Hur är det att bo i Norrland?

Jo, det är ett stort problem att folk släpper sina hundar så de skadas av t.ex. vildsvin och varg. Eller bilar. Och sen gnälls det på vargen.

Tror du vandrare har med sig kniv för att skydda sig mot djur? :rofl:
JAAAAA såklart det har det!!!!!!!! dhu!!!!
Nej men det är ett vapen, även om du inte har det för att skydda dig mot något.

Jag har full koll på jakt med hund, är ägare till en stövare och engagerad i den världen.
Det är inte ett så stort problem om man tänker på hur många hundar som släpps och hur många gånger under en säsong. Speciellt inte bilar sedan pejlen kom. Vi har egentligen varken björn, varg eller vildsvin men man kan aldrig vara säker, men nu är det väl lite ifrån vart vi började.

Nödvändig för min överlevnad är jakten givetvis inte.
Det jag vänder mig emot är att jag beskrivs som obehaglig för att jag jagar. För mig känns det bättre att äta en älg som jag tror har haft det bra i sitt liv än att köpa kött från djur som inte haft det så bra.

Jag inser att du och jag nog aldrig kan mötas i de här frågorna. Det liv jag lever är dig totalt främmande och du beskriver dina känslor för livet på landet mycket målande både nu och då.
Jag är en äkta glesbygdsbo och får liknande rysningar av det stadsliv du verkar uppskatta.
Ett av de största problemen med ditt levnadssätt är att vi äter för mycket kött för att det är hållbart miljömässigt och det är heller inte hälsosamt att äta större mängder rött kött. Annars kan jag ju tycka att det finns något sympatiskt med att leva som du gör i något slags självhushållande.

JAAAAA såklart det har det!!!!!!!! dhu!!!!
Nej men det är ett vapen, även om du inte har det för att skydda dig mot något.

Jag har full koll på jakt med hund, är ägare till en stövare och engagerad i den världen.
Det är inte ett så stort problem om man tänker på hur många hundar som släpps och hur många gånger under en säsong. Speciellt inte bilar sedan pejlen kom. Vi har egentligen varken björn, varg eller vildsvin men man kan aldrig vara säker, men nu är det väl lite ifrån vart vi började.

Du skrev att man kunde ha med sig vapen (skjutvapen) för att skydda sig själv. Och sen tar du upp kniv. Det blir lite obegripligt om du då inte menar att man ska skydda sig själv med kniven. Vad har den annars med saken att göra?

Du skrev att man kunde ha med sig vapen (skjutvapen) för att skydda sig själv. Och sen tar du upp kniv. Det blir lite obegripligt om du då inte menar att man ska skydda sig själv med kniven. Vad har den annars med saken att göra?
Du pratade om att vandrare inte brukar bära vapen, vilket de flesta tekniskt sett gör då kniven är ett vapen.
Man kan alltid försöka skydda sig med kniven, men det känns väldigt lönlöst mot ett rovdjur tror jag vi båda kan enas om

Ett av de största problemen med ditt levnadssätt är att vi äter för mycket kött för att det är hållbart miljömässigt och det är heller inte hälsosamt att äta större mängder rött kött. Annars kan jag ju tycka att det finns något sympatiskt med att leva som du gör i något slags självhushållande.

Tack för omtanken om min hälsa, men så otroligt ihärdig jägare är jag inte att jag äter vilt alla dagar i veckan. Jag skulle tro att det är många som äter betydligt större mängder kött. Vi äter vegetariskt flera dagar i veckan och även en hel del fisk.

Du pratade om att vandrare inte brukar bära vapen, vilket de flesta tekniskt sett gör då kniven är ett vapen.
Man kan alltid försöka skydda sig med kniven, men det känns väldigt lönlöst mot ett rovdjur tror jag vi båda kan enas om

Nej, det gjorde jag inte. Jag skrev: "Jag har då aldrig hört om vandrare som tar med sig vapen för att behöva skydda sig".

Närmaste djursjukhus är i Luleå (Gammelstad) = 14 mil bort, perfekt när valpen tuggar på en fimp en fredagseftermiddag och djurkliniken har stängt och distriktarna inte har möjlighet att ha hunden inlagd, så ja avstånd är väl under "nackdel"
Finns ju i Piteå också, Öjebyn.

Ja djurSJUKHUS. Jag bor i Luleå och har ibland fått åka till Öjebyn på jourtid. Hon har även legat inne där.
Men då vi behövde så hade dom inte jour annars hade jag ju självklart hellre åkt dit än till Gammelstad, har för mig att dom växlade att ha jour på helgerna med Gammelstad

Har oxå varit i Öjebyn, däremot under dagtid då inte "våran" klinik hade tider, fick först ringa till Gammelstad tidigt på morgon, men dom tyckte det gick att avvakta till klinikerna öppnade och då fick det bli Öjebyn och tyckte dom var riktigt bra.

Men öjebyn heter Öjebyn Djurklinik, enda som heter Djursjukhus är Gammelstad här uppe.

Tack för omtanken om min hälsa, men så otroligt ihärdig jägare är jag inte att jag äter vilt alla dagar i veckan. Jag skulle tro att det är många som äter betydligt större mängder kött. Vi äter vegetariskt flera dagar i veckan och även en hel del fisk.
Nu pratade jag på en generell nivå och inte huruvida just du äter kött sju dagar i veckan. Generellt i västvärlden måste vi minska vår köttkonsumtion för att överleva på planeten. Fast å andra sidan pratade du om vilt och det har ju inte lika stor miljöpåverkan som nötkött.

Men aldrig hört om jakthundar?
De kan mycket väl råka springa på fel djur (nu tänker jag framförallt på vildsvin) och då kan det bli en situation som är farlig för både djur och människa.
Vandrare brukar ofta ha med sig kniv (de jag känner i alla fall) och det är ett vapen, mycket smidigare också om man är ute och vandrar

Djurhållningen när det gäller jakthundar verkar ju lämna en del övrigt att önska. Just jakthundar faller i högre grad offer för vilda djur (ofta vildsvin, även björn och varg) än andra hundar, jakthundar blir skjutna under jakten och jakthundar skadas i trafiken under jakten. Tar man väl hand om sin hund, minskar risken för de här så kallade olyckorna.

Nu pratade jag på en generell nivå och inte huruvida just du äter kött sju dagar i veckan. Generellt i västvärlden måste vi minska vår köttkonsumtion för att överleva på planeten. Fast å andra sidan pratade du om vilt och det har ju inte lika stor miljöpåverkan som nötkött.

¨Ett av de största problemen med ditt (min fetning) levnadssätt är att vi äter för mycket kött¨.
Jag är helt enig med dig om att västvärlden äter för mycket kött, men inte att mitt levnadssätt ska klä skott för det.

När receptet börjar med -Skjut en älg, blir köttportionerna mindre. :D

Senast ändrad:
Djurhållningen när det gäller jakthundar verkar ju lämna en del övrigt att önska. Just jakthundar faller i högre grad offer för vilda djur (ofta vildsvin, även björn och varg) än andra hundar, jakthundar blir skjutna under jakten och jakthundar skadas i trafiken under jakten. Tar man väl hand om sin hund, minskar risken för de här så kallade olyckorna.
Wow, såklart du har så mycket bättre koll på hur jakthundar har det till skillnad mot mig :)

Du får ursäkta men det var bland det mest korkade jag läst i år. Och Axel är ändå aktiv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka