Hur är det att bo i Norrland?

@Petruska: Brott begångna med lagliga vapen är enormt sällsynta. Samma sak gällande vapenstölder, det är ett sällsynt brott. De jaktvapen som används i Sverige är sällan attraktiva för brottslingar, de vill ha en annan typ av vapen.

http://www.bra.se/bra/publikationer...11-04-13-det-dodliga-valdets-utveckling.html#
http://www.dagensjuridik.se/2013/06/antalet-brott-som-begas-med-stulna-legala
https://vapenfakta.se/forskning-och-statistik/vapen-och-brott/

Skjutningarna den senaste tiden, tex i Göteborg, är utförda med illegala insmugglade vapen. Det är mycket stränga krav på att för det första få ha ett vapen och sedan hur det förvaras i hemmet.

Givetvis har du all rätt i världen att inte tycka det är trevligt med jakt eller vapen. Lagstiftning ska dock bygga på fakta och samhällsnytta, inte tyckande.

@Petruska: Brott begångna med lagliga vapen är enormt sällsynta. Samma sak gällande vapenstölder, det är ett sällsynt brott. De jaktvapen som används i Sverige är sällan attraktiva för brottslingar, de vill ha en annan typ av vapen.

http://www.bra.se/bra/publikationer...11-04-13-det-dodliga-valdets-utveckling.html#
http://www.dagensjuridik.se/2013/06/antalet-brott-som-begas-med-stulna-legala
https://vapenfakta.se/forskning-och-statistik/vapen-och-brott/

Skjutningarna den senaste tiden, tex i Göteborg, är utförda med illegala insmugglade vapen. Det är mycket stränga krav på att för det första få ha ett vapen och sedan hur det förvaras i hemmet.

Givetvis har du all rätt i världen att inte tycka det är trevligt med jakt eller vapen. Lagstiftning ska dock bygga på fakta och samhällsnytta, inte tyckande.
Ja. Men jag har inte sagt något alls om vapenlagstiftning. Ej heller är jag det minsta oroad av de där så kallade skjutningarna som blir så spektakulära i massmedia. Jag bor ju i Göteborg och jag är fullständigt trygg för att inte bli skjuten. (Då är jag betydligt nervösare under älgjakten, som är den jakt i mina trakter som märks mest tydligt även för icke-jägare.)

Viljan att skjuta djur, som ett slags hobby eller nöje, finner jag obehaglig, däremot. (Viljan att skjuta människor är givetvis ännu värre, men det kommer jag mer sällan i kontakt med.)

Jag vet inte om någon har sagt att folk som jagar är farligare än andra. Det är väl möjligen två saker då. Jag tycker inte att det är särskilt charmigt att jaga, helt enkelt. Jag känner obehag av att folk vill skjuta djur. (Avlivning efter trafikolyckor etc räknar jag inte dit just nu.)

Och så är det ju rätt välbelagt att ju fler vapen det finns i en miljö, desto större är risken för att vapnen används felaktigt/olagligt. (Se bara på USA och dess vapenlagar, tex.) Nu vet jag inte om Norrland är generellt vapentätt (området är ju rätt stort) jämfört med tex Svealand. Men påståendet att vapen i en miljö aldrig skulle användas felaktigt saknar helt trovärdighet för min del. Det signalerar snarare ett slags vapenkult, om du frågar mig.
Men visst äter du kött?
@Niyama kan jag förstå då hen tagit beslutet att vara vegan, men äta kött och ändå känna obehag för att djuren skjuts?

Ja. Men jag har inte sagt något alls om vapenlagstiftning. Ej heller är jag det minsta oroad av de där så kallade skjutningarna som blir så spektakulära i massmedia. Jag bor ju i Göteborg och jag är fullständigt trygg för att inte bli skjuten. (Då är jag betydligt nervösare under älgjakten, som är den jakt i mina trakter som märks mest tydligt även för icke-jägare.)

Viljan att skjuta djur, som ett slags hobby eller nöje, finner jag obehaglig, däremot. (Viljan att skjuta människor är givetvis ännu värre, men det kommer jag mer sällan i kontakt med.)

Men anser du då att vapenlagarna ska ändras efter ditt tyckande? Det är en ärligt menad fråga. Jag vet att du inte tagit upp vapenlagstiftningen men har man ett stort obehag inför något är det inte ovanligt att man vill ändra lagar och regler som har med det att göra.

Jag har som sagt full förståelse för att en del känner ett obehag inför jakt, slakt osv men jag anser inte att det ska föranleda en ändring av lagen.

Dom vilda djuren i Sverige måste hållas efter.

Har du något förslag på hur man kan minska tex varg, lo och björnstammen på annat sätt än att skjuta dom?

Gäller givetvis även tex rådjur, hare, älg och alla andra djur som jägarna jagar.

Men anser du då att vapenlagarna ska ändras efter ditt tyckande? Det är en ärligt menad fråga. Jag vet att du inte tagit upp vapenlagstiftningen men har man ett stort obehag inför något är det inte ovanligt att man vill ändra lagar och regler som har med det att göra.

Jag har som sagt full förståelse för att en del känner ett obehag inför jakt, slakt osv men jag anser inte att det ska föranleda en ändring av lagen.
Nej, varför skulle jag anse något alls om vapenlagstiftningen? Vad jag vet har jag inte direkt haft något att säga om den.

Om lagstiftningen kring vapen är vettig eller inte vet jag inte, jag har inte koll på den.

Jag skulle tex inte acceptera att det förvarades vapen i mitt hem, men det har ju inte med lagstiftning att göra.

Har du något förslag på hur man kan minska tex varg, lo och björnstammen på annat sätt än att skjuta dom?

Gäller givetvis även tex rådjur, hare, älg och alla andra djur som jägarna jagar.
Att jag ogillar jakt och är skeptisk till intresset för jakt, betyder ju inte att jag har en komplett lösning på hela skogsbruket, markplaneringen, jordbruket etc. Det hoppas jag att du ursäktar.

Men mängden vilt ökar inte sällan i områden där jakt bedrivs, enligt en del studier i alla fall (jag har inte full koll). En del viltvårdande åtgärder syftar ju till att optimera just jakten, dvs tillgången på jaktbart vilt.

Sen är det ju en fråga om hurdant skogsbruk vi har. Skogsbruket är ju i hög grad något som sker i balans och/eller motsättning till jakten. I många fall är ju skogen praktiskt taget som en slags älghage, typ lösdrift. Man reglerar skogsskadorna med jakten samtidigt som den unga skogen är attraktiv för älgen, något förenklat. Så där håller det på. Jag kommer aldrig att bli den som utreder det.

Och kanske går det inte att få ihop utan jakt, ens om man faktiskt hade velat slippa skjuta djur. Därav följer inte att jag känner stort förtroende för de som väljer att jaga.

Men visst äter du kött?
@Niyama kan jag förstå då hen tagit beslutet att vara vegan, men äta kött och ändå känna obehag för att djuren skjuts?
Jag äter kött lite då och då, ja. Mest av sociala skäl plus att jag inte vill utveckla matnojor då jag var ätstörd i ungdomen. I en vegetarisk kultur, skulle jag inte sakna kött.

Det jag känner obehag för är främst de personer som finner nöje i att skjuta djuren. Eller inför det faktum att personer finner nöje i att skjuta djuren.

Om lagstiftningen kring vapen är vettig eller inte vet jag inte, jag har inte koll på den.
Tillägg: Jo, jag har träffat personer som har haft lagliga vapen (för jakt), som jag tycker att de inte borde ha fått ha. Kanske tycker jag att kraven på vapenlicens ska vara hårdare, men jag vet inte hur de i så fall ska formuleras för att fungera på ett rimligt rättvist och rättssäkert sätt. Kriteriet kan ju inte vara "Petruska tycker att det verkar vara osäkert att sätta vapen i händerna på den personen".

Problemet är ju att det är för få vargar = det behöver jagas t.ex. älg.

Tillägg: Jo, jag har träffat personer som har haft lagliga vapen (för jakt), som jag tycker att de inte borde ha fått ha. Kanske tycker jag att kraven på vapenlicens ska vara hårdare, men jag vet inte hur de i så fall ska formuleras för att fungera på ett rimligt rättvist och rättssäkert sätt. Kriteriet kan ju inte vara "Petruska tycker att det verkar vara osäkert att sätta vapen i händerna på den personen".

Jag också. Känns som att det är alldeles för enkelt att få ha vapen.

Jag äter kött lite då och då, ja. Mest av sociala skäl plus att jag inte vill utveckla matnojor då jag var ätstörd i ungdomen. I en vegetarisk kultur, skulle jag inte sakna kött.

Det jag känner obehag för är främst de personer som finner nöje i att skjuta djuren. Eller inför det faktum att personer finner nöje i att skjuta djuren.
Min sambo har inte skjutit på de senaste två säsongerna trots varit ute flera gånger i veckan med skottchans , tror det är en vanlig vanföreställning att jägare gör det för att skjuta djur

Men visst äter du kött?

Fast det är väl inte så konstigt? De flesta av mina vänner som är blandkostare skulle tycka att det var väldigt obehagligt att slakta ett djur.

Det jag tycker är så märkligt med jakt är att folk så gärna vill jaga, de betalar för det. Om det skulle handla om viltvård som någon fick betalt för, som ett jobb, vore det aningen mindre konstigt.

Nästan vad än man gör som bryter mot lagen kollas det om man har vapen.
En man jag känner körde full och innan polisen ens tagit honom från byn hade dom beslagtagit hans vapen.
En annan man hotade sin fru med stryk, och vips va polisen här och tog hand om hans vapen.
En annan åkte för hembränning och samma där, vapnen rök, han får nog aldrig licens mera.
Ingen av dessa hade med ett ord blandat in något hot som rörde varken vapen eller kniv. Det spelar ingen roll, Vapen får inte FARLIGA människor ha LAGLIGT.
Alla som har vapenlicens är rädd om sin RÄTTIGHET att handha vapen, alltså törs man knappt köra för fort. Minsta lilla förseelse innebär vapenförbud och ett liv utan den jakt som många människor njuter så mycket av. INTE dödandet, utan all förväntan, kamratskapet, naturen, träning av hund osv.

* Jenny *

Fast det är väl inte så konstigt? De flesta av mina vänner som är blandkostare skulle tycka att det var väldigt obehagligt att slakta ett djur.

Det jag tycker är så märkligt med jakt är att folk så gärna vill jaga, de betalar för det. Om det skulle handla om viltvård som någon fick betalt för, som ett jobb, vore det aningen mindre konstigt.
Ja, jösses, ja. Om det var ett krav på att man själv ska kunna döda det man äter, skulle jag bli vegetarian på stört. Någonstans vid musslor går gränsen för vad jag orkar döda. Jag försökte fiska när jag var yngre, men jag fick nästan ångest när jag fick napp.

Men sådana krav finns ju tack och lov inte. Jag är inget vidare på att tex odla vete och mala mjöl heller, men jag äter ju bröd ändå. Bereda spannmål skulle jag dock stå ut med att lära mig, och troligen kunna ha stort nöje av i liten skala.

Det kan mycket väl vara viltvård även fast man betalar för det, tillgång och efterfrågan helt enkelt

Nästan vad än man gör som bryter mot lagen kollas det om man har vapen.
En man jag känner körde full och innan polisen ens tagit honom från byn hade dom beslagtagit hans vapen.
En annan man hotade sin fru med stryk, och vips va polisen här och tog hand om hans vapen.
En annan åkte för hembränning och samma där, vapnen rök, han får nog aldrig licens mera.
Ingen av dessa hade med ett ord blandat in något hot som rörde varken vapen eller kniv. Det spelar ingen roll, Vapen får inte FARLIGA människor ha LAGLIGT.
Alla som har vapenlicens är rädd om sin RÄTTIGHET att handha vapen, alltså törs man knappt köra för fort. Minsta lilla förseelse innebär vapenförbud och ett liv utan den jakt som många människor njuter så mycket av. INTE dödandet, utan all förväntan, kamratskapet, naturen, träning av hund osv.

* Jenny *
Ja, jägare påstår att jakten är för allt det andra, förutom själva skjutandet. Ändå jagar de, med vapen. Det är inte alldeles lätt att begripa. Och som du själv skriver, njuter de av jakten. Inte av skogsutflykterna med vännerna. Utan av jakten. Av att skjuta djur.

Det du skriver om vem som får ha vapen, understryker ju min fundering kring att kriterierna är för svaga. Jag vet flera män som har misshandlat kvinnor, men aldrig åkt fast för det, tex. Hade de haft vapen hade det alltså inte lett till indragen licens. Plus att man kan vara en mindre förtroendeingivande person på en massa sätt, som inte har med lagbrott att göra.

Men som sagt, jag vet inte hur kriterier skulle utformas då. Jag tror att det är omöjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka