Jag är söderbottningen som flyttade norrut och norrut och norrut
Jag bor just nu i Tromsø vilket gör att Kiruna är ca 5 timmar söderut
Som född i Södermanland och uppvuxen i Uppland och Östergötland så var det något av en kulturkrock att flytta till Gällivare.
Det är ödsligt, men så länge man gillar friluftsliv och kan leva med att alla vet allt om alla, så är det en fantastisk plats.
Du har dundret till skidåkning och träning, det finns några ok stal,l och folket, jag älskar dem.
Har även bott kortvarigt i Boden och hu det är en sjukt tråkig liten stad, skulle aldrig bo där frivilligt. Det finns inget bra med Boden.
Bodde i Luleå i två år och det är ok, men som sagt isiga snålblåsiga vintrar, tråkig natur. Men där finns fler stall att välja på.
Inget utbud bland tränare tyvärr.
Luleå har allt man behöver men känns lite dött på något vis.
Umeå är bättre, det är en levande stad med bra hästliv.
Ska man bo vi kusten kan man lika gärna bo vid Umeå, fler jobb och fler flyg därifrån
.
Men seriöst, det är aldrig nära till allt.
Man måste välja: håla i vacker fjällnatur eller vanligt kustlandlandskap med ok stad
.
Det är tufft när det aldrig blir vår, när isen släpper i maj och det börjar snöa i augusti.
Men jag vill aldrig flytta söderut igen!( ja förutom de 80 mil söderut som jag flyttar om två veckor
Tromsø är norrut det!)
Älskar Norrbotten och Västerbotten
Tufft klimat och fantastiska människor, inte så mycket gnäll inte!
Vill man ha fjällen vid husknuten och ändå stadsliv så är det hit till Tromsø man ska.
Här kan man åka alpint, klättra, dra på valsafari och ändå hinna till middag och så teater på kvällen.