Hur är det att bo i Norrland?

Jag är så där trevligt överkänslig mot mygg och knott, och håller med. Giftigast och mest envetna är de i inlandet.
Jag nominerar Sorsele och omnejd till platsen med giftigaste mygg! På genomfart med bilen stannade vi till, jag springer ut ur bilen till en toa och springer sen tillbaka till bilen. Total tid utanför bilen, kanske en minut?
Hann bli biten av en mygg:devil: och halva vaden svullnade upp när jag satte mig i bilen igen. Partnern frågade om det ändå inte var en varg som högg.
Ja det var nog anledning nr 1 till att jag flyttade neråt. Sitta ute på sommaren och fika var inte till att tänka på. Det enda som fanns då var gröna myggspiralen. Kolla rågångarna på hemmanet mitt i sommaren bland björksly :devil:, jag får nästan ångest. Jag har kvar mitt djungelnät som räddade mig från harakiri.

Det var inte behagligt kan jag säga. Jag är inte förvånad över -50, det finns några rejäla köldhål i Jämtland (tex Börtnan, inte långt ifrån där jag jobbar).
Nä och på 50-talet var det också en lite köldknäpp på 50 och jag kunde inte förstå varför man inte kunde ta taxi när bilen hemma frysit ihop.:eek:

Jag är så där trevligt överkänslig mot mygg och knott, och håller med. Giftigast och mest envetna är de i inlandet.
Jag nominerar Sorsele och omnejd till platsen med giftigaste mygg! På genomfart med bilen stannade vi till, jag springer ut ur bilen till en toa och springer sen tillbaka till bilen. Total tid utanför bilen, kanske en minut?
Hann bli biten av en mygg:devil: och halva vaden svullnade upp när jag satte mig i bilen igen. Partnern frågade om det ändå inte var en varg som högg.
Dom har jag stor erfarenhet av:p
Men tycker inte de är så giftiga- jag reagerar mer på myggor i södra Sverige. Då sväller det upp och kliar sjukt mycket!

Min pappa kulle hålla med dig, han var kustartillerist och låg i Karlskrona och han ville ha sommarställe där men mamma köre över så det blev Tylösand i stället. Vi seglade dit en sommar och det var vackert, han ville ha sommarställe på Almö.:heart
Heja din pappa! :)
Halva min släkt kommer från Karlskrona och jag har tillbringat alla mina somrar som liten och ung i den östra skärgården. Jag bor i Roslagen nu. Det är väldigt vackert här också. Men inte som där. :heart
Jag har tyvärr aldrig varit i Tylösand men det ska ju vara ett härligt ställe det med :up:

Dom har jag stor erfarenhet av:p
Men tycker inte de är så giftiga- jag reagerar mer på myggor i södra Sverige. Då sväller det upp och kliar sjukt mycket!
Det lät ju inge bra. :crazy: Jag vill gärna flytta lite mer söderut för att få mer sommar än vinter.
Jag har kanske haft tur när jag varit runt Stockholm och längst ner i söder men inte blivit störd mer av myggen än hemma, men då har jag mest varit mitt i städerna också. Blir ju inte så mycket flygfän i innerstan, stackarna torkar ju ut (Mwuhahaha! :devil:).

Det här är en tanke som vuxit hos mig sedan jag träffade min sambo. Hans stora dröm är att få flytta norrut, gärna så långt som till Norrbotten, och har varit sedan barnsben. Själv är jag uppvuxen i Blekinges skärgård och har även bott i Skåne och det är häromkring jag nog främst har sett mig landa när vi pratar om livsdrömmar osv.

Men sambons dröm har börjat kännas spännande. Jag älskar vintern och skogen, känslan av vildmark och fjäll. Tanken på att bo avskilt lockar. Däremot har jag aldrig varit längre norrut än Funäsdalen och därför undrar jag: Hur är det att bo i norra Sverige?
Jag är inte bekymrad över mörkret, däremot midnattssolen - jag har svårt att sova som det är :nailbiting:. Är det helt hopplöst sommartid? Och myggen. Jag har hört skräckhistorier om mygg och knott, är det likadant överallt?

Hur är det att ha häst? Hund? Är friluftslivet utbrett överallt eller är det regionalt? Är det svårt att komma in i gemenskapen i mindre samhällen (supergenerellt, med ändå)? Om man vill bo lantligt/i skog/nära fjäll, hur lång pendling i mil och timmar får man räkna med att man har in till en centralort?

Känns det som att det är en evighet bort till Centraleuropa (är typ en weekend i London eller Barcelona knöligt)?

Finns det bredband? :D

/Sydlänningen med tusen frågor
Jag flyttade hem till Piteå för 1 år sedan efter att ha bott i Västernorrland i 17 år. Det var de bästa jag gjort.

Förutom myggen o att det är lite längre vinter och att beroende på vad du är utbildad till är det lite jobb på arbetsmarknaden. Annars är det kanonbra att bo här.

Trevligt folk. Mina barn fick snabbt många nya vänner. Härlig natur. Jag kommer då inte flytta ur de här landskapet igen! :-)

Uppvuxen i Piteå och flyttade tillbaka efter att bott några år i Växjö.
Har aldrig varit med så mörk vinter som i Växjö. Någon plusgrad och grådisigt hela tiden. Såg inte solen på månader. Föredrar riktig vinter. Vad gäller insekter har vi inte så där hysteriskt med knott som det kunde vara där nere. Vid kusten är det inte så illa även om det finns mygg.

Precis, när snön väl är på plats så lyser den upp. Hellre snöig vinter än glåslaskig tycker jag själv!

Det lät ju inge bra. :crazy: Jag vill gärna flytta lite mer söderut för att få mer sommar än vinter.
Jag har kanske haft tur när jag varit runt Stockholm och längst ner i söder men inte blivit störd mer av myggen än hemma, men då har jag mest varit mitt i städerna också. Blir ju inte så mycket flygfän i innerstan, stackarna torkar ju ut (Mwuhahaha! :devil:).
Å andra sidan är de ju färre till antalet neröver. Men myggorna runt södra dalälven ska väl vara värst?

Å andra sidan är de ju färre till antalet neröver. Men myggorna runt södra dalälven ska väl vara värst?
Ja antagligen. Vi fick avbryta ett scoutläger i de trakterna för vi ansåg att det var outhärdligt. Vi fick springa till bilarna med utrustning och barn för det var helt olidligt. Aldrig mer sa vi alla

• Gilla
Reactions: Ray
Alltså för att BO i Kiruna bör ni vandra mycket och ha nästan dagligt intresse av sånt tänker jag annars kommer ni inte stå ut? Är det inte vettigare att ÅKA dit och vandra och njuta i 1-2 veckor per år? Tex abisko är ju jättefint att SEMESTRA! :D

Ang ljuset, det är ju tack vare ljuset på sommaren som vi norrbottningar står ut över vintern när det är ljust 2 timmar om dagen. :D

Jag bor i Piteå och har bott även i Boden och Luleå. Jag uppskattar numera att bo på ett lugnt/mindre ställe och kunna välja att åka några ggr per år till Luleå för att shoppa osv. Vi flyttade för att kunna få oss ett hus för under en mille :) Priserna är ju nu dock väldigt höga även i norrbotten vill jag påstå. Så om ni flyttar upp var beredd på att det kan gå minus när bubblan spricker eller om ni vill fly härifrån pga knotten :D

Ang nya vänner jag föreslår att nätverka på facebook, leta upp grupper och våga köra en "kontaktannons"!

Alltså jag har ju tyckt precis så, att semestra i norr verkar väldans trevligt, att bosätta sig har känts avlägset som det inte är ett projekt av något slag med start och slutdatum :D. Men någonstans har tanken börjat locka lite, lite grann. Sambon hade nog mer än gärna parkerat sig som stugvärd ute i fjällvärlden på obestämd framtid om han fått välja :cool:.

Vad gäller huspriser så har marknaden i Malmö/Lund rubbat min referensram totalt. Inget känns dyrt i jämförelse. Men man ska ju helst inte gå back heller oavsett pris.

Jag hade kunnat ge fjällen ett år.
Bosätta mig isolerat, gå i skogen och plocka lingon.
Men jag hade bara klarat det om jag visste att det var en begränsad tid. Jag hävdar att det är onaturligt att flytta norrut, vi borde alla dra till Medelhavet eller ekvatorn.

Jag tycker att Alperna vore optimalt, Chamonix-Mont Blanc sådär. Lagom långt till stranden om bergen och snön blir allt för tradig. Dessutom hade jag fått damma av franskan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka