Hur är det att bo i Norrland?

Det här med vinter, is, snö, klimat osv. Det är aldrig så in i bombens mörkt och ruggigt som längs med kusten här november-april. Bara regn på tvären och nollgradigt. Isblask och äckliga hagar. Brungrått överallt och allmänt deprimerande. Jag tar nästan vilken sorts väder som helst framför skånsk vinter.

Hade för övrigt samma temperatur både på midsommar och julafton 2015, 10 grader varmt, snålblåst och hällregn. Fantastiskt mysigt. Men myggen höll sig borta, båda dagarna ;).

Jag har bara en sak att säga. Det finns ingenting i hela världen som Blekinge skärgård. :heart
;)

Jag håller med, undantaget vintern här nere som är rätt fruktansvärd när det inte blir snö och fästingarna som dyker upp i början av mars för att det inte gått tjäle i marken...Men naturen så här års är makalös!

Jag tycker ni ska ta en rejäl bilsemester och åka runt och känna in olika platser! Lite fjäll, lite skog, lite kust. Mitt emellan och mer norrut. Jag bor själv vid kusten och skulle inte klara mig utan havet, men kan helt klart se fördelar med fjällen. Och alla årstider har sin charm - jag själv uppskattar vintrarna mer och mer. Men fullkomligen älskar ljusa sommarnätter! Som igår, kom hem sent och möttes av häggdoft och första körsbärsblomman. Eller känslan att sitta ute på en ö i ljum sommarnatt, elda, njuta av ljuset och stillheten, se solnedgång bli soluppgång. Det är livskvalitet!

Det är redan inplanerat! Blir det inte av i år så blir det nästa. En eventuell flytt ligger så långt fram i tiden att vi nog hinner med några vändor till :p.

Det är redan inplanerat! Blir det inte av i år så blir det nästa. En eventuell flytt ligger så långt fram i tiden att vi nog hinner med några vändor till :p.

Ni måste besöka Oviken ost i Myrviken! Utsikt över Oviksfjällen och vansinnigt god ost :d

Det är en stor fördel med Norrland, det är ofta väldigt lätt att få tag på lokalproducerad mat :up:

Jag har bott ett par år i Sollefteå. Dvs inte längre norrut än Västernorrland. Jag trivdes jättebra. Och jag har aldrig känt mig så välkommen någonstans. I avfolkningsbygd är man tacksam över alla som flyttar in. Inte jättelätt att komma in i det sociala men det gick. Som göteborgare var jag rädd för att jag skulle frysa men jag har aldrig frusit så lite som de vintrarna. Ingen fukt och ingen vind. Det var ju bara att ta på en tröja så slapp man frysa.

Men. Det var också en liten stad med de nackdelar det medför.
Listan med fördelar är dock lång. Skogarna, de orörda markerna, lingonplockningen, närheten, tempot, sommarljuset, vårvintern!!! Om tillfället kommer skulle jag säkert kunna bo norröver igen.

Testa! Det är ju bara att flytta därifrån om man inte trivs.

Inlandet är väl värst när det gäller insekterna? Med det sagt, det värsta jag har varit med om i insektsväg var när jag gjorde fältarbete i Österfärnebo-området :wtf: Stod man still fick man panik av alla flygfän. Det har inte ens varit i närheten av det utanför Östersund eller i Dorotea.

Ja, gud! Jag var i nationalparken där förra sommaren. Klädde oss i stora bylsiga kläder, keps och luva uppdragen och ändå var det olidligt. När jag gjorde misstaget att gå utanför stugan i shorts så täcktes hela benen av mygg, de var ju ren attack O_o.

Ja, gud! Jag var i nationalparken där förra sommaren. Klädde oss i stora bylsiga kläder, keps och luva uppdragen och ändå var det olidligt. När jag gjorde misstaget att gå utanför stugan i shorts så täcktes hela benen av mygg, de var ju ren attack O_o.

Ja, jag förstod verkligen hur djur som får panik av insekter känner sig :crazy: Jag och kollegan använde myggmedel för fullt men det hjälpte marginellt. Givetvis täckande kläder också.

Och så då allt detta som flera nämner med jakt, fiske och skoterkörning. Om man är främmande för sådana saker, vilket jag är, så blir man rätt udda. Jag tycker om att plocka bär, för all del, men det är ju meningslöst att plocka mer bär än man kan göra av med och det handlar ju oavsett om ganska få dagar på ett år.

Jag har aldrig åkt skoter, fiskat eller jagat. Har noll intresse av det. Plocka bär har jag nog gjort nån gång som barn. Plockat svamp har jag gjort några gånger. Känner mig inte udda alls här (eller på nån av de platser jag bott på i Jämtland och Västernorrland). Ang. livsmedelsbutiker så är min pyttebutik jättebra, jag efterfrågade speciella veganprodukter och de tog genast hem det.

Jag har aldrig åkt skoter, fiskat eller jagat. Har noll intresse av det. Plocka bär har jag nog gjort nån gång som barn. Plockat svamp har jag gjort några gånger. Känner mig inte udda alls här (eller på nån av de platser jag bott på i Jämtland och Västernorrland). Ang. livsmedelsbutiker så är min pyttebutik jättebra, jag efterfrågade speciella veganprodukter och de tog genast hem det.

Ja, det har jag också upplevt att butikerna gärna tar hem det man frågar efter. Här suckar de bara :meh:

Ja, jag förstod verkligen hur djur som får panik av insekter känner sig :crazy: Jag och kollegan använde myggmedel för fullt men det hjälpte marginellt. Givetvis täckande kläder också.

Vi körde myggmedel över typ hela kroppen en eftermiddag när vi skulle bada. På andra ställen hade man smörjt in sig med solskydd men där fick man smörja med myggskydd :cautious:

Jag är söderbottningen som flyttade norrut och norrut och norrut :D

Jag bor just nu i Tromsø vilket gör att Kiruna är ca 5 timmar söderut :angel:
Som född i Södermanland och uppvuxen i Uppland och Östergötland så var det något av en kulturkrock att flytta till Gällivare.

Det är ödsligt, men så länge man gillar friluftsliv och kan leva med att alla vet allt om alla, så är det en fantastisk plats.
Du har dundret till skidåkning och träning, det finns några ok stal,l och folket, jag älskar dem.

Har även bott kortvarigt i Boden och hu det är en sjukt tråkig liten stad, skulle aldrig bo där frivilligt. Det finns inget bra med Boden.

Bodde i Luleå i två år och det är ok, men som sagt isiga snålblåsiga vintrar, tråkig natur. Men där finns fler stall att välja på.
Inget utbud bland tränare tyvärr.
Luleå har allt man behöver men känns lite dött på något vis.

Umeå är bättre, det är en levande stad med bra hästliv.
Ska man bo vi kusten kan man lika gärna bo vid Umeå, fler jobb och fler flyg därifrån :D.

Men seriöst, det är aldrig nära till allt.
Man måste välja: håla i vacker fjällnatur eller vanligt kustlandlandskap med ok stad :o.

Det är tufft när det aldrig blir vår, när isen släpper i maj och det börjar snöa i augusti.

Men jag vill aldrig flytta söderut igen!( ja förutom de 80 mil söderut som jag flyttar om två veckor :idea: Tromsø är norrut det!)
Älskar Norrbotten och Västerbotten :love:
Tufft klimat och fantastiska människor, inte så mycket gnäll inte!

Vill man ha fjällen vid husknuten och ändå stadsliv så är det hit till Tromsø man ska.
Här kan man åka alpint, klättra, dra på valsafari och ändå hinna till middag och så teater på kvällen.;)

Åh, Tromsø (och Nordkap) har länge varit ett drömresmål för min del. Det verkar vara otroligt häftig natur där :love:.

Det är ju vintrarna där nere som är mörka. Grå, deppiga, mörka.

Fast de är inte lika långa längre söderut. Tycker det är skitsegt norrut när våren aldrig kommer. Söderöver kan en ju ha lite vårkänsla redan i mars ibland men det är ju knappt vår i maj här i Umeå :p

Vårvintern är ju dock svårslagen. Är inte så mycket för snö själv så har hellre en ordentlig vår men jag blir ändå nostalgisk när jag åker norröver i mars/april.

Fast de är inte lika långa längre söderut. Tycker det är skitsegt norrut när våren aldrig kommer. Söderöver kan en ju ha lite vårkänsla redan i mars ibland men det är ju knappt vår i maj här i Umeå :p

Vårvintern är ju dock svårslagen. Är inte så mycket för snö själv så har hellre en ordentlig vår men jag blir ändå nostalgisk när jag åker norröver i mars/april.

Hm, nä kanske inte längre söderut men i Uppsala tycker jag det var långa månader med mörker och skittrist väder. Från oktober till mars är ju vädret dåligt liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka