*

Min står i Agria med noll i livvärde och 120.000:- i utökad vetvård. Har inte varit några större problem förutom att de inte vill ersätta stötvågsbehandlingen i somras (men det vill tydligen inget bolag) och att de tyvärr har gått ifrån den fasta självrisken. Har numera 2.800:- + 20% rörlig självrisk. Ska nog ändra till lägre självrisk men högre premie till nästa period. Vi har varit mycket på klinik...

Jag har mitt isissto i sveland. Jag betalar ca 3500kr om året. Jag har livet i 30 000 och veterinärvård upp till 100000. Självrisken ligger på 1900kr.

Jag har valt att skaffa försäkringsbolag med fast självrisk då jag vet att jag kan få fram 2000 kr utan problem, men skulle kunna få problem att hosta upp en massa tusenlappar.

Hej jag har mitt Frieser sto försäkrat till 80000 liv och 100000 vet. + då finns en extra försäkring som täcker medecin och rehabilitering för 250/år
Det betalar jag ca 850kr/månan för vilket jag tycker är överkomligt. Hade en Friesekille försäkrad i samma bolag han avled dessverre i sommras och då fick jag ut varenda krona 3 dagar tod det oxå. Då hade jag råd att köpa en ny häst. Var tvungen att ha nått att fokusera på annars hade ja följt med honom till Nangiala!!!

Jag har båda försäkrade hos Folksam, A1 försäkring, det blev billigast för mej och den hästras (halvblod)jag har. Ringde runt och jämförde innan...
Ringde en försäkringsförsäljare från en annan firma till oss, men till och med hon sa, att deras försäkring med samma villkor, skulle bli bra mkt dyrare hos dom...så hon var ärlig iallafall..
Fast det är jättedyrt, men jag betalar in en mindre summa varje månad.

Jag har min livförsäkrad för inköpspriset 20 000 kr och veterinärvårdsförsäkrad för 100 000 kr. Vetvårdsförsäkringen är lite extra och täcker allt som inte är lynnesfel hos hästen, kastrationer, tand- och bettproblem som inte är direkt resultat av en skada, vargtänder, vaccinationer och dräktighetsbehandling. Allt annat och även kringkostnader täcks.

Fast självrisk på 2500 kr och allt kostar mig 1800 kr per år. Hästen är en nordsvensk.

Jag ville ha fast självrisk och hög veterinärvårdsförsäkring. Om jag måste avliva struntar jag lite i pengarna, men att behöva ta bort hästen pga pengar vill jag inte hamna i. De bolag som har fast självrisk plus 20 % rörlig gick bort direkt. Jag vill veta att om jag har den och den summan får min häst alltid vård.

full vet vård o liv 50.000.
självrisk på 1200 kr.

kostnad: 123 kr/månad

LÅga livvärden, maxad vetvård. Jag vill inte hamna i en situation där jag inte har råd att ge hästen den vård den behöver/som skulle vara bäst för den.

Så för att hålla premien på en rimlig nivå men samtidigt ha ett gott skydd så lågt livvärde men hög vetvård.

Fbl står i 15 K i liv och 100 000 kr i vetvård. Fast självrisk, täcker rehab, mediciner, veterinärens resor etc.

Welshen står i 10 K i liv (ska höjas) och 100 000 kr i vetvård. Fast självrisk, tyvärr täcker det inte mediciner etc.

Jag ska byta försäkring så snart min häst blir frisk igen. Nu är han försäkrad i agria.. kostar 4000 om året. har en själv kostnad på 2800kr och sen är det 20% på övriga beloppet.... fick en vet räkning på 10 000 och försäkrings bolaget täckte inte änns halva den summan :(

Hästen är den enda av mina djur som har liv försäkring (A1) skulle aldrig få ihop de pengarna en gång till om det värsta skulle hända.
En ny hund klarar jag, det är inte dom summorna.

Vet extra tyckte jag var självklart vill ha det maximala eftersom min börs är liten...
Så det har jag på samtliga, både hästen och hundarna.
Som flera skrivit skulle aldrig ville hamna i en situation där jag inte har pengar till veterinären

Däremot har jag för att få ner premien valt den höga självrisken 4000:-
Har tack och lov friska djur och än #peppar, peppar# inte behövt utnyttja försäkringen på någon av dom.
Perfekt med fast självrisk, har 4000:- alltid liggande om något skulle hända, skönt at veta att mer kommer jag i vart fall inte att behöva betala, vid en direkt regalering på klinik.
Bolag? If naturligtvis

Våra kallblodshästar har inte varit dyra i inköp (15 000, 15 000, 0 respektive 1500) och vi har satsat mer på veterinärvårdsförsäkring än liv. Tre av dem har 120 000 i veterinärvård och den fjärde har 60 000. För samtliga gäller maximal (eller heter det utökad?) där man får ersättning för mediciner mm.
Livförsäkringarna är på 20 000, 15 000, 20 000 respektive 5 000.

Hästarna är försäkrade i Agria och premien är 6800/år för alla fyra.

Du vet att du får reservationer för alla problem han haft innan om du byter va? =/

Vaaa! Ånej!..Han var hallt på båda bak.. betyder det då att nästa försäkringsbolag inte kommer täcka hälltor på bakbenen? Även om han blir helt friskförklarad, innan man byter försäkring?

Ja, mest troligt.

Allt som fanns innan försäkringen tecknades, oavsett om det var känt eller ej, får man reservationer på.

Så om han blir halt bak igen kommer de anse att problemet ju funnits tidigare.

Därför man inte ska byta bolag om man kan undvika det.

Jag har 7 hästar försäkrade hos Agria, betalar ca 800kr i månaden för det (kom på att hunden o katternas försäkringar är inräknade där oxå). Har shettisarna, 6st, livvärdes försäkrade på ca 5000kr o araben på 20 000kr o alla har veterinärvård på 60 000kr. Självrisken är lite i högsta laget tycker jag, 2800kr+20% rörlig. Varje självriskperiod är på 125 dagar.
Men vem har sagt att det är billigt att ha häst?:o

Jag ska byta försäkring så snart min häst blir frisk igen. Nu är han försäkrad i agria.. kostar 4000 om året. har en själv kostnad på 2800kr och sen är det 20% på övriga beloppet.... fick en vet räkning på 10 000 och försäkrings bolaget täckte inte änns halva den summan :(

Räkna med reservation för hälta i bägge bakbenen om du byter försäkringsbolag.

Jag vet att det är dyrt o behandla häst, hade själv en fölunge som stog på klinik ett dygn pga kolik, det kostade över 10 000kr, försäkringen tog ungefär hälften. Blir han dålig igen inom 125 dagar så betalr jag bara 20% av behandlingen, självrisken är ju liksom redan betald

hur är det med sjukhusvistelse? går försäkringarna in och täcker om man t ex akut måste operera och hästen behöver stå kvar på kliniken 1 vecka? för det är ju verkligen något som kan svida i fickan!

Det beror nog på försäkring. Min har täckt allt hittills. B.la en helg på strömsholm med akut kolik. Skönt att slippa ta hela den smällen ur egen ficka.

Våra kallblodshästar har inte varit dyra i inköp (15 000, 15 000, 0 respektive 1500) och vi har satsat mer på veterinärvårdsförsäkring än liv. Tre av dem har 120 000 i veterinärvård och den fjärde har 60 000. För samtliga gäller maximal (eller heter det utökad?) där man får ersättning för mediciner mm.
Livförsäkringarna är på 20 000, 15 000, 20 000 respektive 5 000.

Hästarna är försäkrade i Agria och premien är 6800/år för alla fyra.

Du verkar ju ha hittat ganska rätt Immer:)

Till TS. jag är också av den typen som hellre har lågt livvärde (hade inget alls faktiskt på mitt vbl sto som jag nyss tagit bort) Men däremot ska det alltid finnas vet. vård
Hade vet. för 100 000, inga problem med bolaget när vi behandlade på klinik
1850:-/år gav jag för den försäkringen.

Nu väntar jag en ny pålle snart... kommer nog att sikta på 20000 liv och 100000 vet.vård denna gång.

Går hästen igenom en besiktning så tror jag att du kan teckna en ny försäkring i annat bolag utan reservationer..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 245
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 472
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka