Hur är det att bo i Norrland?

Hm, nä kanske inte längre söderut men i Uppsala tycker jag det var långa månader med mörker och skittrist väder. Från oktober till mars är ju vädret dåligt liksom.

Jag tycker det gäller för längst söderut också. Oktober kan vara fint med lagom mängd nederbörd däremot.

Hm, nä kanske inte längre söderut men i Uppsala tycker jag det var långa månader med mörker och skittrist väder. Från oktober till mars är ju vädret dåligt liksom.

Tyckte det var bättre i Uppsala när jag jämför med Luleå. Det är ju mörkt men ja, våren är ju helt enkelt fantastiskt tycker jag. Beror väl lite på hur en är lagd som sagt; är ju inget fan av snö ;)

Umeå har ju knappt vinter! Bodde tre vintrar där och det var mest halt tycker jag...
Skåne kan klämma till med en och annan vinter och är fantastiskt vackert då! Lite fjällkänsla med det öppna landskapet och solen.
Inlandet är det mest vintersäkra och nu när det blir global uppvärmning så är det väl znart bara där man får snö till jul. Är inte så ofta det blir sådär smällkallt i flera veckor nu mer...

Nu när Tromsø har nämnts några gånger hoppar jag in med två bilder tagna på gångavstånd från Tromsøs centrum. Är det fjäll man vill ha är Tromsø svårslaget, är det ödemark man vill ha är Norrland bättre.

9049178382_21ce94f644.jpg

15128361113_ee47dbd35a.jpg

Jag kan bara skriva en sak om att bo i fjällen
AVSTÅND !
Vi har 12 mil till tandläkaren,
24 till BB
och nästan 40 till ett större sjukhus.
hovslagaren kör 34 mil hit, och veterinären kan i bästa fall vara BARA 12 mil bort...
(allt enkel väg)
Men jag älskar ändå att bo i fjällen! :heart Eller... jag vet inget annat, flyttade hit när jag var 8 år och har inget att jämföra med :o
Givetvis kör vi skoter, jagar och fiskar, men vi gör annat som alla andra också.
går ut och äter om vi vill. Det finns 2 matställen i byn, och 2 till på 3 mils avstånd.
Shoppar... på nätet.... :D
Dricker kaffe hos grannen, jobbar, tar hand om familj och djur.
Mörkt är det nästan aldrig, ja kanske november om snön är sen. Visst går solen ner, men snön lyser upp, och vi har både norrsken och månsken att njuta av.
Vårvintern och hösten är magiska!!!!
På våren är det glittrande snö, och klarblå himel, ( se min bild) och hösten består av miljoner nyanser av orange/rött/grönt/gult :heart
Hit till vår by flyttar det massor av "pigga pensionärer" från hela landet, som sett fördelana med att leva billigt och enkelt här, Ja huspriserna är rätt höga, men sedan kan man leva billigt.
Ett par jag nyss träffade bor i Stockholm, och flyttar hit till 1 maj, och bor här till oktober.
Frun i huset sa - här lever vi! behöver inte fina kläder, och kan umgås med grannar och vänner.
Om inte annat sitter vi på affären och pratar med folk. ( vi har ett kaffebord i affären där man kan dricka en kopp pulverkaffe och en köpeskaka gratis, eller betala en slant i en burk om man vill. )
Jag tror att det kan vara svårt att komma in i gemenskapen om man inte bjuder till, men vill man göra sig bekant så går det rätt bra.
Man måste gilla att grannar håller koll på en, och att man får vara beredd på att ha en granne i hallen tidigt en söndagmorgon för att låna en motorsåg.
Fördelarna med det överväger. Jag vet precis vem jag kan låna en skottkärra hos, eller vem som ska till tätorten i veckan, och kan hämta ut mina linser.
Jag vet vem som kan laga en punka, vem som har rörmockargrejer eller kan fånga mina hästar när jag jobbar 3 mil bort.
De finns massor av trygghet med att bo så här. Personalen på affären slog larm när svärmor bara köpte rödbetssallad till mat i en månad. Tack vare det upptäcktes hennes kassa matvanor fortare än vi skulle märkt det.
Tänker man vänstra med grannen får man vara beredd på att det kommer på tapeten redan morgonen därpå... Alltid är det någon vaken. ;)
Jag kan inte tänka mej flytta, jag behöver tystnaden, luften, och livet här. :banana:

Lycka till med att hitta den perfekta boplatsen.

*Jenny*

Åh, det är typ min dröm. En vän bodde/jobbade där ett tag och det verkade så fantastiskt.

Det är otroligt vackert, men galet dyrt att bo & leva. Vintrarna är tuffa då vädret är instabilt, det kan diffa 20 grader på ett dygn och du kan skotta loss dig från metervis av snö för att sedan häpen se på hur allt regnar bort på något dygn.
Men det är på snudd magiskt att bo här och jag är glad att jag provat.

Åh, Tromsø (och Nordkap) har länge varit ett drömresmål för min del. Det verkar vara otroligt häftig natur där :love:.

Ja bara åk upp! Nu på sommaren är det oslagbart.
Man kan hyra det gamla gårdshuset vid mitt stall ;) precis vid fjorden :heart ( där vill jag bo, för man har även utsikt över ridbanan....)

Jag kan bara skriva en sak om att bo i fjällen
AVSTÅND !
Vi har 12 mil till tandläkaren,
24 till BB
och nästan 40 till ett större sjukhus.
hovslagaren kör 34 mil hit, och veterinären kan i bästa fall vara BARA 12 mil bort...
(allt enkel väg)
Men jag älskar ändå att bo i fjällen! :heart Eller... jag vet inget annat, flyttade hit när jag var 8 år och har inget att jämföra med :o
Givetvis kör vi skoter, jagar och fiskar, men vi gör annat som alla andra också.
går ut och äter om vi vill. Det finns 2 matställen i byn, och 2 till på 3 mils avstånd.
Shoppar... på nätet.... :D
Dricker kaffe hos grannen, jobbar, tar hand om familj och djur.
Mörkt är det nästan aldrig, ja kanske november om snön är sen. Visst går solen ner, men snön lyser upp, och vi har både norrsken och månsken att njuta av.
Vårvintern och hösten är magiska!!!!
På våren är det glittrande snö, och klarblå himel, ( se min bild) och hösten består av miljoner nyanser av orange/rött/grönt/gult :heart
Hit till vår by flyttar det massor av "pigga pensionärer" från hela landet, som sett fördelana med att leva billigt och enkelt här, Ja huspriserna är rätt höga, men sedan kan man leva billigt.
Ett par jag nyss träffade bor i Stockholm, och flyttar hit till 1 maj, och bor här till oktober.
Frun i huset sa - här lever vi! behöver inte fina kläder, och kan umgås med grannar och vänner.
Om inte annat sitter vi på affären och pratar med folk. ( vi har ett kaffebord i affären där man kan dricka en kopp pulverkaffe och en köpeskaka gratis, eller betala en slant i en burk om man vill. )
Jag tror att det kan vara svårt att komma in i gemenskapen om man inte bjuder till, men vill man göra sig bekant så går det rätt bra.
Man måste gilla att grannar håller koll på en, och att man får vara beredd på att ha en granne i hallen tidigt en söndagmorgon för att låna en motorsåg.
Fördelarna med det överväger. Jag vet precis vem jag kan låna en skottkärra hos, eller vem som ska till tätorten i veckan, och kan hämta ut mina linser.
Jag vet vem som kan laga en punka, vem som har rörmockargrejer eller kan fånga mina hästar när jag jobbar 3 mil bort.
De finns massor av trygghet med att bo så här. Personalen på affären slog larm när svärmor bara köpte rödbetssallad till mat i en månad. Tack vare det upptäcktes hennes kassa matvanor fortare än vi skulle märkt det.
Tänker man vänstra med grannen får man vara beredd på att det kommer på tapeten redan morgonen därpå... Alltid är det någon vaken. ;)
Jag kan inte tänka mej flytta, jag behöver tystnaden, luften, och livet här. :banana:

Lycka till med att hitta den perfekta boplatsen.

*Jenny*
Jag skulle hellre dö än att leva i en sådan by där alla har koll på alla som du beskriver det. Jag skulle känna mig hur kvävd som helst och dessutom skulle jag aldrig passa in. Kul att det finns folk som trivs med det dock!

Bor utanför Skellefteå, har som inte bott någon annanstans så kan som inte jämföra, eller ja jo, är uppväxt (och räknar mig) till grannbyn till samhället jag bor i nu, och så bodde jag i "stan" ett tag.

Trista: Inte direkt så det kryllar av jobb och det inte finns särskilt många utbildningar att välja på om man vill plugga vidare vilket blir lite döläge, jobb som kräver utbildning ute på jobbmarknaden och nästan krav på att flytta om man inte vill läsa vidare.
Just nu är det dessutom svårt att hitta bostad, speciellt om man inte har möjlighet att köpa men antar ju att det inte ens är i närheten av t.ex. stockholms bostadsmarknad.

Närmaste djursjukhus är i Luleå (Gammelstad) = 14 mil bort, perfekt när valpen tuggar på en fimp en fredagseftermiddag och djurkliniken har stängt och distriktarna inte har möjlighet att ha hunden inlagd, så ja avstånd är väl under "nackdel" :(

Bästa:
Somrarna med ljusa sommarnätter, flertalet vattendrag och jag gillar att vara nära vatten, nära till havet har just nu ca en km till en småbåtshamn, bergsbyglass, skog och ängar, hockeyn som gör vintrarna lite lättare att leva med :angel: norrsken då det är.

13217397_10156930874040181_1670729336114973949_o.jpg

Inte helt trist att cykla hem sena vårkvällar :D

Älskade Kågedalen :love: Bodde däruppöver (bla Ersmark) bra länge innan jag återvände söderut, men det kommer alltid finnas en speciell plats i hjärtat för Kågedalen.

Kl*
I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att tillföra i tråden. Bor mitt inne i Umeå och trivs som fisken i vattnet, har aldrig känt mig mer hemma någonstans. Eftersom det är en universitetsstad är det en ständig genomströmning av människor från landets och världens alla hörn, så jag tycker det är väldigt lätt att komma in i någon slags gemenskap och hitta sin plats.

Plus:
Helt ok ute- och kulturliv
Ett antal bra restauranger och caféer
Närhet till naturen
Cykelavstånd så gott som överallt i stan
Enkelt att ha häst
Några timmar till fjällen
Havet inpå knuten
Alla olika idrottsevenemang och träningsmöjligheter
Friluftslivet
Relativt vältrafikerad flygplats (även den inom cykelavstånd) för den som vill ut och resa
Norrsken och ljusa sommarnätter
Inte överjävligt mycket mygg på sommaren

Minus:
Ingen trevlig bilstad, här är det cykel som gäller! Bor du utanför stan kan dock bil vara en nödvändighet
Huspriserna/bostadsköerna, horribla om du vill ha någorlunda humant avstånd in till stan
Hockeyn :angel: (dvs ärkerivalerna/lillebror Björklöven)
Sämre vintrar än inlandet

Älskade Kågedalen :love: Bodde däruppöver (bla Ersmark) bra länge innan jag återvände söderut, men det kommer alltid finnas en speciell plats i hjärtat för Kågedalen.
Om du inte bott borta i mer än 26 år så har vi säkert sprungit om varann, kommer ursprungligen från Ersmark :angel:

Jag har redan skrivit ett inlägg, men kom på att en fördel med Ångermanland och övriga norrland har jag inte nämnt. Det är renare. Oftast renare luft - fast det beror väl lite på vart. Och eftersom det snö, eller åtminstone frusen mark, en stor del av året så är rent i jämförelse med här. Här i hjärtat av Värmland är vintern opålitlig. I bästa fall är ligger snön från december-mars men men oftast inte. Ofta snö o tö om vart, lera och kladd, det blir isgator men så kommer det lite snö på isen... livsfarligt. De värsta vintrarna här så gnäller jag konstant.över mörker, råkyla - man fryser mer i fuktig nollgradig luft än i minus tio!, söndertrampade rasthagar och leriga hästben, lortiga kängor och söl i hallen. Då vill jag bara hem till Grytsjö, min kära lilla hemby i Ångermanland!

Jag skulle hellre dö än att leva i en sådan by där alla har koll på alla som du beskriver det. Jag skulle känna mig hur kvävd som helst och dessutom skulle jag aldrig passa in. Kul att det finns folk som trivs med det dock!
Ja, det är spännande. Den där beskrivningen är ju så fantastiskt positiv. Och känns ändå för mig som att bo i en skräckfilm.

Bor utanför Skellefteå, har som inte bott någon annanstans så kan som inte jämföra, eller ja jo, är uppväxt (och räknar mig) till grannbyn till samhället jag bor i nu, och så bodde jag i "stan" ett tag.

Trista: Inte direkt så det kryllar av jobb och det inte finns särskilt många utbildningar att välja på om man vill plugga vidare vilket blir lite döläge, jobb som kräver utbildning ute på jobbmarknaden och nästan krav på att flytta om man inte vill läsa vidare.
Just nu är det dessutom svårt att hitta bostad, speciellt om man inte har möjlighet att köpa men antar ju att det inte ens är i närheten av t.ex. stockholms bostadsmarknad.

Närmaste djursjukhus är i Luleå (Gammelstad) = 14 mil bort, perfekt när valpen tuggar på en fimp en fredagseftermiddag och djurkliniken har stängt och distriktarna inte har möjlighet att ha hunden inlagd, så ja avstånd är väl under "nackdel" :(

Bästa:
Somrarna med ljusa sommarnätter, flertalet vattendrag och jag gillar att vara nära vatten, nära till havet har just nu ca en km till en småbåtshamn, bergsbyglass, skog och ängar, hockeyn som gör vintrarna lite lättare att leva med :angel: norrsken då det är.

13217397_10156930874040181_1670729336114973949_o.jpg

Inte helt trist att cykla hem sena vårkvällar :D
Bergsbyglass!! Åh, det ska man väl vara Skelleftebo för att förstå! (Jag är född och uppvuxen på norra Tuvan, nån kilometer från Bergsbyglassarna :p )

Jag är norrlänning, Skelleftebo, numera bosatt i Skåne - och jag älskar bägge platserna och vill egentligen ha båda två. Jag saknar de snörika vintrarna (minns bara några som var snöfattiga), de norrländska skogarna med blåbär och lingon i en mängd jag aldrig kommit i närheten av här nere. Rödvingetrasten, Storspoven..... Och det där ogripbara som bara norrland har. Jag hade förmodligen inte känt så om jag vuxit upp någon annanstans.

För mig är detta ett av livets små trevliga "problem" - att måsta välja. Jag vill liksom ha allt, bo både här och där, göra tusen olika saker som var och en för sig skulle behöva ett helt liv.

Jag funderade på detta igår när jag åkte genom min grannkommun, den jag föddes i och bott i närmare 43 år. Jag bor numer utanför Uppsala men bodde närmare Stockholm förr. Jag saknar inte min födelsekommun alls. När jag åker in i den så är det aldrig att jag liksom suckar och vill tillbaka.

Men Norrland.......inte uppvuxen där men tillbringat 1-2 veckor varje sommar däruppe (runt Storsjön, som jag skrivit förut) och när jag kommer upp dit så suckar jag och får ro i kroppen. Saknar det när jag inte är där, vill dit, vill vara där.

Jag skulle nog sakna min nuvarande kommun och där jag bor om jag skulle behöva flytta. Men aldrig skulle jag sakna så mycket som jag saknar norrland.

Alltså eftersom vi bara spånar helt fritt/drömmer så har vi inte direkt snävat in oss på mer än "norrut". Det kanske blir närmre Östersund än Treriksröset till slut. Vi vet verkligen inte :p. Jag gillar tanken på att bo mer åt havet till (Västernorrland verkar vackert också!) medan sambon vill mer bo i inlandet. Inne i en stad vill vi inte bo i varje fall, men det behöver liksom inte vara 20 mil ifrån heller.

Ja alltså i dagsläget har vi ca 2,5 h till Kastrup (oftast kikar vi inom släkt i Malmö-Lundregionen och åker över sundet därifrån) och jag är van vid att kunna resa så pass enkelt. Det skulle bli en rejäl omställning för min del åtminstone.

Edit: Vi/Jag har väl rest utomlands allt mellan 1-6-7 ggr/år lite beroende på ekonomi och tid.

Jag har egentligen aldrig bott i Norrland. Men har sommarhus i kusten. Nära pite havsbad. På sommaren är det verkligen fantastiskt! Älskar både ljuset, naturen och människorna. Eftersom jag bara är där några veckor varje sommar ser jag bara den delen. Har tidigare varit vinterhalvåret oxå. Och där växer städerna. Vid kusten alltså. Skulle kunna tänka mig bo där helt klart. Men inte långt innåt landet. Vet en som bor (kommer inte ihåg vad orten hette) men hon fick vänta 9 veckor på att hovslagaren skulle sätta på en tappsko. Hon var från Stockholm. Kan ju vara bra om man kan sko själv eller har en plan b. Man kan inte förvänta sig att allt finns tillgängligt om man bor långt bort. Men naturen innåt uppåt är fantastisk!

Bergsbyglass!! Åh, det ska man väl vara Skelleftebo för att förstå! (Jag är född och uppvuxen på norra Tuvan, nån kilometer från Bergsbyglassarna :p )

Jag är norrlänning, Skelleftebo, numera bosatt i Skåne - och jag älskar bägge platserna och vill egentligen ha båda två. Jag saknar de snörika vintrarna (minns bara några som var snöfattiga), de norrländska skogarna med blåbär och lingon i en mängd jag aldrig kommit i närheten av här nere. Rödvingetrasten, Storspoven..... Och det där ogripbara som bara norrland har. Jag hade förmodligen inte känt så om jag vuxit upp någon annanstans.

För mig är detta ett av livets små trevliga "problem" - att måsta välja. Jag vill liksom ha allt, bo både här och där, göra tusen olika saker som var och en för sig skulle behöva ett helt liv.
Jag förstår precis vad du menar, jag känner likadant. Jag älskar den långa sommaren här nere, bokskogen, närheten till allt och enkelheten i allt det praktiska. Men jag saknar ändå naturen och stillheten där uppe. Och den där särskilda känslan som inte riktigt går att förklara. Och den femte årstiden, vårvintern!

Nu känner jag ännu starkare att jag behöver en liten husbil. Plats för man, barn, hund och mig själv. Fasen att de ska vara så DYRA!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka