Hur är det egentligen??!

P

Prickigt

Hur är det egentligen med att tävla på islandshäst? På islandshästtävlingar så får ju vuxna rida på islandshästar, men om man skulle vilja starta i en hopptävling nån gång med sin isis, räknas då islandshästen som ponny och att bara ungdomar och barn under 18 får tävla den, eller får vuxna även tävla islandshäst på andra tävlingar, om en vuxen tävlar den kan den väl inte tävlas som ponny? Men kan man tävla en islandshäst bland stora hästar då istället?

Ni måste hjälpa mej med detta då jag har klurat på det där väldigt länge! :angel:

// Malin ;)

Sv: Hur är det egentligen??!

Nu har jag aldrig tävlat hoppning, men jag TROR det funkar såhär:

En islandshäst har ju ponnymått. "Ponnyklasser" får man tävla tills ryttaren är 18 år. Är ryttaren över 18 år får man starta i "storhäst-klasser" fastän hästen har ponnymått.

Rätta mig gärna om jag har fel.
(Ursäkta min terminologi, är lite trött nu på kvällskvisten.. :crazy: )

Den har ju ponnymått. Får alltså enbart tävlas av ungdomar på ponnytävlingar.
Måste mätas upp till storhäst om man ska tävla när man är över 18.
De gör väl ingen skillnad mot andra ponnyraser för att det är en islandshäst.

jo, för islandshästen är ingen ponny ;)

Men ja, som ovanstående har sagt så tävlas islandshästen som ponny på hopptävlingar, däremot finns det ingen åldersgräns om man startar i clearrounder, jag tävlade ponny i clearround när jag var över 18...

Klart den är! Den HAR ponnymått, det vet du väl om? ;) :angel:

Clear rounder får man väl tävla ändå på vissa stället, varken man har ponny lr ej. Men man får ju inte tävla ponnyklasser (lb osv) som 18år+.

Orsaken till detta fenomen beror på att vi har olika tävlingsreglement, TR och för islandshästar gäller FIPO.

på valiga små klubbtävlingar får man tävla islänning i storhästklass som vuxen. hur det är på högre nivå vet jag inte. har man en unghäst (upp till 6 år tror jag) får man tävla ponnyklass trots att man är vuxen. men då rider man utom tävlan. man tävlar alltså inte mot de äldre. möjligtvis att det är så på små tävlingar där dom inte följer tr.

På island finns inga ponnymått, så nej.. Islandshästen är ingen ponny...

Island har bara islandshästar och alltså följer de resten av världens måttstandard, vilket också gör att islandshästen är en häst och inte en ponny.... Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå... ;)

Jag har tävlat med min islänning. Inte islandstävlingar då, utan vanliga :) Då klassas islänningen som ponny!! Fast jag är ju under 18 och vet inte hur det fungerar för dem som är över 18.

På island finns inga ponnymått, så nej.. Islandshästen är ingen ponny...

Island har bara islandshästar och alltså följer de resten av världens måttstandard, vilket också gör att islandshästen är en häst och inte en ponny.... Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå... ;)
Jo, på Island är det säkert så. Men en islandshäst ska inte specialbehandlas i tex sverige. De har ponnymått, och räknas alltså som ponny på hopp/dressyr tävling.

Jag har tävlat med min islänning. Inte islandstävlingar då, utan vanliga :) Då klassas islänningen som ponny!! Fast jag är ju under 18 och vet inte hur det fungerar för dem som är över 18.
Precis, i sverige är det en ponny. ;)

Exakt! och samma regler gäller för islänning som ponny när det är vuxen som rider. dvs. är hästen över 6 år ska den ridas i storhästklass. är hästen under 6 år går den unghästklass ponny eller ponny utom tävlan=)

Clear rounder får man väl tävla ändå på vissa stället, varken man har ponny lr ej. Men man får ju inte tävla ponnyklasser (lb osv) som 18år+.

Min har inte ponnymått :angel:
så det är inte ALLA som är "ponnyer"

Ja, för er inbitna "storhäst"-människor ja.
Islandshästen har ett arv och är så renavlad som en häst kan bli, det finns inga inblandningar av andra raser i den isländskaaveln.

Jag blir inte svensk för att jag flyttar från norge till sverige, jag behåller mitt ursprung, likaså om jag föds i Sverige med en HELT norsk familj, jag är fortfarande norsk..

Jo, på Island är det säkert så. Men en islandshäst ska inte specialbehandlas i tex sverige. De har ponnymått, och räknas alltså som ponny på hopp/dressyr tävling.

Här hänger jag inte med, vem bestämmer det? Du?
Jag har inte läst någonstans att så är det...
Vi i Sverige har knappast rätt att styra och ställa på det sättet väl?

Då tror jag att jag tänker börja bestämma att alla hästar över 1.55 i mankh är a-ponnyer.

Min har inte ponnymått :angel:
så det är inte ALLA som är "ponnyer"
Ooh! Jag vill se bild! :love: :love:

Ja, för er inbitna "storhäst"-människor ja.
Islandshästen har ett arv och är så renavlad som en häst kan bli, det finns inga inblandningar av andra raser i den isländskaaveln.

Jag blir inte svensk för att jag flyttar från norge till sverige, jag behåller mitt ursprung, likaså om jag föds i Sverige med en HELT norsk familj, jag är fortfarande norsk..

Här hänger jag inte med, vem bestämmer det? Du?
Jag har inte läst någonstans att så är det...
Vi i Sverige har knappast rätt att styra och ställa på det sättet väl?

Då tror jag att jag tänker börja bestämma att alla hästar över 1.55 i mankh är a-ponnyer.
Nej jag bestämmer inte det. Men rasen spelar väl ingen roll?
Då är ju en Norsk Fjordhäst också en stor häst även om den är 135 cm? Nej, för den har ponnymått.
Är den under 148 cm så är det en ponny, i sverige.

Då kan man ju special behandla alla världens hästraser så fort de kommer till sverige. Varför ska man då ha såna mått och regler på tävlingar om de inte ska följas, för att en viss ras ska särbehandlas.

Det heter ju IslandsHÄST och inte islandsponny.
Det heter FjordHÄST och inte fjordponny.
Så varför byta namn på dom?

Islandshästen kanske tävlas som ponny för att den har den mankhöjden, men det är fortfarande en islandshäst och kommer alltid att vara en islandshäst, vad du än säger ;)

Nej jag bestämmer inte det. Men rasen spelar väl ingen roll?
Då är ju en Norsk Fjordhäst också en stor häst även om den är 135 cm? Nej, för den har ponnymått.
Är den under 148 cm så är det en ponny, i sverige.

Då kan man ju special behandla alla världens hästraser så fort de kommer till sverige. Varför ska man då ha såna mått och regler på tävlingar om de inte ska följas, för att en viss ras ska särbehandlas.

Ja, en fjording är i mina ögon en HÄST likaså min fasters nordsvensk som är 147 i mankh..

Det heter ju IslandsHÄST och inte islandsponny.
Det heter FjordHÄST och inte fjordponny.
Så varför byta namn på dom?

Islandshästen kanske tävlas som ponny för att den har den mankhöjden, men det är fortfarande en islandshäst och kommer alltid att vara en islandshäst, vad du än säger ;)
Och hur gammal är du :crazy: Jag sa aldrig att det heter ponny. De är hästar i miniformat, det vet jag mycket väl. Men om man går efter mankhöjden så är det ponnymått. Fattar du? :smirk:
Har jag sagt att de ska byta namn? Nej.

Ja, en fjording är i mina ögon en HÄST likaså min fasters nordsvensk som är 147 i mankh..
Ja, det är hästar, med ponnymått. Men likaså hästar. Tyvärr kan de ju ändå inte tävla i hopp med storhäst om man inte mäter upp dom, som min gamla fjord på 142, han fick mätas upp.

Ooh! Jag vill se bild! :love: :love:

5162811.jpg

4720733.jpg

Han och Lokkur som är ca 140-142cm hög
4719092.jpg

samt min unghäst som (nog) även han kommer växa över ponnymåtten, 3årig son till den hästen över
4861209.jpg

Vackra pojkarna :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar