Hur är det att bo i Norrland?

Stor skillnad på Jämtland och Kiruna. Är uppvuxen i Kiruna och på den tiden jag bodde där fanns det inga fästingar.

Numera bor jag i Mälardalen och även om det finns fästing täta områden här nere så innebär det inte att alla har lika mycket sånt heller.

Ja...jag vet var båda ställena ligger☺

Men det handlade ju om fästingar i norr eller ej?

Mitt inlägg som du svarade på var ett svar om fästingar i Kiruna.

Jag vet var Jämtland ligger, dvs en bra bit från Kiruna.

Nu går det bara runt i cirklar :) Det enda jag menade var att även om det finns fästingar i norrland, så är det nog rätt annorlunda riskfaktor jämfört med tex stockholms-lanttrakterna !

Jag kan verkligen inte förstå mig på den norrländska vurmen för jakt, fiske, skoter, skog. Det kanske är ett landsbygdsfenomen och lika utbrett i innersta Småland t ex, vad vet jag, men jag tycker bara det är så fasansfullt hela den där kulturen fylld av våld, man ska köra fort och döda liksom är andemeningen. Huvva. När jag påminns om det vill jag flytta långt bort härifrån.

Jag tänker på Jägarna:D

Klart som f-n att jag generaliserar! Alla norrlänningar är ju inte sådana alls. Men det är en myt här som odlas att en bra karl etc...

Den odlas ju inte mindre av såna inlägg.. Synd tycker jag, för den målar upp en väldigt skev och tråkig bild som icke-norrlänningar gärna tolkar som sann då den bekräftas av både media och kommentarer som ditt inlägg, vilket gör att den fördomsfulla föreställningen om den norrländska, trångsynte, tyste, trumpna, jakt- och vapentokige mannen fullständigt cementeras och blir än svårare att tvätta bort

Jag kan verkligen inte förstå mig på den norrländska vurmen för jakt, fiske, skoter, skog. Det kanske är ett landsbygdsfenomen och lika utbrett i innersta Småland t ex, vad vet jag, men jag tycker bara det är så fasansfullt hela den där kulturen fylld av våld, man ska köra fort och döda liksom är andemeningen. Huvva. När jag påminns om det vill jag flytta långt bort härifrån.

Och jag fattar inte varför jägare alltid ska framställas som blodtörstiga monster. Med tanke på hur många som jagar i Sverige vägrar jag tro att en majoritet av dem är idioter. Jag känner enormt många jägare och ingen av dem kan uppfattas som en våldsam, blodtörstig person. Klart att det finns rötägg bland jägare men det finns det inom alla grupper.

Att man inte gillar jakt, fiske och friluftsliv ger en inte automatiskt rätt att sparka på de som gör det.

Och jag fattar inte varför jägare alltid ska framställas som blodtörstiga monster. Med tanke på hur många som jagar i Sverige vägrar jag tro att en majoritet av dem är idioter. Jag känner enormt många jägare och ingen av dem kan uppfattas som en våldsam, blodtörstig person. Klart att det finns rötägg bland jägare men det finns det inom alla grupper.

Att man inte gillar jakt, fiske och friluftsliv ger en inte automatiskt rätt att sparka på de som gör det.
Jag känner fler jägare här i Skåne - där var och varannan jagar gris och rådjur - än i Västerbotten. Jag har aldrig mött så många jägare som här ! Allvar!

Den odlas ju inte mindre av såna inlägg.. Synd tycker jag, för den målar upp en väldigt skev och tråkig bild som icke-norrlänningar gärna tolkar som sann då den bekräftas av både media och kommentarer som ditt inlägg, vilket gör att den fördomsfulla föreställningen om den norrländska, trångsynte, tyste, trumpna, jakt- och vapentokige mannen fullständigt cementeras och blir än svårare att tvätta bort
Men det finns faktiskt en manlighetskultur och norm i Norrland dom består av ungefär av vad jag beskriver. Det är inte en myt direkt. Sen pratar vi som vanligt om generaliseringar där det finns MASSOR av män i Norrland och annorstädes som inte beter sig som jaktgalningar som bara vill köra fort på skoter. Men myten finns, och normen, det gör den, och det tycker jag är ett gigantiskt stort samhällsproblem.

Men det finns faktiskt en manlighetskultur och norm i Norrland dom består av ungefär av vad jag beskriver. Det är inte en myt direkt. Sen pratar vi som vanligt om generaliseringar där det finns MASSOR av män i Norrland och annorstädes som inte beter sig som jaktgalningar som bara vill köra fort på skoter. Men myten finns, och normen, det gör den, och det tycker jag är ett gigantiskt stort samhällsproblem.

Va?

Det finns ingen sådan manlighetsnorm i Norrland.

Det där stämmer inter alls på NÅGON av männen jag känner/umgås/uppvuxen med.

Hahhahaha! gigantiskt stort samhällsproblem??? Dagens överdrift!
Men de problemet är plättlätt. är vår manliga kultur så jobbig för dej kan du ju hålla dej på andra halvan av Sverige, :D
I min omgivning jagar minst lika många kvinnor som män, och de flesta tjejer kör skoter både fortare och bättre än killarna. INGEN av dom är blodtörstiga, utan väldigt rädd om naturen, både med skoterkörningen och jakten.
Däremot har vi problem med gästjägare som skjuter på allt som rör sig, även jaktguiden... :devil:
Och turister som varken respekterar natur eller djur när dom far fram på hyrda skotrar. Men de kan knappast hänga på den manliga kulturen i Norrland, eftersom dessa människor till 99% är icke Norrlänningar.

* Jenny *

Någon automatisk rätt att sparka på någon har man väl sällan, men naturligtvis har man all rätt i världen att faktiskt betrakta jakt som något ganska obehagligt. Det är inte konstigare än att betrakta jakt på något annat sätt.

Av de rätt många jägare jag har träffat (jag har haft samarbeten med jägarförbundet via jobbet), så bedömer jag samtliga som mer blodtörstiga än vad jag känner mig trygg med.

Idioter däremot, har väl de flesta inte varit. Men det är ju en annan sak. Många människor tycker man väl är vettiga i vissa avseenden och mindre vettiga än andra. Idioter är väl alltigenom hopplösa, och det är ju ovanligt.

Rasism är lika illa oavsett vilka man generaliserar.

Jag har hört många rasister slänga sig med repliker "De jag har träffat är iallfall så".

Jag vet inte varför man tror sig veta att de flesta jägare är så eller att norrlänningar är överrepresenterade.

Jag känner båda sorterna och de bor i olika delar av Sverige.

Ojdå, Vittangi? Har hört om enstaka fästingar i Saitta och tänkt att det då även borde finnas i höjd med Vittangiområdet.

Men vad fan.

Ni får spärra in renarna, rådjuren mm och sluta ta emot turister.

Lovar att luskamma min hund innan jag åker upp nästa år bara jag slipper fästingarna.

Nog för att jag bara passerad Vittangi om jag får för mig att åka till Svappis men ändå.

Men Saitta är ruggigt nära vårat fritidshus där jag tillbringar större tiden och detta låter skrämmande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka