Hur är det att bo i Norrland?

Rasism är lika illa oavsett vilka man generaliserar.

Jag har hört många rasister slänga sig med repliker "De jag har träffat är iallfall så".

Jag vet inte varför man tror sig veta att de flesta jägare är så eller att norrlänningar är överrepresenterade.

Jag känner båda sorterna och de bor i olika delar av Sverige.

Va? Rasism? Jägare? :confused:

Någon automatisk rätt att sparka på någon har man väl sällan, men naturligtvis har man all rätt i världen att faktiskt betrakta jakt som något ganska obehagligt. Det är inte konstigare än att betrakta jakt på något annat sätt.

Av de rätt många jägare jag har träffat (jag har haft samarbeten med jägarförbundet via jobbet), så bedömer jag samtliga som mer blodtörstiga än vad jag känner mig trygg med.

Idioter däremot, har väl de flesta inte varit. Men det är ju en annan sak. Många människor tycker man väl är vettiga i vissa avseenden och mindre vettiga än andra. Idioter är väl alltigenom hopplösa, och det är ju ovanligt.

Jag tycker jakt är obehagligt och känner mig skeptisk till folk som har som hobby att döda. Men jag ser inte att norrländska jägare skulle vara så himla annorlunda jämfört med de söderut?!

Myten om den "norrländska mannen som något Särskilt" måste jag säga att jag aldrig mött så det kan jag inte säga något om. Men normen om manlighet du pratar om finns helt klart och inte bara norröver utan i hela Sverige.
Jag uppfattar den där normen eller föreställningen som utpräglat knuten till landsbygd och glesbygd. Det finns gott om just det i Norrland, men inte enbart där.

Jag uppfattar den där normen eller föreställningen som utpräglat knuten till landsbygd och glesbygd. Det finns gott om just det i Norrland, men inte enbart där.

Ja jag tänkte det också efter att jag skrivit inlägget. Att jag inte kopplar ihop den med Norrland så mycket är nog för att jag sett det över hela Sverige och är uppvuxen i stadsmiljö. Hade de enda norrländska män jag träffat varit från landsbygden och haft det "typiska beteendet" hade jag kanske sett på saken annorlunda.

Ja jag tänkte det också efter att jag skrivit inlägget. Att jag inte kopplar ihop den med Norrland så mycket är nog för att jag sett det över hela Sverige och är uppvuxen i stadsmiljö. Hade de enda norrländska män jag träffat varit från landsbygden och haft det "typiska beteendet" hade jag kanske sett på saken annorlunda.

Och jag är uppvuxen på landet, från typ utanför Södertälje till Finspång till Enköping. Och har sett en hel del av det beteendet, men inte tusan tror jag att det är typiskt för män i den regionen.

Och jag är uppvuxen på landet, från typ utanför Södertälje till Finspång till Enköping. Och har sett en hel del av det beteendet, men inte tusan tror jag att det är typiskt för män i den regionen.

Tänker du då inte att det är typiskt för män på landet generellt? Det är klart jag inte går runt och tror alla män på landet "beter" sig på ett visst sätt men jag tror definitivt det är fler på landet än i stadsmiljö (som faller i en "karlakarl-roll").

Tänker du då inte att det är typiskt för män på landet generellt? Det är klart jag inte går runt och tror alla män på landet "beter" sig på ett visst sätt men jag tror definitivt det är fler på landet än i stadsmiljö (som faller i en "karlakarl-roll").

Hm, nej. Tycker det är väldigt stor skillnad på olika ställen "på vischan". Att ett ställe som är lika mycket landsbygd som ett annat kan ha helt olika attityder. Precis som ställen i stan, det finns områden jag tycker är rätt gräsliga.

Jag tänker på det här med jakt och vapen.
Här där jag bor bär de flesta kniv dagligen. Min man tex är naken utan sin kniv (han är hantverkare)
Å de flesta har ett eller flera vapen i vapenskåpet.
Men vi vet va dessa livsfarliga vapen ska användas till!
INGEN här viftar med kniv! Inte ens i de mest "festligaste" sammanhang.
INGEN funderar ens på att sikta på en annan människa, och säkerheten går före allt annat.
Alkohol och vapen är big NO NO
Under alla dessa år jag bott i byn har det inte skett en enda olycka med kniv eller vapen, ja ett mord i en grannby, för typ 30 år sedan. men det var INTE jägare som sköt. Utan olagliga vapen i handen på en idiot.

Att vi med våran erfarenhet och kunskap av vapen skulle vara farligare än att möta en okänd på IKEA som bär kniv har jag svårt att tro.
Våldsdåd kan ske överallt, men att belägga jägare att vara farligare än andra är elakt. :mad:
Man kan slå ihjäl någon med en golfklubba om man vill. (oxå ett intresse )
eller köra över någon med sin nya sportbil (oxå ett intresse)
eller... Jag orkar inte fundera ut något mera.

Norrlänningar-vapen-skotrar- helly hansen kläder = idiot?
Var kommer dessa fördomar från?
Filmen jägarna? den filmen gillar jag, de gör inget alls att den driver med "kulturen" här, INGEN kan vara så dum att dom går på den myten?

* Jenny *

Hm, nej. Tycker det är väldigt stor skillnad på olika ställen "på vischan". Att ett ställe som är lika mycket landsbygd som ett annat kan ha helt olika attityder. Precis som ställen i stan, det finns områden jag tycker är rätt gräsliga.

Ja det är sant! Men jag tänker ändå att den typen av manlighetsbild främst finns representerat på landsbygden. Sen är det kanske helt fel av mig att säga att den är generell för landsbygden men ja.

Filmen jägarna? den filmen gillar jag, de gör inget alls att den driver med "kulturen" här, INGEN kan vara så dum att dom går på den myten?

Fredrik Lindström har en intressant programserie på SVT där han pratar om vad som hade hänt och hur Sverige sett ut om inte vissa händelser i historien ägt rum. I ett avsnitt när han pratar om adeln nämner han att norra Sverige aldrig haft någon adel (pga det karga klimatet och att det inte gick att odla i överflöd, som jag uppfattade det) och därför hamnat lite utanför när det gäller kontinentala vanor och "innegrejer". Om det är sant eller inte har jag ingen aning om men tyckte tanken var intressant :)

(Sen var det väl länge sen adeln spelade någon stor roll men ja, nya grejer var väl lättare att snappa upp i Stockholm än i Vilhelmina även på 50-talet kan jag tänka mig. Och sånt hänger ju kvar.)

Jag tycker jakt är obehagligt och känner mig skeptisk till folk som har som hobby att döda. Men jag ser inte att norrländska jägare skulle vara så himla annorlunda jämfört med de söderut?!
Jag är uppvuxen med jakt och fiske som en del av mathållningen helt enkelt. Jag har jagat i hela mitt vuxna liv och ser det som ett etiskt sätt att äta kött. Älgen har förhoppningsvis haft ett riktigt bra liv innan den blir skjuten och i mitt lag är vi väldigt noga med att det inte skjuts i osäkra lägen. Naturligtvis finns det alla sorter inom jägarkåren men jag vill nog verkligen tro att de vettiga överväger.
"Att ha som hobby att döda" känns verkligen främmande.

Fredrik Lindström har en intressant programserie på SVT där han pratar om vad som hade hänt och hur Sverige sett ut om inte vissa händelser i historien ägt rum. I ett avsnitt när han pratar om adeln nämner han att norra Sverige aldrig haft någon adel (pga det karga klimatet och att det inte gick att odla i överflöd, som jag uppfattade det) och därför hamnat lite utanför när det gäller kontinentala vanor och "innegrejer". Om det är sant eller inte har jag ingen aning om men tyckte tanken var intressant :)

(Sen var det väl länge sen adeln spelade någon stor roll men ja, nya grejer var väl lättare att snappa upp i Stockholm än i Vilhelmina även på 50-talet kan jag tänka mig. Och sånt hänger ju kvar.)

Intressant! Har aldrig tänkt på att de inte fanns adel i norra Sverige. Men de stämde säkert.
NU finns det en tvättäkta Greve i mina trakter! ;)
Sedan va nog utbudet och intresset av Världsnyheter dåligt förr ute i urskogen.
Världen fick vara liten, och "trygg" Nu är vi nog däremot lika allmänbildad, eller korkad som övriga Sverige.

* Jenny *

Vet faktiskt inte. Jag känner ingen där. Men att de inte är mer väderberoende förvånar mig!

Det är dom nog, många här upplever vintrarna som lynnigare vädermässigt. Finns kanske en risk att de få som får fäste här börjar övervintra och populera sig... Det positiva är dock att det inte behövs mer än en "riktig" vinter med -30 i ett par veckor så är dom väldigt döda :devil:

Men vad fan.

Ni får spärra in renarna, rådjuren mm och sluta ta emot turister.

Lovar att luskamma min hund innan jag åker upp nästa år bara jag slipper fästingarna.

Nog för att jag bara passerad Vittangi om jag får för mig att åka till Svappis men ändå.

Men Saitta är ruggigt nära vårat fritidshus där jag tillbringar större tiden och detta låter skrämmande.

Ja alltså fästingar var ju inget man ens tänkte på som barn, det var ju som uttrar och svenska trädgårdsäpplen, något man såg på bild och hörde talas om. Och nu känns det lite som att det är bäst att börja gå igenom hästarna under betet utifall att...

Jag är uppvuxen med jakt och fiske som en del av mathållningen helt enkelt. Jag har jagat i hela mitt vuxna liv och ser det som ett etiskt sätt att äta kött. Älgen har förhoppningsvis haft ett riktigt bra liv innan den blir skjuten och i mitt lag är vi väldigt noga med att det inte skjuts i osäkra lägen. Naturligtvis finns det alla sorter inom jägarkåren men jag vill nog verkligen tro att de vettiga överväger.
"Att ha som hobby att döda" känns verkligen främmande.

Ja, för mig känns det också främmande att ha som hobby att döda. Ändå har massa människor det. Ingen kan förklara varför det inte räcker med att gå i skogen, plocka svamp eller bär, åka skidor, titta på fåglar. Nej, det roliga är tydligen just att skjuta :cautious:

Jag tänker på det här med jakt och vapen.
Här där jag bor bär de flesta kniv dagligen. Min man tex är naken utan sin kniv (han är hantverkare)
Å de flesta har ett eller flera vapen i vapenskåpet.
Men vi vet va dessa livsfarliga vapen ska användas till!
INGEN här viftar med kniv! Inte ens i de mest "festligaste" sammanhang.
INGEN funderar ens på att sikta på en annan människa, och säkerheten går före allt annat.
Alkohol och vapen är big NO NO
Under alla dessa år jag bott i byn har det inte skett en enda olycka med kniv eller vapen, ja ett mord i en grannby, för typ 30 år sedan. men det var INTE jägare som sköt. Utan olagliga vapen i handen på en idiot.

Att vi med våran erfarenhet och kunskap av vapen skulle vara farligare än att möta en okänd på IKEA som bär kniv har jag svårt att tro.
Våldsdåd kan ske överallt, men att belägga jägare att vara farligare än andra är elakt. :mad:
Man kan slå ihjäl någon med en golfklubba om man vill. (oxå ett intresse )
eller köra över någon med sin nya sportbil (oxå ett intresse)
eller... Jag orkar inte fundera ut något mera.

* Jenny *
Jag vet inte om någon har sagt att folk som jagar är farligare än andra. Det är väl möjligen två saker då. Jag tycker inte att det är särskilt charmigt att jaga, helt enkelt. Jag känner obehag av att folk vill skjuta djur. (Avlivning efter trafikolyckor etc räknar jag inte dit just nu.)

Och så är det ju rätt välbelagt att ju fler vapen det finns i en miljö, desto större är risken för att vapnen används felaktigt/olagligt. (Se bara på USA och dess vapenlagar, tex.) Nu vet jag inte om Norrland är generellt vapentätt (området är ju rätt stort) jämfört med tex Svealand. Men påståendet att vapen i en miljö aldrig skulle användas felaktigt saknar helt trovärdighet för min del. Det signalerar snarare ett slags vapenkult, om du frågar mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka