Jag kan bara skriva en sak om att bo i fjällen
AVSTÅND !
Vi har 12 mil till tandläkaren,
24 till BB
och nästan 40 till ett större sjukhus.
hovslagaren kör 34 mil hit, och veterinären kan i bästa fall vara BARA 12 mil bort...
(allt enkel väg)
Men jag älskar ändå att bo i fjällen!
Eller... jag vet inget annat, flyttade hit när jag var 8 år och har inget att jämföra med
Givetvis kör vi skoter, jagar och fiskar, men vi gör annat som alla andra också.
går ut och äter om vi vill. Det finns 2 matställen i byn, och 2 till på 3 mils avstånd.
Shoppar... på nätet....
Dricker kaffe hos grannen, jobbar, tar hand om familj och djur.
Mörkt är det nästan aldrig, ja kanske november om snön är sen. Visst går solen ner, men snön lyser upp, och vi har både norrsken och månsken att njuta av.
Vårvintern och hösten är magiska!!!!
På våren är det glittrande snö, och klarblå himel, ( se min bild) och hösten består av miljoner nyanser av orange/rött/grönt/gult
Hit till vår by flyttar det massor av "pigga pensionärer" från hela landet, som sett fördelana med att leva billigt och enkelt här, Ja huspriserna är rätt höga, men sedan kan man leva billigt.
Ett par jag nyss träffade bor i Stockholm, och flyttar hit till 1 maj, och bor här till oktober.
Frun i huset sa - här lever vi! behöver inte fina kläder, och kan umgås med grannar och vänner.
Om inte annat sitter vi på affären och pratar med folk. ( vi har ett kaffebord i affären där man kan dricka en kopp pulverkaffe och en köpeskaka gratis, eller betala en slant i en burk om man vill. )
Jag tror att det kan vara svårt att komma in i gemenskapen om man inte bjuder till, men vill man göra sig bekant så går det rätt bra.
Man måste gilla att grannar håller koll på en, och att man får vara beredd på att ha en granne i hallen tidigt en söndagmorgon för att låna en motorsåg.
Fördelarna med det överväger. Jag vet precis vem jag kan låna en skottkärra hos, eller vem som ska till tätorten i veckan, och kan hämta ut mina linser.
Jag vet vem som kan laga en punka, vem som har rörmockargrejer eller kan fånga mina hästar när jag jobbar 3 mil bort.
De finns massor av trygghet med att bo så här. Personalen på affären slog larm när svärmor bara köpte rödbetssallad till mat i en månad. Tack vare det upptäcktes hennes kassa matvanor fortare än vi skulle märkt det.
Tänker man vänstra med grannen får man vara beredd på att det kommer på tapeten redan morgonen därpå... Alltid är det någon vaken.
Jag kan inte tänka mej flytta, jag behöver tystnaden, luften, och livet här.
Lycka till med att hitta den perfekta boplatsen.
*Jenny*